Gå til innhold

Hva er "bra musikksmak"?


Schwarzwald

Anbefalte innlegg

Man har god musikksmak hvis man liker den musikken man hører på.

 

Eller, det er jo sånn at noen hører mer på musikk enn andre. Men de som har hørt mye har jo også perioder, som alle andre. Allikevel kan man si at de som hører mye på musikk ofte for sansen for mer atonale melodier. F.eks som i fri jazz. Sun Ra er jo veldig kjente innenfor den sjangeren. De har fulgt med på jazzen i alle år.

Endret av N*
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes "bedre" og "dårligere" musikk. Bare fordi vi ikke vet helt nøyaktig hva som er hva betyr ikke det at alt er like bra. Gidder du ikke å oppsøke musikk nysgjerrig, åpensinnet og reflektert har du ikke god musikksmak. Personer som gidder dette, derimot, har også en tendens til å ha mye de liker til felles. Dette kan igjen antyde at denne musikken er god.

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

All musikk som gir de som lytter til den glede mens de lytter er god musikk.

 

Eg liker for eksempel ikkje Sputnik. Men det er mange som like Sputnik veldig godt. Dersom eg sier at Sputnik er elendig, så sier eg i det samme at gleden som de som liker Sputnik føler når de hører på musikken hans ikkje er verdt noe. Og så arrogant klarer eg rett og slett ikkje å være.

 

Men du får meg aldri til å høre på Sputnik frivillig :wee:

Lenke til kommentar

Jeg har merket meg at mange som liker for eksempel rock, og kun det, må ha et mindreverdighetskompleks når det kommer til deres egen musikksmak, da de på død og liv må rakke ned på mennesker som liker enkelte andre typer musikksjangre. Eller kanskje de føler seg så mye bedre enn alle andre?

 

God musikksmak er i mine øyne å trives med den musikken man hører på, og innse at musikk man ikke selv liker ikke er dårlig... den er bare annerledes.

 

Rakker man ned på andres musikksmak, så har man misforstått konseptet "musikk", og det er nok det nærmeste en kommer "dårlig musikksmak".

 

Men det kan jo være at noen er uenige. Hva mener dere?

 

Det er ikke noe galt i det å like pop. Det jeg personlig synes er trist er folk som påstår de er musikkelskere og som ikke utforsker musikk i det hele tatt. Dvs. velger musikk ifra radio og tv. Alt er jo på en måte pop uansett, når du kjører sanger på 4 minutter og har noen få akkorder og et catchy refreng. Da nytter det ikke at du er et metalband. Du lager fortsatt popmusikk. Låter med best replay value er den beste musikken i mine øyne, om du går lei etter en måned og aldri hører på bandet igjen, er det ikke spesielt bra. Mao. mye av vg-lista.

 

Jeg kan f.eks innrømme at Call me maybe-låta(Rae Jepsen et eller annet) er sykt catchy, men du går jo lei etter å ha hørt på den 7-8 ganger. Og hører aldri på låta igjen.

Endret av 1814_
Lenke til kommentar

 

 

Men verste er vel de som PRØVER å være kul fordi de hører på en eller annen sjanger. Rap blir ofte forbundet med gjenger og idiotiske wannabe gangstere for min del. Meningen min stemmer jo i 95% av tilfellene. 95% av de jeg har møtt som hører på gangster/"50 cent" musikk er komplette idioter som ikke eier respekt!

 

Du kommer kanskje en dag til å forstå at det ikke bare handler om å være kul, for noen er det søken etter en identitetsfølelse. Mennesker har følelser, ganske avanserte sådann. Vi klarer ikke alltid å gi uttrykk for dem, og noen ganger er det nettopp slik at den beste måten å få utløp for disse følelsene er gjennom musikk. At du velger å generalisere mennesker du ikke forstår er jo fullt menneskelig, men å bruke ord som idioter ligger det ingen rasjonell tankegang bak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er faktisk så selvkritisk at jeg mener min egen musikksmak er dårlig.

Det jeg ser på som god musikksmak er de som hører mye jazz, metall og klassisk. Dette er etter min oppfatning folk som kan mye musikk og er engasjert i musikken.

 

 

Musikksmaken min er stort sett gitarbasert rock og blues-rock. Grunnen til at jeg synes min musikksmak er dårlig, er fordi jeg innser at musikken er utdatert og at det veldig sjelden kommer ny musikk som treffer akkurat meg.

Skulle gjerne hatt bredere musikksmak.

For å opparbeide en bredere musikksmak kan jeg anbefale å bruke spotify aktivt. Velg en artist du liker, og velg "related artists". Lytt gjennom topp 5 og dersom det faller i smak kan du lytte gjennom noen album. Gjenta prosessen. Å være mottakelig for nye sjangere er ingen ulempe.

 

Jeg har brukt senne metoden i en årrekke, ja faktisk siden spotify ble lansert, og har oppdaget flerfoldige artister jeg neppe ville hørt om ellers. Nå skal det sies at jeg er over snittet interessert i musikk, og hører på alt fra hard rock til elektronica.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bra musikksmak, det er at du selv liker musikken du hører på, simple as. Og så har du kanskje noen venner eller bekjente som deler denne musikksmaken, da har også de bra musikksmak :) Som du skjønner, musikksmak er fullstendig subjektivt og man skal ikke bry seg om hva andre mener.

 

Personlig hører jeg på alt mellom himmel og jord så lenge jeg selv liker det, og er heller ikke flau over det. Selvasgt har man favorittsjangere, men det kommer ofte an på humøret og formen hva jeg lytter til.

Endret av bas
Lenke til kommentar

Et ankepunkt mot det som blir sagt om å oppsøke ny musikk, og at skulle være et positivt tegn på god musikksmak. Jeg har noen plater som jeg en gang i tiden kjøpte fordi de var neste ugivelse til en artist jeg allerede likte - slikt skjedde før i tiden, plater måtte bestilles og vi kjøpte de uten å ha hørt de først. Dette kan kanskje defineres som å aktivt oppsøke ny musikk, selv om artisten var kjent. Vel, disse platene, noen av de, var gjerne veldig annerledes enn den forrige fra samme artist, og var ikke riktig for meg på det tidspunktet. Platen ble dømt nord og ned, og kun avspilt i svake øyeblikk fordi artisten var "den rette". Etter noen år har denne plata vokst på meg til å bli den jeg liker best fra denne artisten. Hadde bandet vært ukjent for meg ville jeg neppe likt plata, og heller ikke latt den bli avspilt på senere tidspunkt slik at den kunne vokse på meg. Altså omstendigheter utenom selve musikken som var avgjørende for at jeg fikk ny favorittplate. (Om noen er nysgjerrige så er det snakk om Vai - Sex & Religion.)

 

Å aktivt oppsøke ny musikk er tidkrevende, og er ingen garanti for at du finner noe du liker. Hvordan det kan "bevise" at du har god musikksmak forstår jeg ikke. Du kan i praksis ende opp med å bare lytte til musikk du ikke liker... Det må være mulig å lytte gjennom A-lista på radio og likevel ha god smak, strengt tatt ikke nødvendig å like det som spilles. Mange situasjoner hvor man ikke har mulighet til å endre kanal; buss, bil med dårlig dekning, jobb, butikk etc.

 

Jeg vil hevde at uansett årsak til at du lytter på musikk er grunn god nok til å kalle den musikken for god og således din smak for god.

 

(Selv om det fra et musikalsk perspektiv er mulig å si noe om musikken i seg selv er bra laget, så har det lite å gjøre med funksjonen musikken har. De to er ikke alltid enige.)

Lenke til kommentar

Han har jo rett. Dersom du definerer mainstream på samme måte som pop før i tiden, altså populær musikk. I dag er det en egen sjanger som slett ikke trenger å være populær. Mange av de som ikke liker mainstream har en eller annen forestilling om at "annerledes" eller sær musikk er bedre. For noen er det bedre, men det finnes også mange som liker en type musikk for å være bedre enn andre. Det tror jeg alle som har gått videregående med en musikklinje har opplevd. Plutselig begynner halve musikklinja å like jazz, fordi det er "avansert musikk" og noe "musikere" liker. Så går det noen år og det er ikke så kult å være jazzer.

 

Men jo, argument mot at mainstream er best (uansett om det er best eller ikke): Det finnes så mye musikk at det er umulig for hver enkelt å finne den musikken vedkommende potensielt liker aller best. Så vi må ta til takke med den musikken vi finner, enten ved ren slump eller aktiv leting. Mainstream mater folk med musikk, men en person som leter aktivt etter musikk for seg selv kan godt komme opp med de samme låtene som en annen får avspilt i sin mainstream-liste. Meh, jeg finner ikke noen gode argumenter. Mainstream er best!

Lenke til kommentar

Han har jo rett. Dersom du definerer mainstream på samme måte som pop før i tiden, altså populær musikk. I dag er det en egen sjanger som slett ikke trenger å være populær. Mange av de som ikke liker mainstream har en eller annen forestilling om at "annerledes" eller sær musikk er bedre. For noen er det bedre, men det finnes også mange som liker en type musikk for å være bedre enn andre. Det tror jeg alle som har gått videregående med en musikklinje har opplevd. Plutselig begynner halve musikklinja å like jazz, fordi det er "avansert musikk" og noe "musikere" liker. Så går det noen år og det er ikke så kult å være jazzer.

 

Men jo, argument mot at mainstream er best (uansett om det er best eller ikke): Det finnes så mye musikk at det er umulig for hver enkelt å finne den musikken vedkommende potensielt liker aller best. Så vi må ta til takke med den musikken vi finner, enten ved ren slump eller aktiv leting. Mainstream mater folk med musikk, men en person som leter aktivt etter musikk for seg selv kan godt komme opp med de samme låtene som en annen får avspilt i sin mainstream-liste. Meh, jeg finner ikke noen gode argumenter. Mainstream er best!

Takk for svar, men nei, mainstream er som regel ikke best :) Nettopp fordi det er så mye som ikke kommer opp. En må grave å lete, men selvfølgelig er det masse som er bra innenfor mainstream. Så er jo spørsmålet hva som er mainstream.
Lenke til kommentar

Jo, hvordan man definerer mainstream er jo egentlig alt i denne sammenhengen. Det som er mainstream for meg er musikk jeg liker og kjenner til - bokstavlig talt hovedstrømmen av musikk jeg hører på. Så kan man helt sikkert finne ut hva som er mainstream for en gruppe folk, et område, et land, en verdensdel, en del av befolkningen - være seg aldersmessig, kulturelt betinget, syn på ditt og datt...

 

Å diskutere smak er jo i og for seg morsomt, men litt vanskelig. :)

Lenke til kommentar

Jo, hvordan man definerer mainstream er jo egentlig alt i denne sammenhengen. Det som er mainstream for meg er musikk jeg liker og kjenner til - bokstavlig talt hovedstrømmen av musikk jeg hører på. Så kan man helt sikkert finne ut hva som er mainstream for en gruppe folk, et område, et land, en verdensdel, en del av befolkningen - være seg aldersmessig, kulturelt betinget, syn på ditt og datt...

 

Å diskutere smak er jo i og for seg morsomt, men litt vanskelig. :)

Er ikke mainstream det verden generelt hører mest på? de største artistene/bandene? Spørsmålet er vel hvem som er da er mainstream. Gode eksempler er jo Justin Bieber, coldplay og killers, men jeg befant meg godt nedi en diskusjon der flesteparten mente at topp 300 band i verden er mainstream. Etter min mening er det 250 for mange.

Lenke til kommentar

Hvor mange av de som bor i India hører heller på Coldplay enn Sonu Nigam? Mulig det bare er snakk om den vestlige verden? Jeg kan ikke si jeg har hørt noe fra noen av de du nevner på mange uker. Ikke har jeg noen spesielle ønsker om det heller, men det er en annen sak.

 

Topp 300, jo, hva gir en artist en plass på den lista? Antall solgte plater? Antall avspillinger på nett? Antall aktive lyttere? Antall passive lyttere? Det samme gjelder jo om lista bare skal ha 50 plasser. Og bare én plass?

Lenke til kommentar

Musikksmaken er vel alltid under "konstruksjon".

 

Jeg hører ikke like mye på samme musikk som jeg gjorde for 10 år siden.

Jeg hører ikke en gang like mye på musikken jeg likte for 1 år siden.

 

Man kan sikkert sitte i dag å gjøre narr av f.eks. Britney, men om 5 år så hører du på henne igjen og finner det fengende og bra.

 

Tror nok musikksmak er noen av de mest relative begrepene noen gang slik som alle andre (sett inn vilkårlig ord) - smak

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...