Gå til innhold

Hvor ofte skifter DU ut ditt kamera?


  

85 stemmer

  1. 1. Hvor ofte skifter du ut kameraet i løpet av en periode på ca 3 år?

    • 1-2 ganger.
      34
    • 3-4 ganger.
      5
    • 5 eller flere ganger.
      4
    • Hatt samme kamera i denne perioden.
      26
    • Hatt samme kamera i denne perioden - ser ingen grunn til å bytte på en stund.
      16


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg begynnte med Sony H3 kompaktkamera i 2008 da jeg var 16år.

Deretter ble det et brukt Nikon D100 i 2009.

Ble aldri helt venn med D100 og Kjøpte D300 høsten 2009.

Dette hadde jeg helt til våren 2012.

Brukte også en D200 en kort periode i 2011.

 

Det siste året har jeg kjøpt alt for mange kamera, De fleste impuls kjøp på Brukten:

2011:

Sony nex 5 n(solgt)

2012:

Sony nex c3(solgt)

Nikon D7000(solgt)

Sony RX100: dette er et flott lommekamera jeg neppe vil kvitte meg med

Olympus epm1:Blir mest brukt av mine to søstre

 

Den siste måneden:

Sony Alpha 77

Canon EOS 5D mk2

Canon EOS 10D(kjøpt i pakke pga interesant opptikk)

Canon EOS 30(kjøpt i pakke med interesant opptikk).

 

Godt at vi ikke skal liste opp objektivkjøpene sier jeg bare:-)

 

 

Lenke til kommentar

I dag er det akkurat 480 dager (1.315 år) siden jeg fikk mitt første systemkamera for foto, og jammen ble jeg bitt av basillen også. Har omtrent ikke brukt tid på annet siden jeg fikk hobbyen :)

 

 

Min ordredatoliste (og snart kommer Panasonic GH3 på listen også :) ):

 

Onsdag 03 Oktober, 2012

1 stk. Panasonic LUMIX DMC-GF3 m/14mm Sort og Adobe Lightroom 3

 

Mandag 30 Juli, 2012

1 stk. Panasonic Lumix G Vario 7-14mm f/4 ASPH.

 

Fredag 30 Mars, 2012

1 stk. Panasonic Lumix G 100-300mm f/4-5.6

1 stk. B+W Mikrofiberklut (17x17cm)

 

Onsdag 04 Januar, 2012

1 stk. Olympus Zuiko MFT 45mm 1.8

 

Tirsdag 28 Juni, 2011

7 stk. Gavekort Min CEWE FOTOBOK 349

1 stk. Panasonic Lumix DMC-GH2 m/14-42mm Sort

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Jeg har ikke byttet kamera i perioden, jeg har bare kjøpt flere..

 

Kjøpte 30D da Japanphoto kastet det etter folk, det var vel i 2007 hvis jeg ikke husker helt feil, så har jeg kjøpt et Canonet, et Mamiya og nå sist et Olympus E-PL3..

 

Har lyst på 7D og følger sånn halvveis med på bruktmarkedet og dukker det opp et godt tilbud kan det hende jeg slår til.

Lenke til kommentar

Jeg pleier kjøre oppgradering til siste hovedmodell, om mellommodeller har vesentlige oppgradering kan disse også bli med i oppgraderingssyklusen. Sitter nå med 2 * D4, D3s og D800 (samt F100 som aldri blir oppgradert). Om nye modeller ikke gir noe vesentlig for meg i form av effektivisert arbeidsflyt eller kvalitet så hopper jeg over oppgraderingen. En annen ting å ha i bakhodet er at nye modeller kan ha kritiske feil, så ofte en fordel at man ikke er aller først ute.

 

For egen del var WT5 trådløs senderen, fokus, litt økning i oppløsning (uten at det gikk utover ISO egenskapene); samt dynamikk var hovedårsakene til at jeg gikk for D4 med en gang, hadde det ikke kommet noe fornuftig på trådløs sender fronten når det gjorde så ville jeg sansynligvis ha switchet til Canon.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Med digitalkamera begynte jeg tidlig, i 1997. Jeg fikk da et HP Photosmart (uten modellbetegnelse) med 640x480-oppløsning, 2MB innebygget minne, og seriellkabel.

2856556678_b4bd51b82f_z.jpg

 

2000, Fujifilm finepix 1300. Helt ok lommekamera.

2003, HP Photosmart 850. En superzoom med ISO100-200.

2004, Canon 300D. Fikk den kjøpt i Kina for 6500kr da den nettopp hadde kommet på det norske markedet til 10.000kr. Kjøpte 50mm f1.8, Sigma 70-300mm og brukte den mye til å begynne med. Så dabbet interessen gradvis av, og solgte den for å kjøpe neste kamera:

2008, Olympus E-420. Verdens minste speilrefleks, og en veldig kjekk overgang fra 300D. Kjøpte en del optikk til denne, og endte opp med E-3 til slutt. Men, med aversjoner mot blitsbruk og en dårlig sensor mtp høy ISO begynte jeg å lese opp om andre alternativer.

2009, Canon 7D. Messetilbud hos Fotovideo i Bergen. Betalte 8500kr. Nå ligger den rett under 10.000kr, tre år senere. Kjøper samtidig GF1 + 20mm f1.7-kit, sånn for ha et knakende bra lommekamera.

2011, Canon 5D, får smaken på fullformat og litt senere på året kjøper jeg 5D mk2. Begge brukt. Selger GF1, kjøper Nex 5n.

2012, selger 5D mk2, kjøper Canon 5D mk3. Selger Nex, kjøper Olympus OM-D etter Lefdal feilpriser kittet til 6500kr (vanlig pris 10.500kr). Kjøper GF3 + 14mm + Lightroom 3-pakke for 2000kr, bare fordi.

 

Så, sitter da igjen med 5D mk3, 5D "classic", OM-D og GF3. 5D + GF3 er det såpass lite penger å få igjen på salg, så jeg beholder dem heller i tilfelle.

Lenke til kommentar

Husker ikke årstallene på kameraene mine men bytter når lysten er der. Ofte blir det ca hvert 2-3 år.

 

Begynte med analog siden det er så lenge siden :-)

 

1. Canon AE-1

2. Canon EOS 620 ( dette har jeg enda :-)

3. Canon S40

4. Canon G3

5. Canon G5

6. Canon EOS 10D

7. Canon EOS 30D + Canon Ixus 80IS

8. Canon EOS 50D

9. Canon EOS 7D

10. Canon EOS 5D MkIII + Olympus PEN EL-P3

Endret av helge.bringeland
Lenke til kommentar

Hele tiden... :whistle:

 

Olympus E-1 og E-3

Olympus E-300, E-400, E-420, E-520, E-600, E-620

Olympus E-30

Olympus PEN E-P1, E-PL1, E-P2, E-PL2, E-P3 og E-PL3

 

Nikon D90 (har+hatt og solgt flere)

Nikon D3100 (har+hatt og solgt)

Nikon D7000

Nikon P7000

 

Canon 350D (solgt)

Canon 450D (solgt)

Canon 550D (hatt og solgt flere)

Canon 7D

Canon G12

 

Panasonic DMC-L1K, GF3, LX3 og LX5

 

 

I tillegg en mengde kompaktkameraer av forskjellige merker (flest i Olympus Camedia C-serien)..... :hmm:

Endret av smort1
Lenke til kommentar

Fikk en Nikon D60 til jul 2008, og byttet til D300s tidlig i 2010.. Merker at det bli på tide å bytte det ut. D3s er på ønskelista, men lommeboka er ikke helt enig i det. Gief moar high-iso.. Merker at jeg sjelden eller aldri ligger under ISO 1600, og vil gjerne gå litt høyere uten at det går ut over kvaliteten

Lenke til kommentar

Fikk en Nikon D60 til jul 2008, og byttet til D300s tidlig i 2010.. Merker at det bli på tide å bytte det ut. D3s er på ønskelista, men lommeboka er ikke helt enig i det. Gief moar high-iso.. Merker at jeg sjelden eller aldri ligger under ISO 1600, og vil gjerne gå litt høyere uten at det går ut over kvaliteten

Ta en titt på D600 ;)

Lenke til kommentar

Fikk en Nikon D60 til jul 2008, og byttet til D300s tidlig i 2010.. Merker at det bli på tide å bytte det ut. D3s er på ønskelista, men lommeboka er ikke helt enig i det. Gief moar high-iso.. Merker at jeg sjelden eller aldri ligger under ISO 1600, og vil gjerne gå litt høyere uten at det går ut over kvaliteten

Ta en titt på D600 ;)

 

Det har jeg selvsagt gjort, men tror ikke jeg vil like "nedgraderingen" iht knapper og betjening, men det skal dog nevnes at jeg ikke har holdt noen av dem i hendene mine..

Lenke til kommentar

Har egentlig hatt min Mamiya RZ67 siden 2007, og er egnetlig fornøyd med den. Tidligere i år gikk jeg til anskaffelse av en Hasselblad 500C/M for å ha noe som er litt lettere i tillegg til Mamyaen. Tidligere i høst gikk jeg og til anskaffelse av en Graflex Crown Graphic 4x5" kamera, men jeg vet ikke om det gjelder siden den kommer i tillegg til de andre kameraene. :)

 

Ups, ser denne ligger under digitalt. Men det er nå de kameraene jeg har. :blush:

Endret av M.H
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde fattern sin gamle Nikkormat med meg på leirskole da jeg var 12. Mitt første digitalkamera var en Olympus Mju etellerannet. Så gikk det en del år uten noe særlig fotointeresse.

 

I januar i år kjøpte jeg en D7000. Den ble relativt raskt solgt, og byttet ut med en pent brukt D3. Det passet mye bedre i hendene, og var enda mer moro sammen med lyssterk fastoptikk. I går kjøpte jeg en Fuji X100 for å ha noe relativt lite og kompakt med knallgod bildekvalitet, da D3'en ikke akkurat er liten, diskret og like enkel å ha med seg overalt. Nå har jeg egentlig ikke lyst på noe nytt kamerahus med det første. Godt fornøyd med de to. :)

Lenke til kommentar

DO NOT JUDGE ME:

2007 - Tidleg 2009 - Casio Exilim EX-Z11 7.2 MP (Vart knust) (1600 Kr, Nytt, Polen)

2009 --> - Kodak Easyshare C813 (Lever fortsatt) (600 Kr, Nytt, CDON, Norge)

2012 --> - Canon EOS 1100D (Lever, Standard Kamera) (3000 Kr, Nytt, Mai, Norge)

 

Så ja, før 2012, så brukte eg berre sånne billige Point and Shoot kameraer. Likte Casio Exilimen som eg fikk kjøpt i Polen, men blei fort øydelagd og for å erstatte den så kjøpte eg meg sjølv eit billig Kodak Easyshare kamera for 600 kr som fungerte "bra". I 2012 fikk eg min første System Kamera, og elskar no å fotografere. Har 3 linser som er bruker til alt eg gjer. Tamron 60MM Makro, Tamron 17-50MM Standard Zoom, Canon 55-250MM TeleZoom.

Endret av MPC
Lenke til kommentar

Stemte 1-2 ganger , dog er det vanskelig å svare konkret på dette da det vil variere , alt etter hvor ofte nye modeller kommer, hva de nye modellene har å tilby og hvor fornøyd en er med akkurat den modellen en har .

Akkurat nå sitter jeg med en D7000 som ikke blir brukt, da jeg overhode ikke liker den , så når jeg får bedre tid til foto igjen blir den nok skiftet ut, trolib med en 5D lll

Lenke til kommentar

Tror nok diigitalkamera blir skiftet oftere enn filmkamera. "Skiftet" er forresten feil ord, for jeg har ennå ikke solgt noen av kameraene mine...

 

1994 - 2008: Canon 500 (tatt vare på av nostalgiske årsaker)

2008 - 2010: Canon 450D (overtatt av barn)

2010 - d.d.: Canon 7D (fremdeles like god!)

 

Sikler selvsagt på 5D III og denslags, men så lenge 7D er så god som den er så er det meningsløst å bruke så mye penger på en oppgradering jeg ikke trenger.

Lenke til kommentar

2006: Samsung GX-1S. Fikk ikke den behandlingen det fortjente. Ble liggende for mye. Angrer i ettertid på at jeg ikke leste meg ordentlig opp og tok i bruk Pentax-fastoptikk på dette huset.

 

2009: Nikon D90. Ble ikke ordentlig interessert før jeg fikk dette i hus sammen med 35mm f/1.8. Fastoptikk gjorde susen.

 

2012: Nikon D7000. Ikke den store oppgraderingen egentlig, men fikk solgt D90`en til en god pris, samtidig som jeg fant en D7000 til en ok pris på bruktmarkedet.

 

Sikler selvsagt på fullformat. Det blir nok det neste steget.

Endret av Zahl
Lenke til kommentar

Ørten år siden: Nikon D80. Det er fremdeles godt nok til å produsere respektabel bildekvalitet. Hvorfor skulle jeg bytte?

 

Utstyrsfanatisme? Hva er det for noe? :fun:

 

Vel, hvorfor du skal bytte finner du utav dersom du leser litt om nye produkter og hvilke nye features de har eller ytelser.

 

Å bytte ut kameraer med jevne mellomrom har ingenting med fanatisme å gjøre, men heller med interesse. Hvis du reflekterer litt over dette kan de hende du også plutselig får lyst til å oppgradere fordi du kanskje ser en funksjon som du trenger eller feks raskere bps, iso-ytelse osv.

 

EDIT: Jeg for min del hadde ikke godtatt 3 bps eller så lite som 10 megapiksler, for da forsvinner mulighetene for skikkelig cropping/utsnitt samt det blir vanskeligere å ta blinkskudd der det er mye bevegelse osv.

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...