Gå til innhold

Diskusjon rundt Fuji X serien


Anbefalte innlegg

Er det egentlig mulig å re-converte fra eksisterende raw fil, og så få en jpg med samme modifikasjoner som før, bare skarpere?

Jeg tror det vil være vanskelig med filene til Fuji. Hvis jeg husker rett, så leverer de en utgave av SilkyPix som RAW konverter istedet for sin egen.

 

Olympus og Canon (og muligens andre) leverer egen programvare som ser ut til å gjøre det du etterlyser.

 

I Lightroom, så kan du lage deg egen profiler, slik at det burde være mulig å få til et resultat som ligner rimelig godt. Men jeg tipper det vil kreve en del arbeid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da falt jeg for fristelsen og kjøpte et pent brukt Fujifilm X-T1. Tidlig julegave til meg selv. :)

 

Førsteinntrykket er godt. Er ikke helt begeistra for retningsknappene, de er litt slække. Dog var jeg fullstendig klar over det. Kan nok vende meg til det, særlig når det er så mye bra som veier opp.

 

En annen ting jeg ikke liker helt er at man ikke har mulighet til å tilegne forskjellige auto-ISO-settings til Custom-innstillingene. Dette var jeg veldig glad i på X-E1 og X-E2. Der hadde jeg f.eks gjort klart basisinnstillinger for gatefoto med hhv minimumlukker på 1/200s og 1/500s, slik at jeg fort kunne få ålreite settings dersom noe interessant i bevegelse plutselig dukket opp.

 

Dog, jeg kan jo bare bli trygg på å skyte manuelt og bero meg på en max-ISO.

 

EVF'en :love:

Vippbar skjerm er også særdeles kjekt til gatefoto.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da falt jeg for fristelsen og kjøpte et pent brukt Fujifilm X-T1. Tidlig julegave til meg selv. :)

 

Førsteinntrykket er godt. Er ikke helt begeistra for retningsknappene, de er litt slække. Dog var jeg fullstendig klar over det. Kan nok vende meg til det, særlig når det er så mye bra som veier opp.

 

En annen ting jeg ikke liker helt er at man ikke har mulighet til å tilegne forskjellige auto-ISO-settings til Custom-innstillingene. Dette var jeg veldig glad i på X-E1 og X-E2. Der hadde jeg f.eks gjort klart basisinnstillinger for gatefoto med hhv minimumlukker på 1/200s og 1/500s, slik at jeg fort kunne få ålreite settings dersom noe interessant i bevegelse plutselig dukket opp.

 

Dog, jeg kan jo bare bli trygg på å skyte manuelt og bero meg på en max-ISO.

 

EVF'en :love:

Vippbar skjerm er også særdeles kjekt til gatefoto.

 

Gratulerer! Se her: https://eivindrohne.wordpress.com/2014/06/30/hvordan-forbedre-funksjonsknappene-pa-fujifilm-x-t1-med-sugru/

 

Kjøp deg Sugru og bruk på de knappene du ønsker å forbedre. Det har jeg gjort, vesentlig bedre!

Lenke til kommentar

 

Da falt jeg for fristelsen og kjøpte et pent brukt Fujifilm X-T1. Tidlig julegave til meg selv. :)

 

Førsteinntrykket er godt. Er ikke helt begeistra for retningsknappene, de er litt slække. Dog var jeg fullstendig klar over det. Kan nok vende meg til det, særlig når det er så mye bra som veier opp.

 

En annen ting jeg ikke liker helt er at man ikke har mulighet til å tilegne forskjellige auto-ISO-settings til Custom-innstillingene. Dette var jeg veldig glad i på X-E1 og X-E2. Der hadde jeg f.eks gjort klart basisinnstillinger for gatefoto med hhv minimumlukker på 1/200s og 1/500s, slik at jeg fort kunne få ålreite settings dersom noe interessant i bevegelse plutselig dukket opp.

 

Dog, jeg kan jo bare bli trygg på å skyte manuelt og bero meg på en max-ISO.

 

EVF'en :love:

Vippbar skjerm er også særdeles kjekt til gatefoto.

 

Gratulerer! Se her: https://eivindrohne.wordpress.com/2014/06/30/hvordan-forbedre-funksjonsknappene-pa-fujifilm-x-t1-med-sugru/

 

Kjøp deg Sugru og bruk på de knappene du ønsker å forbedre. Det har jeg gjort, vesentlig bedre!

 

Takk for Suguru tipset, bestilte det tvert :-)

Jeg har kjøpt og montert en Lolumina knapp på min X-T1.

Fungerte meget bra :-)

http://lolumina.com/

 

Lenke til kommentar

Da har jeg endelig fått tak i en "Eye Cup Large) til X-T1. Den er mye bredere enn jeg trodde, og ikke så veldig dyp, så effekten er mindre enn jeg tror, men den fungerer helt fint i dagslys, så lenge du ikke bruker briller eller har solen akkurat i den vinkelen hvor den ikke er dyp nok til å treffe panna di.

 

Når de blir mer vanlige tror jeg jammen jeg skal prøve å fjøsmekke den med Sugru slik at den passer bedre, men jeg tør ikke å gjøre det før jeg kan erstatte den rimelig enkelt dersom jeg føkker opp mer enn vanlig ;)

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Har nå fått 55-200 og det virker meget bra.

Men merker at zoom ringen er mye tregere en på 18-55.

Er det normalt?

 

 

Er det noen som han bekrefte/avkrefte dette?

Må vite før jeg evt sender objektivet i retur.

Har aldri tidligere opplevd så treg zooming på noen objektiver.

Endret av KurtAL
Lenke til kommentar

Har nå fått 55-200 og det virker meget bra.

Men merker at zoom ringen er mye tregere en på 18-55.

Er det normalt?

 

 

Er det noen som han bekrefte/avkrefte dette?

Må vite før jeg evt sender objektivet i retur.

Har aldri tidligere opplevd så treg zooming på noen objektiver.

 

Sjekket i går. Kan bekrefte at det også hos meg er mer motstand både i zoom-ring og fokuseringsring på 55-200 sammenlignet med 18-55. Men ikke direkte tungt på 55-200 heller. Selv liker jeg faktisk best løsningen på 55-200, spesielt når det gjelder fokusering. På 18-55 går ringen nesten for lett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Den koster også, ser jeg. 14k. Ouch. Tenkte jeg skulle oppgradere til denne, men det får bare vente, skjønner jeg.

Og veier 1 kg. Ouch! I god Fuji-ånd tror jeg heller gått for 90/2 og noe annet gøy.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Og skal man lage kvalitets glass så veier de, uansett om merket er Canon, Nikon eller Fujinon. :) Et eksempel på det er Sigma sin f/1,4 Art, den veier 853 g. :) For en 50mm!

Lenke til kommentar

Hei.

 

Endelig blir det XT-1 på meg... i graphite silver! :)

Blir sendt i morgen, så jeg venter i spenning....

Passer bra at jeg har arbeidshelg og fri mesteparten av neste uke.

Grattis!

 

Viktig: Når du får det, gå inn på Set-Up meny nr 2 (Blå skiftnøkkel meny 2), velg Power Management og deretter sett High Performance til "On".

 

Og, skaff deg ett eller to batterier til ;)

 

Have fun!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...