Gå til innhold

Diskusjon rundt Fuji X serien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Forresten: Jeg har en X-E1, og har vært fornøyd med det, men X-T1 frister veldig. Noen som har prøvd begge og kan fortelle meg om de største forskjellene i praktisk bruk?

Kjøpte X-E1 i vinter med planer om oppgradering til X-T1 i løpert av sommeren. Har så langt ikke blitt noe av da jeg synes det blir veldig dyrt og er usikker på om det er verdt pengene. Får ikke stort for et X-E1 hus og X-T1 er fortsatt like dyr.

Lenke til kommentar

Byttet ut X-pro1 med X-T1 da det kom, og har X-E1 liggende i en hylle. Mest fordi det ikke blir solgt, men det er litt greit å ha i tilfelle.

 

X-T1 er en stor oppgradering på mange punkter. Vesentlig raskere fokusering, skjerm/søker, WiFi og mulighet for batterigrep er det som var viktig for meg. Men alt har bare med komfort å gjøre, lite med bildekvaliteten. Den er ganske lik.

 

Syns også X-T1 har også et bedre grep, og en god kompakt/solid byggekvalitet, men det er gjerne ikke så viktig for alle.

Lenke til kommentar

Ja, bildekvaliteten har jeg absolutt ingen problemer med. Heller tvert imot, jeg er ikke i stand til å utnytte kameraet fullt ut med de bildene jeg tar, hvorav 9 av 10 er av bikkja :)

 

Edit: Drømmen er jo å ha X-T1 med 55-200 eller 18-55 alt ettersom hva du driver med, og X-E1 med 35/18mm på den andre sida i en kortere stropp :dremel:

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Bruker min X-10 stadig mer, er utrolig imponert hva man kan få til under krevende forhold.

Vurderer stadig å bytte ut mitt crop-utstyr med XT-1 etter hvert, men fortsatt har jeg så store fordeler med å kunne dele med det andre huset. Men anyway, det er så kjekt å ha et lite kamera som du knapt merker, og som er lydløst og diskret når man trenger det. Her et eksempel fra en gruve, med lys fra en lommelykt, samt svakt lys i bakgrunnen. Greit skarpt på 1/8s håndholdt!

post-104121-0-54288500-1406618362_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg har et gap mellom 8mm fisheye og 18mm, men jeg har aldri følt noe behov for å fylle det. Da vil jeg mye heller ha en 85mm 1.2 eller 1.4. 90mm f/2 og 56mm f/1.2 er bare irriterende.... :)

 

Forresten: Jeg har en X-E1, og har vært fornøyd med det, men X-T1 frister veldig. Noen som har prøvd begge og kan fortelle meg om de største forskjellene i praktisk bruk?

 

Jeg har X-T1 og X100s nå. Hadde X-Pro1 i ett og halvt år tidligere. X-Pro1 og X-E1 er veldig like bortsett fra hybridsøkeren på X-Pro1, litt bedre byggkvalitet på X-Pro1 enn X-E1, det er noe større og tyngre, mangler innebygd blits og EVF'n har (mener jeg å huske) dårligere oppløsning på X-Pro1 enn X-E1. Men LCD' skjermen bak er bedre. Derimot produserer de like filer, er like raske/trege i bruk, autofokus osv...

 

Da jeg kjøpte meg X-T1 var følgende ting jeg merket raskt at jeg likte godt kontra X-Pro1:

- Raskere autofokus

- Raskere i bruk generelt, skriving til sd-kort f.eks. Større buffer.

- Vesentlig større og bedre EVF, elektronisk viewfinder. Gud bedre så bra den er på X-T1 !

- Bedre fokus peaking - med farger! Jeg bruker en del manuell fokus og da er det gull å ha. På X-Pro1/X-E1 var fokus peaking kun med hvitt mulig.

- "Split screen" i EVF - altså at jeg kunne ha innzomet (nytt norsk ord...) i et bilde samtidig som jeg så hele scenen i det andre slik at jeg både kunne ha oversikt over komponering og sette manuell fokus nøyaktig. Dette er mulig pga stor EVF på X-T1.

- Følgefokus som faktisk fungerer!! Og det med 8 bilder i sekundet hvor autofokusen og eksponeringen (om nødvendig hvis du ikke har satt den manuelt selv da) oppdaterer seg mens du tar serien, og det i serier opp til 47 bilder i i JPG før hastigheten går ned. På X-E1 er maks 23 JPEG i serie. X-E2 (oppfølgeren til X-E1) greier 7 bilder i sekundet maks tror jeg, men da er fokus og eksponering satt på første frame i serien så hvis noe beveger seg ut av fokusplanet etter første frame... bortkastede bilder. Det greier kun 3 bilder per sekund hvis fokus og eksponering skal oppdatere seg mellom bildene.

- Bruker jeg følgefokusen? Ikke ofte ;) Men det har med bildene jeg tar. Jeg har sjekket flere ganger, og den funker overrasende bra som sagt. Jeg er bortskjemt med 7D fra før. Kan ikke sammenlignes helt fordi man er nødt til å følge objektet slik at det holder seg innenfor 9 sentrale fokuspunktene på X-T1. 7D har jo langt flere/bedre muligehter.

- Huset er værbestandig - det er ikke X-E1. Dog, for meg ingen betydning før de værtette objektivene blir tilgjengelig.

- Til min overraskelse liker jeg å bruke face detection på X-T1. Det er veldig ålreit når man bruker veldig stor blender. Ansiktsgjenkjenningen ser ut til å fikse at det er øynene som er i fokus, så når jeg tar porterettbilder med mitt 56mm f/1.2 så blir fokusen mer nøyaktig når jeg komponerer ferdig og ansiktsgjenkjenningen setter fokus på øynene enn om jeg fokuserer og rekomponerer slik at modellen blir framet riktig. Kan selvfølgelig komponere og flytte autofokuspunktet til øynene, men det går raskere på den "nye måten". :)

- Jeg bruker ikke auto-iso. Sikkert bakstreversk. Men da liker jeg veldig godt at det er et eget ISO hjul på X-T1. Det har ikke de andre X-kameraene.

- LCD tilt screen - visste ikke at jeg savnet det før jeg fikk det på X-T1. Bra når jeg tar naturbilder der kameraet ligger lavt mot bakken.

 

Jeg solgte min X-Pro1 da jeg fikk X-T1. Fordi jeg var av de aller første som fikk X-T1 i Norge så fikk jeg en av de med lyslekkasje, så jeg sendte den på service for å få den fikset. Dessverre fikk jeg den ikke tilbake før jeg skulle fotografere min nevøs konfirmasjon i våres. Men FotoVideo i Oslo var greie og lot meg låne en X-E1 (!) i mens som jeg brukte da. Tja.. jeg hadde allerede vent meg til X-T1 da jeg fikk X-E1 i henda en fjorten dagers tid. Men det gikk jo bra det også. Jeg slet litt mer med autofokus merket jeg, ble en del bilder innendørs utover kvelden. Men filkvaliteten var jo den samme. Litt mer kontrast fra jpeg rett fra kameraet på X-T1, men mangler derved litt dynamik, mørke områder gror lettere igjen. Men jeg skyter i RAW uansett og der er det ingen forskjell.

 

Dette ble mye, men oppsummert det viktigste i forhold til X-Pro1/X-E1:

1. EVF'n er fantatisk.

2. Raskere, mer responsivt i alt.

3. Bedre/raskere autofokus.

4. De fleste kontrollene er tilgjengelig med manuelle brytere utenpå kameraet, trenger ikke gå inn på menyer. (Nytt i forhold til X-E1/XPro1 er altså ISO-hjulet, samt det å kunne velge spot/average/matrix metering, seriebilder høy (8 fps)/lav (3fps)/single frames, bracketing osv.. alt dette gjøres med brytere manuelt på huset :D )

5. Lettere å sette manuell fokus med de nye hjelpemidlene.

6. Ansiktsgjenkjenning (den overrasket meg)

7. Bedre grep faktisk også enn X-E1. X-Pro1 er noe større.

8. Følgefokus og seriebilder i lengre serier.

 

Om disse tingene gjør det verdt det for deg, må du selv finne ut av.

 

EDIT: Og one more thing... en ting jeg bruker så mye at jeg hadde glemt at jeg ikke har hatt det før: X-T1 har Wifi! Jeg kan fjernstyre kameraet fra mobil eller nettbrett, og overføre bildere tilbake også. Nice. Selv om det er mekaniske brytere på X-T1 så kan du endre eksponeringen via mobilen/nettbrettet. OG - plutselig har du "touch screen for autofokus".. der du trykker på mobilskjermen/nettbrettet der settes fokuspunktet. Nice.

Endret av Dr.Peedee
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tenker slik: Med en gang jeg prøver X-T1 kommer jeg til å føle at X-E1 er søppel. Men hvis jeg aldri prøver X-T1, så kan jeg lure meg selv til å tro at jeg har et flott kamera fremdeles!

Jeg planlegger en USA-tur i Januar, og den turen koster godt under en X-T1, så jeg blir rett og slett nødt til å holde ut.

Lenke til kommentar

Problemet med X-serien til Fuji er at det er same shit, different wrapping. De spyr ut kamerahus, men det de burde fokusere på var å lage en duganes sensor. Og det kommer de ikke med før de har lagd en FF sensor. Det skjer nok ikke på noen år.

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Problemet med X-serien til Fuji er at det er same shit, different wrapping. De spyr ut kamerahus, men det de burde fokusere på var å lage en duganes sensor.

Ja - tenk om de kunne lagd en egen, innovativ sensor - kanskje en spennende en med et alternativ til Bayer-sensorer eller noe! Det hadde vært noe, det!

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

... en duganes sensor. Og det kommer de ikke med før de har lagd en FF sensor...

...og hvis de lager en sensor som er bittelitt større enn den de har i dag, så blir den duganes fordi...?

 

(Dette er da et tillegg til Trondster sin fundering...:-)))

 

Same shit, slightly larger wrapping

Lenke til kommentar

For å si det slik, hvorfor ikke kjøpe en Sony A7[R|S] i steden for Fuji X-whatever? Jeg like Sony like mye som jeg liker Apple (not at all), men hvorfor kaste bort pengene på APS-C når en kan få FF for samme pris. DVs når det ikek er noe med sensoren som er å foretrekke.

Lenke til kommentar

For å si det slik, hvorfor ikke kjøpe en Sony A7[R|S] i steden for Fuji X-whatever? Jeg like Sony like mye som jeg liker Apple (not at all), men hvorfor kaste bort pengene på APS-C når en kan få FF for samme pris. DVs når det ikek er noe med sensoren som er å foretrekke.

"Optikkutvalget"? Kjekt med optikk til korrekt fatning.

Og - design og betjening.

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

For å si det slik, hvorfor ikke kjøpe en Sony A7[R|S] i steden for Fuji X-whatever? Jeg like Sony like mye som jeg liker Apple (not at all), men hvorfor kaste bort pengene på APS-C når en kan få FF for samme pris. DVs når det ikek er noe med sensoren som er å foretrekke.

"Optikkutvalget"? Kjekt med optikk til korrekt fatning.

Og - design og betjening.

 

Jada, men det er fobigående. Dersom Sony betalte Sigma for å lage optikken sin i steden for Zeiss, så ville Sony hatt noe en kunne bruke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...