Gå til innhold

Mote- og velværecafé.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et raskt googlesøk forteller meg at gjennomsnittsinntekten for en advokat er nesten dobbelt så høy som for en offshorearbeider, så det er vel å dra strikken vel langt når du sier at det er der lønnen er høyest... Jeg sa jo også forøvrig "sjelden der lønnen er høyest", nettopp fordi jeg tenkte meg at en eller annen lurifaks ville komme med et eller annet smart eksempel. Du kunne jo også nevnt heismontører når du først var i gang ;)

Lenke til kommentar

Problemet med å kalle det offshorearbeider er at det blir så utrolig bredt - det inkluderer alt fra vaskedamene og de som er "roughnecks" til feltingeniørene og plattformsjefen.

 

Hvis man snevrer litt mer inn og går på de operatøransatte er snittlønnen rundt millionen, iflg. E24 i 2011, og Dine Penger (2011) oppgir 955.000 kroner for advokat i privat sektor. Det er dog ikke inkludert partnere, så det bikker garantert millionen hvis du tar med de i gjennomsnittsberegningen.

Tror det er ganske sammenlignbart.

 

Og når vi snakker om yrker der man tjener veldig godt har jeg hørt at antennemontør, av typen som spesialiserer seg på master på flere hundre meter, har veldig gode lønninger fordi det er så utrolig få som har den kompetansen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noen her som har Barbour-bukse og kan si noe om hvor "true to size" de er? Har inntrykk av at faktisk størrelse på bukser varierer veldig, om jeg skal bruke de jeg har som eksempel.

Sjekket Barbourbuksene, de jeg har er størrelse 46. De er kjøpt i Spania, og erfaringsmessig er størrelse 46 der mer likt størrelse 44 i andre europeiske land. Jeg bruker normalt størrelse 34 i jeans, så det stemmer nok greit.

 

Nå er nok dette bukser som ikke er fullt så smale som mange av dere gjerne skulle hatt, men slik ser de ut på meg:16wwa.jpg

 

Jeg måler dem til 94 cm i livet, og 109cm lange.

Endret av orjanr
Lenke til kommentar

Der hvor lønnen er høyest derimot, bruker man "uniform"/vernetøy. I tillegg til at de jobber en tredjedel av året. Til dere som ikke skjønner; olje- og gassektoren, offshore.

 

Kompis av meg fikk 72 000 for 2 ukers jobb i sommer. Ingen utdannelse eller noe sånt, var bare en sommer-jobb. Er helt drøyt.

Lenke til kommentar

Sjekket Barbourbuksene, de jeg har er størrelse 46. De er kjøpt i Spania, og erfaringsmessig er størrelse 46 der mer likt størrelse 44 i andre europeiske land. Jeg bruker normalt størrelse 34 i jeans, så det stemmer nok greit.

 

46, 44 og 34? Er det en skrivefeil, eller finnes det buksestørrelser som ikke går på tommer?

Lenke til kommentar

Sjekket Barbourbuksene, de jeg har er størrelse 46. De er kjøpt i Spania, og erfaringsmessig er størrelse 46 der mer likt størrelse 44 i andre europeiske land. Jeg bruker normalt størrelse 34 i jeans, så det stemmer nok greit.

 

46, 44 og 34? Er det en skrivefeil, eller finnes det buksestørrelser som ikke går på tommer?

Hehe, i en del (syd)europeiske land går buksestørrelsene (ikke på jeans, men på chinos o.l.) ofte på 42, 44, 46 osv., uten at jeg vet hvor tallet kommer fra. Da kan man vanligvis bare dra av 10 for å finne størrelsene vi er vant med. Jeg bruker vanligvis 34 i jeans, hvis jeg prøver en bukse i Spania eller Italia passer ofte 44 meg. I Barbourbuksene måtte jeg tydeligvis opp på 46.
Lenke til kommentar

Problemet med å kalle det offshorearbeider er at det blir så utrolig bredt - det inkluderer alt fra vaskedamene og de som er "roughnecks" til feltingeniørene og plattformsjefen.

 

Hvis man snevrer litt mer inn og går på de operatøransatte er snittlønnen rundt millionen, iflg. E24 i 2011, og Dine Penger (2011) oppgir 955.000 kroner for advokat i privat sektor. Det er dog ikke inkludert partnere, så det bikker garantert millionen hvis du tar med de i gjennomsnittsberegningen.

Tror det er ganske sammenlignbart.

 

Og når vi snakker om yrker der man tjener veldig godt har jeg hørt at antennemontør, av typen som spesialiserer seg på master på flere hundre meter, har veldig gode lønninger fordi det er så utrolig få som har den kompetansen.

 

I følge advokatforeningen var gjennomsnittslønnen til advokater i 2009 (inkludert partnere og advokatfullmektiger) 1 150 000. Nå er det vel ikke noe stort poeng å diskutere dette videre, da jeg som sagt sa at "NESTEN alle", ikke "alle".

 

 

 

 

Hvorfor er ikke tråden klistret lenger forresten?

Lenke til kommentar

Enig, det hersker vel liten tvil om at begge deler er yrker som har lønninger som ligger langt over landsgjennomsnittet.

 

Til dere som jobber i finans: hvilke ikke-pensumbøker som omhandler økonomi, fortrinnsvis mikroøkonomi, har dere lest/leser dere? Holder på med mikroøkonomi nå, og vil gjerne få en litt annen vinkling. Har f.eks. lest Freakonomics, og vil gjerne ha noe i samme gate. Forslag?

Lenke til kommentar

Det er ikke hans private e-mail, men en e-mail for en felles PayPal-konto. Hvor ofte bytter man e-mail? Uansett så har jeg hatt min e-mail i 10 år. Selvfølgelig er det pussig hvis en som tilbyr slike tjenester bytter e-mail, kunden stiller spørsmål. Hvordan tror du kundene til en bedrift reagerer hvis bedriften stadig bytter e-mail?

Det er uansett ganske dumt å skrive adressen fullt ut. Plukkes lett opp av spambots.

Lenke til kommentar

En ting som er verdt å merke seg er jo at standardavviket er veldig stort for advokater, og veldig lite for oljearbeidere. Alle oljearbeidere tjener jo mer eller mindre det samme (noe lønnsstigning pga. ansiennitet og sånn, men i et relativt lite område), mens det for advokater er enormt stort. Du har vel rundt et titalls advokater som tjener rundt 20 mill i året, en hel del som ligger rundt 10 og temmelig mange mellom 2 og 10 millioner, mens det er ekstremt mange advokater som tjener godt under millionen. Det er omtrent ingen i nordsjøen som tjener veldig mye mer enn en million, men heller ingen som tjener veldig mye mindre.

 

På den andre siden kan man jo spørre seg hvor mye man reelt får ut av å uke lønnen sin fra 1 til 5 millioner, for ikke å snakke om fra 5 til 20.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...