Gå til innhold

Apple knuste Samsung i retten


Anbefalte innlegg

Gud forby å lese mer enn overskriften i nyhetsartikler. Jeg har brukt timesvis på å forstå mer om denne saken. 90% av alle her inne gir inntrykk av at de kun har lest overskriften.

Men ola og kari er ikke som deg - de leser ikke og studerer. Blir som du selv sier at jury ikke forstår det. Så her er jeg jury og dømmer apple utifra generelle patenter som firkanter

 

Det er ikke Ola og Kari som svarer her inne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, men likevel klages det her på at patentene samsung har klarer de ikke å sette seg inn i, de er for tekniske,ikke sant. Ja, det blir eksakt som kari og ola det. Jeg har heller ikke lest hele saken det her dreier seg om og tror det kan stemme at det leses 10% og det folk får med seg er at apple har alt for mye generelle patenter. Til skade for alle parter

  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.groklaw.n...012082510525390

 

Jeg tror ikke dere Apple karer skal sprette champagne flasken enda. Er en del ting som ikke holder vann i rettsaken som var i går.

Jeg synes ikke noen her skal sprette sjampisen jeg. Dagens vinner kan godt være morgendagens taper i dette spillet, og i lengden vinner ingen av oss på det.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Må bare dele dette sitatet fra rettsaken

 

“I mean, come on: 75 pages! 75 pages! You want me to do an order on 75 pages, [and] unless you’re smoking crack, you know these witnesses aren’t going to be called when you have less than four hours.”

—Judge Lucy Koh responding to an Apple lawyer’s request for a late crush of witnesses.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den voldsomme og fanatiske støtten enkelte gir Apple eller Samsung i denne debatten minner kraftig om religion. De fleste har ikke satt seg inn i saken overhodet og gir enten uttrykk for at Apple har funnet opp alt på jorda eller at Apple forsøker å få patent på avrundede firkanter og hjul. Mange bør gå i seg selv og forsøke å se argumentene fra begge sider før de fortsetter korstoget.

 

Man skal gå med bind for øynene for å hevde at Samsung ikke har kopiert Apple overhodet, og interne dokumenter fra Samsung viser at de har gjort det i ganske stor grad. Det betyr ikke at Samsung har gjort noe ulovlig. Spørsmålet er - og har hele tiden vært - om Samsungs produkter er FOR like og om en del av Apples patenter overhodet er gyldige (siden en del av dem minner mye om hva andre teknologiselskaper har funnet opp først).

 

Steve Jobs og Apple har tatt idéer fra andre gjennom hele selskapets levetid, og det har utvilsomt alle andre teknologiselskaper også. Samtidig har Apple fullstendig revolusjonert musikkbransjen med iPod og telefonibransjen med iPhone. Det betyr ikke at de enkelte elementene i en iPod eller en iPhone nødvendigvis hver for seg var banebrytende eller funnet opp av Apple. Apple klarte imidlertid å sette sammen ideer og funksjoner på en måte som de andre i bransjen ikke klarte, og oppnådde voldsom suksess.

 

Lovgivere og domstoler rundt i verden må forsøke å finne en balanse mellom vernet av nyskapning på den ene siden og at vernet ikke forhindrer andres videreutvikling på den andre siden. Spørsmålet i akkurat denne saken i USA var - for å sette det litt på spissen - om Samsung hadde gått for langt, og juryen svarte ja. Saken vil garantert bli anket, diskusjonen er ikke over, og saken kan få et annet utfall i andre land og andre domstoler.

 

I mellomtiden bør de religiøse lese litt religionskritikk (altså faktisk høre etter når det kommer argumenter fra "den andre siden"). Vi andre kan nyte stadig bedre produkter i hyllene uten å skrike til de andre kundene at de er idioter.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

post-123498-0-00687900-1345990552_thumb.jpeg

 

Den trenger litt mer luft, den forsvant så merkelig sist gang

 

Jeg tror ikke dere Apple karer skal sprette champagne flasken enda. Er en del ting som ikke holder vann i rettsaken som var i går.

 

Ja, bare sinte techblogger nå bare kunne satt juridisk presedens, så hadde dagene vært talte for... øh... de fleste kan jeg tenke meg til

Endret av Lilac1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

post-123498-0-00687900-1345990552_thumb.jpeg

 

Den trenger litt mer luft, den forsvant så merkelig sist gang

 

Jeg tror ikke dere Apple karer skal sprette champagne flasken enda. Er en del ting som ikke holder vann i rettsaken som var i går.

 

Ja, bare sinte techblogger nå bare kunne satt juridisk presedens, så hadde dagene vært talte for... øh... de fleste kan jeg tenke meg til

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1454996&st=40&p=19599484&&do=findComment&comment=19599484

 

Kanskje du heller burde bruke vettet ditt litt å se for deg på hva grunnen kan være at den bare sånn forsvant sist.

 

Vi er ikke dumme og vi trenger ikke å bli hjernevasket av noen dumme folk som ikke vet at Apple ikke har enerett på runde hjørner, mikrofonikonene, USB-kabelen osv.

 

Ta deg heller en bolle in prøv å innse realiteten i dag.

Lenke til kommentar

PL610: det er veldig interessant det du linker til der.

 

"We wanted to make sure the message we sent was not just a slap on the wrist," Hogan said. "We wanted to make sure it was sufficiently high to be painful, but not unreasonable."

Juryen ønsket å straffe Samsung?

 

Instruksen til juryen var (Instruction No. 35 og 53)

The amount of those damages must be adequate to compensate the patent holder for the infringement. A damages award should put the patent holder in approximately the financial position it would have been in had the infringement not occurred, but in no event may the damages award be less than a reasonable royalty. You should keep in mind that the damages you award are meant to compensate the patent holder and not to punish an infringer.

 

Det er forøvrig ekstremt mye rart i denne dommen. Det at juryen bestemte seg iløpet av en dag er en svakhet som kan føre til at juryens dom blir forkastet av dommeren. Har virkelig juryen fulgt instruksen på 109 sider? (linket over) Har de vurdert alle de 700 spørsmålene før de tok en avgjørelse?

Juryen ga Apple penger for produkt de ikke mente hadde krenket noen av apples patent. (feks Galaxy Tab 10.1 LTE)

 

Denne siden gir veldig god informasjon rundt dommen.

http://www.groklaw.net/article.php?story=2012082510525390

  • Liker 3
Lenke til kommentar

http://www.youtube.com/watch?v=_bolHTeKLAY

 

Rundt 7:45 snakker Tim Cook om patenter og konkurranse. Som han sier, er ikke Apple interessert i et monopol som flere skal ha det til. De ønsker at konkurrentene skal lage sine produkter på sin egen måte. Man kan si at Apple har tatt ideer fra andre, ja, men de har alltid vært de første til å sveise dem sammen til produkter med sukkess og gjennombrudd. Med andre ord, Apple fant hverken opp melet, vannet eller gjæren, men de har alltid vært kompaniet som har bakt de sammen til et ferdig sluttprodukt. Når Samsung kommer etter all utviklingen er gjort, og bare skipper selve utviklingsprosessen, kan de jo selvsagt appelere med sterkere hardware og billigere produkter. Men dette blir jo helt feil, konkurransemessig sett. Det blir det samme som å kopiere sidemannen under eksamen; du slipper puggingen og kan nyte godene andre har strevet for.

 

post-123498-0-00687900-1345990552_thumb.jpeg

Hadde tenkt å bruke disse eksemplene selv for å illustrere hvor sinnsykt tullete kopieringen fra Samsung har vært, bare synd vi må høre på slike hissige, oppblåste og pompøse personer her. Kanskje vedkomne ikke er klar over det, men å føre en diskusjon med fornærmelser og aggresivt språk hele tiden, er den letteste måten å miste kreditt og troverdighet på.

 

Ønsker også å legge ved dette bildet

 

samsung-galaxy-s3-hands-on-13.jpg

hvor UIen er så og si identisk sammenlignet med kameraappen på iOS. Det er hundre prosent idiotiskt, to say the least. Videre kan vi se på en annen Android-telefon, og hvordan de designet UIen på sin kameraapp:

 

htc-one-x-review-hands-on-camera.jpg

 

Her ser man tydelig forskjell, og man har tilogmed fjernet slideren mellom foto og video, noe som i mine øyne er langt smartere og bedre. På mange måter har HTC innovert her, som er det vi alle ønsker her ikke sant? Samtidig kan man undre seg på hva i huleste Samsung har innovert med sin kameraapp. (Legg også merke til hvordan HTC and andre Android-telefoner har benyttet seg av soft-knapper, mot Apples og Samsungs fysiske Home-knapp. Også en løsning jeg personlig liker og foretrekker).

 

Videre kan man se på S Voice, Siri og Google Search:

 

galaxy-S-3.jpg

 

er bare en tregere versjon av Siri, og her har også Samsung prøvd å utgi seg for å være Apple, med en fin Mikrofon plassert på samme sted som Siris, og fine "snakkebobler" som fører samtalen mellom brukeren og telefonen. Ta så en titt på
:

 

Android_4.1_Jelly_Bean_-_Voice_Search_overlaydisplay.jpg

 

Ikke bare er Google Search mye raskere, penere og har en mer sexy stemme enn Siri, men her har Google vært smarte og gjort ting på sin egen måte når det kommer til design og UI.

 

Det skal ikke være så vanskelig å gjøre ting litt forskjellig fra konkurrentene. Det er Google som har innovert og funnet smartere løsninger på ideer fra Apple, som Apple igjen må prøve å slå, osv osv. Dette er bare sunt for konkurransen og bra for forbrukerne, og det er dette Apple ønsker at alle andre gjør (refererer til intervjuet med Tim Cook). Samsung har ikke gjort noe annet enn å prøve å leke Apple, og lokke med billigere priser og kraftig hardware. Burde ikke være så vanskelig når man slipper å gå gjennom prosessen med å utvikle produktet sitt, hva? Jeg på min side forkaster Samsung på mobilfronten og må si jeg kommer til å smile dersom de blir dømt skyldig. Jeg har ingen ting imot Android og de som lager telefoner på platformen, men Samsung har ikke fortjent noe annet enn disrespekt fra min side.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...