Gå til innhold

Diskusjon rundt Fuji X serien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nja.. Jeg slet litt med å finne logikken i kontrolloppsettet og det føltes ikke naturlig og intuitivt.Jeg likte ikke de låsene på hjulene heller. Og hjulet aller nærmest tommelen ble deaktivert i manuell modus, det synes jeg var direkte sløsing. Når jeg bruker mitt Pentax K-50 eller Olympus E-M1 så føles alt mye mer gjennomtenkt og hensiktsmessig.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da har Fujifilm oppdatert sin roadmap, og det ser ut til at ryktene stemmer.

 

I tillegg til 16-55mm f/2.8 OIS og 50-140mm f/2.8 OIS, så er det ventet en 16mm f/1.4 og en 90mm f/2.

 

Særlig sistnevnte gleder jeg meg veldig til å prøve. Skulle helst sett at de også implementerte OIS på den da.

 

Supertele'n har enda ikke fått bekreftet specs, men det spekuleres i en 120-400mm OIS. Håper de bare klarer å få den kompakt nok.

 

I tillegg er det mange som håper på at Sigma vil begynne å levere sine små DN-objektiver med Fuji X-mount. Meg inkludert. Kanskje lanseres de under Photokina?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja. Det virker nå som de prøver å bygge opp et sortiment med lyssterke fastobjektiver med klassiske brennvidde-ekvivalenter til gull-optikken til CaNikon.

 

16mm f/1.4 = 24mm f/1.4

23mm f/1.4 = 35mm f/1.4

35mm f/1.4 = 50mm f/1.4

56mm f/1.2 = 85mm f/1.2

90mm f/2.0 = 135mm f/2.0

 

Ikke helt begeistra for uttrykket brennvidde-ekvivalent, men det får være en annen sak :)

 

Uansett. 16mm er jo farlig nært 14mm. Er spent på hvor stor 16mm f/1.4 blir i forhold til 14mm f/2.8

 

For de som klarer seg fint med manuell fokus finnes det nå særdeles mye godt og rimelig glass fra Samyang/Rokinon med Fuji X-fatning.

 

Jeg har selv kjøpt Samyang 12mm f/2. Ingen elektronikk mellom objektiv og kamera, så Exif kan man drite i. Men det yter svært godt. Kjøpte det fordi jeg ønsket noe litt videre enn 14mm når jeg først skulle ha skikkelig vidvinkel, og fordi jeg ikke bruker de brennviddene så mye til at det kunne forsvare 7500 kr. Objektivet er lite, da konstruksjonen ikke er basert på å kunne monteres på en DSLR-fatning (i motsetning til deres 8mm fisheye og 10mm f/2.8-ultravidvinkel, som også finnes i DSLR-mount).

 

De har også en særdeles godtytende 85mm f/1.4 til ca. 2700 inkludert frakt og norske avgifter ved kjøp fra statene.

Lenke til kommentar

Tror jeg ville satset på XF i stedet for XC for å være ærlig, de er faktisk ofte billige på foto.no sitt bruktmarked, hvilket vil si at de er enkle å få tak i, og enkle å selge hvis du skulle ha behov for det. Tror ingen er ute etter brukte XC-objektiver :|

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Begge XC-zoomene yter faktisk ganske så godt optisk, selvom særlig telezoomen er lyssvak. Jeg har den selv, Fulgte med i et kit jeg kjøpte med X-E1 og XF 18-55mm f/2.8-4. Den yter ikke veldig mye bedre enn 16-50mm, men har jo et trinn bedre blender og er vesentlig bedre bygget.

 

Fujifilm X-M1 med 16-50mm + 50-230mm til 4490,- gir nok ekstremt mye fotoglede for pengene.

 

Jeg veldig glad i søker, føler meg nærmest avhengig av den. X-E1 med 18-55mm f/2.8-4 til 6495,- er også en veldig god deal. Dog en vesentlig større investering, og lyder nok ikke like mye "bang for the buck".

Endret av Andreasfe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror jeg ville satset på XF i stedet for XC for å være ærlig, de er faktisk ofte billige på foto.no sitt bruktmarked, hvilket vil si at de er enkle å få tak i, og enkle å selge hvis du skulle ha behov for det. Tror ingen er ute etter brukte XC-objektiver :|

Dersom jeg satser for "alvor", så blir det nok XF også ja..., men som jeg nevnte så er dette et "lite og forsiktig skritt" , i første omgang.... :cool:

Lenke til kommentar

Begge XC-zoomene yter faktisk ganske så godt optisk, selvom særlig telezoomen er lyssvak. Jeg har den selv, Fulgte med i et kit jeg kjøpte med X-E1 og XF 18-55mm f/2.8-4. Den yter ikke veldig mye bedre enn 16-50mm, men har jo et trinn bedre blender og er vesentlig bedre bygget.

 

Fujifilm X-M1 med 16-50mm + 50-230mm til 4490,- gir nok ekstremt mye fotoglede for pengene.

 

Jeg veldig glad i søker, føler meg nærmest avhengig av den. X-E1 med 18-55mm f/2.8-4 er også en veldig god deal. Dog en vesentlig større investering, og lyder nok ikke like mye "bang for the buck".

Stemmer godt med førsteinntrykket, det du nevner. I ikke altfor dårlige lysforhold, så gir f.eks. telezoomen faktisk veldig bra resultater... :yes:

Lenke til kommentar

Hmm... Fuji begynner å ha mange fristende objektiver... :) Har kun 14mm og 50-230 nå, men vi får se.

 

Enig om den rimelige telezoomen forresten, den yter forbausende godt. Virker like skarp som den 55-200mm jeg hadde för. Mye objektiv for pengene når man ikke trenger så lysstarkt!

Endret av HelenaN
Lenke til kommentar
Uansett. 16mm er jo farlig nært 14mm. Er spent på hvor stor 16mm f/1.4 blir i forhold til 14mm f/2.8

 

Når objektivene er såpass vide, så er forskjellen ganske så stor i praksis.

 

Det fine med å ha et såpass stort utvalg, er at det er eltt å sette sammen en "pakke" som passer. For min del, så ville det vært 14mm, 23mm og 35mm.

Lenke til kommentar

Jeg har et gap mellom 8mm fisheye og 18mm, men jeg har aldri følt noe behov for å fylle det. Da vil jeg mye heller ha en 85mm 1.2 eller 1.4. 90mm f/2 og 56mm f/1.2 er bare irriterende.... :)

 

Forresten: Jeg har en X-E1, og har vært fornøyd med det, men X-T1 frister veldig. Noen som har prøvd begge og kan fortelle meg om de største forskjellene i praktisk bruk?

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Sikkert attraktivt for astrofotografer, men det er en rar brennvidde å ha f1.4 på.

 

Hvorfor det? Tipper det er endel bryllupsfotografer som også kunne tenke seg en slik.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Javel.

 

Har sett endel brudeparbilder i miljø innendørs, tenker ikke nødvendigvis for gruppebilder (f.eks Joe McNally). 16mm kan være fin til mijøportretter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...