Gå til innhold

Sjekk Apples nye og syltynne iMac


Anbefalte innlegg

Interessant. Så Apple har altså brukt den stasjonære platformen med sokkel 1155, og ikke en bærbar sokkel? For i såfall så har jeg missforstått, og det tror jeg ikke at jeg er helt alene om. :) Da snakker vi vel om en i7-3770s, og det er jo futt i den. :)

 

Av artikkelen så stod det at den bare ble levert opp til GTX 675m, ikke 680m. Har du annen kilde som påstår noe annet, eller bare en skrivefeil? :) Det er jo absolutt en del forskjell rent ytelsemessig.

 

Nå har jeg vel ikke akkurat sagt at det er noen fryktelig ytelse, eller noe som helst. Nevnte bare bærbar ytelse i hermetegn, som ble brukt for å forklare noe helt annet, og bør ikke tolkes for bokstavelig.

Men stemmer at jeg har en i7-920 ja. ;) Nå er det en "gammel PC" som er 3 år gammel, og som er klar for utbytting når jeg er ferdigutdannet, så kan vel knapt sammenlignes. ;)

 

Men i dens forsvar så skal det sies at den og hovedkortbussen er overklokket med 65 %, og klarer enkelt å spise opp en enhver Quad-Core prosessor (inkludert 3770S) til alle måltider, bort sett fra når det kommer til energieffektivitet. ^^

 

i7-3770 i toppmodellen, ikke S, 3.4 GHz 3770. Forrige iMac hadde i7-2600. 670M er fortsatt fermibasert. MX er kepler

MX modellene er gk104, selvfølgelig temmelig nedklokket, men 680MX har ifløge nvidia 1536 cores og 256 bit buss. (klokkefrekvens varierer rundt 700-750mhz)

Ok. Det sier dog stikk imot artikkelen på både GPU og CPU siden, så da skulle jeg nesten be om å se noen kilder eller noe litt mer håndfast. . :)

 

Edit: Glem det. Apple hadde oppgit specs, og stoler vel mer på Apple sine sider enn på HW.no sin artikkel når det kommer til Apple sine produkter. ;)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En bærbar kan vel nesten ikke sammenlignes med en stasjonær skjerm med eksternt tastatur og mus. På grunn av dårlig tilpassningsdyktighet på skjermen, (høydeinstilling, vridning og tilt) så betyr ikke det nødvendigvis dårligere ergonomi for deg som person. Så lenge skrivebordet og stolen er nogenlunde tilpasset skjermen, så kan det gå helt fint. Har en skjerm uten instillingsmuligheter, og det er jo null problem når skrivebordet er i passe høyde. At den ikke er noe særlig tilpasningsdyktig er helt korrekt.

 

På en laptop så får du egentlig alltid dårligste mulige posisjon. (med mindre man nærmest gjør den om til en stasjonær sak)

Eneste justeringsmulighet på iMac er vel tilt, spinkle greier sammenlignet med en ordentlig fot:

24_stands.jpg

 

En profesjonell FlexScan har også bedre panel.

 

Jeg synes Apple-tastaturet er veldig bra.

Noe godt tastatatur til å skrive på er det definitivt ikke.

 

Matt eller glossy panel er en evig diskusjonssak avhengig av smak, <klipp>

Matte paneler kan vise et større fargerom, og siden de er praktiskt talt fri for refleksjonsproblemer så de egner seg bedre til arbeid i godt opplyste rom, spesielt kontorer. Jeg ville ikke gjort grafisk arbeid på et glossy panel.
Lenke til kommentar

Mye misunnelse fra selvbyggere her. Ikke alle vil bruke tid på å skru på ei windowskasse for så å sitte inne å game'e hele dagen. Deal with it.

Da tror jeg du har mistet hovedpoenget med å bygge PC, som altså er å kose seg med selve byggeprosessen, hvor man senere kan glede seg over hvor mye man lærte av det. :dremel::w00t: (og så kan du glede andre ved å fikse andre sine PC/Mac-problemer ;) ) Som igjen gir deg mer glede. En sunn og god sirkel.

 

Jeg respekterer selvfølgelig at folk bygger selv. Jeg har gjort det selv en gang. Men det er rart det ikke går begge veier. Det virker i allefall slik.

Folk har forskjellige interesser. iMac fungerer perfekt for den jobben jeg gjør.

Lenke til kommentar

Det finnes da flere grunner til å kunne vurdere en slik maskin. De aller fleste brukere klarer seg med bærbar-hardware (som man tross alt får rimelig kraftig i dag). Dessuten kjenner jeg ekstremt mange som sitter på laptop, men aldri flytter rundt på den. Hva tilbyr da iMac? Jo, en større skjerm (av ypperlig kvalitet, bare en slik skjerm koster en del tusenlapper!) samtidig med bedre ergonomi i forhold til tastatur og mus (flyttbart i forhold til skjerm).

Joda, skjermen er av god nok kvaliteten den. Har samme panelet på min skjerm som jeg betalte 2500kr for.

Skjerm -> 2500kr

Resten av maskinen + fint aluminiumsbakbrett -> ca 5000-6000kr

(du får en bærbar med like specs til 8000kr, minus skjerm, pekerflate, tastatur, batteri etc. som ikke blir brukt)

 

Det er altså en maskin for ca 8000kr. Plusser du på Apple-skatt og en liten finpuss på monteringa så dobles prisen. På ingen måte sjokkerende, og siden det selger så synes noen klart at det er verdt pengene.

 

 

Jeg har noen teknisk relevante spørsmål jeg håper noen kan svare på:

 

Hvor stor er forskjellen mellom CPUene som tilbys til iMac? Altså: 2.9GHz quad-core Intel Core i5 processor (Turbo Boost up to 3.6GHz) with 6MB L3 cache; 3.2GHz quad-core Intel Core i5 processor (Turbo Boost up to 3.6GHz) with 6MB L3 cache; 3.4GHz quad-core Intel Core i7 (Turbo Boost up to 3.9GHz).

 

For en fremtidsrettet PC i dag, er 8 GB RAM nok, eller er 16 GB å foretrekke?

 

Hvor stor forskjell er det i grafikkytelse mellom GTX660M, GTX675MX og GTX680MX?

Denne kan gi en grei indikering: http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark-List.844.0.html

Altså ca: 100 % - 118 % - 140 % - 250 %

 

8 GB burde holde fint i en slik maskin for flere år fremover. Såklart med forbeholdt om at man ikke har noen ganske så spesiell programvare som tar veldig mye minne. (mer sannsynlig at de andre komponentene blir en flaskehals)

 

Det er ingen stor forskjell på de prosessorene, da det så og si kun er frekvensen som skiller de, samt at turbofrekvensen synker omtrendt like mye, noe som igjen gjør det lett å estimere en forskjell rimelig nøyaktig.

Som igjen blir 17 % fra den dårligste til den beste.

Slutt å snakk dritt

 

vis meg den skjermen med et godt ips panel med 2560x1440 til 2500

 

vis meg en laptop til 8000 med desktop quad core cpu med gtx680m eller tilsvarende gpu. Venter i spenning nå.

 

Vil at du skal sette sammen en pc for meg.

 

Jeg vil ha en 27 skjerm med ips panel av god

kvalitet med 2560x1440

Kabinett i Alu/stål

Cpu i5 3540/70

Strømforsyning

1tb hdd

Gtx 570/gtx 660 (tilnærmet lik gtx675mx)

Mus tastatur (trådløst)

Hovedkort

8gb minne

Wifi modul fordi jeg ikke har kabel

Jeg trenger også noen høyttalere hvis ikke skjermen du velger har innebygde høyttalere

Jeg trenger også et operativsystem

Så får du ta med frakten også

 

Blir dette halvparten av prisen sa du?

 

Til slutt avslutter du med å gi tips til en forumbruker der du sier at det ikke er stor forskjell mellom prosessorene han linket. Når i5 ikke har HT noe i7 har. Noe som vil gi merkant bedre ytelse i multicore programmer.

 

Shrug

 

Kan forøvrig hjelpe deg litt på veien

Skjerm:

Dell u2711 - 5000 kr

Den skjermen som matcher Apple sin. Bare å søke.

Cpu:

I5 3570: 1550 kr

Gpu:

Gtx 570: 2000 kr

 

Men da er vi jo over 8000? Men jeg trenger fortsatt alt av der jeg nevnte over som jeg ikke har tatt med her

Endret av henrikrox
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Matte paneler kan vise et større fargerom, og siden de er praktiskt talt fri for refleksjonsproblemer så de egner seg bedre til arbeid i godt opplyste rom, spesielt kontorer. Jeg ville ikke gjort grafisk arbeid på et glossy panel.

 

Nå er alle iMac's fabrikk-kalibrert, så fargene er nærmest perfekte.

Om du har peiling på grafisk industri så burde du vite at alle kalibrerer skjermene sine.

De har også redusert refleksjonen med hele 75%.

Endret av christox
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Interessant. Så Apple har altså brukt den stasjonære platformen med sokkel 1155, og ikke en bærbar sokkel? For i såfall så har jeg missforstått, og det tror jeg ikke at jeg er helt alene om. :) Da snakker vi vel om en i7-3770s, og det er jo futt i den. :)

 

Av artikkelen så stod det at den bare ble levert opp til GTX 675m, ikke 680m. Har du annen kilde som påstår noe annet, eller bare en skrivefeil? :) Det er jo absolutt en del forskjell rent ytelsemessig.

 

Nå har jeg vel ikke akkurat sagt at det er noen fryktelig ytelse, eller noe som helst. Nevnte bare bærbar ytelse i hermetegn, som ble brukt for å forklare noe helt annet, og bør ikke tolkes for bokstavelig.

Men stemmer at jeg har en i7-920 ja. ;) Nå er det en "gammel PC" som er 3 år gammel, og som er klar for utbytting når jeg er ferdigutdannet, så kan vel knapt sammenlignes. ;)

 

Men i dens forsvar så skal det sies at den og hovedkortbussen er overklokket med 65 %, og klarer enkelt å spise opp en enhver Quad-Core prosessor (inkludert 3770S) til alle måltider, bort sett fra når det kommer til energieffektivitet. ^^

De blir ikke levert med gtx675m eller gtx680m

 

Men gtx675mx og gtx680mx som er betydligere raskere enn sine forgjengere. Vi snakker her gtx660ti desktop ytelse

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Matte paneler kan vise et større fargerom, og siden de er praktiskt talt fri for refleksjonsproblemer så de egner seg bedre til arbeid i godt opplyste rom, spesielt kontorer. Jeg ville ikke gjort grafisk arbeid på et glossy panel.

 

Nå er alle iMac's fabrikk-kalibrert, så fargene er nærmest perfekte.

Om du har peiling på grafisk industri så burde du vite at alle kalibrerer skjermene sine.

De har også redusert refleksjonen med hele 75%.

All verdens kalibrering vil ikke veie opp for tapet pga. det glossy filteret på panelet. Fargerom og fargeavvik er ikke det samme.

 

Alle produsenter har en viss kalibrering, Eizo kalibrerer baklyset på hvert eksemplar på sine profesjonelle modeller.

Lenke til kommentar

Eizo sine 27-tommere koster til gjengjeld fort 10 000 kr. Så må man ha PC og operativsystem i tillegg - blir fort en god del dyrere enn en iMac.

 

iMacs er genialt for de som vil ha én dings på bordet. De som har behov for Eizo har vanligvis budsjett til en Mac Pro uansett...

EIZO FLEXSCAN EV2736W 27" WIDE TFT LED BLACK 6.339 kr

F.eks. Dell har også skjermer som er ganske gode.

Lenke til kommentar

Eizo sine 27-tommere koster til gjengjeld fort 10 000 kr. Så må man ha PC og operativsystem i tillegg - blir fort en god del dyrere enn en iMac.

 

iMacs er genialt for de som vil ha én dings på bordet. De som har behov for Eizo har vanligvis budsjett til en Mac Pro uansett...

EIZO FLEXSCAN EV2736W 27" WIDE TFT LED BLACK 6.339 kr

F.eks. Dell har også skjermer som er ganske gode.

 

EV serien har stortsett vært bedriftsmonitorer og ikke spesielt rettet mot grafikk da.

Jeg kjøpte en EV2313 (tror jeg den het) til min far, den har den Flexstand 2 foten du posta bilder av lengre oppe forresten. Helt grei skjerm, men er vel ikke et ekte 8 bit panel. Har ikke funnet komplette specs, men ev2335 har 6bit +2bit frc og en LUT på8 bit.

 

Jeg bruker selv en noe eldre SX2230 (tror jeg, husker ikke nøyaktig navnet), i dual oppsett. Bestillte med Ez-Up foten, som jeg ikke vet om de har enda, men liker den bedre enn Flexstand2, selvom begge er bra.

 

Eizo har forresten knallgaranti. De kom på døra her etter jeg fikk et par døde pixler da skjermen var ca 3 år med en ny, no questions asked!

 

BTW SX2762 er samme panel som Apple og Dell 2711 bruker i følge:

http://www.prad.de/new/monitore/test/2011/test-eizo-sx2762w-teil5.html#Bildqualitaet

Lenke til kommentar

Mye misunnelse fra selvbyggere her. Ikke alle vil bruke tid på å skru på ei windowskasse for så å sitte inne å game'e hele dagen. Deal with it.

Da tror jeg du har mistet hovedpoenget med å bygge PC, som altså er å kose seg med selve byggeprosessen, hvor man senere kan glede seg over hvor mye man lærte av det. :dremel::w00t: (og så kan du glede andre ved å fikse andre sine PC/Mac-problemer ;) ) Som igjen gir deg mer glede. En sunn og god sirkel.

 

Jeg respekterer selvfølgelig at folk bygger selv. Jeg har gjort det selv en gang. Men det er rart det ikke går begge veier. Det virker i allefall slik.

Folk har forskjellige interesser. iMac fungerer perfekt for den jobben jeg gjør.

 

Din respekt virker rimlig begrenset når du kommer med tulleargumenter som "misunnelse", det oser ikke akkurat respekt.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eizo sine 27-tommere koster til gjengjeld fort 10 000 kr. Så må man ha PC og operativsystem i tillegg - blir fort en god del dyrere enn en iMac.

 

iMacs er genialt for de som vil ha én dings på bordet. De som har behov for Eizo har vanligvis budsjett til en Mac Pro uansett...

EIZO FLEXSCAN EV2736W 27" WIDE TFT LED BLACK 6.339 kr

F.eks. Dell har også skjermer som er ganske gode.

 

EV serien har stortsett vært bedriftsmonitorer og ikke spesielt rettet mot grafikk da.

Jeg kjøpte en EV2313 (tror jeg den het) til min far, den har den Flexstand 2 foten du posta bilder av lengre oppe forresten. Helt grei skjerm, men er vel ikke et ekte 8 bit panel. Har ikke funnet komplette specs, men ev2335 har 6bit +2bit frc og en LUT på8 bit.

 

Jeg bruker selv en noe eldre SX2230 (tror jeg, husker ikke nøyaktig navnet), i dual oppsett. Bestillte med Ez-Up foten, som jeg ikke vet om de har enda, men liker den bedre enn Flexstand2, selv om begge er bra.

 

Eizo har forresten knallgaranti. De kom på døra her etter jeg fikk et par døde pixler da skjermen var ca 3 år med en ny, no questions asked!

 

BTW SX2762 er samme panel som Apple og Dell 2711 bruker i følge:

http://www.prad.de/n...l#Bildqualitaet

EV-serien er ganske ny, og erstatter S- og SX-serien. EV står for EcoView og er Eizos miljø-bullshit-varemerke.

FlexScan er ikke perfekte grafikermonitorer, det er ColorEdge som er flaggskipet. Men FlexScan(IPS) er likevel veldig bra for de som klarer seg med det "nest beste". FlexScan(IPS) plasserer seg likevel over f.eks. Dell og HP som gjerne bruker samme LG-paneler, men som ikke gjennomgår samme testing og kalibrering på fabrikken. Mange vil sikkert være fornøyde med disse øvrige produsentene, og du kan selvsagt kalibrere fargene veldig bra helhetsmessig, men dessverre må er det ingenting å gjøre med uniformiteten til panelet, noe som må ordnes på fabrikken gjennom kalibrering og sortering.

 

Men det er alltid viktig å holde tungen rett i munnen, de ulike modellene er tilpasset ulike bruksområder. Langt fra alle FlexScan-monitorer er egnet til grafikk, det er flere TN-paneler der også, som er fine til sitt bruk men som naturligvis ikke er grafikerpanel. Jeg ser at EV2335 har PLS-panel("mindre bra" paneler fra Samsung), ikke IPS som det markedsføres som. SX2762 er en veldig bra monitor med 8bit+afrc og 16bit LUT, god jevnhet og veldig god intern prosessering. Jeg hadde nok kjøpt en selv om det ikke hadde vært for at den er i 16:9-format. Jeg vet ikke hvorfor Eizo kuttet ut sine 30" monitorer, mens andre produsenter gjorde det, men legg merke til uniformiteten. LGs paneler fra i år ser ut til å være et lite steg tilbake sammenlignet med tidligere paneler med CCFL-baklys, og hvis jeg ikke tar feil er de nye ColorEdge-monitorene fremdeles "gamle" CCFL-paneler? Jeg er spent på når LM300WQ6-serien kommer dette kvartalet, om det faktisk kommer et panel med native 10-bit, eller om LG har gitt det opp.

 

SX2762 bruker LM270WQ2-SLA1, matt, 102% NTSC, 97.1% Adobe RGB.

Apple Cinema Display bruker LM270WQ1-SLA1, glossy, 77% NTSC, 77.2% Adobe RGB.

Det er ikke samme panel, ikke samme panelserie en gang.

 

Og ja, Eizo har 5 års garanti. ;)

Lenke til kommentar

Mye misunnelse fra selvbyggere her. Ikke alle vil bruke tid på å skru på ei windowskasse for så å sitte inne å game'e hele dagen. Deal with it.

Da tror jeg du har mistet hovedpoenget med å bygge PC, som altså er å kose seg med selve byggeprosessen, hvor man senere kan glede seg over hvor mye man lærte av det. :dremel::w00t: (og så kan du glede andre ved å fikse andre sine PC/Mac-problemer ;) ) Som igjen gir deg mer glede. En sunn og god sirkel.

 

Det er jeg egentlig litt uenig i, har bygget mange PCer, og selve byggningen er jeg egentlig ganske lei av. Men det er absolutt en fordel å få PCen akkurat lik man vil ha den.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Gtx 570/gtx 660 (tilnærmet lik gtx675mx)

 

 

Har du noe benchmakrs som underbygger det?

 

Kontra GTX 570 har den:

 

Færre CUDA cores

Lavere klokkehastighet

Lavere minnebådbredde

Lavere frekvens på minnet

256 bit kontra 320 bit memory interface.

 

Høres ikke ut som noe som yter likt.

 

AtW

Derfor jeg skrev tilnærmet lik. Dette var bare for å vise hvor tullete det er å si at du får en stasjonær til halve prisen med samme ytelse, og kvalitet på skjerm. Samtidig med alt tilbehør og software

 

Samtidig kostet gtx570 2500. Men jeg skrev 2000. Fordi jeg skulle egentlig finne pris på 560ti. Men fant ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...