Gå til innhold

Sjekk Apples nye og syltynne iMac


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Personlig opplever jeg forskjellene som ganske små, vi har både maskiner og tablets fra apple og andre produsenter i huset. En maskin idag holder seg mye lengre enn en 2008-maskin uansett om det er Apple eller noe annet. Og ja, selvfølgelig spiller prisen også inn. Den maskinen vi har hatt mest trøbbel med er en Macbook fra 2007, samt defekt minne på HTPCen som står i stua. Dette virker også relativt underbygd av returrater o.l.

 

AtW

 

Det er mange som sliter med sine Mac'er, Apple lager heller ikke feilfrie maskiner og så er det jo disse irriterende svakhetene som dårlig formatstøtte osv. på iPad & iPhone. Java har jeg slitt med det siste året på min jobb-Mac mest fordi jeg hele tiden utsetter totalrenovering (Clean-install) som dessverre er nødvendig ;)

 

Vi fikk feil på en iPhone der Apple brukte over 1mnd. på å fikse feilen som var et feiltastet serienummer!

Det er også kjente feil på WiFi kort og til tider treg programvare-oppdateringer som for mange oppleves irriterende.

 

Kanskje vi drukner i "hvem-er-best" diskusjoner og derfor hører for lite om problemene vedr. Apple. Jeg tviler på at man noen gang vil få en 100% edru diskusjon om dette men med slike innlegg som du produserer er det absolutt håp! (takk). Jeg var nok litt i overkant positiv i mitt tidligere innlegg men totalopplevelsen er særdeles mye bedre en før 2008 (pre-mac). Du har naturligvis et godt poeng vedr. en generell bedring av nyere hw som gir lengre levetid fordi man har nådd en likevekt mellom det som produseres av media og maskinware´ns evne til å håndtere det.

 

Mener bestemt at vi 2 har hatt innholdsrike diskusjoner før, stemmer det? (jeg begynner å bli senil) :)))

Lenke til kommentar

Etter 3 mnd. med en arvet jobb-mac irriterte jeg meg over alt rasket som lå der fra før fra 2 tidligere brukere og ting som i grunn bare var forstyrrende for bruks og læreprosessen. Dermed reinstallerte jeg og fikk en vesentlig bedre opplevelse (rimelig enkel prosess med migrering av data). Deretter har oppgradering til ML vært smertefri. Anbefales å ikke utsette dette. På en windows maskin ville det ikke en gang falt meg inn å forsøke å bruke den som arbeidsverktøy etter 2 tidligere bruker uten å reinstallere øyeblikkelig.

 

At all elektronikk har feil og mangler til tider kommer vel ikke som en overaskelse på folk flest og det er vel ingen her som påstår noe annet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det samme kan man si om flatskjerm TVer, det er enormt fokus på "tynnere".

TVer skal derimot gjerne henge på veggen, og mest mulig bli en del av veggen.

Mens en PC-skjerm som dette, har en forholdsvis stor fot, og er ikke ment for det samme, og kunne derfor helt fint blitt tykkere.

 

Dog er denne evige konkurransen om å bli tynnest er helt idiotisk ja. Men siden brukere av denne maskinen sikkert ikke har noen særlige krav om ytelse, så må de finne andre måter å lokke kundene på. Og det funker jo tydeligvis. Om det er damene, eller kjerringa til gubben som kjøper disse enhetene som er opptatt av dette, men noe må det jo være.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om noe som henger på en vegg 5-6 meter fra der jeg sitter er 0,5cm eller 1,5cm i tykkelse bryr jeg meg fint lite om så lenge produktet er godt til bruksområdet. Disse opphengsrammene/stativene bygger uansett.

 

Ellers enig i, og som jeg forsøkte å fremheve, at dette fokuset på "tynnest mulig" kan bli litt i overkant men at det gjelder mange områder og produsenter. Det var vel Bang & Olufsen som i sin tid startet dette fokuset på HiFi siden.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Men siden brukere av denne maskinen sikkert ikke har noen særlige krav om ytelse, så må de finne andre måter å lokke kundene på. Og det funker jo tydeligvis. Om det er damene, eller kjerringa til gubben som kjøper disse enhetene som er opptatt av dette, men noe må det jo være.

Ja, du har jo et poeng her. Men de kunne fortsatt inkludert en mellomting, en for de som bryr seg om innmaten også. Men spørsmålet er hvor mange av deres totale brukermasse som faktisk ville kjøpt den ...

Lenke til kommentar
En maskin idag holder seg mye lengre enn en 2008-maskin uansett om det er Apple eller noe annet.

 

Hvis du tenker hvor lenge den fungerer så er jeg ikke ubetinget enig i det, jeg fortsatt har 2 stk. Thinkpads fra 2005 (eller var det tidligere) som lever i beste velgående som surfemaskiner hos noen eldre mennesker. Dette var maskiner som i mange år ble benyttet aktivt i jobbhverdagen (kundekonsulenter) og ikke spesielt pent behandlet. Det var vesentlig fler, enn disse 2 jeg overtok privat, men ingen av dem sluttet å fungere før de andre ble satt på lager. Jeg opplevde 1 feil på en av disse og det var at en Kingston minnebrukke tok kvelden for 6mnd siden. Derimot har jeg merkverdig mye problemer med nyere laptops fra 2010 og 2011 hvorav begge to har fått byttet hovedkort 1 gang hver og den ene sluttet å virke igjen så og si med en gang (gitt den opp). Den aller nyeste fra julen 2011 var defekt allerede fra starten og ga oss korrupte filer på HDD og problemer med USB3. Kjedelig når man bruker dem til skolearbeid (hjemme i form av lekser).

 

Jeg hadde også en Toshiba Satelite Pro fra 2000 som en svoger overtok i 2004 og har brukt aktivt med Win2000 frem til han bare ville ha en ny i 2007. Vi har en Compaq 15" med 1680x1050 fra 2004/2005 (om jeg ikke husker feil) som fortsatt virker upåklagelig godt. Den ble brukt hver dag i jobbsammenheng og siden 2009 blitt brukt til hjemmekontor hvor det eneste som har røket var i fjor når HDDen tok kvelden, den fikk da en SSD og mer RAM og er fortsatt i bruk.

 

EDIT:

1 feil til på én av de gamle Thinkpadsene, nå har hvistnok en vifte i den ene begynt å bli nevneverdig slitt. Med tanke på at den aldri har blitt rengjort er jeg imponert.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Yes da, folk har forskjellige behov. Noen driter i om en iMac har innmaten til en smarttelefon, så lenge den ser slank og fin ut, mens for andre så kan den gjerne se ut som et atomkraftverk så lenge den yter bra. Det er vel egentlig ikke noen grunn til å krangle om hva som er "det beste". For min egen del så holder jeg meg til Windows til det er en funksjonell grunn til å skifte til macs, bare fordi jeg ikke gidder å sette meg inn i et nytt OS og med stor usikkerhet om jeg finner de samme programmene jeg bruker til vanlig.

Det eneste jeg syntes er irriterende er at det liksom er bestemt at det eneste som ser fint ut, ja det er Apple. I hodet på folk så er alternativet til apple en type alienware-maskin. Tjukk ramme i svart plast og glorete lys. Og selvfølgelig at andre operativsystemer ser ut som dritt. Det kan de jo gjøre, fordi man har mulighet til å sette det opp til å se ut som dritt. Sånne dogmer syntes jeg ødelegger for gode diskusjoner.

Lenke til kommentar
Noen driter i om en iMac har innmaten til en smarttelefon
Usakligheten råder hos enkelte (troll). Kan du vise meg en smarttelefon som har Core i7?

 

Han skriver ikke at han har det, like lite som at han skriver at den ser ut som ett atomkraftverk, det er ekstreme eksempler for å illustrere ett poeng.

 

AtW

 

Takk!

Lenke til kommentar

Han skriver ikke at han har det, like lite som at han skriver at den ser ut som ett atomkraftverk, det er ekstreme eksempler for å illustrere ett poeng.

AtW

Det skal jeg gi deg delvis rett i. Så lei kan man bli usakligheter i slike tråder at man stopper på første linje i en del innlegg og ikke får med seg konteksten. Man er vant til å lese "ekstreme eksempler" som argumenter fremfor å illustrere et hypotetisk poeng.

 

PS.

Jeg forstod at han ikke hadde det, men stusset på sammenhengen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Men siden brukere av denne maskinen sikkert ikke har noen særlige krav om ytelse, så må de finne andre måter å lokke kundene på. Og det funker jo tydeligvis. Om det er damene, eller kjerringa til gubben som kjøper disse enhetene som er opptatt av dette, men noe må det jo være.

Ja, du har jo et poeng her. Men de kunne fortsatt inkludert en mellomting, en for de som bryr seg om innmaten også. Men spørsmålet er hvor mange av deres totale brukermasse som faktisk ville kjøpt den ...

Apple kunne nok fint hatt litt flere mellomting både her og der. Men dette avviker fra deres strategi om å ha få valgmuligheter, for å motvirke forvirring og for å maksimalisere avansen de har på maskinene sine.

 

En gjenganger blandt de som funderer på å gå over til Mac er ofte at de blir forvirret av alle de forskjellige PCene, og bare ønsker en maskin de har hørt om før, da gjerne en Mac.

 

De som bryr seg om innmaten kjøper ikke en slik maskin, og om de som mot formening gjør det, er ikke lenger noen som bryr seg om innmaten. ;)

 

Og for de som sikkert har misstenkt det, så har jeg ikke lyst å gå rundt grøten, så kan jeg jo si det ut slik det er:

Personlig så er jeg 100 % imot alt Apple står for og hva de klarer å produsere.

Dette inkluderer alle deres strategier, designer, og løsninger.

Oppklart:

 

 

Jeg foretrekker alltid åpenhet, at noe kan lettest mulig kan repareres, modifiseres, designes og endres akkurat slik jeg selv ønsker det, og det skal kunne gjøres av meg selv. Optimalt sett så ønsker jeg å vite mest mulig om det jeg kjøper, alt fra størrelsen på hver minste mutter, til fulle spesifikasjoner.

Jeg vil ha det på nøyaktig min måte, og det skal være rom for at jeg forandrer mening.

Prisen skal samtidig være så konkurransedyktig som overhode mulig, og liker ikke å betale noen for en jobb jeg selv klarer og ønsker å gjøre. Dette kan gjelde alt fra håndtverkere, fagfolk, ingeniører eller designere. Det skal også være unikt, og gjerne også en original nyvinning.

Vel som sagt, det motsatte av Apple sin strategi, hvor generisk og låst er nøkkelord.

 

Og for alt det jeg ikke makter å kunne noe om, eller ikke har mulighet til å sette meg inn i, så gis det bonuspoeng til nyvinning og orginalitet.

 

Jeg synes det er skremmende hvor lite folk begynner å kunne om ting de eier. De vet ikke hvordan eller hvorfor det funker, og de kan ikke engang vedlikeholde, og snart ikke bruke det engang. Det er greit at man er spesialisert, men litt allsidighet er flott. Ja det er også et flott persontrekk man ser stadig mindre av.

 

Bare et lite sidespor, for jeg sier ikke at alle som kjøper slike produkter fra Apple nødvendigvis er dette. Og det kan hende at de bare ikke trenger maskinen til noe stort enn litt enkel kludring. Synes dog at det er en farlig trend.

 

 

Men man skal vite at jeg fullt og holdent kan se hvorfor det er noen som har lyst på slikt.

 

Selv om jeg blir overrasket over hvor utrolig kjedelige Apple er når det kommer til "nyheter".

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Apple kunne nok fint hatt litt flere mellomting både her og der. Men dette avviker fra deres strategi om å ha få valgmuligheter, for å motvirke forvirring og for å maksimalisere avansen de har på maskinene sine.
Så med den nye iPaden kan vi forvente full forvirring med valgmuligheter fra 3-30"?

 

En gjenganger blandt de som funderer på å gå over til Mac er ofte at de blir forvirret av alle de forskjellige PCene, og bare ønsker en maskin de har hørt om før, da gjerne en Mac.
Man skal lese mye rart. De fleste jeg kjenner som har våget å forsøke seg på en Mac (dog ikke mange) etter 20-25 år med PC har nok hørt om vesentlig flere PCer og vært innom de aller fleste områder rundt "innmat" i alt fra vannkjøling (når man måtte bygge dette selv), avansert klokking og selvbygg i alle år. Dette blir litt på grensen til trolling Andrull.

 

Det er helt akseptabelt at du er totalt i mot alt som har med Apple å gjøre (alle har godt av motstand og ingen kan bli likt av alle), selv er jeg i mot en del aspekter ved Apple. Men fra å være motstander til å stort sett fare med tull i temaet blir noe annet. I verste fall så forsterker du jo inntrykket (forhåpentligvis feilinntrykk) av en "typisk Apple motstander" som vel ikke er gunstig for noen diskusjon.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Apple kunne nok fint hatt litt flere mellomting både her og der. Men dette avviker fra deres strategi om å ha få valgmuligheter, for å motvirke forvirring og for å maksimalisere avansen de har på maskinene sine.
Så med den nye iPaden kan vi forvente full forvirring med valgmuligheter fra 3-30"?

 

En gjenganger blandt de som funderer på å gå over til Mac er ofte at de blir forvirret av alle de forskjellige PCene, og bare ønsker en maskin de har hørt om før, da gjerne en Mac.
Man skal jaggu lese mye rart, de fleste jeg kjenner som har våget å forsøke seg på en Mac etter 20-25 år med PC har nok hørt om vesentlig flere PCer og vært innom de aller fleste områder rundt "innmat" i alt fra vannkjøling til selvbygg i alle år.

? Nei, jeg påstod jo akkurat det motsatte.

Altså at Apple som regel går for færrest mulige forskjellige enheter, og oftest gjerne bare noen mindre kosmetiske eller små tekniske forskjeller, for å holde forvirringen lavest.

Lenke til kommentar

Andrull:

Du er sikker på at det ikke har noe med logistikk, produksjon og supportkvalitet å gjøre? Apple er tross alt kun 1 leverandør. Og er valgmulighetene så få som du påstår? Hvis du ser på den totale produktlisten Apple i dag kan levere (med valgmulighetene innenfor hver "dings"), hvor lang blir den listen?

 

EDIT:

Men nei, for min egen del bør man vite bedre enn å gå inn i slike temadiskusjoner selv om jeg altså i all hovedsak er en PC tilhenger som har smakt litt på apple produktene.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg synes det er skremmende hvor lite folk begynner å kunne om ting de eier. De vet ikke hvordan eller hvorfor det funker, og de kan ikke engang vedlikeholde, og snart ikke bruke det engang. Det er greit at man er spesialisert, men litt allsidighet er flott. Ja det er også et flott persontrekk man ser stadig mindre av.

Jeg er helt enig i at folk vet altfor lite om teknikken rundt de, men det du sa som jeg har understreket er vel nettopp grunnen til at Apple og OSX og iOS er populært blant allmennheten. Det er noe de faktisk forstår, og føler de har kontrollen over og kan bruke.

 

Det er vel nettopp det at folk flest ikke ønsker å kunne vedlikeholde tingene sine, uansett hvor trist det høres ut.

Lenke til kommentar

Slik er det jo med biler, oppvaskmaskiner og det meste. Man vil ha noe som fungerer og få fagpersonale til å fikse det så man slipper selv (selv om mange nok gjerne ville gjort det selv). Det blir rett og slett for mange dingser og informasjon å ha oversikt over etterhvert og da tar det for mye tid. Det tror jeg Apple har forstått, hvis man først skal ta den vinklingen.

 

Så man kjøper det man har behov for innenfor området man skal ha et verktøy. Liker man å oppgradere og skru på biler så kjøper man noe som er fikle-vennlig etc. men det er ikke sikkert vedkommende er like glad i å måtte fikle med PCen stadig vekk. Man kan ikke forvente at alle skal kunne alt om alt. Vedlikehold er ikke alltid det samme som fikling da det kan være et malingstrøk, støvsuge bilen, eller trykke på "oppdater", slette innhold etc.

 

Men de fleste virker å tilstrebe seg dette målet, bare se på hvordan Linux i mange år har forsøkt å bli mer brukervennlig for hvermansen (også markedsført seg mot dette) og hvordan Windows har hatt det som filosofi hele veien og stadig "forenkler" i hver versjon. (denne "forenklingen" er jeg ikke alltid tilhenger av).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Sikker på

Andrull:

Du er sikker på at det ikke har noe med logistikk, produksjon og supportkvalitet å gjøre? Apple er tross alt kun 1 leverandør. Og er valgmulighetene så få som du påstår? Hvis du ser på den totale produktlisten Apple i dag kan levere (med valgmulighetene innenfor hver "dings"), hvor lang blir den listen?

 

EDIT:

Men nei, for min egen del bør man vite bedre enn å gå inn i slike temadiskusjoner selv om jeg altså i all hovedsak er en PC tilhenger som har smakt litt på apple produktene.

Jeg tror fortsatt du missforstår meg. Jeg er helt enig i at det er flere grunner til at grunner til at Apple gjør det bra, det har jeg aldri sagt noe i mot.

 

Jeg nevnte en av grunnene til god avanse. For nå trodde jeg kanskje ikke det var noen tvil om at Apple fokuserte på få men gode produkter, så jeg kom ikke med noen eksempler.

But here we go:

 

En ting er jo at det ofte er det første jeg som selger får høre fra kunder, om jeg spør hva de synes er bra med Apple. Men om vi tar et noe mer praktisk eksperiment:

- Gå på Samsung sin side, og finn en mobiltelefon. Du vil se at du kan velge mellom 39 stykk (inkl. smarttelefoner) samt tre vidt forskjellige operativsystemer, og mobiler i alle mulige former og tekniske løsninger. Samt at noen har flere forskjellige under-modeller med forskjellig minnemengde etc. Og til hver enhet kan du f.eks kjøpe ekstra batterier om du har behov for det og kjøpe minnekort i forskjellige størrelse som måtte passe.

 

- Gå nå på Apple sin side, og finne en mobiltelefon. Du finner tre stykk, der bare en er ny. Thats it. Du kan velge mellom 16 GB, 32 GB og 64 GB, ikke akkurat vanskelig å bestemme seg med dette utvalget.

 

Noe lignende finner vi igjen i nettbrett avdelingen, tross for at samsung bare har en svinnende liten andel på markedet, og ikke helt virker som har det store fokuset her. Samsung har jo i tillegg noen mellommodeller som er halvt mobil og halvt nettbrett.

 

På datamaskiner så blir det annderledes, da samsung ikke har noe direkte utsalgssted og derfor kan du ikke uten videre konfigurere dine egene maskiner, så det blir jo en noe ujevn sammenligning. Uansett, vi finner altså 35 forskjellige Samsung modeller der ute, der de fleste har forskjellig design og funksjoner.

På Apple.no så finner du 6 stykk, der alle har omtrendt det samme designet.

 

Dette går igjen i flere/alle produktgrupper, og er også en strategi som Apple åpent fører.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...