Gå til innhold

Spill som aldri fikk de oppfølgerne de fortjente


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Shenmue burde hatt en avslutning, men ellers kan jeg ikke komme opp på noen andre spill.

 

Ser generelt ikke nødvendigheten av oppfølgere med mindre det er en fortelling som mangler en avslutning. Noen spill jeg kunne ønske meg en åndelig oppfølger av, slik som Lost Odyssey, men oppfølgere som kun smir i det samme jernet, synes jeg bare hemmer kreativiteten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ellers var Grim Fandango et supert spill, som sikkert hadde fortjent en oppfølger.

 

Jeg syns Grim Fandango er det beste spillet som noen sinne er laget. Men, jeg syns ikke det fortjener noen oppfølger. Grim Fandango hadde den perfekte historien, og slutten. Måtte for all del ingen finne på å ødelegge dette spillet med noe som garantert hadde blitt en skuffelse i forhold til orginalen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Transport Tycooon

Transport Tycoon og Warcraft 3 (RTS) hadde det vært morro å fått oppfølgere av.

Transport Tycoon, Alpha Centauri for min del

Et spill jeg gjerne skulle ha hatt en oppfølger til er Transport Tycoon.

 

Nå lagde Chris Sawyer, mannen bak Transport Tycoon en spirituell oppfølger (hans egne ord) i 2004 kalt Locomotion. Jeg skal ikke si det helt sikkert, men en av grunnene til at det ikke ble hetende Transport Tycoon 2 var pga rettigheter til navnet. Etter Transport Tycoon Deluxe satt Chris igang med å lage oppfølgeren, men dette ble utsatt pga han ble hekta på berg og dalbaner istedenfor. Derfor ble RollerCoaster Tycoon 1 og 2 hans neste spill. Når han så skulle fortsette på TT2 så hadde ting endret seg, Microprose (utgiveren til TT) fantes ikke lengre i samme form og rettighetene var i 2005 usikre:

 

Ken Taylor wrote about his experience trying to establish the true owner of Transport Tycoon in the October 2005 issue of Virtual Railroader. He set about this with the intention of selling legal copies of the Windows version of the game for download.

He found that the original publisher, Microprose, has changed hands several times eventually ending up in the hands of Atari. However, the Microprose software library at some point became the property of Firaxis. When he contacted Firaxis he was informed they had a complete list of the games they owned the rights to and Transport Tycoon was not among them. Chris Sawyer has stated that he does not own Transport Tycoon. Finally, Ken contacted an Atari executive in charge of older games who stated that he did not know which old games they owned and that he felt it not worth his time to find out.

 

OpenTTD har også blitt så utviklet at det nesten kan kalles en oppfølger mtp ekstra innhold og funksjoner.

 

Open TTD er mæl i forhold til orginalen desverre :(

Lenke til kommentar

Mulig noen har sagt det, men BG: dark alliance II kunne jeg godt tenkt meg oppfølger av! Kanskje ikke beste spillene teknisk/historiemessig, men coop på dem tok av!

Eg støttar den. Og når vi først er inne på spel som var utruleg artige i lokal fleirspelar, hadde eg ikkje hatt noko imot eit nytt Mashed-spel for PS3 eller 4. :)

 

Kay

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ser generelt ikke nødvendigheten av oppfølgere med mindre det er en fortelling som mangler en avslutning. Noen spill jeg kunne ønske meg en åndelig oppfølger av, slik som Lost Odyssey, men oppfølgere som kun smir i det samme jernet, synes jeg bare hemmer kreativiteten.

Jeg ser mange grunner til å lage en oppfølger. Selv om det første spillet er bra er det alltid en del som kan forbedres om de tar en runde to. Når man spiller første spill er det også lett å tenke på ting som hadde vært morsomt å ha med, men når man først sitter der med et ferdig spill er det for sent å gjøre store endringer. Da er det jo bra vi kan få en oppfølger som har de endringene vi vil ha. :) Og hva med noe så enkelt som at fans blir ferdig med et spill og vil ha mer? Det er lett å like karakterene i spill, og mange vil jo gjerne ha et gjensyn med dem. Liker man første spill vil man som regel like neste også. :)

 

On-topic er det nok flere spill jeg gjerne vil ha mer av:

 

- Jurassic Park (fra Telltale på iPad; meget bra historie og interessant gameplay, og med litt polering kan neste bli svært så bra.)

 

- System Shock (de to første er klassikere, så hvor er nr tre? Drit i Bioshock, jeg vil ha mer av System Shock. Joda, vet de ikke har lisensen, men hva så? Bare endre navn på spill og slemmingen, så blir det bra.)

 

- Great Giana Sisters (det så svært lovende ut med Giana Sisters DS, men med Twisted Dreams er nok serien død for godt.)

 

- Fallout (New Vegas var morsomt nok, men jeg vil ha et ekte, isometrisk Fallout 3)

 

- SWAT (tredje er en klassiker, men det fjerde stinket pga enorm menge bugs. Gi oss heller en bra SWAT 5 som unnskyldning.)

 

- Mass Effect (nr to hadde fint lite med det første å gjøre, og nr tre måtte få en gratis DLC fordi fans var så forbannet over slutten. Trenger jeg si mer? Lag heller en ekte ME2, BioWare. Ikke noe "tre år senere" og alt det mølet der. Gi oss en direkte oppfølger!!!!)

Lenke til kommentar

Vet dette spillet er del av en serie, men Need for Speed: Porsche Unleashed var noe spesielt og kunne like godt vært lansert som eget spill da det hadde svært lite tilfelles med andre NFS spill. Spillet tok i bruk en mye større realistisk simulator feel på kjøringa enn hva du ser i de andre spillene. Alle bilene du kunne kjøre var kun Porscher og du kjører deg bokstavelig talt igjennom historien til Porsche. Jeg synes miksen de fikk til med realisme og arkade var perfekt, mye bedre enn hvordan serien har utvikla seg. Det var også interessant å oppleve i spillet utviklinga av sportsbiler fra 1950 årene fram til 2000.

Lenke til kommentar
Ser generelt ikke nødvendigheten av oppfølgere med mindre det er en fortelling som mangler en avslutning. Noen spill jeg kunne ønske meg en åndelig oppfølger av, slik som Lost Odyssey, men oppfølgere som kun smir i det samme jernet, synes jeg bare hemmer kreativiteten.

Jeg ser mange grunner til å lage en oppfølger. Selv om det første spillet er bra er det alltid en del som kan forbedres om de tar en runde to. Når man spiller første spill er det også lett å tenke på ting som hadde vært morsomt å ha med, men når man først sitter der med et ferdig spill er det for sent å gjøre store endringer. Da er det jo bra vi kan få en oppfølger som har de endringene vi vil ha. :) Og hva med noe så enkelt som at fans blir ferdig med et spill og vil ha mer? Det er lett å like karakterene i spill, og mange vil jo gjerne ha et gjensyn med dem. Liker man første spill vil man som regel like neste også. :)

 

 

Det kommer jo litt an på, og som sagt er det ikke noe galt med flere spill hvis alle sammen var tiltenkt fra begynnelsen av, og det finnes en stram rød tråd igjennom hele serien. Det er forsåvidt også greit, hvis den opprinnelige utvikleren i ettertid, finner en dyp motivasjon til å fortsette.

 

Problemet oppstår når oppfølgere blir laget for å slippe å finne på noe nytt, og de fleste oppfølgere kommer jo nettopp av den grunn, noe som igjen betyr at veldig mange spill kun blir laget av økonomiske årsaker. Det trenger ikke å bety at oppfølgeren blir dårlig, men det går helt klart utover kreativiteten og nyskapningen i bransjen.

 

Men dette er bare min oppfatning og meninger. Er en kun opptatt av at spillet fungerer på et teknisk plan, eller bare vil ha mer av det samme gamle, kan kanskje oppfølgere, ofte være bedre enn et helt nytt spill. Et nytt spill kan jo være hva som helst, og det er alltid en overhengende fare for at spillet ikke faller i smak. Da kan det selvsagt være greit med en oppfølger, hvor det er langt større sjanse for å få noe som er trygt og godt.

Endret av g.i.r.l.
Lenke til kommentar
*snip*

Hva med spill som FIFA, SimCity og alt det der? Er ikke akkurat noen fan av sportsspill, men gleder meg som en unge til SimCity. Du kan ikke akkurat si det er en rød tråd gjennom serien, og jeg tviler på at de planlegger neste spill allerede. Kreativiteten er heller ikke noe å klage over denne gangen. Alt i alt ser det ut til å bli en oppfølger som gjør alt det de forrige gjorde, bare mye bedre og legger til en god del mer.

 

Men ja, er enig i at det er mange oppfølgere som er mye dårligere enn det første. Men denne tråden handler om jo om spill som ikke fikk de oppfølgerne det fortjente, så i denne sammenhengen snakker vi jo kun om bra oppfølgere. :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...