Gå til innhold

Kommentarer til bildetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Disse bootsene fikk kjørt seg hardt uten tilhørende pleie i sine første år. Følgelig er de er såpass slitne at jeg ikke gidder bruke mye tid på vedlikehold annet enn litt Renovateur iblant. Har faktisk begynt å like at de ser litt herjede ut! 

 

Men i øvrige tilfeller, helt enig naturligvis.

Lenke til kommentar

Dette var bra, Dreamspace. Bra å se at du ikke valgte et for smalt/puslete slips til de brede jakkeslagene.

 

Det eneste jeg har å utsette på antrekket er at buksene gjerne blir litt "rotete" i forhold til hvor prikkfri overkroppen er - ser for meg at en skarpere press av buksene hadde gitt bedre samsvar mellom over- og underkropp, gitt at stoffet er tykt nok til at det ikke bare "kollapser". Se f.eks. på Dag sitt bilde rett over din post.

Lenke til kommentar

Utrolig mange pene antrekk i det siste dag1234! Jeg synes du har tatt det opp til et helt nytt nivå det siste året! Gratulerer med ny skjorte forresten, personlig liker jeg en størrelse mindre, hva er dine tanker der? Og får jeg spørre ha du jobber med?

 

Takk for det, og enig; smaken og evnen til å kle meg har utviklet seg mye. Men i mål er jeg da ikke.

Jeg synes skjortemoten for tiden er for trang. Det skal være litt pusterom og ikke se ut som om den er malt på. Men selvsagt ikke for vid heller. Jeg arbeider som psykolog.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

Det ser jo veldig bra ut da, EJN, men jeg har ganske så lyst å sende deg et strykejern i posten. For her kunne det trengtes noe damp både her og der. Du får ikke vist de fine klærne dine fra sin beste side slik de nå er.

 

Hvordan behandler du i grunnen klærne når de ikke er i bruk?

Selv børster jeg dem etter hvert bruk, så henger jeg dem på en god henger inntil neste bruk. Det går som regel en uke eller to mellom hver bruk, gjerne mer.

 

Jeg presser bukser, men sjelden jakker. Dvs; jeg kan presse litt, spesielt ryggen kan bli ganske skrukkete.

 

Og litt mer lys.

Jeg sliter selv med at dagslyset viser seg på tider av døgnet da det ikke er optimalt å ta bilder. Vi bor jo i et land befolket av tussmørke, det er en fotografisk utfordring.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for kommentarer og innspill!

 

Først skal det sies at dette er på kvelden etter å ha gått, sittet og stått i klærne hele dagen. Henger de opp på gode hengere etter bruk (men synes det er vanskelig å få buksene til å henge "rett på pressen", om du skjønner hva jeg mener. Bruker hvert plagg mellom en gang i uken og annenhver uke.

 

Hva gjelder øvrig vedlikehold - børsting har jeg aldri gjort, men kanskje det er en idé! Redd for å få "glins" i stoffet og har mange stygge dobbelpresser på samvittigheten, så er nokså tilbakeholden på å stryke press.

 

Damp bør jeg bli bedre på - er det bare å varme opp strykejernet og holde inntil?

Lenke til kommentar

Du bør få en god klesbørste (f eks fra Kent), som du børster lett av jakke og bukser etter hver bruk. Det er alltids støv, småskittt, pollen og sånt graps som fester seg.

 

Bukser er ikke så vanskelig å få hengt på hengeren. Jeg holder dem oppned etter pressen, og holder buksebeina under haken, mens jeg bruker hendene til å holde pressen på plass mens jeg trer dem innpå hengeren. Eller legger dem flatt på strykebrettet, gjerne etter pressing, og løfter forsiktig opp buksebeina og trer hengeren på.

 

Bukser er ikke så vanskelig å presse. Men ikke gni strykejernet; løft det fra sted til sted og bruk full damp - helst med en strykefille mellom jern og stoff. Dobbelpress er ikke fint, men lett å unngå. Du må legge vekt på jernet når du lager pressen - derav ordet. 

https://www.youtube.com/watch?v=KeYbLzYz_sg

 

Jakkene stryker jeg sjelden (annet enn ryggen), men når jeg synes det trengs, gir jeg den en omgang med damp mens den henger. 

Lenke til kommentar

Jeg synes det fungerer best å bruke "klem-hengere" til bukser med press, f.eks. disse fra Ikea: Bumerang. Det krever riktignok at klesskapet er høyt nok til å ha hele bukselengden hengende. Disse hengerene klarer til og med å holde på et par Luxire-chinos jeg har med oppbrett og innvendige knapper i oppbretten - dermed bør de også klare tjukke tweed-bukser med oppbrett, eller tilsvarende.

Lenke til kommentar

Har merket at noen skreddere (systuer, egentlig) som gjør justeringer på bukser ikke tar like mye stoff inn i hver søm. Altså vil man aldri få buksen til å henge helt flatt etter pressen over en stang. Da må man til verks og presse hele buksen på nytt, som er en litt større jobb enn å "stramme opp" en eksisterende press. 

 

Jeg liker forresten The Savile Row fold på bukser. Da slipper man noen fanzy henger med filt, strikk eller whatnot for å holde buksen på plass. Synes det er noe herk å få en bukse til å henge fint på filtunderlag - det går ikke an å nappe litt for "milimeterjustering".

 

f5c2854e.jpg.563x405_q85_crop-smart_upsc

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Den dressen er 100% dritkul, Dag!

 

Takk for det, Jørgen. Jeg liker den veldig godt og får alltid kommentarer når jeg bruker den. 

Ser at jeg bør knipe litt inn på vesten, den er for vid over brystet (har tatt ut siliconen, serru). 

Må få laget meg en ny skjorte til. Den jeg har på bildet er ganske slitt og dessuten ikke så godt tilpasset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...