Gå til innhold

Den store 3D Print Tråden - Printer du?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ikke  ikke printer selv, ennå...

Som før nevnt om du søker på: 3d printer stringing, så kommer det opp endel.
Har sett endel på disse youtuberene, Maker's Muse, Teaching Tech, CNC Kitchen, Make Anything, RCLifeOn. Kanskje kan du søke i kombinasjon med en av disse, og få noen tips?

Lenke til kommentar
toreae skrev (7 minutter siden):

Har ikke  ikke printer selv, ennå...

Som før nevnt om du søker på: 3d printer stringing, så kommer det opp endel.
Har sett endel på disse youtuberene, Maker's Muse, Teaching Tech, CNC Kitchen, Make Anything, RCLifeOn. Kanskje kan du søke i kombinasjon med en av disse, og få noen tips?

Er jo fra de jeg har fått tips om alt jeg har gjort, hvordan feste tuben i riktig avstand, hvordan levle, hvilke innstillinger man kan leke med osv.

Lenke til kommentar

Den sitter godt ja, fant ett tips om å ikke skru koblingen de 2 siste rundene, så dytte den så langt ned jeg får den, så skru fast koblingen, slik at bowden tuben blir dyttet ekstra godt ned.
Er slik "trykk ned for å åpne"-kobling ja.

Men jeg fant hele 4 løse skruer på Z-aksen(stagen som går horisontalt), den var altså i praksis løs. Ikke mye men nok til så vidt uønsket bevegelse. Demonterte ca halve maskinen og monterte den på nytt. Den manualen som var med var ikke akkurat spesiellt god når man knapt har sett slike før. Mulig jeg bare hadde flaks i starten.
Printa en string-test nå ~ uten stringing, tester en ny benchy for å sammenligne med den første :)

Endret av aklla
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjøp deg ett par koblinger og gjerne ny bowden tube også. Koster småpenger fra kina og kjekt å ha om man skulle ødelegge en. Har ødelagt ett par stykker selv.

Stringing kan ha mange grunner, men er som oftest noe tull med hotend. Får man ikke "sug" når man retracter så blir det stringing.

Jeg kjører med all metal hotend så jeg knapt trenger retraction, samt rask travel speed (120+) og da unngår man stringing.
Men langt fra alle printere som klarer så rask travel. Hastighet er en kjempefordel med Delta printere.

Pass og på at du har så kort bowden tube som mulig. Ofte er disse dobbelt så lang som nødvendig og man må ha unødvendig lang retracion.

Lenke til kommentar
  • Gavekort klistret denne emne
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Oter skrev (På 20.9.2020 den 22.48):

kjøp resin som kan vaskes med vann,billigst,ellers så får man vel kjøpt isopropanol på biltema tror jeg,bytter jo ikke veske etter hver print,så det holder jo en stund

Får ikke kjøpt isopropanol på Biltema. Eneste alternativet jeg har funnet er Blårens som man får kjøpt hos alle som forhandler maling. Fabrikkene har endelig kommet i gang igjen etter Corona, så det er greit å få tak i. 

Jeg ville ikke brukt etanol. Det funker tålelig greit for å fjerne resin, men har en tendens til å trekke inn i printet. Har opplevd mye sprekker og slikt når jeg har vasket med rødsprit og bioetanol, det har jeg aldri sett med isopropanol. Noen resin er er verre enn andre, men likevel... 

Lenke til kommentar

Har hatt en Ender 5 i hus siden 23/9. Jeg tror at det kommer til å bli en hobby som jeg bruker mye tid på. Har monter er Raspberry Pi 3 på siden av den. med Octopi. Ellers bruker jeg Cura og FreeCAD. Spesielt FreeCAD kommer til å stjele mye tid, siden det er helt nytt for meg. Men jaggu er det gøyt. 

Lenke til kommentar

Jeg har behov for å a få tegnet og produsert en slags harddisk-holder inni server-kabinettet mitt, har ikke 3D-printer så jeg må få noen andre til å skrive dette ut til meg, men jeg har da noen spm.

 

  • Den ene lengden blir opp mot 48cm, klarer de fleste 3D-printere skrive ut så store deler, eller må jeg dele opp prosjektet?
  • Hvor tykk må plasten være på de tynneste plassene for å bli regnet som "solid"? og er det forskjell på plast man kan bruke?
  • Hva slags programvare kan man tegne dette i? Har i utgangspunktet kun erfaring med SketchUp
  • Noe annet jeg burde tenke på?

 

Lenke til kommentar
Evelen! skrev (1 time siden):

Den ene lengden blir opp mot 48cm, klarer de fleste 3D-printere skrive ut så store deler, eller må jeg dele opp prosjektet?

printerne som jeg har sett har 30x30x40 i skriveflate (dybde x bredde x høyde) men hvis man skriver det ut diagonalt på "skrivebrettet" kan det kanskje gå?

Lenke til kommentar
Evelen! skrev (4 timer siden):

Jeg har behov for å a få tegnet og produsert en slags harddisk-holder inni server-kabinettet mitt, har ikke 3D-printer så jeg må få noen andre til å skrive dette ut til meg, men jeg har da noen spm.

 

  • Hva slags programvare kan man tegne dette i? Har i utgangspunktet kun erfaring med SketchUp

Jeg bruker FreeCAD, og tegner alt i Part-modus. Det er ikke en anbefalt metode, men det ligner SketchUP. Fra FreeCad kan du eksportere til .stl. Youtube er din venn.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
7 minutes ago, tingo said:

Det ser ut som et bra sted og starte @Aetius. Det ser ikke ut til at den har oppvarmet printplate, så når du ønsker å prøve med flere typer filament, så vil du kanskje ønske deg det.

Høres bra ut. Vet du om den støtter STL-filer? Jeg har i årevis lastet ned STL-filer for ting jeg skal printe når jeg en vakker dag får meg en maskin.

Lenke til kommentar

Ja, den støtter STL. Fra https://www.anycubic.dk/mega-zero
Print formater: .STL, .OBJ, .DAE, .AMF
(AMF er forøvrig formatet som er anbefalt i dag som eksportformat, dersom programmet du eksporterer fra støtter det)

Du er klar over at printeren kommer demontert, og må settes sammen? (Omtrent som et møbel fra Ikea)

Endret av tingo
lagt till info om at printeren må monteres.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...