Gå til innhold

Windows Phone 8-tråden


Gjest Slettet+32asd4f

  

110 stemmer

  1. 1. Hva er din(e) favorittnyhet(er) i WP 8.1?

    • Cortana
      24
    • Notifikasjonssenter
      77
    • Batterisense, WiFi-sense
      24
    • Muligheten til å installere apper på SD-kort
      26
    • Internet Explorer 11
      24
    • Kalenderen
      19
    • "Swype"-tastaturet
      25
    • Bakgrunnsbilde på flisene
      35
    • Flere fliser på startskjermen
      38


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Klager vi over WP8? Jeg er med. Mange apps er kjempe trege, feks facebook. Alle innstillinger samlet i en liste med vilkårlig rekkefølge (om man ikke bruker en treg 3. parts app). Notifikasjoner er bare tall ved siden av et ikon.

 

Godt det ikke blir renspikka reklame her, for en som vurderer å gå til innkjøp :)

 

Facebook har også jeg hørt er rævva...er ikke der inne selv. Er interessert i hvilke andre apper som er kjempetrege (hvilken WP bruker du?) - jeg opplever ihvertfall 920`n som mye kjappere enn alle de 3 foregående Androidene, spesielt sett over tid. 920`n er ikke merkbart tregere nå enn da jeg kjøpte den og den gode flyten er inntakt.

Med Android derimot følte jeg det mer som jeg gjør med PC`n, at jo mer jeg fyllte i den og jo mer den ble brukt, desto tregere og full av bugs ble den.

 

Notifikasjoner, hva mer ønsker du?

Jeg liker meget godt hvordan notifikasjoner fungerer her i lockscreen, og med kommende notifikasjoner i Glance (Nå også kommet som en egen app med flere innstillinger, bl.a. med bakgrunnsbilder) kan man vel ikke ønske mer?

i tillegg, om man sitter i et møte med telefonen på lydløs på bordet, lyser telefonen om i 7-8 sekunder, og man kan se øverst i skjermen hva som har skjedd, om det var en sms eller whatsup, hvem det er fra osv uten å måtte ta i telefonen.. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Godt det ikke blir renspikka reklame her, for en som vurderer å gå til innkjøp :)

 

Facebook har også jeg hørt er rævva...er ikke der inne selv. Er interessert i hvilke andre apper som er kjempetrege (hvilken WP bruker du?) - jeg opplever ihvertfall 920`n som mye kjappere enn alle de 3 foregående Androidene, spesielt sett over tid. 920`n er ikke merkbart tregere nå enn da jeg kjøpte den og den gode flyten er inntakt.

Med Android derimot følte jeg det mer som jeg gjør med PC`n, at jo mer jeg fyllte i den og jo mer den ble brukt, desto tregere og full av bugs ble den.

 

Notifikasjoner, hva mer ønsker du?

Jeg liker meget godt hvordan notifikasjoner fungerer her i lockscreen, og med kommende notifikasjoner i Glance (Nå også kommet som en egen app med flere innstillinger, bl.a. med bakgrunnsbilder) kan man vel ikke ønske mer?

i tillegg, om man sitter i et møte med telefonen på lydløs på bordet, lyser telefonen om i 7-8 sekunder, og man kan se øverst i skjermen hva som har skjedd, om det var en sms eller whatsup, hvem det er fra osv uten å måtte ta i telefonen.. :)

Jeg hadde en lumia 925 som jeg nå har ødelagt. Trege apps: spotify, audible og twitter. Generelt alle 3. parts apps, men det er ikke et like stort problem nå som WP8 sørger for å ikke kaste ut minnet for hver gang du går ut av appen. Men om man har prøvd en iphone 5 eller nyere, merker man hvor treg WP8 er. (for ikke å snakke om input latency)

Lenke til kommentar

Jeg hadde en lumia 925 som jeg nå har ødelagt. Trege apps: spotify, audible og twitter. Generelt alle 3. parts apps, men det er ikke et like stort problem nå som WP8 sørger for å ikke kaste ut minnet for hver gang du går ut av appen. Men om man har prøvd en iphone 5 eller nyere, merker man hvor treg WP8 er. (for ikke å snakke om input latency)

mm..mulig Iphone er kjappere, aner ikke..

jeg kan bare ikke forstår hvordan det kan bli kjappere. men som du sier og som jeg og har tenkt, ting er blitt veldig mye bedre for oss WP brukere det siste året - og jeg tror det vil fortsette, det er tydelig at de satser ihvertfall.

Spotify og twitter fungerer meget godt her ihvertfall, og meget raske søk i Spotify. Heller ingen treghet i å starte musikken igjen, etter å ha pauset og gått inn i andre apper for så å starte musikken igjen. Det er også meget godt at jeg ikke trenger å gå inn i Spotify appen igjen for å starte musikken igjen etter en pause, men bare trykke på volumknappen for å få opp "play" igjen.

 

Jeg kan ikke så mye om teknisk, input latancy osv...

men er det ikke veldig vanskelig å sette fingeren på hvorfor telefonen fungerer tregt/dårlig? Har ikke dette med faktorer som telefonen i seg seg, apper, nett...alt i en smørje som sørger for god eller dårlig flyt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva vil de største forskjellene være for meg (en gjennomsnittlig, nokså uavansert Android-bruker) ved overgang til WP8? Hva vil overraske positivt, og hva vil jeg mislike eller savne?

 

Jeg har med en viss bekymring registrert at det er noe dårlig støtte for Google-tjenester, stemmer dette?

Jeg bruker i grunnen bare mail, kalender og kontakter, så om disse fungerer så er det bra nok for meg, men jeg vil helst unngå tredjepartsapplikasjoner for å få det til.

 

Tips eller andre tanker og innspill om forskjeller på Android og WP8 er også av interesse =)

 

Alle lyder har samme volum, jeg hater tile-systemet, som default kommer loggen opp når man ringer og jeg finner ingen måte å endre det på. WP8 føles ganske simpelt i forhold til Andriod ja. Og de porter tute meg ikke engangskodeapp over til WP8. Jeg haaaaaaater at animasjonene i tile-systemet er treige, jeg vil ha instant switch på skjermene. Den søke-knappen som er på telefonen min er ALTFOR følsom (Samsung Ativ S) og touvhfeltet for å aktivere den er altfor stort.

 

Kort sagt: Jeg hadde holdt meg til Android, det er for mye jeg finner irriterende. Til gjengjeld får du WP8-telefoner veldig mye billigere enn Android-telefoner med samme spec. Ikke helt uten grunn, kanskje?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

iOS er faen meg ikke mye snappere enn WP8. Gikk fra iOS til WP8, og selve GUI og OSet er langt kjappere, er bare treigere applikasjoner. Trenger knapt HW for at WP8 skal gå smud.

Rask? Prøvd å åpne notifications i facebook appen? Tar jo flere sekunder. Nesten like tregt å åpne et bilde. Det du skriver er rett og slett ikke sant.

Lenke til kommentar

Kirchoff: det er appen, ikke oset. Med WP8 vil selv billige telefoner som L620 være responsive og raske. Det samme kan man ikke si om billigmodellene som kjører Android.

Det siste er jeg med på. Men det er noe som har plaget WP siden dag 1 at 3. parts programmer er svært mye tregere enn de native appsene. Det er ikke kun et facebook problem.

Lenke til kommentar

Rask? Prøvd å åpne notifications i facebook appen? Tar jo flere sekunder. Nesten like tregt å åpne et bilde. Det du skriver er rett og slett ikke sant.

 

Snakker om OS. Når du kjøper WP8 så er du vell klar over hvordan markedet for apps er. Utviklingen blir stadig bedre. Litt feil å sammenlikne iOS sin FB med WP8 FB, når WP8 er knappe året.

 

Min Lumia 1020 er langt kjappere enn iPhone 5 med iOS7, og dessuten tar det mye kortere tid med reboot på den og.

 

Men det er ålreit, iOS fungerer sikkert bra for deg, men har hatt top notch Androids og iOS-telefoner de siste årene, og WP8 går hjemme her.

 

Kjapphet, cleant, brukervennlig og rett og slett en fantastisk brukeropplevelse. Alt er sømløst, har alltid opplevd et kræsj engang i løpet av snart 1 år, eneste er at Spotify-appen hengte seg opp, men det fiksa telefonen fort. Det er app-relatert, og det har ingenting med innlegget mitt å gjøre. Snakker om OS, legg merke til det.

Endret av Kurio
Lenke til kommentar
Spotify og twitter fungerer meget godt her ihvertfall, og meget raske søk i Spotify. Heller ingen treghet i å starte musikken igjen, etter å ha pauset og gått inn i andre apper for så å starte musikken igjen. Det er også meget godt at jeg ikke trenger å gå inn i Spotify appen igjen for å starte musikken igjen etter en pause, men bare trykke på volumknappen for å få opp "play" igjen.

Spotify hos meg stopper å spille innimellom, noe som er ganske irriterende. Pauses musikken (f.eks. av en samtale eller video), må jeg gå inn igjen i appen og starte musikken igjen. Jeg får ikke startet den ved å trykke på volumknappen, som med den native musikkappen. Det, sammen med en elendig Facebookapplikasjon er det som irriterer meg mest med WP, ellers så er den langt mer stabil og mye raskere enn alt jeg har og har hatt av Androidprodukter.

 

Ble push-støtte for Googletjenester fjernet med GDR3?

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

 

Alle lyder har samme volum, jeg hater tile-systemet, som default kommer loggen opp når man ringer og jeg finner ingen måte å endre det på. WP8 føles ganske simpelt i forhold til Andriod ja. Og de porter tute meg ikke engangskodeapp over til WP8. Jeg haaaaaaater at animasjonene i tile-systemet er treige, jeg vil ha instant switch på skjermene. Den søke-knappen som er på telefonen min er ALTFOR følsom (Samsung Ativ S) og touvhfeltet for å aktivere den er altfor stort.

 

Kort sagt: Jeg hadde holdt meg til Android, det er for mye jeg finner irriterende. Til gjengjeld får du WP8-telefoner veldig mye billigere enn Android-telefoner med samme spec. Ikke helt uten grunn, kanskje?

Så hvorfor i helvete kjaser du her da om du hater den? Det er ingen som tvinger deg til å velge WP8 dersom du hater det så jævlig.

Lenke til kommentar

Brukeropplevelsen totalt på WP8 gjør at jeg ikke har det minste lyst til å gå tilbake til Android eller iOS.

Men vi er alle forskjellige og selv om jeg er storfornøyd med WP og Lumia 1020 har selvfølgelig andre sine egne preferanser hva angår OS og produsenter. Har stor tro på at 8.1-oppdateringen blir veldig bra og at Windows Phone fortsetter å vokse.

WP8 er etter min smak det klart beste mobil-OS'et og Lumia 1020 den klart beste mobilen :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

iOS er faen meg ikke mye snappere enn WP8. Gikk fra iOS til WP8, og selve GUI og OSet er langt kjappere, er bare treigere applikasjoner. Trenger knapt HW for at WP8 skal gå smud.

 

Var da ikke måte på aggressivitet da? For min del så syntes jeg både iPhone 5 og iPhone 5S med iOS 7.0.3 og Samsung Ativ S, Nokia Lumia 925 og 1020 alle føles som kniv i smør, altså det flyter helt upåklagelig og har et operativsystem som er såpass godt optimalisert mot maskinvaren at det skal godt gjøres å merke treghet i selve systemet på disse telefonene, langt bedre enn hva jeg kan si å ha opplevd med noen Android telefon og det inkluderer da de nyeste og hotteste som Samsung Galaxy Note 3, Sony Xperia Z1 osv..

 

Når det er sagt så er jo operativsystemet bare halve opplevelsen, som flere påpeker her så oppleves de fleste applikasjoner trege på de fleste måter, de åpner merkbart tregere enn jeg har opplevd men en iOS enhet siden iPhone 3G tilbake i tiden og responsen i selve applikasjonene, stabiliteten og funksjonaliteten står ikke i stil her er applikasjoner jeg bruker aktivt som blant annet Spotify, Facebook og selv Microsoft sine egne applikasjoner som Skype klassiske eksempler på ting som rett og slett flyter dårligere, starter opp tregere, hakker og henger seg langt oftere enn hva jeg opplever som normalt under iOS hvertfall. Android kan jeg ikke si så mye om da jeg aldri har orket å bruke en Android telefon lenge nok til å kommentere noe som helst rundt hvordan applikasjoner oppleves og fungerer i praksis.

 

 

Dette er jo selvfølgelig med å redusere helhetsinntrykket og får jo fort Windows Phone til å føles som en tregere plattform da folk tross alt bruker applikasjoner utrolig mye og hvis disse ikke står i stil med ytelsen til systemet så gir det et dårlig helhetsinntrykk som vell tross alt for folk flest er det som teller.

 

 

Når det gjelder touchrespons så er også Windows Phone 8 etter min erfaring en god del dårligere enn iOS, men langt bedre enn Android i den forstand at det er et eller annet low-pass filter i systemet som gjør at touchresponsen og hvordan skjermen og innholdet responderer iforhold til fingeren ikke nødvendigvis er tipp-topp og har noe jeg vil si føles som input lag, litt det samme som når man spiller med Vsync aktivert i spill. For veldig mange er nok dette flisespikkeri, men for min del så er det noe jeg faktisk merker i praksis og som kan irritere meg endel fra tid til annen.

 

 

Uansett så er det jeg vil frem til er at din påstand om "iOS er faen meg ikke mye snappere enn WP8. Gikk fra iOS til WP8, og selve GUI og OSet er langt kjappere" er vell ikke noe mer eller mindre valid enn Kirchoff sin påstand om det motsatte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for alle innspill! Alltid fint å høre hva folk liker og ikke liker.

 

Nå har jeg bestilt en Lumia 1020 som jeg skal hente i morgen ettermiddag, så får vi se om jeg joiner fanklubben eller ikke. Må innrømme at jeg nok ikke ville vurdert denne telefonen (og dermed WP8) hvis det ikke var for at kameraet virker så sykt bra, men jeg er veldig spent, og det er alltid gøy å prøve noe nytt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...