Gå til innhold

Anbefaling: PC-skjermer


Anbefalte innlegg

Jeg sitter nå med en LG Flatron L203WT som det er på tide å bytte ut, men det er jo helt umulig å bestemme seg. Jeg har lyst på høy oppløsning og gode farger, men da sier folk at det er så mye delay at det er umulig å spille. Da lurer jeg litt på hva jeg sitter med selv i forhold til f.eks. Dell U2711, for jeg har aldri hatt problemer med min LG når det kommer til delay og den skjermen er jo steinalder nå. Det som suger med min LG er farger, innsyn og oppløsning.

 

Når det kommer til spesifikasjoner er vi bare kjent med responstid, som stort sett holder seg under 8 ms, men det reelle delayet hører vi aldri noe om. Testpersoner kan si så mye de vil om oppfattet delay, men når man ikke kan sammenligne det med noe håndfast eller kjent så blir det jo bare meningsløs jatting, for jeg har ingen anelse om hvor ille eller bra ting kan bli, og hva jeg evt. ser av forskjell. Noen som vet om steder hvor en faktisk får testet et godt utvalg med skjermer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

enda en artikkel "nuked" av vanlige forum brukere..

Hehe, virker litt som normen det ja. Hardware samler inn og publiserer nyheter for oss. Det er de flinke på og gjør siden verdt å lese. Selve kompetansen rundt IT er enten gjennomsnittlig ikke særlig høy hos journalistene, eller så velger de å dumme ned innholdet bevisst. Når de likevel blir tatt i å skrive feil flere ganger, begynnner man å undre. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er det som gjør apples 27-tommer til en bedre deal enn feks HPs? Personlig avventer jeg litt per i dag, både Oled og forhåpentligvis 120 Hz på noe annet enn diverse TN-panel er på vei, så satser (muligens feilaktig), på at det ikke tar alt for lang tid.

 

AtW

Etter som jeg kan se så er jo ikke apples skjerm noe bedre enn de to andre, tvert det motsatte. Mindre oppløsning og en forsåvidt håpløs responstid på hele 12ms. Mot både Dell og Hp's 7. Ser ikke helt grunnen til å velge apples. Kanskje bortsett fra at den er laget i alu?

 

Anbefalingen av Apples Thunderbolt-skjerm retter seg spesifikt mot de som har en nyere MacBook. "Har du en av Apples nyeste MacBook-er med Thunderbolt" som teksten åpner med. Bruker du en Windows-basert PC, blir det jo noe helt annet, og da kommer alle andre modellene inn i bildet.

 

Rart dere ikke nevnte Benq XL2420T, som er en av de beste gamer-skjermene på markedet.

Den står nevnt i "mellomsjiktet"

Endret av Nilsen
Lenke til kommentar

enda en artikkel "nuked" av vanlige forum brukere..

 

Ja, man kan spørre seg hvorfor?

 

1. Er forumbrukerne veldig kranglete?

2. Er forumbrukerne veldig kunnskapsrike?

3. Er det mangler i artikkelen?

 

Mulig at det er mange kunnskapsrike i forumet, kanskje mye av årsaken er der.

Det er klart at da kan også pkt 3 slå inn, hvis det er mangler i artikkelen kan man fort få høre det.

Dessuten betyr vel det også at det er en gruppe blant hardware.nos lesere som krever litt mer.

Klart et forum er jo også til for at det skal diskuteres.

 

Jeg er vel igrunnen enig med deg at det er påfallende at en artikkel fra fagfolk blir "nuked" av vanlig forumbrukere. (Hvis det er det du mener da?)

Lenke til kommentar

Merkelig ordlyd rundt oppløsning på skjermene.

Først kommer denne 1920x1200-skjermen:

I det samme prissjiktet finner vi Dell UltraSharp U2412M, en god allround-skjerm på 24 tommer, til 2000 kroner. Skjermen har et godt IPS-panel som gir gode farger, og byr på både høydejustering og rotasjon av skjermhodet.
Oppløsningen nevnes ikke.

Så dukker denne formuleringen opp:

Her vil vi først anbefale Asus nye 24-tommer, ProArt PA248Q. Dette er etter vår mening en helproff skjerm, som ikke koster mer enn drøyt 3000 kroner. Den har et godt bildepanel, veldig høy oppløsning og flere gode funksjoner – som høydejustering.
selv om den har samme oppløsning som den billige Dell-skjermen. Før det går videre til:
Er 24 tommer for lite for deg, er Dells slager UltraSharp U2711 fortsatt et meget godt valg. Vi har anbefalt denne i flere år nå, og den holder fortsatt koken. For 4300 kroner får du en knallskjerm med meget høy oppløsning.
på en skjerm med 2560x1440.

 

Er det vanlig av "meget" er større enn "veldig"? Og har ikke Dell-skjermen like høy oppløsning som Asusen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her skulle det vel vært litt mer forarbeid ja. Jeg liker heller ikke sorteringen etter pris. Når det gjelder skjerm bør heller sorteringen være på målgruppene (kontor/gaming/grafikk/3D) f.eks.

 

Rotet med hvordan de forskjellige oppløsningene beskrives er jo også forvirrende. Alle nevnte skjermer i 24" har 1920*1080/1200 og 27" har 2560*1440/1600. Fremdeles trekkes noen frem som meget/veldig høye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvordan Asus VG278H ikke kan bli nevnt her! Det er ikke en perfekt skjerm, men det er kanskje den beste skjermen du kan kjøpe til den prisen om du vil ha en god spillskjerm, og det er en 27-tommer. I tillegg er ikke bildekvaliteten dårlig. Det er en fantastisk skjerm som burde blitt nevnt.

 

I tillegg har Asus (eller Acer) en 23-tommer som er totalt litt bedre enn BenQ XL2410T. Men ulempene er at den bare er 23 tommer og ikke har justeringsmulighetene Benq leverer. Skal finne link til skjermen når jeg har tid, noe jeg ikke har nå.

 

 

 

Rart dere ikke nevnte Benq XL2420T, som er en av de beste gamer-skjermene på markedet.
Ja de nevner den forrige modellen XL2410T..

XL2420T har betraktelig mer input lag enn XL2410T, så dette er forståelig. Sistnevnte hadde tilnærmet lik 0 ms input lag, mens den nye skjermen hadde i underkant av 10 ms input lag (ligger på rundt 7 ms tror jeg). Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar
Rart dere ikke nevnte Benq XL2420T, som er en av de beste gamer-skjermene på markedet.
Ja de nevner den forrige modellen XL2410T..

XL2420T har betraktelig mer input lag enn XL2410T, så dette er forståelig. Sistnevnte hadde tilnærmet lik 0 ms input lag, mens den nye skjermen hadde i underkant av 10 ms input lag (ligger på rundt 7 ms tror jeg).

Har du noen kilde å komme med til det eller?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er Dell UltraSharp U2711 uegnet til spilling? Treg responstid? Panelet?

Treg responstid. Kan fint spilles på, men ingen "spillskjerm". Det blir opptil kjøperen å vurdere hva som skal prioriteres, enkelte bryr seg mindre om etterslep enn andre.

 

Det har du rett i. Etterslep oppleves vel muligens forskjellig fra øyet som ser.

 

Jeg har spilt på en Fujitsu P-27T-6P 27" i nærmere ett år nå, og er greit fornøyd. Nå er ikke jeg noen storspiller, men spiller et par timer daglig i snitt.

Lenke til kommentar

Om du vurderer Dell:

Gå heller for en Samsung Syncmaster S27A850T:

http://www.dustinhom...-tft-led-black/

 

Den er bedre enn Dell sin UltraSharp skjerm.

 

Kommer dårligere ut i test (kilde. Flatpanels.dk). Dårligere svartnivå, feil gamma og fargetemperatur fra fabrikk (for at fargene skal se flottere ut). Ikke helt korrekte farger selv etter kalibrering. Store produksjonsavvik, særlig har en del skjermer kraftig lysgjennomgang (lysblødning).Eneste fordelen ar at den ikke trenger "coatingen" som IPS bruker og som kan gjøre skjermen litt kornet (grumset) på hitt. At testen er på S27A850D spiller ingen rolle da S27A850D og S27A850T er samme skjermen, bare med litt ulike innganger.

 

PLS-teknologien har klart noen interessante potensialer - men den er ikke kommet dit den skal ennå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmmm

 

Da står valget mellom BenQ XL2410T og Dell 24" LED Ultrasharp U2412M

 

Noen greie forslag ?

To forskjellige skjermer med to forskjellige bruksområder.

XL2410T er desidert raskest i spill og har 120Hz oppdateringsfrekvens

U2412M er litt tregere, støtter kun 60Hz oppdateringsfrekvens, men har langt bedre farger.

Hm, jeg har en U2711 og den går fin ann å spille på. Så hvorfor dere mener at den ikke gjør det ser ikke helt jeg. En 120hz gaming skjem er sikert fint det også, men de er små og har lav oppløsning.

For meg føltes det som om jeg var full når jeg spilte på en U2711, inputlagen på U2711 er så ekstremt høy at jeg faktisk ble kvalm av spill som Portal 2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...