Gå til innhold

Diskusjon rundt Fuji X serien


Anbefalte innlegg

 

18 mm faller fra selv om det ikke er dårlig, men det er nok ikke godt nok ut fra det jeg leser.

 

Jeg har 18mm, og synes egentlig den er ganske grei jeg.. :)

Den er ikke like skarp som f.eks. 23mm, 35mm eller den nye 56mm, men til mitt bruk har den fungert helt fint.

Den er jo ikke veldig stor, og f/2 kommer godt med når det ikke er så mye lys. La ut noen bilder tatt med 18mm på flickr'en min om du vil ta en titt:

http://flickr.com/gp/jgranseth/148v34/

 

Det er mulig at jeg var litt "krass", men jeg har etter å ha vurdert frem og tilbake kommet til at vil prøve å begrense meg til kun ett fastobjektiv i det normale eller litt vide området. Og når jeg da samtidig vil ha mest mulig inn i objektivet (skarphet og lysstyrke) så ble 18 mm vraket (forløpig).

Min favoritt er 23 mm som da for meg dekker det meste, men den er dyr. Hvis jeg ender opp med 35 mm så har jeg en mistanke om at jeg etterhvert kan måtte supplere med noe videre og da er 18 mm absolutt aktuell. Men som et "enslig" fastobjektiv som jeg skal leve med i lenger tid fremover så er nok ikke 18 mm førstevalget mitt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mulig at jeg var litt "krass"

 

 

Hehe.. neida, jeg skjønner. Er egentlig enig i at kanskje 18mm ikke ville ha vært førstevalget som eneste objektiv. 23mm er jo et strålende objektiv, og brennvidden er jo veldig anvendelig.. du kommer sikkert ikke til å angre hvis du går for det.

Lenke til kommentar

Kjøpte tidligere i uka X-E1 i tilbudskit med 18-55mm f/2.8-4 OIS og 50-230mm f/4.5-6.7 OIS til 7500,- hos FotoVideo. En særdeles god normalzoom, og en litt mer tvilsom, helt OK telezoom.

 

Har over lang tid bestemt meg for å bytte system fra Canon fullformat DSLR. Hovedgrunnen var at det ble for stort/tungt, samtidig som at min fotografering stort sett ikke er krevende nok til at fordelene til DSLR spiller en stor nok rolle.

 

Landet omsider på Fujifilm, da de har optikken jeg ønsker, henger godt med sensormessig og har noe som viser seg å være en betjening som er lett å venne seg til for meg. Sony A7 var også til vurdering, men slo det fra meg. Med god optikk som må tegne fullformat blir det ikke riktig så kompakt som jeg ønsker.

 

Etter å ha lest testen av X-E2 her på Akamer det særlig en ting i X-E2 som jeg skulle hatt i X-E1. Hastightenen på EVF. Bortsett fra det er jeg særdeles fornøyd med kjøpet av X-E1-kitet. Neste objektiv blir garantert 35mm. 18mm er også på listen. 23mm faller nok mellom to stoler for min del :)

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Jeg har en X100 med sitt faste 23mm objektiv. En suveren brennvidde til mine aller fleste behov. Men savnet etter å kunne sette på et litt mer anvendelig portrettobjektiv og noen ganger noe som er enda mer vidvinklet gjør at det antagelig blir en X-T1 til sommeren, muligens da med 14 og 56 mm siden jeg kan dekke 23 mm med min X100.

 

Men kanskje jeg selger X100 eller gir den til kona/unga, i så fall blir det antagelig 14, 23 og 56 mm til X-T1 kamera...

 

 

Vi får se...:-)

Lenke til kommentar

Etter en god natt søvn så har gårsdagens "hjernetåke" lettet betraktelig og løsningen på objektivparken er nok blitt litt klarere.

 

Det som gjorde meg betenkt med å velge 35 mm var "frykten" for at brennvidden kunne bli for smal. At den ved bruk i konkrete lokaliteter vil være i smaleste laget er fremdeles en sannhet, men det faktum er at jeg ved fotografering i de nevnte lokalitetene nok helt sikkert også vil ha med min 5D3 med Sigma 35 1.4, tenkte jeg ikke på og problematikken er derfor ikke den samme.

 

Jeg skal nok studere litt mer i dagene fremover, men selv om 23 mm virker som et godt valg så gir den i realiteten det samme utsnittet (23x1.5 er tilnærmet lik 35) som DSLR-komboen og derfor så kan det være greit med velge det mer "rimelige" alternativet som er 35 mm.

Hvis X-E2 med 35 mm ikke blir "Lommevennlig" nok for meg så får jeg fravike planen om ett fastobjektiv og heller plusse på med 18 mm etter hvert .

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Du kan også vurdere å bare kjøpe et X100/s, så får du en mye mindre 35mm-pakke, totalt sett. Det blir f2 og ikke helt det samme som et X-E2-hus mtp teknologi, men du får også en del fordeler som leaf shutter, ND-filter, nesten lydløs eksponeringslyd, optisk søker og litt sånn. Har betalt nede i 3000kr for et brukt X100 (har kjøpt og solgt et par fra de ble lansert, klarte aldri helt å bli vant med det i begynnelsen, men med FW-oppdateringer har de blitt skikkelig bra).

 

Litt råflott, selvfølgelig, men så kan du bare selge 5D-en. :)

Lenke til kommentar

Skulle akkurat til å foreslå det samme, jeg har en X100s som jeg bruker hele tiden. For meg er det definitivt det perfekte ha-med-overalt-kameraet. Lite og diskret, lydløst og leverer rå bilder!

 

 

Dette er en særdeles godt skrevet test. Veldig interessant å lese.

 

Litt usikker på hvilken test du tenkte på? :)

Lenke til kommentar

Litt råflott, selvfølgelig, men så kan du bare selge 5D-en. :)

Nope!!! :nei::)

 

For meg så er 5D mitt førstevalg og det forblir det nok i lang tid. For meg så er "konflikten" DSLR v Speilløst ikke-eksisterende. I mange tilfeller der jeg vil foreta "planlagt" fotografering så vil speilrefleksen være mitt førstevalg. Men jeg merker at det å dra med meg DSLR + utstyr når jeg ikke har konkrete planer for hva (eller om) jeg skal fotografere ikke er like aktuelt og det å trakke rundt med en "tung" fotobag ikke er like forlokkende lenger. Så DSLR + speilløst er for meg en perfekt kombinasjon.

 

Jeg har vært litt vel vinglete i mine poster de siste dagene, så jeg kan forstå at de som leser mine (litt for lange) innlegg kan bli forvirret, men ett kamera med en permanent brennvidde er ikke aktuelt. Selv om jeg gjerne kan gå en dag med kun et fastobjektiv så vil jeg ikke binde meg helt og holdent til dette.

Jeg har ingen planer om å kvitte meg med zoomen, i noen tilfeller så ser jeg fordelen med den, men jeg vil ha noe mer lyssterkt og hvis jeg kan "stappe" utstyret ned i jakkelommen når jeg ikke fotograferer så er det en bonus. Nakkeremmer irriterer meg så dette har jeg fjernet på både store og små hus, så derfor blir det ikke transportetapper med et speilløst dinglende på magen.

 

Som sagt så kan jeg nok virke litt (eller mye) vinglete og inkonsekvent i mine skriverier, men det er vel dessverre av og til min måte å "tenke" på.

Nå skal jeg ikke forsette å komme med mange lange og kjedelige poster (dette blir den siste av den typen :wee: ) i denne tråden, men mine planer er følgende:

 

DSLR med diverse objektiver blir beholdt som et viktig alternativ for meg i mange anledninger.

X-mount vil sannsynligvis bli mitt foretrukne speilløse system i lang tid fremover (jeg har dessverre ikke "evnen" til å hoppe mellom systemene med kjøp og salg)

Min objektivpark i X-mount skal ikke være for stor (jeg har lært litt av den overdrevne kjøpelysten av objektiver til DSLR).

Jeg har blitt mer og mer fortrolig med fastobjektiver i DSLR og kan gjerne gå i lengre perioder kun med en brennvidde, men jeg vil også ha muligheten til kunne ha andre brennvidder i bakhånd i andre tilfeller, normalzoomen er grei å ha i bakhånd..

Økonomi er ikke alfa og omega, men jeg har innsett at selv en "utstyrsfrik" etterhvert må sette noen grenser.

Min objektivpark til X-mount vil på sikt bestå av: Normalzoom, et lyssterkt fastobjektiv som (omregnet til FF) ligger i området 35-50 mm. Forhåpentligvis et "ekte" makroobjektiv og kanskje også en vidvinkel.

Så ut fra de overnevnte punktene så er følgende scenario mest sannsynlig.

Kjøp av 35 mm 1.4 som for en stor del blir stående på huset så får tiden vise behovet for andre objektiver.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Håper dere kommer med litt erfaringer her på 56mm når dere får den. Er i marked for X-T1 jeg også, men tror jeg skal vente på kit med 16-55 WR :) Begynner med å kjøpe meg X-E1 og 35mm. Vurderer å skifte ut hele kameraparken til fordel for Fuji X nå. Har hatt x100s i snart ett år og elsker det kameraet.

Lenke til kommentar

 

Håper jeg, siden jeg har en 56mm + batterigrep forhåndsbestilt. :)

Snakket med Japan i dag, det var sendt noen 56mmf/1,2 fra Sverige i dag og om det samtidig gikk ut noen til Fotovideo så har du vel ditt allerede om et par dager.

 

 

Det tok litt lengre tid enn som så. Fikk sporingsnummer på forsendelsen med 56mm og grep i dag, så har det nok på onsdag.

 

Har hatt Canons 85mm f1.2 L II, så det blir spennende å se hvordan det måler seg med det. Alt jeg har lest går i Fujis favør.

Lenke til kommentar

Jeg har et Nikon 50mmf/1,8 med adapter og testet litt og kom fram til at 9500.- for den 56en det var rett og slett ikke verdt det. Rent økonomisk så da angret jeg handelen.

For andre så kan det være et kupp men jeg bruker manuell fokus 95% av tiden uansett så, vel..

 

Synes også at på full blender så er ikke objektivet godt nok til å forsvare det når jeg også har noen andre objektiver som er minst like gode på et annet hus.

Endret av TorsteinG
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...