Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Noen som har opplevd søvnparalyse?


Lafro

Anbefalte innlegg

jeg opplever faktisk dette flere ganger i uken. Det startet da jeg var rundt 12år og jeg ble livredd. Etter dette så har jeg slitt med søvnparalyse ukenligt. Det skjer oftes da jeg hviler et kvarter etter middag. Jeg er 19år nå og har lært meg noen triks for å kunne våkne kjappere av paralysen, det jeg gjør er å prøve å bevege storetåen frem og tilbake. Når jeg gjør dette våkner jeg mye kjappere enn at jeg ligger å prøve å skrike etc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg opplever faktisk dette flere ganger i uken. Det startet da jeg var rundt 12år og jeg ble livredd. Etter dette så har jeg slitt med søvnparalyse ukenligt. Det skjer oftes da jeg hviler et kvarter etter middag. Jeg er 19år nå og har lært meg noen triks for å kunne våkne kjappere av paralysen, det jeg gjør er å prøve å bevege storetåen frem og tilbake. Når jeg gjør dette våkner jeg mye kjappere enn at jeg ligger å prøve å skrike etc.

Grunnen til at man våkner fortere fra SP ved å bevege tåa er fordi nervene ender opp i tær og fingre og de er meste følsomme og meste fleksible kroppsdelene som er de kjappeste til å signalisere med hjernen.
Lenke til kommentar

jeg opplever faktisk dette flere ganger i uken. Det startet da jeg var rundt 12år og jeg ble livredd. Etter dette så har jeg slitt med søvnparalyse ukenligt. Det skjer oftes da jeg hviler et kvarter etter middag. Jeg er 19år nå og har lært meg noen triks for å kunne våkne kjappere av paralysen, det jeg gjør er å prøve å bevege storetåen frem og tilbake. Når jeg gjør dette våkner jeg mye kjappere enn at jeg ligger å prøve å skrike etc.

Grunnen til at man våkner fortere fra SP ved å bevege tåa er fordi nervene ender opp i tær og fingre og de er meste følsomme og meste fleksible kroppsdelene som er de kjappeste til å signalisere med hjernen.

 

Der lærte jeg noe nytt, takk :D

Lenke til kommentar

Opplevde dette en god del når jeg var yngre. Typ mellom 14 og 20ish. Helt jævlig de første gangene, men som Lars sier blir det etter hvert bare irriterende. Det har skjedd veldig lite de siste årene men nå har jeg også i denne perioden hatt fast jobb og fastere sovemønster så jeg går ut i fra at dette er grunnen til at det skjer mindre. Er det ikke også slik at det skjer oftere når man er i vekstperioder?

Lenke til kommentar

Søvnparalyse er helt jævlig.

Har opplevd å prøve å rope alt lungene mine klarer for å få kontakt med dama mi som ligger maks 30 cm fra meg, men alt jeg får frem er et stille "Mmmm".

Jeg er våken, men klarer ikke bevege meg. Klarer ikke snakke. Klarer ikke noen ting.

Av og til har jeg ligget slik til alarmen "vekker" meg skikkelig. Jeg trenger som regel en ytre faktor for å dra meg ut av det.

 

Det her beskriver nøyaktig hvordan jeg har opplevd det flere ganger, og spesielt kjekt er det slettes ikke... Også hos meg må det som oftest noe utenfor meg til for å komme ut av det, eller at jeg sovner av helt igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...