Gå til innhold

The Gathering 2013-tråden!


Anbefalte innlegg

Ja det gjør det, de kommer sikkert til å ha en redundant linje på 20-40 gbit også men de reklamerer vanligvis ikke med denne som endel av hastigheten. Men nettverket vil fortsatt aldri greie og overstige 70 Gbit så hva er problemet? Smartoptics vil si at de kjører flere interfaces i over en kabel. altså når de hadde 100 Gbit kjørte de 10x 10 Gbit linjer på ISP siden, la oss teoretisk si de har 100 Gbit, hvor i helvete skulle de betalt for 3x 10 Gbit porter de aldri kommer til å bruke?

 

Jeg skjønner ikke helt hva du egentlig mener her. Forbindelsen samlet ut mot verden er på mer enn 70Gbit, men siden maks kapasitet mot telegw'en samlet er på 70 så blir dette hastigheten?

 

SmartOptics er et firma som sysler med diverse utstyr relatert til fiberoptiske forbindelser. Det er ingen teknologi.

 

Du tenker sikkert på WDM (wavelength-division multiplexing), omtalt på technet-bloggen i denne artikkelen (http://technet.gathe...01/smartoptics/). Hvor man får flere linker over èn kabel ved å bruke ulike bølgelengder. Skal ikke gå noe mer inn på teknologien da det uansetter beskrevet i linken, pluss jeg er ikke så altfor kjent med det selv per i dag.

 

Å samle flere fysiske linker til en logisk link kalles for "link aggregation", ofte kalt etherchannel, spesielt i ciscosammenheng, også kalt trunk (se http://en.wikipedia....ink_aggregation)

 

Hvis man vil ha 70Gbit link kan man bare bruke 7x10Gbit i en trunk/etherchannel, trenger ingen WDM for dette.

 

Og nei, det er ikke bare å bruke hverken WDM eller link aggregation på TG-siden for å overkjøre en netthastighet satt av leverandøren. Bestiller TG en 20Gbit nettlinje er det det man får, hvis man bare kunne kjørt denne til 100Gbit hadde leverandører gått konkurs for lenge siden.

 

Jeg gjentar igjen; 70Gbit er samlet kapasitet ved å bruke alle linker til "telegw"'en fra skipet, det betyr IKKE at nettlinjen blir på 70Gbit. Jeg kan ikke se at nettlinjehastighet er offentliggjort noe sted. Du formidler fakta som ikke eksisterer.

 

Edit: Hvis jeg er drittsekken, mitt korte, informative svar er: Du(Rudde93) formidler uriktige, ubekreftede fakta. Nettlinje er ikke bekreftet. Din annonsering bidrar til å skape forvirring.

Endret av Iguil
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner ikke helt hva du egentlig mener her. Forbindelsen samlet ut mot verden er på mer enn 70Gbit, men siden maks kapasitet mot telegw'en samlet er på 70 så blir dette hastigheten?

 

Hvor er det sagt at den er på mer en 70Gbit?

 

SmartOptics er et firma som sysler med diverse utstyr relatert til fiberoptiske forbindelser. Det er ingen teknologi.

 

Du tenker sikkert på WDM (wavelength-division multiplexing), omtalt på technet-bloggen i denne artikkelen (http://technet.gathe...01/smartoptics/). Hvor man får flere linker over èn kabel ved å bruke ulike bølgelengder. Skal ikke gå noe mer inn på teknologien da det uansetter beskrevet i linken, pluss jeg er ikke så altfor kjent med det selv per i dag.

 

Jeg vet det er ett frima som lever WDM utstyr.

 

 

Å samle flere fysiske linker til en logisk link kalles for "link aggregation", ofte kalt etherchannel, spesielt i ciscosammenheng, også kalt trunk (se http://en.wikipedia....ink_aggregation)

 

Ja? Jeg vet, hva har det med saken å gjøre?

 

 

Hvis man vil ha 70Gbit link kan man bare bruke 7x10Gbit i en trunk/etherchannel, trenger ingen WDM for dette.

 

Sist jeg sjekket støttet det kun opp til 6 eller 8 ports, som ikke har holdt for tidligere år + jeg vet det går gjennom én kabel, etherchannel kjøres gjennom flere kabler, ikke én. Tror du de har 20++ dedikerte fiberkabler mellom vikingskipet og Oslo?

 

Og nei, det er ikke bare å bruke hverken WDM eller link aggregation på TG-siden for å overkjøre en netthastighet satt av leverandøren. Bestiller TG en 20Gbit nettlinje er det det man får, hvis man bare kunne kjørt denne til 100Gbit hadde leverandører gått konkurs for lenge siden.

 

Du vet de jobber sammen med ISP'en sant? Og ikke bare fyller inn ett ordreskjema på nett? ISP er med på og sette opp en kraftige nettverks forbindelsen i begge ender.

 

Jeg gjentar igjen; 70Gbit er samlet kapasitet ved å bruke alle linker til "telegw"'en fra skipet, det betyr IKKE at nettlinjen blir på 70Gbit. Jeg kan ikke se at nettlinjehastighet er offentliggjort noe sted. Du formidler fakta som ikke eksisterer.

 

Edit: Hvis jeg er drittsekken, mitt korte, informative svar er: Du(Rudde93) formidler uriktige, ubekreftede fakta. Nettlinje er ikke bekreftet. Din annonsering bidrar til å skape forvirring.

 

Vel vi har jo Håvard Staub Nyhus som jobber i Tech:Net som har bekreftet det for oss da.

Lenke til kommentar

Hvor er det sagt at den er på mer en 70Gbit?

 

Ingen steder, jeg spurte deg idet jeg ikke forstod helt hva du mente.

 

Jeg vet det er ett frima som lever WDM utstyr.

 

I forrige innlegg omtalte du SmartOptics som en teknologi, men samme det...

 

Ja? Jeg vet, hva har det med saken å gjøre?

 

Tidligere har dette blitt brukt, f.eks. 100Gbit-linken gikk over 10x10Gbit kjørt sammen med link aggregation.

 

Sist jeg sjekket støttet det kun opp til 6 eller 8 ports, som ikke har holdt for tidligere år + jeg vet det går gjennom én kabel, etherchannel kjøres gjennom flere kabler, ikke én. Tror du de har 20++ dedikerte fiberkabler mellom vikingskipet og Oslo?

 

Nei, hvis du hadde lest på bloggen går nettlinjen innom den lokale leverandøren Eidsiva Bredbånd, som videre bruker sine linker til Oslo og den vide verden.

Og en fysisk kabel man graver ned mellom f.eks. Oslo og Hamar inneholder mange fiberpar. Gjerne 20 og vel så det.

 

Du vet de jobber sammen med ISP'en sant? Og ikke bare fyller inn ett ordreskjema på nett? ISP er med på og sette opp en kraftige nettverks forbindelsen i begge ender.

 

Ja?

 

Vel vi har jo Håvard Staub Nyhus som jobber i Tech:Net som har bekreftet det for oss da.

 

HVOR har Håvard Staub Nyhus i Tech:Net bekreftet at NETTLINJEN ER på 70Gbit?

Lenke til kommentar

Som jeg siterte for deg flere innlegg tilbake:

 

1363101188.png

 

Leser du hva som står der? Ole Mathias spør, trolig ut ifra tegningen som viser maksimal kapasitet mot "telegw'en" på 70Gbit om man samler alle linker, om det altså da ikke blir mer enn 70Gbit? Logisk nok, ettersom det ikke er mulig å presse mer i retning telegw. DETTE blir bekreftet, ikke at nettlinjen man har jobbet og deala med ISP'en om er på 70Gbit.

 

Det er jo bare en logisk konklusjon. Det er maksimalt mulig å dytte 70Gbit mot telegw'en (altså boksen med den fysiske linken mot nettet), altså ikke høyere nettlinje enn 70Gbit.

Lenke til kommentar

Han skriver også "Correct" da han ikke her mer enn en 1 GbE port så går jeg utifra at han ikke siktet til hans egen tilgang til internet og "There will not be any attempt at a new record this year."

 

Eh, ja. "Correct", "ettersom det ut ifra tegningen ikke er mulig med høyere hastighet mot telegw enn 70Gbit gidder vi ikke betale for en større nettlinje". Akkurat det jeg sier. Ikke at nettlinjen er på 70Gbit.

 

Resten skjønner jeg ikke hva du mener med.

Lenke til kommentar

^ Morsomt :wee:

 

Edit: Hvis jeg er drittsekken, mitt korte, informative svar er: Du(Rudde93) formidler uriktige, ubekreftede fakta. Nettlinje er ikke bekreftet. Din annonsering bidrar til å skape forvirring.

Var nok ikke deg den var myntet til.

Endret av Knut Knudsen
Lenke til kommentar

Rad 36

sete 10 på meg :D

 

30Gbit ville vel vært litt for lite? for da blir det jo bare ca 1.5mbit per pers :S

 

Det "ville" ikke vært, 30Gbit er nettlinjen som er på TG i år. Og nei, det blir ikke 1,5Mbit per person. Nettlinjen fordeles ikke jevnt utover til alle. Og linjebruken i fjor lå på under 30Gbit, rundt 20 om jeg ikke husker feil, med unntak av under et forsøk. Det er ingen grunn til at TG skal betale for høyere hastighet når den ikke blir brukt uansett.

Endret av Iguil
Lenke til kommentar

Det "ville" ikke vært, 30Gbit er nettlinjen som er på TG i år. Og nei, det blir ikke 1,5Mbit per person. Nettlinjen fordeles ikke jevnt utover til alle. Og linjebruken i fjor lå på under 30Gbit, rundt 20 om jeg ikke husker feil, med unntak av under et forsøk. Det er ingen grunn til at TG skal betale for høyere hastighet når den ikke blir brukt uansett.

 

Du husker feil. Det var nermere 15 gbit hele partiet, med unntak av båndbreddestuntet :)

 

Anycow; det er ikke vits å dele total nettlinje på antall deltagere. Det er en tullete måte å regne på, så lenge folk ikke snakker maks med internett heletiden. I praksis vl det være mange ledige gigabiter på nettlinja, som du kan bruke når du vil. Du vil ikke få en "tregere opplevelse" i år, sammenlignet med i fjor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...