Gå til innhold

Studielån -> Bank med best rente?


Taffenh

Anbefalte innlegg

Ska ta søke om studielån. Hvor mye kan jeg maksimalt søke om? kan jeg få pengene med en gang, eller må de bli fordelt på alle månedene under studiet? Jeg skal sette studielånet inn på en spare konto. Ska fyll opp BSU-kontoen først, resten skal på sparekonto. Men hva bank har den beste spare-renten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanlig studielån gis av lånekassen og var i fjor på 90800 men har økt litt i år. Lånet er rentefritt når du utdanner deg, og du får det uten sikkerhet.

 

Lanekassen.no

Er 90 800 maksbeløps pr år? Får man et nytt lån for hvert år man studerer eller må man klare seg med 90k gjennom hele studiet?

Lenke til kommentar

Det er ikke helt korrekt. For bachelorstudier gis skolepengestøtten som 50/50 stipend/lån. For masterstudier gis den som 70/30 stipend/lån. Dette gjelder innenfor en grense på 59 350,- per år. Alt ut over dette gis som lån. For studier i Norge gis det ikke stipend til skolepengestøtte, bare lån.

 

Basisstøtten gis som lån der inntil 40 % kan omgjøres til stipend.

Endret av krikkert
Blingset på kapitteloverskrifter i støtteforskriften
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke helt korrekt. For bachelorstudier gis skolepengestøtten som 50/50 stipend/lån. For masterstudier gis den som 70/30 stipend/lån. Dette gjelder innenfor en grense på 59 350,- per år. Alt ut over dette gis som lån.

 

Basisstøtten gis som lån der inntil 40 % kan omgjøres til stipend.

 

Dette gjelder vel bare i utlandet? Trodde alt av skolepenger i Norge var lån.

Lenke til kommentar

Men er det vits å søke om studielån, hvis man bor hjemme, for å sette de I høyrentekonto når man ikke får så høy avkastning?

 

Dersom du f.eks. setter de på en "superspar" konto i DNB får du 3,2% rente. Etter tre år vil du ha oppspart ca. 14 000 kr i renter.

Lenke til kommentar

Det er ikke helt korrekt. For bachelorstudier gis skolepengestøtten som 50/50 stipend/lån. For masterstudier gis den som 70/30 stipend/lån. Dette gjelder innenfor en grense på 59 350,- per år. Alt ut over dette gis som lån.

 

Basisstøtten gis som lån der inntil 40 % kan omgjøres til stipend.

 

Dette gjelder vel bare i utlandet? Trodde alt av skolepenger i Norge var lån.

 

Hups, blingsa på kapitteloverskrifter i støtteforskriften. Du har rett.

Lenke til kommentar

Men er det vits å søke om studielån, hvis man bor hjemme, for å sette de I høyrentekonto når man ikke får så høy avkastning?

Lite er mer enn ingenting . Jeg har studert en stund og har rundt 16k i renteinntekter fra dette, definitivt smart :)

Når får man utbetalt rentene? Får man litt og litt i måneden eller blir alt samlet seg og utlevert i slutten av semesteret/året?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...