Gå til innhold

[Løst] Penger tilbake fra Steam


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Tenkte først jeg skulle ringe forbrukerrådet. Men tenkte at folk her inne har imponert meg før med kunnskapen om lovverk og mange har erfaringer som kan svare meg.

 

Greia er at jeg var en av de uheldige som kjøpte Ghost Recon Future Soldier. Noe som mange kanskje har fått med seg fungerer spillet svært dårlig, det er tonnevis av tekniske feil og spillet er faktisk ubrukelig.

 

Så, under norsk lov så vil jeg jo kunne få pengene tilbake og alle partene (burde) være fornøyd. Derimot sier Steam at dette ikke går an, bryter de ikke da norsk kjøpslov?

 

Eller, det jeg tenker. Så er det noe annet jeg ikke har fått med meg som gjør at de har lov til å drive sånn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har også tidligere prøvd å få tilbake penger fra Steam, men de har en policy der de nekter å gi penger tilbake, uansett hva man har kjøpt fra dem. Man kan sikkert klage til forbrukerrådet eller en annen instans, men vet ikke om man kommer så langt med det. Det Steam ofte gjør hvis man sender en sint mail, er at de kan tilby refundert de pengene du brukte på spillet til å kjøpe et annet spill. Det forrige spillet blir da slettet.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Forbrukerkjøpsloven gjelder ikke digitale leveranser. Du har ikke faktisk kjøpt en ting, du har betalt for en rett til å spille (en lisens).

 

Åh? Forbrukerkjøpsloven gjelder også kjøp av rettigheter, jfr. fkjl pgf 2 bokstav c. At forbrukerkjøpsloven ikke gjelder i internasjonale handler utenfor EU skyldes fkjls stedlige virkeområde (salg som skjer i Norge, jfr. for så vidt kjøpslovvalgsloven pgf 3 og 4 (om løsøre) og fkjl pgf 3), ikke dens saklige virkeområde.

 

Nå sier forbrukerkjøpsloven pgf 3 at Norge ikke anerkjenner restriksjoner på forbrukerrettigheter hvis salget har nær tilknytning til EØS-området. Så kan man vurdere hvor nær tilknytning dette har. Steam og jeg er ikke så gode venner at jeg kjenner så godt til det.

Endret av krikkert
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare forklar at du er missfornøyd med spillet og at du vil ha pengene tilbake. Det er veldig sansynlig de bare viser til TOS og sier du ikke kan det. Svar på dette at du etter norsk forbrukerkjøpslov har krav på pengene tilbake, men hold roen. Ikke kjeft og vær uhøfflig mot dem.

 

Du bør la dem svare først, siden da har du "drad saken lengre" enn å si alt i første innlegg til support. Support blir lei av deg og vil bare ha saken ut av vinduet i enkelte tilfeller.

 

Mye sansynlig vil du få penge tilbake fra dem alikevell.

Lenke til kommentar

Skal du få pengene tilbake fra steam så må du argumentere saklig, og ikke gi deg etter at du først blir møtt med et standardsvar om at de ikke gir penger tilbake. Argumenter rolig og rasjonelt. Beskriv tydelig hvordan spillet ikke fungerer til deg.

 

Det kan også hjelpe å henvise til en support-sak hos spillprodusenten. Du har vel spurt de om det virkelig skal være slik?

 

Du kommer lenger med et godt fundamentalt argument for at produktet ikke er godt nok *og* henvisninger til norske lover enn med kun henvisninger til lovtekstene.

 

Selv har jeg vært borti steam support for å få tilbake penger fra "From Dust" på grunn av sjenerende DRM som ikke var nevnt på kjøpstidspunktet. Gikk noen mailer fram og tilbake før det løste seg.

Lenke til kommentar

To veldig gode svar her nå synes jeg.

 

For jeg holder enda koken med steam og ubisoft support, de kommer med halvhjerta forslag. Det virker som dem prøver å dra ut tia eller gjøre meg lei :)

 

Men helt enig, holde seg rolig og argumentere saklig. Det skal forsøkes neste gang jeg får svar. Har skrevet en gang at jeg har vært i kontakt med Ubisoft og da ville han se loggen som jeg kopierte til dem. Har skrevet to ganger, rolig, at jeg ikke lenger ønsker å spille, men som skrevet her, får et standard svar tilbake.

Lenke til kommentar

Selv har jeg vært borti steam support for å få tilbake penger fra "From Dust" på grunn av sjenerende DRM som ikke var nevnt på kjøpstidspunktet. Gikk noen mailer fram og tilbake før det løste seg.

Faen, er det ekstra DRM på det? Kjøpte det på salg for en tid tilbake, men har ikke fått prøvd det enda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...