Gå til innhold

Mote- og velværecafé.


Anbefalte innlegg

Reiser, mat, drikke, klær (å dra til London eller Italia et par ganger for å få laget én dress er jo litt kostbart, for eksempel), interiørartikler. Listen er lang.

 

edit: ikke relatert til å bruke opp en millionlønn, men tidig artikkel: http://www.details.com/style-advice/rules-of-style/200702/men-shouldnt-wear-square-toe-shoes

Endret av Phelge
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Phelge: Jeg skulle fint klart å bruke det opp om jeg nå absolutt ville det - kjøpt leilighet på manhattan, sett verden og kjøpt usaklig mye dippedutter, sko og klær, men spørsmålet var mer ment som et slags filosofisk spørsmål om hva det egentlig gjør for meg, hva jeg egentlig får ut av det.

 

Spesielt når man tenker på hva man ofrer for å oppnå en slik lønn. Jobber på et advokatkontor som sekretær på kveldstid, og de som tjener virkelig mye penger (riktignok ikke i BAHR-klassen, men mer enn en oljearbeider) jobber usaklig mye. Mange forsømte koner og barn rundt omkring...

Lenke til kommentar

Norge må vel snart flyte over med BI-studenter, så jeg ser ingen grunn til at div. finansjobber skulle bli fylt av uutdannede.

 

Om du vil gå pent kledd trenger du vel egentlig bare en jobb som ikke stiller krav til uniform (signalbukse, vernesko). I de fleste yrker i dagens Norge kan man vel gå så pent kledd en selv vil.

Lenke til kommentar

Dersom du vil ha en kontorjobb som er noenlunde givende har du i realiteten to muligheten: Prøv deg på telefonsalg og prøv å gjøre karriere som selger, eller ta en utdanning. Selv førstnevnte er stort sett en dead end etter hvert. Ellers er det muligheter for en del lite givende saksbehandlerjobber, sekretærjobber osv., men i lengden tror jeg overhodet ikke det er noe å satse på.

 

Altså: Ta en utdanning.

Lenke til kommentar

Enig, det hersker vel liten tvil om at begge deler er yrker som har lønninger som ligger langt over landsgjennomsnittet.

 

Til dere som jobber i finans: hvilke ikke-pensumbøker som omhandler økonomi, fortrinnsvis mikroøkonomi, har dere lest/leser dere? Holder på med mikroøkonomi nå, og vil gjerne få en litt annen vinkling. Har f.eks. lest Freakonomics, og vil gjerne ha noe i samme gate. Forslag?

 

The world is flat er ganske god (man skal ikke ta alt som står der for god fisk, men det gjelder jo det meste). Den tar hovedsakelig for seg makro, men den knytter det opp mot en del temaer som er relevant for mikro.

 

 

Dere som driver med finans, er det spennende? utfordrende? Har dere utdanning, eller bare søkt dere inn et sted? jeg vil bare ha en jobb som jeg kan gå pent kledd i jeg nå :p

 

Dette blir litt som å spørre "dere som jobber i offentlig sektor, er det spennende?". Finans omfatter et omtrent uendelig antall fagområder, så å karakterisere hele sektoren under ett blir for dumt. Som alle andre fagområder finnes det både spennende og kjedelige ting å jobbe med. Det er sikkert mulig å få en jobb uten utdanning, men det er høyst sannsynlig en jobb du ikke har særlig lyst på...

Lenke til kommentar

Igjen, det finnes et uendelig antall forskjellige yrker innen finans, og det samme gjelder i høy grad økonomi. Det er ikke et spørsmål som er hensiktsmessig å prøve å finne et svar på. Du må nesten snevre inn spørsmålet til et spesifikt yrke eller en spesifikk retning innen finans/økonomi.

Endret av fkm
Lenke til kommentar

Jeg blir så provosert av slik negativ tankegang. Hva om Donald Trump, Steve Jobs, Mark Zuckerberg eller John Fredriksen hadde tenkt sånn. Jeg personlig klarer ikke tanken på å jobbe en kjedelig jobb 40 timer i uka og ende opp med masse gjeld og ikke noe frihet. Jeg er klar over at det bare er en liten prosentandel av befolkningen som har samme tankegang og at jeg sikkert får en del hat for å skrive dette, så jeg avslutter her med en quote.

 

"Those who are crazy enough to think they can change the world are the ones who do".

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ingen ting i veien med å drive med hva en liker best. Så lenge du kan leve med hele pakka, om det er millionlønn, eller nesten ingenting. Jeg er i alle fall ikke interessert i å betale skattepenger til NAV, for at en fyr skal gå på trynet hver torsdag fordi han følger drømmen.

 

Å drive for seg selv burde være forbeholdt de som faktisk vet hva de gjør, aner ikke hvor mange damer i 30-40 års alderen som får et kjempebehov for selvrealisering, og skal drive med hesteridning på fransk Ny-Guinea mens de er på jakt etter en prins, men det er ikke få.

 

Du har faktisk bare nevnt tilfeldige rike personer. Du ved at Mark Zuckerberg lagde FB bare for moro skyld? Ingen plan om å endre verden der.

Lenke til kommentar

OJ Doe forklarer poenget mitt. Ja, det er bra at noen forfølger drømmen sin og etablerer et selskap, men det er ikke for alle. Noen folk bare får det faen ikke til - jeg kjenner folk som er i den situasjonen, og de kommer liksom ikke så langt som de ville gjort på et kontor med en jobb man trives i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...