Gå til innhold

Mote- og velværecafé.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor god plass har folk i oilskin-jakkene sine? Jeg prøvde Beaufort i både 36 og 38, men er usikker på hvilken størrelse jeg skal gå for. Noen som har noen formening om hvilken jakke hadde valgt av Bristol og Beaufort?

 

Jeg er ca 1,85 m, 80 kg, Jeg har 38 i Beaufort og får en dressjakke/blazer under, uten at det skaper noen særlige problemer.

38? Mener jeg prøvde en Beaufort i 38/40 en gang og jeg synes at ermene var alt for korte. Er bare et par kilo tyngre på samme høyden...

Lenke til kommentar

Jeg prøvde en Barbour Bardon i dag i størrelse M (de hadde ikke S). Hadde bare t-skjorte på meg når jeg prøvde den, så den føltes litt stor. Er 189 cm høy, og veier 70 kg. Er M riktig størrelse for meg?

 

Noen?

 

Når du har prøvd den på deg vet vel du bedre enn oss om den passer på deg selv??

 

Som jeg skrev, så fikk jeg ikke prøvd størrelse S, så er litt i tvil.

Lenke til kommentar

Jeg kjøper nemlig akryl (som det jo er mulig å tolke utifra posten min) der det blir brukt som et alternativ til ull. Ettersom alle (?) syntetiske stoffer er fremstilt fra olje prøver jeg å unngå det, men det er ikke veldig lett, og konvensjonell bomullsdyrking er nok ikke stort mye bedre, sett fra et miljøetisk standpunkt. Akryl virker også som om det er varmere enn bomull. Bomullskjerfet mitt må f.eks legges på hylla om ikke lenge, men akrylskjerfet mitt (som jeg mener er PRL) holder hele vinteren uten problemer.

 

Når det gjelder kvalitet har jeg ikke så mye peiling. Jeg vet ikke helt hva som menes med "kvalitet" i denne sammenhengen (blir akryl fortere ødelagt eller er det ingen gode produsenter som bruker akryl?), men om jeg skal dømme utifra de plaggene jeg selv har så er det ikke stor forskjell mellom akryl og bomull mtp kvalitet.

Lenke til kommentar

Hvorfor vil du ikke kjøpe gensere i ull?

 

Hvis du vil sjekke noen gode gensere i jomfru-ull, kan du sjekke SNS Herning. De koster vanligvis rundt 1800, men du kan finne noen til en god pris. Jeg fant en på nett for 450 kr.

Han forklarte vel i en annen post hvor det var snakk om sko i skinnimitasjoner at han er veggis.

Lenke til kommentar

Jeg kjøper nemlig akryl (som det jo er mulig å tolke utifra posten min) der det blir brukt som et alternativ til ull. Ettersom alle (?) syntetiske stoffer er fremstilt fra olje prøver jeg å unngå det, men det er ikke veldig lett, og konvensjonell bomullsdyrking er nok ikke stort mye bedre, sett fra et miljøetisk standpunkt. Akryl virker også som om det er varmere enn bomull. Bomullskjerfet mitt må f.eks legges på hylla om ikke lenge, men akrylskjerfet mitt (som jeg mener er PRL) holder hele vinteren uten problemer.

 

Når det gjelder kvalitet har jeg ikke så mye peiling. Jeg vet ikke helt hva som menes med "kvalitet" i denne sammenhengen (blir akryl fortere ødelagt eller er det ingen gode produsenter som bruker akryl?), men om jeg skal dømme utifra de plaggene jeg selv har så er det ikke stor forskjell mellom akryl og bomull mtp kvalitet.

Da forstår jeg at det blir litt annerledes. Akryl er vel en helt OK erstatning for ull. Har sett for mange skrekkeksempel på trikken av folk med billige strikkagensere som er nuppete. Ble spesielt oppmerksom på dette ettersom jeg har eid en "ullgenser" med akryl. Nupper fra en annen verden.

 

Nå må en kanskje ta i betraktning at det kan finnes bedre blandinger der ute enn mine erfaringer. Inntrykket jeg sitter igjen med er at å kjøpe klær med akryl i ikke er spesielt lurt med mindre det er et moteplagg/billigplagg med kort levetid.

 

Hadde akrylskjerf selv på ungdomsskolen. Funker bra, men er ikke i nærheten av "the real deal", altså ull.

Lenke til kommentar

Jeg kjøper som regel færre, dyrere ting, og jeg tror igrunn ikke det hadde vært så mange dyre plagg med akryl i seg om det var skikkelig dårlig.

 

At ull er bedre synes jeg er bokstavelig talt naturlig. Det er jo et resultat av flerfoldige tusen års evolusjon, men jeg velger det bort for grunner som for meg er viktigere enn mote.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...