Gå til innhold

Diskusjon rundt Fuji X serien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har altså et X-T1, og jeg sliter kraftig med fokuseringen. Jeg får rett og slett ikke fokus til å stemme med automatisk fokus på noe under 5.6 blender. Noen som har noen tips til lesemateriell, youtube videoer, eller rett og slett øvelser jeg kan gjøre?

Det finnes nok flere svar på dette, men et bilde kan fortelle mye.

Post et bilde der du viser fokus problemene , legg ved- lukkertid, blender osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen her som har samyang 12mm og har prøvd den til nordlys og stjerner?

Nordlys og stjerner har jeg ikke prøvd meg på, men jeg er meget fornøyd med det objektivet leverer optisk. Har også en Samyang vidvinkel til DSLR og jeg har den samme opplevelsen der.

 

Som sagt så er ikke Nordlys det jeg fotograferer så ofte (skyldes også at det ikke er så alt for ofte å se i min del av landet samtidig som det er klar himmel), men i min oktoberfest så er der kanskje et eksempel eller to som viser hva objektivet kan levere (fotografen bak bildene derimot er en større flaskehals enn objektivet :closedeyes: )

Lenke til kommentar

Jeg har også Samyang 12mm f/2. Nå er ikke ekstremvidvinkel det jeg bruker mest, og det var nettopp av den grunn jeg kjøpte Samyang'en. Det var uaktuelt å betale 2,5-4 ganger så mye for Fuji 10-24mm/14mm eller Zeiss 12mm f/2.8.

 

Særdeles god optikk, sylskarp, f/2. Jeg kan ikke forstå annet enn at det må være et perfekt objektiv for stjerner og nordlys. Også er det ganske lite og net :)

Lenke til kommentar

Jeg har, inntil jeg fulgte råd i linken, ikke vært 100% fornøyd med skarpheten i RAW filene (LR) og har og sett at JPG filene og filene fra D600 har vært litt hvassere.

 

http://petebridgwood.com.gridhosted.co.uk/wp/2014/10/x-trans-sharpening/

 

Etter at jeg la inn verdiene oppgitt her så er alt OK. :-)

RAW filene blir superskarpe i LR.

 

BTW! er stadig imponert over 18-55mm.

Er det noen som kan bekrefte/avkrefte om 55-200mm er like skarp?

Kjøpeknappfingeren er nesten klar :-)

Lenke til kommentar

Er det egentlig mulig å re-converte fra eksisterende raw fil, og så få en jpg med samme modifikasjoner som før, bare skarpere?

55-200 er glimrende, jeg bruker den langt mer enn 18-55, om så bare fordi jeg heller bruker 18 og 35 primes. Men om den er like skarp kan du ikke spørre meg om, jeg har aldri vætr flink til det tekniske, jeg liker bare å ta bilder og se på de ;)

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Jeg har, inntil jeg fulgte råd i linken, ikke vært 100% fornøyd med skarpheten i RAW filene (LR) og har og sett at JPG filene og filene fra D600 har vært litt hvassere.

 

http://petebridgwood.com.gridhosted.co.uk/wp/2014/10/x-trans-sharpening/

 

Takk for linken - dette var veldig nyttig lesning.

 

Jeg har lånt X-E1 og X-E2 et par ganger og har lurt litt på optimale LR innstillinger.

Lenke til kommentar

Dette handler om LR kunnskap. Jeg er ikke helt enig i Pete og hans innstillinger i LR.

 

Jeg er ikke enig i at verdien for "Detail" konsekvent skal settes til 100.

Min erfaring er verdier opp til 70-80 er maksimum. Å flytte slideren videre mot 100 tilfører ikke bildet noe.

Når det gjelder "Masking" ser jeg at verdier mellom 0-35, er der jeg havner.

 

Som han sier - bruk ALT knappen når du skal justere Radius, Detail og Masking.

Lenke til kommentar

Er det egentlig mulig å re-converte fra eksisterende raw fil, og så få en jpg med samme modifikasjoner som før, bare skarpere?

55-200 er glimrende, jeg bruker den langt mer enn 18-55, om så bare fordi jeg heller bruker 18 og 35 primes. Men om den er like skarp kan du ikke spørre meg om, jeg har aldri vætr flink til det tekniske, jeg liker bare å ta bilder og se på de ;)

 

Har nå fått 55-200 og det virker meget bra.

Men merker at zoom ringer er mye tregere en på 18-55.

Er det normalt?

Lenke til kommentar

Er det egentlig mulig å re-converte fra eksisterende raw fil, og så få en jpg med samme modifikasjoner som før, bare skarpere?

 

Jeg vet ikke hvilket program du bruker for etterbehandling, men de aller fleste er vel nå basert på ikke-destruktiv etterbehandling. Det betyr at originalfilen din ikke røres, så du kan lage så mange resultater du vil basert på en og samme original, uansett om den er en jpg/tiff- eller raw-fil.

 

Jeg vet hvert fall at det fungerer slik i Adobe Lightroom, men som sagt, det er nok mange andre applikasjoner som fungerer tilsvarende.

Endret av rogkas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...