Gå til innhold

Diskusjon rundt Fuji X serien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har akkurat kjøpt meg 27mm'en :)

 

Førsteinntrykket er veldig godt, objektivet er veldig kompakt og rimelig solid bygget. Fokusringen er god å vri på, og autofokus virker å være ganske rask.
Stikker vel ut og tar noen bilder etterpå tenker jeg, kan se om jeg får postet noen av dem.

Lenke til kommentar

Om folk ikke følger med på FujiRumors, så er det siste dag med priskutt på Fuji-optikk. 27mm-en har størst priskutt prosentvis, så den går for 199$ nå.

 

Kjøpte en via Amazon, med frakt og forskuddsbetalt moms kom det på 1804kr. Nypris uten frakt i Norge er nesten 3700kr.

Takk for tipset! Bestilte nå. Regner med at det blir mitt "på gata" objektiv framover :D

Lenke til kommentar

Vil bare tipse om at nå kan man laste ned Lightroom 5.4 som har fargeprofiler som Adobe laget i samarbeid med Fuji. De er meget like de som finnes for JPG i kameraet. Har testet med noen RAW-filer og er kjempefornöyd så langt.

 

Forresten, kjöpte 50-230mm når fotovideo.no hadde salg og er veldig fornöyd med det også. Virker like skarpt som det 55-200 jeg hadde för. Passer fint for folk som meg som sjelden bruker tele og mest i godt lys.

Endret av HelenaN
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, er imponert over bildekvaliteten. Bilde 1 og 2 er forresten ikke etterbehandlet - kun Lightroom default-instillinger.

 

Jeg har det lille X-A1 (erstater til X-E1 som jeg falt og "knuste") mens jeg tenker på hva jeg skal gjöre. :)

 

Imponerende, enig..

 

Samme sensor som i XE-1 vel? X-Trans 1? Og stort sett samme innhold som i XE-1, men uten optisk/elektronisk søker?

 

Har kjøpt meg en X100, lurer litt på en XE-1 i tillegg, den er jo på tilbud både her og der nå, med den visstnok knallbra kitzoomen eller 35/1.4 - til 6.499,- Fristende..

 

Var du fornøyd med XE-1?

Lenke til kommentar

Nei, X-A1 har en tradisjonell Bayer-sensor. Det var den eneste grunnen til at jeg valgte det istedet for X-E1 for egentlig vil jeg ha en söker. Jeg likte X-E1 veldig godt, men var ikke helt fornöyd med filene i Lightroom og var usikker på om jeg skulle beholde Fuji-systemet etter uhellet. Jeg kunne dog ikke finne noe som passer meg bedre og er forelsket i Fuji sitt 14mm, så når jeg fant et meget billig X-A1 kjöpte jeg det. Fujis nye fargeprofiler kompenserer dog mye for problemen med enkelte motiver i Lightroom, så kanskje blir det en X-T1 etter hvert.

 

Edit: Selv om der er noen ting som X-A1 klarer bedre en X-E1, så må jeg innrömme at det var noe spesielt med X-trans-filene. Det er vanskelig å sette ord på, men noe med tonene og klarheten.

Endret av HelenaN
Lenke til kommentar

Fikk 56mm 1.2 i posten nå :D Gleder meg til å få prøvd den. Kjøpte nettopp E-X1 med 35mm 1.4 på fotovideo og en 18mm 2.0 på ebay så begynner å få et greit utvalg i X-serien.

 

Har vært utrolig fornøyd med x100s det siste året, men tenker å selge den for å finansiere en X-T1 etter hvert. Skrik ut hvis noen er interessert :)

Lenke til kommentar

Et par interessante tester av X-T1 på Luminous Landscape, som forøvrig har mange bra artikler ellers:

http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/fujis__x_t1___the_x_system_comes_of_age.shtml

og

http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/fuji_x_t1_further_thoughts.shtml

 

Vurderer jo denne sterkt etter hvert, men i forhold til Nikon D300s og D700 som jeg bruker nå, så er jeg spent på fokusering. Jeg bruker utelukkende egen AF-knapp nå, og ser det er litt mer knotete på Fuji'en.

Du kan bruke AF-L knappen til høyre, men sitter langt ut. Ergonomien på Nikonene er ekstremt bra!

Er også vant til å endre fokuspunkt, dette er det de fleste klager mest på Fuji, men godt å høre at face-detect fungerer svært bra, så man kan bruke mer automatikk.

Akkurat problemet de beskriver med å skifte fra en type foto til en annen ser jeg ikke helt det store problemet, ikke til mitt bruk i hvert fall! Det er jo ikke noe verre en det jeg er vant til, er ingen custom presets der heller. Ikke på den måten i hvert fall.

Når det blir aktuellt å bytte ut noe får jeg prøve å avtale med en X-T1 eier, så jeg kan teste den ut side-by-side med det jeg er vant til. Innendørs under krevende forhold, som konsert.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har jeg sluttet meg til rekkene av Fuji X-eiere, jeg kjøpte en X-M1 på JP sin kampanje nå! :w00t:

 

Noen tips til en fersk Fuji-fotograf? Jeg har fra før et Pentax K-50, så det er naturlig nok litt uvante menyer og litt andre funksjoner. Inntrykket er så langt positivt, det er mye fotoglede i dette kameraet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...