Gå til innhold

MS: ? Ikke kall det Metro...


Anbefalte innlegg

Problemet er at Metro er en "lukket sandkasse" også i desktop versjonen av w8. Du må installere apps fra Windows store

 

Det er ikke riktig. I så fall, forklar hvorfor jeg plutselig har Chrome som Metro App, når den ikke finnes i Store.

 

Metroflopp! :tease: Håper bare bedrifter hopper over Win 8 slik det ble gjort med Vista..

 

Håper ikke du anser utbredelse av Windows 8 i bedrifter som et tegn på om det flopper eller ikke.

 

I et firma på 1000 ansatte, som nettopp har hoppet over Vista og oppgradert hele firmaet til Windows 7, med de omkostningene det medfølger (Først og fremst pris pr lisens, dernest kompatibilitetssjekk, hardware osv...) og den overgangen det medfører for brukerne, så kommer nok de fleste store bedriftene til å hoppe over Windows 8, glatt.

 

Men ikke nødvendigvis fordi det er Metro.

 

Hvorfor så stor negativitet ovenfor Windows 8 når man ikke engang har prøvd det, eller bare prøvd det i litt over en dag.

This isn't your father's Windows.

Ting endrer seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Håper ikke du anser utbredelse av Windows 8 i bedrifter som et tegn på om det flopper eller ikke.

 

Hvorfor så stor negativitet ovenfor Windows 8 når man ikke engang har prøvd det, eller bare prøvd det i litt over en dag.

This isn't your father's Windows.

Ting endrer seg.

Om bedrifter tar i bruk Windows 8 eller ikke kommer til å ha stor påvirkning på om det flopper eller ikke.

 

Jeg tror mye av hatet har å gjøre med at mange ønsker en videreutvikling av Windows 7 og ikke noe som er fullstendig nytt, bare fordi det er annerledes betyr ikke at det er bedre.

Lenke til kommentar

Når så mange er fornøyd med Windows 7, så burde Microsoft ta hensyn til det. De burde heller ha gitt ut de forbedringene som er under panseret i Windows8 i form av en service pack (snakk om valutta for pengene til de som har kjøpt det!). Så kunne de hatt Metro kun på en verson som kommer til nettbrett og mobiler. Hvis folk liker Metro godt, så kunne de da kommet med det til Windows9. Innen den tid har de hatt nok tid til å teste og finstille det.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Så et firma har copyright på ordet Metro? Et firma i Tyskland, som ikke har noe med grensesnitt-design å gjøre, men som kun er et holding-firma?Er det neste at Lions nekter Apple å kalle OS-et sitt for Lion? Eller at et random vindus-selvskap nekter Microsoft å lansere Windows?Her er det ikke engang snakk om et merkenavn, men et navn på et design konsept.Er det ikke patenter så er det Trademark og Copyright...Hadde det vært en ide å lansert Tvungen Open Source, og kvittet oss med alle patenter, copyrights og trademarks? :pForresten, det kalles ikke for Windows 8, men Windows 8 style UI. Så da vil Windows 8 kjøre med Windows 8 style UI applikasjoner.(Vil da menyen hete Windows 8 style UI start menu? W8SUSM? :p )

 

Nei, W8SUSP for Windows 8 Suspect :green:

 

Ble Metro valgt for assosiasjonene det har til Metroseksuell?

Metrosexual is a neologism derived from metropolitan and heterosexual coined in 1994 describing a man (especially one living in an urban, post-industrial, capitalist culture) who spends a lot of time and money on shopping for his appearance.

 

Metro gir meg også assosiasjoner til undergrunnsbane, eller rett og slett storbyer.

Endret av G
Lenke til kommentar

Alt for sent. Dessuten trenger jeg et navn på det jeg hater ved Windows 8. Systemet i seg selv synes jeg fungerer bra og endringene i task manager, ribbons og explorer kan jeg fint leve med.

 

Likevel, så lenge de insisterer på å trykke metrogrensesnittet ned i halsen på meg, blir det nok ingen oppgradering til Windows 8, samme hvor billig det måtte bli :hrm:

Lenke til kommentar

Jeg har da Windows 8 på min Windows Phone 7.5??? :hmm:Kjekt.De får vel et nytt navn kanskje, men Metro er blitt et merkenavn så det kan bli tungt å implementere raskt. Om det er nødvendig med et merkenavn på noe som er standard i W(P) 8 er en annen sak.Forøvrig ser jeg ikke det helt store problemet med "metro" menyene. Sitter med en følelse av at mange egentlig hater det fordi de har et inntrykk de umiddelbart ikke liker. Men hver sin smak.Ser man på utviklingen og hvilke enheter/enhetstyper som det selges mest av er det nok et fornuftig valg. Mye av det som kommer fremover er berøringsfølsomt, dette gjelder nettbrett og bærbare, men også store desktoppskjermer. Ut over dette fungerer forøvrig W8 utmerket med mus også. Eneste jeg kunne tenke meg er at man kunne brukt musepekeren som en finger. Eller, eneste, det er jo alltids noe småtterier her og der, men læll da...

 

Problemet er at Metro er en "lukket sandkasse" også i desktop versjonen av w8. Du må installere apps fra Windows store, og ingen apps du installerer i metro har lov til å installere noe selv (derav ingen ekstra apps som Adblock og slikt inne i en browser f.eks). Hadde Metro bare vært et shell man kunne legge inn hva man følte for av programmer, hadde det nok vært mye bedre mottat. Nå blir man tvunget til å bruke en schizofren windows versjon hvor den hele tia prøver å tvinge deg inn i sandkassa som ikke kan kjøre ting som Steam, origin osv

(Nå heter det vist nok ikke metro lenger, men det bryr jeg meg ikke om her.)

 

Det er riktig at metro og metroapplikasjoner håndteres forskjellig fra x86 applikasjoner, naturlig nok, men jeg ser stort sett ikke de helt store problemene.

 

For å begynne med det siste først. Det er ingen ting i veien for å kjøre steam på windows 8, eller å starte denne fra metro. Faktsik kan du justere metro slik at den fungerer nermest som startmenyen du har i dag.

http://www.techrepub...start-menu/6232

Steam spill kjører uten problem som du kan se her, i tillegg kan du multitaske mens du spiller ved å swipe om du kjører med touch.

http://www.youtube.com/watch?v=Kci0NHLpHEA

 

Dette bringer oss til starten der jeg kan si at påstanden om at man må kjøpe applikasjoner fra Microsoft marcetplace bare er tull. Man KAN kjøpe apps derfra, og dette er da metro applikasjoner som de man finner på ARM enheter som nettbrett og mobiltelefoner (W8 RT). Disse kjører ganske riktig i sandbox mode, men det betyr ikke at x86 applikasjoner også gjør det.

 

Legger man inn for eksempel Firefox kan man lett legge til adblock.

 

Google og Mozilla har imidlertid startet utviklingen av noe som heter Metro style enabled desktop browsers, kort fortalt en hybrid mellom metro og win32. Les mer om dette her.

http://www.techradar...p-power-1073930

 

Det eneste jeg anser som schizofrent i W8 er at den default kommer med to versjoner av IE. Dette er imidlertid på grunn av at de har to forskjellige bruksområder. Den ene skal fungere som touchversjon, og den skal være optimalisert til å bruke minst mulig batteri osv.

 

Desktopversjonen er neste versjon av den vi kjenner fra før på x86 plattformen. Denne fungerer som på dagens desktoper, og lar deg også legge inn tillegg som Origin og what ever.

 

Alt er ikke 100% full klaff i W8, det er en hel del småtterier å sette fingeren på som altid når noe nytt lanseres, men ikke hat for å hat.

Endret av serpentbane666
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når så mange er fornøyd med Windows 7, så burde Microsoft ta hensyn til det. De burde heller ha gitt ut de forbedringene som er under panseret i Windows8 i form av en service pack (snakk om valutta for pengene til de som har kjøpt det!). Så kunne de hatt Metro kun på en verson som kommer til nettbrett og mobiler. Hvis folk liker Metro godt, så kunne de da kommet med det til Windows9. Innen den tid har de hatt nok tid til å teste og finstille det.

Det er flere grunne til endringene. Den første er naturlig nok at MS forsøker å bygge en stadig tettere kobling mellom deres produkter på tvers av flere plattformer. Markedsmessig er dette fornuftig. Men dette er ikke det eneste.

 

De ønsker også å tilby metroapplikasjoner til alle W8 brukere, og der er metrogrensesnittet flott til å presentere disse med interaktive "tiles". Et klikk på startknappen og du har masse informasjon tilgjengelig rett i synsfeltet.

 

De aller fleste som bruker windows i dag er ikke som "oss". Det er disse som er den største kundegruppen. Det er bruksmønsteret til disse som er i forsetet når valg skal tas. Det som er fornuftig for disse behøver ikke være førstevalget for de av oss som er teknikkere eller godt datavante.

 

De aller fleste datamaskiner som selges i tiden fremover vil være i form av bærbare og nettbrett. Der er metro et mer fornuftig valg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Håper ikke du anser utbredelse av Windows 8 i bedrifter som et tegn på om det flopper eller ikke.

 

Hvorfor så stor negativitet ovenfor Windows 8 når man ikke engang har prøvd det, eller bare prøvd det i litt over en dag.

This isn't your father's Windows.

Ting endrer seg.

Om bedrifter tar i bruk Windows 8 eller ikke kommer til å ha stor påvirkning på om det flopper eller ikke.

 

Jeg tror mye av hatet har å gjøre med at mange ønsker en videreutvikling av Windows 7 og ikke noe som er fullstendig nytt, bare fordi det er annerledes betyr ikke at det er bedre.

 

Men så har ikke en ny "startmeny" all verden til innvirkning på vurderingen av om produktet er bedre eller ikke. For oss som jobber i et driftssenter er dette nermest ubetydelig.

 

Det var en tid da vi så på opplæringsbehov ved en ny versjon som et stort behov, men folk flest er ganske oppdaterte på hjemmepc-siden, slik at innen vi får labbet/testet ferdig med W8 vil mange brukere allerede ha W8 hjemme. Videre er de fleste fornøyde bare de ser det ene ikonet de behøver for å starte den spesifikke applikasjonen de jobber i hver dag.

 

Fra et driftsmessig ståsted ser jeg ingen grunn, foruten en ekstra telefon eller to, til at W8 ikke skal rulles ut på nye klienter.

 

Det måtte i såfall være følelsesmessig relatert til om jeg personlig liker startmenyen så mye bedre enn startskjermen på W8 at jeg av den grunn velger å hoppe over, hvilket i gjenn ville være nermest banalt og meningsløst.

Lenke til kommentar

Problemet er at Metro er en "lukket sandkasse" også i desktop versjonen av w8. Du må installere apps fra Windows store, og ingen apps du installerer i metro har lov til å installere noe selv (derav ingen ekstra apps som Adblock og slikt inne i en browser f.eks). Hadde Metro bare vært et shell man kunne legge inn hva man følte for av programmer, hadde det nok vært mye bedre mottat. Nå blir man tvunget til å bruke en schizofren windows versjon hvor den hele tia prøver å tvinge deg inn i sandkassa som ikke kan kjøre ting som Steam, origin osv

Metro-enabled browsers har like stor frihet som desktop programmer.

 

Metro har absolutt ingen innvirkning på Steam. Steam kan fortsatt kjøre på desktop, på lik linje med hva vi er vant med i dag.

Valves utblåsning fikk mere mening da det ble klart at de selv vil snart selge annet enn spill via Steam. Dårlig timing rett og slett.

Lenke til kommentar

De aller fleste som bruker windows i dag er ikke som "oss". Det er disse som er den største kundegruppen. Det er bruksmønsteret til disse som er i forsetet når valg skal tas. Det som er fornuftig for disse behøver ikke være førstevalget for de av oss som er teknikkere eller godt datavante.

Akkurat det har jeg ingen problemer med. Men det kan de levere som en "Metro addon package" til Windows 7, og så kunne resten av forbedringene kommet som en Windows 7 SP2.

 

Jegtror faktisk at MS ville fått mye større aksept for Metro med å gjøre det på den måten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...