Gå til innhold

TV2 - tar et åpenbart politisk standpunkt?


Anbefalte innlegg

Først av alt vil jeg si at mitt politiske standpunkt (således irrelevant, men nødvendig å poengtere) er nøytralt.

 

Jeg har i den siste tiden fundert over TV2s nyhetssendinger. Særlig den siste tiden synes jeg nyhetsinnslagene har vært preget av svært liten objektivitet, spesielt knyttet opp mot saker som gjelder dagens regjering. Innslagene har vært belyst av politisk redaktør Stein Kåre Kristiansen. Kristiansen slakter regjeringen som korrupt og utgått, på jevnlig basis. Alle vet at Kristiansen er høyremann, hvorfor er for eksempel ikke Arne Strand tilstede med innspill?

 

TV2 har inntatt en propaganda-funksjon som jeg ser som svært uheldig. Kristiansen legger ord i munnen på velgerne og driver det som åpenbart virker som en høyrekampanje. Sammenlignet med NRK så synes jeg TV2 virker nærmest useriøst. NRK virker langt mer objektivt på den andre siden. Jeg liker å danne meg meninger basert på et mangfold av perspektiver, ikke på bakgrunn av enkeltpersoner.

 

Går TV2 over grensen med sin oppgave som fjerde statsmakt?

Er dette en utvikling mot USA - lignende - tendenser?

 

Ber folk være objektive og holde politikk utenfor. TV2 er sammen med NRK ledende i Norge, så ikke begynn med sammenligninger med klassekampen osv.

Endret av urmannen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke om en tidligere statsekretær for Arbeiderpartiet er den beste kandidaten om man ønsker en nøytral dekning av kamerederi og nettverkskorrupsjon i nettopp Arbeiderpartiet.

 

Godt poeng! Men savner likevel mangfold av perspektiver.

Vi kan diskutere enkeltpersoner og enkelthendelser, men mitt poeng er at det virker som det er en rød tråd i TV2s nyhetssendinger; "Hvordan kan vi skade regjeringen mest mulig"?

 

Og er det heldig med et slikt ensrettet politisk fokus som TV2, med Kristiansen i spissen, har inntatt?

Endret av urmannen
Lenke til kommentar

Hva mer er det å utdype om?

 

TV2, og media generelt, har ett formål. Penger. De skal tjene penger, slik de kan betale lønna si. For å tjene penger, må de tiltrekke seg lesere.

 

Det er også derfor VG og Dagbladet og slike blader skriver side opp og side ned om kjedelige kjendiser og annet fjas. Det er fordi folk kjøper det og leser det.

 

Mao. De produserer hva folk ønsker å se.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hva mer er det å utdype om?

 

TV2, og media generelt, har ett formål. Penger. De skal tjene penger, slik de kan betale lønna si. For å tjene penger, må de tiltrekke seg lesere.

 

Det er også derfor VG og Dagbladet og slike blader skriver side opp og side ned om kjedelige kjendiser og annet fjas. Det er fordi folk kjøper det og leser det.

 

Mao. De produserer hva folk ønsker å se.

 

Det er forskjell på tabloidaviser og fjernsynskanaler.

TV er kanskje den største påvirkningskanalen, og vi velger i praksis ikke hva vi vil se i en nyhetssending.

 

Tror ikke vi er uenige. Tror vi er enige om at det er en uting at penger spiller en slik sentral rolle.

Derfor synes jeg det er bra at NRK er statseid og ikke på private hender.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er forskjell på tabloidaviser og fjernsynskanaler.

Ikke mer enn at tabloidaviser er i skrevet form, og fjernsynskanaler er på TV-skjermen. Det er fortsatt det samme yrket med det samme målet.

Derfor synes jeg det er bra at NRK er statseid og ikke på private hender.

Som du nevnte i førsteposten, så har det vært mye snakk om korrupsjon og mislighold fra regjeringens side. Hva er det som gjør NRK "immun" mot dette? De kan være like fargede de, selv om man ønsker å tro noe annet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om en tidligere statsekretær for Arbeiderpartiet er den beste kandidaten om man ønsker en nøytral dekning av kamerederi og nettverkskorrupsjon i nettopp Arbeiderpartiet.

 

Godt poeng! Men savner likevel mangfold av perspektiver.

Vi kan diskutere enkeltpersoner og enkelthendelser, men mitt poeng er at det virker som det er en rød tråd i TV2s nyhetssendinger; "Hvordan kan vi skade regjeringen mest mulig"?

 

Og er det heldig med et slikt ensrettet politisk fokus som TV2, med Kristiansen i spissen, har inntatt?

Poenget er vel at det er langt mer venstredreining i redaksjonell dekning enn høyredreining. "Konservative" Aftenposten ledes av en tidligere RV-leder som startet sin journalistiske karriere som propagandist i Den røde garde.

 

For øvrig er ikke TV2s avsløringer av korrupsjon kritikkverdig. Vi har en altfor servil presse, og nettopp derfor ble en person uten politikompetanse - men partiboka i orden og forlover i Stoltenbergs bryllup - ansatt som sjef for politiet uten at noen løftet et øyebryn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Derfor synes jeg det er bra at NRK er statseid og ikke på private hender.

 

..Og der forsvant ditt nøytrale politiske standpunkt.

 

Når du kaller deg austrian economist så er vel alt som inneholder "stat" en trigger.

 

Det eneste jeg sier er at jeg ser verdien av at NRK er statseid. Det er noe helt annet å si at jeg ønsker at hele Norge skal være statseid.

Jeg legger bare merke til at TV2 har et åpenbart politisk standpunkt, og i følge vær - varsom - plakaten så er dette på grensen.

Det er noe som heter objektiv journalistikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det aller beste fundament for objektivitet er en fri presse med flere aktører. Da vil de balansere hverandre. Det løser ikke problemet med at mange av oss bare leser én avis og bare ser nyhetene på én TV-kanal, men det er det uansett ikke mye å gjøre med. Vi stemmer bare på ett parti også, uten at noen krever at partiene skal være "objektive". Tvert om.

 

Så skal man tenke seg litt om før man krever objektivitet. Det er så altfor lett å blande det sammen med nøytralitet. Og verden er ikke nøytral. Når Warzavapaktens stridsvogner rullet inn over Tjekkoslovakias grenser under Praha-våren, var det vel bare Moskva (og NKP) som beklaget seg over at vestlige media ikke så saken fra deres side.

 

Det er ikke slik at dersom man sender en sak som angriper Trond Giske så må man i objektivitetens navn sende en som roser ham. Kanskje er det ingenting å rose. Skal media gjøre jobben sin i slike saker, så kan de ikke være nøytrale. De må grave. Å la være for å ikke velge side ville være en unnlatelsessynd. Objektiviteten får historikerne ta seg av.

 

Man kan selvsagt gjøre som en av avisene jeg ikke leser - VG - og være på regjeringsjakt uansett hvilken side som regjerer. Men det forutsetter at det er noe å kritisere. Det får uansett vi som leser - eller ikke leser - avisene vurdere.

 

Ironisk nok er det få TV-kanaler som har fått mer kjeft for å være partiske enn NRK (eller ARK - Arbeiderpartiets Rikskringkasting - som Hagen pleide å kalle det). At TV2 fort landet på den andre siden er ikke spesielt merkverdig. Det var et marked for det, og når TV2 hentet Stein Kåre Kristiansen fra VG var det vel vitende om hvilken linje de skulle legge seg på.

 

Geir :)

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Tror ikke det ligger noen ensidig politisk agenda bak TV2s nyhetssaker. De viser jo også negative saker om f.eks. Høyre-kommuner.

 

Uavhengig av regjeringsfarger vil TV2 slå opp skandaler og kameraderi. "Regjeringen gjør ikke jobben sin" selger dessuten bedre og er mye mer interessant for den jevne titter enn "opposisjonen gjør ikke jobben sin".

Lenke til kommentar

Eg vil sei at Tv2 er betre enn NRK, men er ikkje objektive nok like vell. Spesielt når det gjeld Israel er ikkje Tv2 gode nok enda, den store løgna om okkupasjon lever enda i beste velgående.. Når det gjelder norsk politikk er dei flinke, dei vipper korkje til venstre eller høgre; og det er bra! Dei presenterer også både kommune og by i sendingene sine.

Lenke til kommentar

Kristiansen og Strand er ingen guruer i mine øyne.

 

TV2 er en helgenskikkelse hvis TV2 hadde vært en person.

 

TV2 graver frem mye dritt og grums som bør se dagens lys.

Desverre er det så uendelig mye mere grums lokalt i det langstrakte land som ikke kommer frem.

 

TV2 er mye bedre enn NRK i så måte.

 

Så jeg håper TV2 graver frem mere dritt og grums - så får de som irriterer seg over dette, og som muligens er innblandet i noe, finne seg i at de kan bli avslørt og "avkledd".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eg har aldri sett eit nyheitsinnslag på norsk TV som støttar FrP sitt syn på innvandring. Det er alltid dei stakkars papirlause asylsøkjarane som blir sendt ut med fly og nærbilete av andletet på gråtande ungar som ikkje har opphaldsløyve. Eg trur at det er akkurat i dette høvet at den norske journaliststaben ligg langt, langt til venstre, og at det difor er så forbanna mange Venstre-veljarar blant dei. Dersom det kun var journalistar som hadde røysterett i Noreg, ville ikkje FrP hatt eit einaste mandat.

 

Journalistenes_stor_966070p.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nei, det er det ikke. Objektivitet finnes ikke. Helt grunnleggende kan man ikke beskrive verden uten å påvirke den, man kan ikke gi en språklig gjengivelse uten å farge den. Dette gjelder åpenbart også journalister og media.

 

Mine forsøk på å endre månens bane ved å ta bilder av den er foreløbig uten "påvirkning".moon-watching-night-100916-02.jpgFaktisk ser det ut til at den fortsetter i den samme objektive banen rundt jorden, uansett hvor mye jeg "påvirker" den. Om jeg ikke hadde visst bedre kunne jeg komme til å tro at månens eksistens er ett objektivt faktum, uansett hvor mye eller lite jeg beskriver den. ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...