Gå til innhold

Anbefaling: PC-skjermer


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-80wCWpIM

Hmmm

 

Da står valget mellom BenQ XL2410T og Dell 24" LED Ultrasharp U2412M

 

Noen greie forslag ?

To forskjellige skjermer med to forskjellige bruksområder.

XL2410T er desidert raskest i spill og har 120Hz oppdateringsfrekvens

U2412M er litt tregere, støtter kun 60Hz oppdateringsfrekvens, men har langt bedre farger.

Hm, jeg har en U2711 og den går fin ann å spille på. Så hvorfor dere mener at den ikke gjør det ser ikke helt jeg. En 120hz gaming skjem er sikert fint det også, men de er små og har lav oppløsning.

For meg føltes det som om jeg var full når jeg spilte på en U2711, inputlagen på U2711 er så ekstremt høy at jeg faktisk ble kvalm av spill som Portal 2.

 

Det er vel like greit å kjøpe BenQ XL2420T, prisen er jo tilnærmet identisk.

 

Når det gjelder bruksområde så er det en grei kombinasjon mellom spill + redigering av bilder

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel like greit å kjøpe BenQ XL2420T, prisen er jo tilnærmet identisk.

 

Når det gjelder bruksområde så er det en grei kombinasjon mellom spill + redigering av bilder

Vær klar over at for å få akseptable farger på skjermen må du rote litt for å kalibrere skjermen, ut av eska er fargene helt forferdelige

Lenke til kommentar

Har man ikke erfart noe bedre enn det man har så savner vet man heller ikke hva man savner. Jeg har de siste årene sittet foran en 32" billig tv-skjerm. Helt ok synes jeg. Tviler ikke ett sekund på at det mer egnede skjermer på markedet, men jeg valgte utfra pris og størrelse og ga vel f... i alt det andre.

Men jeg lurer på om noen kunne kommentere følgende tv-skjerm http://cdon.no/elekt...37et5y-19189085

Personlig er jeg i tvil både hva pris og størrelse angår, men jeg er litt fristet når jeg snart skal kjøpe ny pc og også bytte til ny skjerm.

Endret av kafan
Lenke til kommentar

Jeg finner (pris)kategoriene litt merkelige. I alle år har nettbutikkene kjørt tilbud etter tilbud på rimelige gamerskjermer, kontorskjermer eller multimedieskjermer og veldig mange forbrukere sitter med utstyr som etter artikkelen ikke er brukende. Inntrykket blir forøvrig forsterket av noen av kommentarene.

 

Jeg savner følgenede konkrete anbefalinger:

budsjettgamer 24" i prisleiet under kr 1500

høykvalitets gamerskjerm 24" under kr 4000

budsjettgamer 27" 1920x1080 under kr 3000

high-end gamer 30" 2560 x 1600

 

Spesielt viktig er det å få frem de beste skjermene i budsjettklassen siden et veldig stort volum rimelige skjermer selges

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Etter som jeg kan se så er jo ikke apples skjerm noe bedre enn de to andre, tvert det motsatte. Mindre oppløsning og en forsåvidt håpløs responstid på hele 12ms. Mot både Dell og Hp's 7. Ser ikke helt grunnen til å velge apples. Kanskje bortsett fra at den er laget i alu?

 

Hvordan forskjellinge leverandører oppgir latency på skjermer varierer.

Apple oppgir on/off verdier mens Dell oppgir g2g (grey to grey).

Forskjellen oppgis som 12ms vs 7 ms, men i vikeligheten er hastigheten den samme.

 

Panelene i u2711 og Apple Thunderbolt er nesten identiske, det er begge LG, LM270WQ, Apple bruker LM270WQ1 og Dell LM270WQ2. Begge har 8bit pr pixel subenhet, men v2 av LM270WQ har A-FRC (dithering), og kan "emulere" 10 bit. Dette har egentlig ikke veldig stor verdi, men er klart en liten fordel. SÅ vidt jeg vet bruker u2711 fortsatt CCFL baklys, mens Apple har LED.

8 bits h-ips skjermer finnes ikke raskere enn dette, det er noen raskere IPS paneler, som Dell bruker i u23xx og u24xx seriene, men disse har bare 6 bit per subpixel.

 

Uansett, Thunderbolt display gir mindre skjerm for pengene, om du da ikke bruker den som Thunderbolt hub, i tillegg har vel u2711 bedre justeringsmuligheter enn Thunderbolt Display (ergonomisk sett).

 

Oppløsning er det samme på u2711 og Thunderbolt Display.

Endret av tjbr
Lenke til kommentar
Du kan få billigere skjermer enn dette, som BenQs 24-tommer G2420HD til 1200 kroner, eller Philips 22-tommer Brilliance 225B2 til 1400 kroner, men bildekvaliteten der er langt lavere enn hos de andre modellene vi har nevnt. Skal du først kjøpe deg en PC-skjerm du gjerne stirrer på flere timer daglig, bør du bruke minst 1600 kroner – og da er de andre modellene vi har nevnt bedre valg.

 

Unnskyld? Hva er galt med G2420HD? Jeg sitter på denne flere timer daglig... Hva skjer med meg om jeg bruker denne flere timer daglig? Er det fælt å bruke denne flere timer daglig når dere ikke anbefaler å gjøre det? Utdyp...

 

Edit:

 

Bildekvaliteten er knall så lenge innstillingene er på plass.

Endret av Caddy
Lenke til kommentar

Hvorfor er Dell UltraSharp U2711 uegnet til spilling? Treg responstid? Panelet?

Treg responstid. Kan fint spilles på, men ingen "spillskjerm". Det blir opptil kjøperen å vurdere hva som skal prioriteres, enkelte bryr seg mindre om etterslep enn andre.

 

Det har du rett i. Etterslep oppleves vel muligens forskjellig fra øyet som ser.

 

Jeg har spilt på en Fujitsu P-27T-6P 27" i nærmere ett år nå, og er greit fornøyd. Nå er ikke jeg noen storspiller, men spiller et par timer daglig i snitt.

Opplevelsen av etterslep er avhengig av øyet og hvilken type spill det er snakk om. (i tillegg har møster, konturer og fargevalg betydning for hvor synlig resultatet blir, men det blir for omfattende å utdype nå)

 

De som spiller raske skytespill eller lignende vil nok ha høye krav for responstid(etterslep) (2ms g2g, 5ms b2b), mens de som spiller andre typer spill som WoW eller D3 vil nok akseptere langt lengre responstider. Det handler ikke primært om hvor mye spilling, men hva slags spilling.

 

Som sagt, de overnevnte skjermene er ikke "spillskjermer". De er altså ikke de best egnede skjermene til de raskeste spillene, men det betyr ikke at de ikke er tilfredsstillende til mange spill.

 

Personlig så har jeg planer om å skaffe en lignende skjerm fordi jeg driver mye med OpenGL og 3D-modellering.

 

Hmmm

 

Da står valget mellom BenQ XL2410T og Dell 24" LED Ultrasharp U2412M

 

Noen greie forslag ?

To forskjellige skjermer med to forskjellige bruksområder.

XL2410T er desidert raskest i spill og har 120Hz oppdateringsfrekvens

U2412M er litt tregere, støtter kun 60Hz oppdateringsfrekvens, men har langt bedre farger.

Som du nevner er bruksområdet for de to skjermene forskjellige.

 

Hvis det er spilling som er det primære bruksområdet så bør FlexScan S2402WFS-G også vurderes:

Oppløsning: 1920x1200 (+11%)

Skjermflate: 518.4 × 324 mm (+12% mot 521.28 × 293.22 mm)

Responstid(etterslep): b2b: begge 5 ms, g2g 2ms(BenQ), Eizo ligger trolig rundt 2-3-4ms, men er uten overdrive. BenQ-skjermen kan slå overdrive av og på, basert på TFTCentrals sammenligninger kan dere se sammenligninger av 60/120Hz med og uten overdrive. De beste alternativene for BenQ-skjermen er 60Hz uten overdrive eller 120 Hz med overdrive, siden 120 Hz bidrar til å gjøre pikselene uklare men overdrive kompanserer for dette på bekostning av en mørk skygge etter lyse områder.

Jevnhet: Både TFTCentral og FlatpanelsDK har påpekt og vist bilder av ujevnheter i BenQ-skjermen sitt panel. Jeg har betraktet 4 eksemplarer av FlexScan S2401/S2402(familien min har 6 Eizo-skjermer), og jeg vil påstå de har de jevneste baklysene jeg har sett på noe TN-panel, bleeding er veldig lavt, så vidt synlig i hvert hjørne i mørkt rom, men ubetydelig sammenlignet med de fleste andre skjermer jeg har sett.

Innsynsvinkel: Både TFTCentral og FlatpanelsDK har også påpekt at BenQ-skjermen har dårlige innsynsvinkler. FlexScan S2402 har (etter min mening) veldig god innsynsvinkel horisontalt (til å være TN-panel), vertikalt er det som å forvente på de fleste TN-panel.

Input-lag: Jeg har ikke måleresultater av FlexScan S2402, men jeg vil påstå at den er helt gjennomsnittlig. BenQ-skjermen har fordelen med å kunne slå av en del av prosesseringen på bekostning av bildekvalitet.

 

Det koker ned til hva som er viktigst for kjøperen. Er kortest mulig forsinkelse viktig for enhver pris kan BenQ-en være den sterkeste kandidaten. Men jeg vil påpeke at 120 Hz er i all hovedsak markedsføringstriks, dagens LCD-paneler er ikke raske nok til å vise 120 klare bilder i sekundet. Skjermteknologien har stått ganske stille det siste tiåret. "Forbedringene" i responstid for TN-paneler de siste årene skyldes primært bruk av overdrive, som har sine konsekvenser, og har verre bivirkninger til lysere områder av skjermen er. Den dagen LCD-paneler klarer å vise b2b ved 2 ms eller helst ned mot 1 ms med minimalt etterslep vil nok 120 Hz kunne se bedre ut. Sånn det er nå blir det nåværende bildet litt uskarpt og kan få "overdrive trailing". FlexScan S2402 har fordelen med solid kvalitet, jevnere baklys, bedre bildeprosessering. Personlig ville jeg valgt Eizo-skjermen, men jeg vil uansett anbefale hver kjøper å undersøke kandidatene før kjøp. Det er lett å se seg blind på spesifikasjoner som "120 Hz" og "2ms".

 

Profesjonelle Eizo-skjermer har dog en ulempe, for plutselig tilfredsstiller ikke mange andre forventningene til kvalitet på produktet :p

 

Hm, jeg har en U2711 og den går fin ann å spille på. Så hvorfor dere mener at den ikke gjør det ser ikke helt jeg. En 120hz gaming skjem er sikert fint det også, men de er små og har lav oppløsning.

For meg føltes det som om jeg var full når jeg spilte på en U2711, inputlagen på U2711 er så ekstremt høy at jeg faktisk ble kvalm av spill som Portal 2.

Hvordan kan du bli kvalm av input-lag? Sikker på at du ikke mener etterslep?

 

Bildekvaliteten er knall så lenge innstillingene er på plass.

Et TN-panel får aldri topp bildekvalitet, bare fordi du tror det er best betyr ikke at andre gjør det.

Det er en vanlig misforståelse at TN-paneler er dårlige, VA-paneler er bedre og IPS-paneler er best.

 

I motsetning til CRT-skjermer (hvem husker vel ikke trinitron?) så finner du ikke et LCD-panel som gjør det veldig bra for alle bruksområder. Selv om utviklingen den siste tiden har gitt billigere IPS-paneler, så betyr ikke dette at disse kan måle seg med en 8 år gammel profesjonell skjerm. De billige VA- og IPS-panelene som du finner i diverse serier (inkl. Eizo Foris) holder en langt lavere kvalitet enn profesjonelle skjermer.

 

Eizo FlexScan S2402 er et eksempel på de beste TN-panelene på markedet, og er ypperlig til spill og kontorbruk.

 

 

Etter som jeg kan se så er jo ikke apples skjerm noe bedre enn de to andre, tvert det motsatte. Mindre oppløsning og en forsåvidt håpløs responstid på hele 12ms. Mot både Dell og Hp's 7. Ser ikke helt grunnen til å velge apples. Kanskje bortsett fra at den er laget i alu?

 

Hvordan forskjellinge leverandører oppgir latency på skjermer varierer.

Apple oppgir on/off verdier mens Dell oppgir g2g (grey to grey).

Forskjellen oppgis som 12ms vs 7 ms, men i vikeligheten er hastigheten den samme.

 

Panelene i u2711 og Apple Thunderbolt er nesten identiske, det er begge LG, LM270WQ, Apple bruker LM270WQ1 og Dell LM270WQ2. Begge har 8bit pr pixel subenhet, men v2 av LM270WQ har A-FRC (dithering), og kan "emulere" 10 bit. Dette har egentlig ikke veldig stor verdi, men er klart en liten fordel. SÅ vidt jeg vet bruker u2711 fortsatt CCFL baklys, mens Apple har LED.

8 bits h-ips skjermer finnes ikke raskere enn dette, det er noen raskere IPS paneler, som Dell bruker i u23xx og u24xx seriene, men disse har bare 6 bit per subpixel.

 

Uansett, Thunderbolt display gir mindre skjerm for pengene, om du da ikke bruker den som Thunderbolt hub, i tillegg har vel u2711 bedre justeringsmuligheter enn Thunderbolt Display (ergonomisk sett).

 

Oppløsning er det samme på u2711 og Thunderbolt Display.

Panelene er ikke de samme, men er i samme produktserie.

8-bit < 8-bit A-FRC < 10-bit

Kort sagt, 8-bit A-FRC kan gi mindre "banding" enn 8-bits native. 8-bit er egentlig alt for lite for profesjonelt grafisk arbeid.

W-LED-baklys reduserer fargegamut litt. I tillegg har Apple Thunderbolt Display glossy kontrastbelegg, som gir et inntrykk av "sprakende farger og kontraster", men som egentlig også reduserer fargegamut litt.

Apple Thunderbolt Display er ikke en god grafikerskjerm, og de som vet bedre kjøper et alternativ.

Endret av efikkan
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Latterlig. For det første er ikke en skjerm til 2000 kr et økonomisk valg, du får BenQ-skjermer som er mye billigere, ofte under 1000 kr i 1080p. Dette er ingen gode skjermer, men veldig billige.

 

For det andre så er det helt latterlig å anbefale Apple sin skjerm som er glossy, ingen høydejustering og har en helt usaklig prislapp når det er så mange gode alternativer. Nei hardware, dette blir for dumt.

 

Syns også egentlig U2711 passer i drømmeskjerm-kategorien selv om den ikke er 30" og er mye billigere enn de andre. Det er en knakende god skjerm.

Endret av Occi
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvordan kan du bli kvalm av input-lag? Sikker på at du ikke mener etterslep?

Det var i det minste slik at jeg kunne telle til 3 i hodet fra jeg trykket på musa til jeg så blinket på skjermen, det gjør det vanskeligere å leve seg inn i spillet. I spill som Portal 2 der man vrir enormt på synsvinkelen får enkelte fort "motion sickness" (i prinsippet noe av det samme som sjøsyke) med en treg skjerm som U2711.

 

 

Et TN-panel får aldri topp bildekvalitet, bare fordi du tror det er best betyr ikke at andre gjør det.

Det er en vanlig misforståelse at TN-paneler er dårlige, VA-paneler er bedre og IPS-paneler er best.

Men det jeg skrev var at man ikke får topp bildekvalitet med et TN-panel, jeg har ikke sagt det ikke finnes bedre TN-baserte skjermer enn IPS-baserte skjermer hva bildekvalitet angår.

Men jeg vil påpeke at 120 Hz er i all hovedsak markedsføringstriks

Jeg kan spille i timesvis på min XL2410T uten å bli sliten i øynene, med en U2711 ble jeg fort sliten i øynene (og hodet forsåvidt) etter en time, jeg er rimelig overbevist om at den økte oppdateringsfrekvensen har noe å si her.

Dessuten kan man slippe unna tearing og likevel få redusert lag kontra en 60Hz-monitor med triple buffer Vsync.

Skremmende mange spill småhakker ved 60 fps har jeg oppdaget.

Lenke til kommentar

 

 

Det koker ned til hva som er viktigst for kjøperen. Er kortest mulig forsinkelse viktig for enhver pris kan BenQ-en være den sterkeste kandidaten. Men jeg vil påpeke at 120 Hz er i all hovedsak markedsføringstriks, dagens LCD-paneler er ikke raske nok til å vise 120 klare bilder i sekundet. Skjermteknologien har stått ganske stille det siste tiåret. "Forbedringene" i responstid for TN-paneler de siste årene skyldes primært bruk av overdrive, som har sine konsekvenser, og har verre bivirkninger til lysere områder av skjermen er. Den dagen LCD-paneler klarer å vise b2b ved 2 ms eller helst ned mot 1 ms med minimalt etterslep vil nok 120 Hz kunne se bedre ut. Sånn det er nå blir det nåværende bildet litt uskarpt og kan få "overdrive trailing". FlexScan S2402 har fordelen med solid kvalitet, jevnere baklys, bedre bildeprosessering. Personlig ville jeg valgt Eizo-skjermen, men jeg vil uansett anbefale hver kjøper å undersøke kandidatene før kjøp. Det er lett å se seg blind på spesifikasjoner som "120 Hz" og "2ms".

 

 

Jeg er uenig 60 Hz være så bra det er vits å være om man ha en forsinikelse på ca 17ms. Det oppnår man ofte bedre enn, skjermer er ofte raskere, og det er ikke alltid alle endringer er B2B, det går raskere om fargeendringene er mindre. I tillegg passer det bedre med vsync, og buffering skaper mindre input lag. Det er mange fordeler med det, og jeg håper de får ut mer av det ganske raskt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er vel like greit å kjøpe BenQ XL2420T, prisen er jo tilnærmet identisk.

 

Når det gjelder bruksområde så er det en grei kombinasjon mellom spill + redigering av bilder

Vær klar over at for å få akseptable farger på skjermen må du rote litt for å kalibrere skjermen, ut av eska er fargene helt forferdelige

Du har ikke lyst til å forklare litt av hva du gjorde? Har prøvd meg litt rundt med innstillingene på min, men bildet er fremdeles veldig blast. Eventuelt link til en guide?

Lenke til kommentar

Det er vel like greit å kjøpe BenQ XL2420T, prisen er jo tilnærmet identisk.

 

Når det gjelder bruksområde så er det en grei kombinasjon mellom spill + redigering av bilder

Vær klar over at for å få akseptable farger på skjermen må du rote litt for å kalibrere skjermen, ut av eska er fargene helt forferdelige

Du har ikke lyst til å forklare litt av hva du gjorde? Har prøvd meg litt rundt med innstillingene på min, men bildet er fremdeles veldig blast. Eventuelt link til en guide?

SRGB-presetet, brightness på ca 40 og kontrast på 50 fungerer ganske greit, men du vil på ingen måte få et godt bilde uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan kan du bli kvalm av input-lag? Sikker på at du ikke mener etterslep?

Det var i det minste slik at jeg kunne telle til 3 i hodet fra jeg trykket på musa til jeg så blinket på skjermen, det gjør det vanskeligere å leve seg inn i spillet. I spill som Portal 2 der man vrir enormt på synsvinkelen får enkelte fort "motion sickness" (i prinsippet noe av det samme som sjøsyke) med en treg skjerm som U2711.

Det høres ut som en kombinasjon av flere faktorer:

 

Det du beskriver om synsvinkelen skyldes noe vi gjerne kaller "fovy" i programmering, field of view angle. Mange førstepersons skytespill bruker vinkler rundt 60 grader, som gir større synsfelt men plagsomme forvrengninger. Vinkler rundt 45 grader bruker å gi mer realistiske renderinger, men dette er selvsagt avhengig av høyde-bredde-forhold.

 

U2711 har input-lag på 30 ms, med XL2410T på 20/5.6 ms. Hvis du sammenlignet game mode på XL2410T mot U2711 så merket du nok en del forskjell, men input-lag er ikke nok til at du klarer å telle til 3, med mindre du er verdensmester da ;)

 

Jeg tror grunnen til ditt ubehag med U2711 er etterslep, for det kan være veldig plagsomt om øynene fokuserer på det. Jeg har brukt en del en Eizo Foris FS-2331 (som Komplett forøvrig markedsfører som en "gaming-skjerm", noe den er totalt ubrukelig til), som har veldig plagsomt etterslep. Jeg prøvde å spille f.eks. Minecraft, og hele skjermbildet ble bare en grå ufokusert sky, og med sorte stygge skygger etter alle konturer. Denne skjermen har egentlig en b2b-responstid på hele 25 ms, og Eizo har presset g2g helt ned til 7ms med heftig bruk av overdrive. Personlig synes jeg denne skjermen var forferdelig til spilling, og plagsom selv ved video. Hvis jeg husker riktig har U2711 6 ms g2g og 12 ms b2b, som sier meg at denne fremdeles vil kunne være ganske plagsom på slike områder.

 

Men det jeg skrev var at man ikke får topp bildekvalitet med et TN-panel, jeg har ikke sagt det ikke finnes bedre TN-baserte skjermer enn IPS-baserte skjermer hva bildekvalitet angår.

Jeg påpekte det fordi utsagnet var for upresist og kunne misforstås.

 

Jeg kan spille i timesvis på min XL2410T uten å bli sliten i øynene, med en U2711 ble jeg fort sliten i øynene (og hodet forsåvidt) etter en time, jeg er rimelig overbevist om at den økte oppdateringsfrekvensen har noe å si her.

Dessuten kan man slippe unna tearing og likevel få redusert lag kontra en 60Hz-monitor med triple buffer Vsync.

Skremmende mange spill småhakker ved 60 fps har jeg oppdaget.

Det er vsync som forhindrer tearing. 120 Hz uten vsync vil ha like mye tearing som 60 Hz uten vsync. Hvis du har 60+ FPS og har ujevnt bildeflyt ved vsync så kan det skyldes hvordan buffering er implementert i Direct3D. Vsync blir egentlig et problem ved lavere enn 60 FPS.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...