Gå til innhold

De fem beste rollespillene akkurat nå (PC, PS3, X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På denne listen som dere har lagt ut har jeg spilt Skyrim og Diablo 3 (som også er årets soleklare vinner av skuffelsesprisen), resten har jeg ikke orket og kjøpe inn. Min favorittsjanger er JRPG og det er forferdelig trist å se hvordan det går med denne sjangeren, at de skal bevege seg mer og mer mot RPG spill som Mass Effect og lignende, Final Fantasy er så ute å kjører om dagen at jeg har ikke ord, Square hører ikke på hva fansen vil ha og kjører med dette serien rett i gjørma, iallefall i mine øyne. Konami som har min soleklare favoritt JRPG serie i stallen Suikoden har ikke gitt ut et bra spill i denne serien siden 5èrn kom på PS2, foruten et par spinoff`s, en til DS og en til PSP (som ikke engang kommer til våre breddegrader). Håper virkelig utviklingen av JRPG spill tar seg opp igjen, som i sine glansdager på PS1 og PS2.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm. Kanskje jeg skal prøve Skyrim. Har egentlig aldri tatt meg tid til å utforske Elder Scrolls-serien.

 

Skyrim er ein like god stad å byrje som noko anna - eller, nei - styr unna Oblivion, det er den desidert dårlegaste staden å starte.

 

Diablo 3 er på listen på grunnlag av at vår anmelder likte spillet veldig godt.

 

Kanskje eg les alt heilt feil, men eg får inntrykk av at dei fleste innvendingane mot Diablo 3 har like mykje med sjangerproblematikk som kvalitet å gjere.

 

Uansett ei litt, uh, forutsigbar liste. Ikkje mykje rom for ting du ikkje finn øverst i hylla på Platekompaniet, og eit veldig breidt RPG-omgrep. Liker til dømes den lett blaserte nemninga "Guns 'N Conversation" for ME2-3.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange som ikke kan forstå hva spill X gjør på listen. Jeg kan ikke forstå at man trenger ti kommentarer som sier bare dette. Hva med å komme med noen anbefalinger på noen spill dere mener er bra da? Vær litt konstruktiv i stedet for å være utelukkende destruktiv. Alle med to hjerneceller vet at folk er forskjellige, så man vil kke nødvendigvis være enig i alt. Trenger vi egentlig vite dette?

 

For min del synes jeg Dark Souls er et fantastisk spill. Kjøpte det for bare noen dager siden, og har allerede spilt i 40 timer. Er level 78 nå. Grindet som juling for å komme høyt opp i level og oppgradere utstyret mitt. Det som er fantastisk er at kampsystemet er så godt at jeg storkoser meg når jeg grinder.

 

Elite Knight Armor +6, Bastard Sword Lightning +15 og Balder Shield +10, nettopp fått Greatsword of Artorias, men mangler ferdighetene for å bruke det, så nå blir det mer grinding.

 

I utgangspunktet gjorde jeg dette for å gjøre spillet lettere, men jeg må rett og slett si at det ikke er så vanskelig som folk skal ha det til. Har i det store og hele slitt veldig lite. Stort sett de eneste gangene jeg dør er når jeg blir invadert av en annen spiller.

 

Grunnen til at jeg ventet så lenge med å kjøpe Dark Souls var at jeg trodde jeg ikke kom til å like spillet fordi jeg ikke se hvordan jeg skulle føle meg kraftig i et så vanskelig spill, noe som er viktig for meg når jeg spiller et rollespill, man må liksom kjenne at figuren blir sterkere. Heldigvis tok jeg feil her, og jeg føler absolutt at figuren konstant blir kraftigere. Også hjelper det jo selvfølgelig på når du feller en fiende som er hundre ganger så stor som deg.

 

Alt i alt vil jeg anbefale spillet til stort sett alle som liker rollespill. Det gjør veldig mye rett, og de små og få feilene det har må man nesten bare leve med. Spillet ser også fantastisk ut, og når jeg kjemper meg gjennom miljøene får jeg mye godt samme følelsen som jeg fikk av Shadow of the Colossuss.

Lenke til kommentar

Mange som ikke kan forstå hva spill X gjør på listen. Jeg kan ikke forstå at man trenger ti kommentarer som sier bare dette. Hva med å komme med noen anbefalinger på noen spill dere mener er bra da? Vær litt konstruktiv i stedet for å være utelukkende destruktiv. Alle med to hjerneceller vet at folk er forskjellige, så man vil kke nødvendigvis være enig i alt. Trenger vi egentlig vite dette?

 

For min del synes jeg Dark Souls er et fantastisk spill. Kjøpte det for bare noen dager siden, og har allerede spilt i 40 timer. Er level 78 nå. Grindet som juling for å komme høyt opp i level og oppgradere utstyret mitt. Det som er fantastisk er at kampsystemet er så godt at jeg storkoser meg når jeg grinder.

 

I utgangspunktet gjorde jeg dette for å gjøre spillet lettere, men jeg må rett og slett si at det ikke er så vanskelig som folk skal ha det til. Har i det store og hele slitt veldig lite. Stort sett de eneste gangene jeg dør er når jeg blir invadert av en annen spiller.

 

Grunnen til at jeg ventet så lenge med å kjøpe Dark Souls var at jeg trodde jeg ikke kom til å like spillet fordi jeg ikke kunne se hvordan jeg skulle føle meg kraftig i et så vanskelig spill, noe som er viktig for meg når jeg spiller et rollespill, man må liksom kjenne at figuren blir sterkere. Heldigvis tok jeg feil her, og jeg føler absolutt at figuren konstant blir kraftigere. Og det hjelper jo selvfølgelig når du feller en fiende som er hundre ganger så stor som deg.

 

Alt i alt vil jeg anbefale spillet til stort sett alle som liker rollespill. Det gjør veldig mye rett, og de små og få feilene det har må man nesten bare leve med. Spillet ser også fantastisk ut, og når jeg kjemper meg gjennom miljøene får jeg mye godt samme følelsen som jeg fikk av Shadow of the Colossuss.

Endret av sthusby
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Altså, dette er jo bare en liste over de 5 spillene med en fantasysetting (definisjonen på RPG i 2012) som har fått best kritikk av Gamer det siste... året eller noe i det tidsrommet, selv om kanskje Twitcher 2 har sitt på det tørre når det gjelder sjanger.

 

Synes egentlig disse artiklene er litt meningsløse.... men sparer vel foreldre (om det er noen som er innom Gamer i ny og ne) for tid siden de slipper å lete etter spill å kjøpe til poden, som vil ha det samme som kompisene sine.

 

Dumt Gamer forkynner ord som er så langt unna mottoet sitt "Spill er kultur" som man kan komme, men de er jo ikke alene om det akkurat, og man får ikke reklameinntekter i lengden av å anbefale noe som ikke selger som Justin Bieber.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes Project Eternity fra Obsidian virker lovende:

 

Video: http://kck.st/Sl7W7K

Kickstarter-side: http://www.kickstart...roject-eternity

 

 

 

Project Eternity is an isometric, party-based RPG set in a new fantasy world developed by Obsidian Entertainment.

 

Obsidian Entertainment and our legendary game designers Chris Avellone, Tim Cain, and Josh Sawyer are excited to bring you a new role-playing game for the PC. Project Eternity (working title) pays homage to the great Infinity Engine games of years past: Baldur?s Gate, Icewind Dale, and Planescape: Torment.

 

Project Eternity will take the central hero, memorable companions and the epic exploration of Baldur?s Gate, add in the fun, intense combat and dungeon diving of Icewind Dale, and tie it all together with the emotional writing and mature thematic exploration of Planescape: Torment.

 

Combat uses a tactical real-time with pause system - positioning your party and coordinating attacks and abilities is one of the keys to success. The world map is dotted with unique locations and wilderness ripe for exploration and questing. You?ll create your own character and collect companions along the way ? taking him or her not just through this story, but, with your continued support, through future adventures. You will engage in dialogues that are deep, and offer many choices to determine the fate of you and your party. ?and you'll experience a story that explores mature themes and presents you with complex, difficult choices to shape how your story plays out.

 

 

Endret av fnwilborn
Lenke til kommentar

Ser ikkje heilt korleis Diablo 3 og Mass Effect 3 er sinnsjukt bra rollespel (Vist du først vil være ein kick ass romhelt er jo både ME 1 og ME 2 langt bedre og spele med tanke på gameplay og valgfrihet). Diablo 3 er rett og slett berre sinnsjukt dårlig sjølv om hack and slash mekanikken er veldig presis og velpolert. Veit ikkje kva eg ville erstatta diablo 3 med, men ville aldri anbefalt noken og bruke meir enn 150-200 kroner på det vertfall.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ser ikkje heilt korleis Diablo 3 og Mass Effect 3 er sinnsjukt bra rollespel (Vist du først vil være ein kick ass romhelt er jo både ME 1 og ME 2 langt bedre og spele med tanke på gameplay og valgfrihet). Diablo 3 er rett og slett berre sinnsjukt dårlig sjølv om hack and slash mekanikken er veldig presis og velpolert. Veit ikkje kva eg ville erstatta diablo 3 med, men ville aldri anbefalt noken og bruke meir enn 150-200 kroner på det vertfall.

 

Sinnsykt dårlig? Er det som er problemet med gaming i dag, eller kanskje samfunnet som helhet. Man har bare to ytterpunkt nå. Enten er det perfekt eller så er det elendig. Ganske flaut å se hvor lite dømmekraft folk har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skal ikke kommentere her for å bitche rundt titler i lista direkte, da, som noen nevner over, lister er en høyst subjektiv sak, og skal i beste fall fungere som en pekepinn.

Det som endog forbauser meg er at alle titlene her er trippel-til-kvadruppel AAA-titler. RPGs er jo da også tradisjonelt sett den lille fliken av spillindustrien som faktisk bærer med seg et minimum av jobb med historie og manus. Så gode titler eller ei; for meg blir det litt som om dere hadde satt opp en liste over "de fem beste filmene ute nå", og lista opp opp 5 titler av Michael Bay eller tilsvarende.

Som en annen kar over peker på så er det også et begredelig selvsagt utvalg. Alle, absolutt alle som de senere par år har spilt et spill, konsoll eller PC, og jeg tør våge å påstå alle, uten noe unntak, som frekventerer sidene deres har veldig god kjennskap til de titler som dere lister opp. Med andre ord blir det veldig mange ord for å beskrive noe som er nær sagt selvfølgelig.

Sorry, men min personlige mening er at dette var skuffende fra dere, og det er det sjelden jeg kan si.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg skal ikke kommentere her for å bitche rundt titler i lista direkte, da, som noen nevner over, lister er en høyst subjektiv sak, og skal i beste fall fungere som en pekepinn.

Det som endog forbauser meg er at alle titlene her er trippel-til-kvadruppel AAA-titler. RPGs er jo da også tradisjonelt sett den lille fliken av spillindustrien som faktisk bærer med seg et minimum av jobb med historie og manus. Så gode titler eller ei; for meg blir det litt som om dere hadde satt opp en liste over "de fem beste filmene ute nå", og lista opp opp 5 titler av Michael Bay eller tilsvarende.

Som en annen kar over peker på så er det også et begredelig selvsagt utvalg. Alle, absolutt alle som de senere par år har spilt et spill, konsoll eller PC, og jeg tør våge å påstå alle, uten noe unntak, som frekventerer sidene deres har veldig god kjennskap til de titler som dere lister opp. Med andre ord blir det veldig mange ord for å beskrive noe som er nær sagt selvfølgelig.

Sorry, men min personlige mening er at dette var skuffende fra dere, og det er det sjelden jeg kan si.

 

Er ikke så mye mer man kan forvente av en side som dekker kun mainstream/core/console delen av spillmarkedet. Ellers enig med deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...