Gå til innhold

Anbefaling: Spilleren


Anbefalte innlegg

Ved overklokking er 7970 på linje med et overklokket 680 om jeg husker rett. Så om man skal overklokke er det vel egentlig ikke noen tvil.

 

ved overklokking så er 670 også på lik linje med 680..kan klokkes det og vettu. når begge kortene koster det samme og yter ca likt, så er jo nvidia at klart førstevalg, flere spennende funksjoner og mye bedre drivere..amd kort er kun aktuelt når de er mye billigere en nvidia sine.

Hvilke spennende funksjoner er det GTX 670 har som ikke HD 7970 har?

Nvidia har flere driverproblemer enn AMD for tida.

"AMD-kort er kun aktuelt når de er mye billigere enn Nvidia sine." Da vet vi i det minste at du er 100% Nvidia-fanatiker og ikke istand til å gi et rimelig utsagn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ved overklokking er 7970 på linje med et overklokket 680 om jeg husker rett. Så om man skal overklokke er det vel egentlig ikke noen tvil.

 

ved overklokking så er 670 også på lik linje med 680..kan klokkes det og vettu. når begge kortene koster det samme og yter ca likt, så er jo nvidia at klart førstevalg, flere spennende funksjoner og mye bedre drivere..amd kort er kun aktuelt når de er mye billigere en nvidia sine.

Hvilke spennende funksjoner er det GTX 670 har som ikke HD 7970 har?

Nvidia har flere driverproblemer enn AMD for tida.

"AMD-kort er kun aktuelt når de er mye billigere enn Nvidia sine." Da vet vi i det minste at du er 100% Nvidia-fanatiker og ikke istand til å gi et rimelig utsagn.

 

for du favoriserer aldri AMD. du lukter jo amd av deg arni90. ikke det at du ikke har mye bra å komme med, men vi har alle forskjellige meninger, og de fleste har enten amd eller nvidia som sin "favoritt".

men jeg kan ikke skjønne hvilke driver problemer nvidia har nå ? jeg har ikke hatt noe som helst driver problemer på godt over 1 år egentlig.

Lenke til kommentar

Ved overklokking er 7970 på linje med et overklokket 680 om jeg husker rett. Så om man skal overklokke er det vel egentlig ikke noen tvil.

 

ved overklokking så er 670 også på lik linje med 680..kan klokkes det og vettu. når begge kortene koster det samme og yter ca likt, så er jo nvidia at klart førstevalg, flere spennende funksjoner og mye bedre drivere..amd kort er kun aktuelt når de er mye billigere en nvidia sine.

Hvilke spennende funksjoner er det GTX 670 har som ikke HD 7970 har?

Nvidia har flere driverproblemer enn AMD for tida.

"AMD-kort er kun aktuelt når de er mye billigere enn Nvidia sine." Da vet vi i det minste at du er 100% Nvidia-fanatiker og ikke istand til å gi et rimelig utsagn.

 

for du favoriserer aldri AMD. du lukter jo amd av deg arni90. ikke det at du ikke har mye bra å komme med, men vi har alle forskjellige meninger, og de fleste har enten amd eller nvidia som sin "favoritt".

men jeg kan ikke skjønne hvilke driver problemer nvidia har nå ? jeg har ikke hatt noe som helst driver problemer på godt over 1 år egentlig.

 

Det er ikke sant.

Arni90 er en av de få her på forumet som faktisk poster særiøse innlegg uten fanboyism. Han ser objektivt på ting og er en av de som bidrar med mest her på forumet!

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Ved overklokking er 7970 på linje med et overklokket 680 om jeg husker rett. Så om man skal overklokke er det vel egentlig ikke noen tvil.

 

ved overklokking så er 670 også på lik linje med 680..kan klokkes det og vettu. når begge kortene koster det samme og yter ca likt, så er jo nvidia at klart førstevalg, flere spennende funksjoner og mye bedre drivere..amd kort er kun aktuelt når de er mye billigere en nvidia sine.

Hvilke spennende funksjoner er det GTX 670 har som ikke HD 7970 har?

Nvidia har flere driverproblemer enn AMD for tida.

"AMD-kort er kun aktuelt når de er mye billigere enn Nvidia sine." Da vet vi i det minste at du er 100% Nvidia-fanatiker og ikke istand til å gi et rimelig utsagn.

 

for du favoriserer aldri AMD. du lukter jo amd av deg arni90. ikke det at du ikke har mye bra å komme med, men vi har alle forskjellige meninger, og de fleste har enten amd eller nvidia som sin "favoritt".

men jeg kan ikke skjønne hvilke driver problemer nvidia har nå ? jeg har ikke hatt noe som helst driver problemer på godt over 1 år egentlig.

 

Det er ikke sant.

Arni90 er en av de få her på forumet som faktisk poster særiøse innlegg uten fanboyism. Han ser objektivt på ting og er en av de som bidrar med mest her på forumet!

 

som sagt, så sa jeg ikke at han ikke hadde mye å komme med...men at han liker amd over nvidia er ingen hemlighet. det ser man på postene.

Lenke til kommentar

for du favoriserer aldri AMD. du lukter jo amd av deg arni90. ikke det at du ikke har mye bra å komme med, men vi har alle forskjellige meninger, og de fleste har enten amd eller nvidia som sin "favoritt".

men jeg kan ikke skjønne hvilke driver problemer nvidia har nå ? jeg har ikke hatt noe som helst driver problemer på godt over 1 år egentlig.

Jeg har heller ikke hatt driverproblemer på over et år, faktisk over to år siden sist jeg hadde driverproblemer (da med GTX 460.) At du ikke har hatt driverproblemer betyr ikke at andre ikke har det.

 

Av det jeg vet om for AMD:

PEBKAC (et alvorlig problem i mange tilfeller)

Ustabil overklokk

Defekt kort

Quadfire + X79/X58 + uflaks.

120Hz-monitorer + 12.1-12.4 hadde stygge tearing-lignende artifakter på bunnen av skjermen med 7970 i idle.

 

Av det jeg vet om for Nvidia:

306.23 fungerer ikke bra for enkelte med SLI

Fermi + Core 2 = hakkende gameplay, fortsatt ikke fikset

PEBKAC

Defekt kort

 

som sagt, så sa jeg ikke at han ikke hadde mye å komme med...men at han liker amd over nvidia er ingen hemlighet. det ser man på postene.

Jeg er ikke en fanatiker av firmaer som kun er ute etter å tjene mest mulig penger, det er totalt irrasjonelt. Både AMD og Nvidia er ute etter å tjene mest mulig penger, å ilegge dem andre attributter som tendenser i drivere eller maskinvare på generelt grunnlag er verken du eller jeg tjent med.

 

Som sagt, ingen hemmelighet at jeg tar AMD i forsvar, men det har å gjøre med at AMD lager like kapable skjermkort som Nvidia gjør.

Endret av arni90
  • Liker 3
Lenke til kommentar

En ting jeg reagerer litt på her er kombinasjonen mellom kabinett og intel, for om coolermaster ikke har fiksa på det i senere utgaver av kabinettet så vil det ikke være så enkelt å bytte kjøler i ettertid.

Iallefall på mitt cm 690 II så må jeg ut med hele hovedkortet for å få av monteringsdelene i bakkant fordi at bakplata ikke har full åpning bak cpu socket. Mener å ha lest en gang at det skal passe bedre med hovedkort med amd sokkel uten å kunne bekrefte dette.

Endret av XfsB
Lenke til kommentar

for du favoriserer aldri AMD. du lukter jo amd av deg arni90. ikke det at du ikke har mye bra å komme med, men vi har alle forskjellige meninger, og de fleste har enten amd eller nvidia som sin "favoritt".

men jeg kan ikke skjønne hvilke driver problemer nvidia har nå ? jeg har ikke hatt noe som helst driver problemer på godt over 1 år egentlig.

Jeg har heller ikke hatt driverproblemer på over et år, faktisk over to år siden sist jeg hadde driverproblemer (da med GTX 460.) At du ikke har hatt driverproblemer betyr ikke at andre ikke har det.

 

Av det jeg vet om for AMD:

PEBKAC (et alvorlig problem i mange tilfeller)

Ustabil overklokk

Defekt kort

Quadfire + X79/X58 + uflaks.

120Hz-monitorer + 12.1-12.4 hadde stygge tearing-lignende artifakter på bunnen av skjermen med 7970 i idle.

 

Av det jeg vet om for Nvidia:

306.23 fungerer ikke bra for enkelte med SLI

Fermi + Core 2 = hakkende gameplay, fortsatt ikke fikset

PEBKAC

Defekt kort

 

som sagt, så sa jeg ikke at han ikke hadde mye å komme med...men at han liker amd over nvidia er ingen hemlighet. det ser man på postene.

Jeg er ikke en fanatiker av firmaer som kun er ute etter å tjene mest mulig penger, det er totalt irrasjonelt. Både AMD og Nvidia er ute etter å tjene mest mulig penger, å ilegge dem andre attributter som tendenser i drivere eller maskinvare på generelt grunnlag er verken du eller jeg tjent med.

 

Som sagt, ingen hemmelighet at jeg tar AMD i forsvar, men det har å gjøre med at AMD lager like kapable skjermkort som Nvidia gjør.

 

du vet at nvidia har vesentlig lavere RMA rates? de selger rundt 5 ganger så mange kort men har under 2 ganger så mange returns.. dette er veldig vesentlig Arni. de har jevnt over mindre klager på drivere og inkompabilitet med andre deler i datasystemer og dette er grunnen til de alltid brukes på store lan events og lignende da de er mer pålitelig. toppsjiktet deres(670 og 680 og 690) er bedre enn amd sine kort når det kommer til pålitelighet og ytelse(snakker ikke om overklokking da dette markedsmessig er en EKSTREMT liten nisje)

 

compute som du snakker om er AMD helt overlegne på og derfor bruker også de fløeste superdatamaskiner AMD kort :) er ikke redd for å innrømme at på midrange er amd klart bedre priset og de har uslåelige priser fram til 3000 kr.

 

men fortsatt har de hatt veldig mye større driverproblermer spesielt tidligere i år(jeg snakker ikke av personlig erfaring snakker om raporter blandt annet på hardware.no, tomshardware og andre seriøse sider)

 

sier ikke at nvidia er bedre på alt men det blir feil å påstå at amd alltid er bedre(og det gjør du...)

 

kan også legge til at jeg personlig sjeldent har store driverproblemer da jeg klarer å tweake dem til de blir stabile ved behov men kan si klart av erfaring og observasjoner at catalyst control center er veldig vanskelig å bruke for folk med lite erfaring mens NVIDIA settings er rimelig enkelt og straightforward.

Endret av cannibalguppy
Lenke til kommentar

du vet at nvidia har vesentlig lavere RMA rates? de selger rundt 5 ganger så mange kort men har under 2 ganger så mange returns.. dette er veldig vesentlig Arni.

Kilde på det er du grei? Jeg har ekstremt vanskelig for å tro at Nvidia selger 5 ganger så mange kort, det samme gjelder RMA-ratene.

Om du legger sammen de mest brukte grafikkkortene fra AMD og Nvidia er det nærmere 1.5 ganger så mange med Nvidia-kort som AMD-kort.

de har jevnt over mindre klager på drivere og inkompabilitet med andre deler i datasystemer og dette er grunnen til de alltid brukes på store lan events og lignende da de er mer pålitelig.

Igjen kilde, hvis ikke er dette enda mer sprøyt.

toppsjiktet deres(670 og 680 og 690) er bedre enn amd sine kort når det kommer til pålitelighet og ytelse(snakker ikke om overklokking da dette markedsmessig er en EKSTREMT liten nisje)

Påliteligheten er vel stort sett identisk, ytelsesmessig takler AMD-kortene ekstreme oppløsninger og høye grafikkinnstillinger i spill bedre enn Nvidia-kortene

compute som du snakker om er AMD helt overlegne på og derfor bruker også de fløeste superdatamaskiner AMD kort :) er ikke redd for å innrømme at på midrange er amd klart bedre priset og de har uslåelige priser fram til 3000 kr.

Superdatamaskiner bruker stort sett Nvidia for øyeblikket siden slike maskiner tar tid å sette opp, og Nvidia har større

Med andre ord er det kun 7970 som ikke er uslåelig, 7970 er priset likt med 670 og yter likt, 7970GHz er priset lavere enn GTX 680 og yter likt.

Over 2000 kr er ikke akkurat midrange forresten.

men fortsatt har de hatt veldig mye større driverproblermer spesielt tidligere i år(jeg snakker ikke av personlig erfaring snakker om raporter blandt annet på hardware.no, tomshardware og andre seriøse sider)

Igjen, dette er fikset nå, problemene gjaldt forøvrig kun CrossfireX kombinert med eyefinity. Ting ble bedre og bedre hver og i juni var det meste fikset. Nvidia hadde også sin andel med driverproblemer ved lansering som Adaptive Vsync og plutselige ytelsesproblemer i enkelte spill, og det er fortsatt problemer med 306.23 WHQL og SLI.

sier ikke at nvidia er bedre på alt men det blir feil å påstå at amd alltid er bedre(og det gjør du...)

Jeg har på ingen måte påstått AMD alltid er bedre, det er en latterlig påstand du faktisk må finne.

Du har i denne tråden påstått GTX 670 er bedre enn HD 7970 på alle måter, jeg har påpekt et par hull med denne påstanden og det eneste du har gjort hittil er denne gigantiske stråmannen.

kan også legge til at jeg personlig sjeldent har store driverproblemer da jeg klarer å tweake dem til de blir stabile ved behov men kan si klart av erfaring og observasjoner at catalyst control center er veldig vanskelig å bruke for folk med lite erfaring mens NVIDIA settings er rimelig enkelt og straightforward.

Du påstår altså at dette:

KbaFWva.jpeg

 

Er enklere å bruke enn dette:

fYdFquZ.png

 

Jeg tror vi har helt forskjellige forståelser om hva som er godt UI-design her, ingen av løsningene er særlig gode, men å påstå Nvidias clusterfuck er mer oversiktlig er latterlig.

Endret av arni90
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg har Nvidia i primær maskin og AMD i sekundær maskin. Jeg synes Nvidia har greiere kontrollpanel for min del. Har alltid likt Nvidia sine kontrollpanel bedre enn AMD/ATI sine. Til tross for at jeg både har hatt flere AMD/ATI kort.

 

Når det er sagt så tror jeg nok at dette blir veldig smak og behag.

 

Ellers når det gjelder denne evige kampen mellom AMD og Nvidia som pågår her i forumet så kan jeg si at det pågår i enda større grad i slike forumer som anandtech.

 

Når det gjelder arni90 så tror jeg ikke han er noen direkte AMD fanboy. Han kommer med mange sakelige argumenter og kan begrunne sine utsagn. At han liker AMD skjermkort, ja det er helt tydelig at han gjør. Men ikke noe galt i det. AMD og Nvidia har begge veldig bra kort for tiden. Men noen fanboy er han ikke, det blir feil å si.

Endret av Mann_Av_Gull
Lenke til kommentar

kan vi ikke alle bare sette punktum og innse det fakta at amd er BRA men at nvidia er BEST :) er jo sånn det altid har vært, amd har hatt sine tidsrom der de har ledet, men ser man de siste 10 årene så vinner altid nvidia til slutt. er egentlig ikke noe å diskutere.

Endret av Blazer
Lenke til kommentar

kan vi ikke alle bare sette punktum og innse det fakta at amd er BRA men at nvidia er BEST :) er jo sånn det altid har vært, amd har hatt sine tidsrom der de har ledet, men ser man de siste 10 årene så vinner altid nvidia til slutt. er egentlig ikke noe å diskutere.

Her er et par kort som motsier påstanden din om at Nvidia er best:

9800 XT > FX 5950 Ultra

X850 XT > 6800 Ultra

X1950XT > 7900 GTX

HD 7970 GHz Edition > GTX 680

Eller hva med at AMD har lansert noen virkelig markedsendrende kort før (HD 4870, HD 5870 og HD 6870,) mens Nvidia har kun gjort noe lignende med 600-serien (om enn noe

 

Så var det en periode da AMD taklet AA og AF bedre enn Nvidia (dette stemmer til en viss grad i dag også, Radeon-kort takler 8x MSAA en god del bedre enn Geforce-kort,) og samtidig hadde bedre bildekvalitet i spill i utgangspunktet.

Noe annet man kan nevne er at Nvidia ikke hadde skikkelige drivere på plass for Vista en god stund...

 

Nå skal jeg ikke si at ATI/AMD ikke har hatt problemer, poenget her er egentlig bare å påpeke at ingen av sidene er perfekte eller er totalt overlegne. Begge sidene har for eksempel hatt tilfeller der de har trikset med lavere bildekvalitet for bedre ytelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det jeg husker best er når ATI kom med 9800 serien, hadde 9800 PRO selv. Nvidia hadde ingenting som kunne matche. Far Cry var så mye bedre på 9800 PRO (DX 9.0) VS Nvidia sin FX serie.

 

Men når Nvidia kom med 8800GTX så knuste de ATI ned i støvlene. 8800GTX var ved lanseringen, og i lange tider etterpå noe av det største generasjonshoppet jeg kan huske innenfor skjermkortbransjen.

Lenke til kommentar

Og 9800 kom for 10 år siden, i 2002 - og i realiteten dominerte AMD (ATI) med 9800 og oppfølgerne til 8800GTX kom i i november 2006 (dvs mer enn 4 år). Så var vel nVidia kongen på haugen til AMD kom med HD 4870 i juni 2008 (første kort med DX10). Etter det er mitt inntrykk at det har bølget litt fram og tilbake, AMD har i hovedsak utviklet seg stødig fra generasjon til generasjon, mens nVidia faktisk gikk på en viss blemme med Fermi. GTX 480 var både for varm og brukte for mye strøm, samt kom forsinket - og gav bare marginalt mer ytelse (10 - 15 %) enn AMD sin HD 5870 som da var over et halvt år gammel. Og det kostet en halv formue mer. GTX 470 og særlig GTX 460 var mer i nivå med AMD når det gjaldt pris/ytelse - særlig GTX 460 hadde en meget attraktiv pris/ytelse - og var meget populært.

 

De to siste generasjonene, dvs HD 6xxx kontra GF 5xx og HD 7xxx kontra GF 6xx vurderer jeg som svært jevne, med en marginal ytelsesmessig fordel til nVidia på toppen.

 

Konklusjonen er egentlig enkel - de 10 siste år har AMD (ATI) faktisk hatt toppen i en lengre periode enn nVidia, og det er bare i 8800GTX sin epoke (varte ca 1,5 år) og etter at Fermi (GTX4xx) kom for litt over 2 år siden at nVidia har vært bedre eller på like fot med AMD (ATI). Ikke rart at det er mest ATI-kort som ligger i "skramlekassa", selv om jeg har nVidia i de maskinene som i dag brukes til spilling.

Endret av Bolson
  • Liker 1
Lenke til kommentar

kan vi ikke alle bare sette punktum og innse det fakta at amd er BRA men at nvidia er BEST :) er jo sånn det altid har vært, amd har hatt sine tidsrom der de har ledet, men ser man de siste 10 årene så vinner altid nvidia til slutt. er egentlig ikke noe å diskutere.

 

Når det eneste du klarer å lire av deg slikt sprøyt er det like greit å la vær å poste noe i det hele tatt... :wallbash:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selv husker jeg Radeon 9700Pro bedre. Først ute med farge komprimering og 256bit minnebuss som gjorde 4xMSAA veldig brukelig. 3x raskere enn det kraftigste kortet til Nvidia på den tiden med 4xMSAA (GeForce 4600Ti).

ATi gjorde det også veldig bra mot GeForce FX med overlegen D3D9 SM2.0 implementasjon og AA kvalitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt morsom den påstanden ovenfor på at Nvidia har så lite RMA's , fakta er nok at det er helt avhengig av fabrikanten av selve skjermkortet (og ikke gpu'en) og hvilke komponenter som er brukt , for eksempel ble jo MSI nå nylig tatt (ikke akkurat en bombe at det var MSI) for å ha jukset med Voltreguleringen på PWM kontrolleren (660 / 670 og 680? Power) , noe som faktisk fikk fatale følger for en del kort som enten har gått istykker eller nekter å fungerer med PSU'en om den ikke greier å levere feks 12.25Volt på 12V linja.

Levetiden på disse kortene som har modifisert PWM kan også være langt lavere enn andre kort, da blir det litt surt å ha punget ut 2-4K for et skjermkort som dør etter 4 måneder.

 

Litt mer om akkurat dette hos Tomshardware

 

Personlig har jeg hatt gode erfaringer hos både Amd og Nvidia, oppsumert :

Nvidia 220 eller noe, fra ca 2000 , døde pga kjøler som løsna (på den tiden var de passive og montert med lim).

Nvidia Geforce 4200 ti 128Mb : Kortet lever per dags dato, død kjøleløsning dog.

Amd Radeon X800xt : Dødt kort etter ca 1 - 2 år , erstattet med

Nvidia Geforce 8800 Gt : Kortet døde etter ca 1-2 år , gpu'en som var helt død (kjent feil) , erstattet med

Nvidia Geforce 260 GTX : Solgt pga jeg var lei av at noen problemer med software var ikke løst , erstattet med

Amd Radeon 4950 512Mb : Har dette kortet per dags dato, ble kjøpt ca 2009. Elendig kjøleløsning som ble byttet ut med Artic Cooling sin løsning.

 

Min erfaring med driverne til begge er at noen spill liker Nvidia generelt bedre , men dette har ofte mye med selve spillutvikleren å gjøre, et godt eksempel på dette er jo feks Java spillet Wurm Online (Minecraft Notch er mannen bak den helt elendige 3d motoren i det spillet, heldigvis er det noen andre som har jobbet med den i det siste) som yter langt bedre på et Nvidia oppsett enn et Amd oppsett. Jeg har dog hatt problemer med driverne til Nvidia i programmer som har vært brukt til videoredigering (feks ikke riktig fargenyanse ved avspilling) noe jeg ikke opplevde med Amd kortene i det siste.

 

Neste gang jeg kjøper et oppdatert skjermkort blir det nok hovedsakelig kjøpt i forhold til hvilke programmer jeg kommer til å bruke sammen med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...