Gå til innhold

Anbefaling: PC-skjermer


Anbefalte innlegg

Det du beskriver om synsvinkelen skyldes noe vi gjerne kaller "fovy" i programmering, field of view angle. Mange førstepersons skytespill bruker vinkler rundt 60 grader, som gir større synsfelt men plagsomme forvrengninger. Vinkler rundt 45 grader bruker å gi mer realistiske renderinger, men dette er selvsagt avhengig av høyde-bredde-forhold.

90 FOV er behagelig, å spille førstepersonsspill med mindre enn 80 FOV er ubehagelig for meg, dette er fordi skjermen tar opp en stor del av synsfeltet mitt når jeg spiller. Det er veldig mange mennesker som "lider" av samme problemet,

.

 

Hva som er realistisk eller ikke har å gjøre med hvor stor del av synet bildet tar opp, som er en kombinasjon av FOV, skjermstørrelse og avstand fra skjermen, det er ingen "optimal" synsvinkel.

Jeg tror grunnen til ditt ubehag med U2711 er etterslep, for det kan være veldig plagsomt om øynene fokuserer på det.

Nei, jeg refererte til at i Portal 2 kan du ofte finne deg i en situasjon der bildet er opp-ned i forhold til bakken takket være portalene. Den lange forsinkelsen fra jeg sender signal om å bevege karakteren til jeg får tilbakemelding om at det har blitt utført er det som er vanvittig ekkelt og til tider (som i Portal 2 der det er mye bevegelse) kvalmende.

Inputlag har akkurat like mye å si som pikselrespons her, det er for høy tidsavstand mellom "levert kommando" til "utført kommando" blir registrert av mine øyne.

 

Det er vsync som forhindrer tearing. 120 Hz uten vsync vil ha like mye tearing som 60 Hz uten vsync. Hvis du har 60+ FPS og har ujevnt bildeflyt ved vsync så kan det skyldes hvordan buffering er implementert i Direct3D. Vsync blir egentlig et problem ved lavere enn 60 FPS.

La meg forklare litt mer nøye hva jeg mente med redusert inputlag samtidig som tearing blir eliminert:

60 fps uten vsync: 33.3333... eller 100/3 ms lag

120 fps med triple buffer vsync: 25 ms lag

 

60 fps uten Vsync vil få tearing på 60Hz, men vil ikke få tearing på 120Hz. Enig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er en gamer og har hatt en dell U2711 i noen måneder nå. Jeg spiller alt fra CoD MW3, BF3 og Mass Effect 3 til The Secret World (altså mye online spill der inputlag er en viktig faktor) og jeg GLEDER MEG over skjermens farger og merker ikke etterslep eller inputlag. Jeg har en kamerat som kjøpte skjermen like før meg også til spillbruk og ingen av oss har noe lag-problem. Eneste gangene jeg ser etterslep er når jeg har på motion blur ingame :D (men så er jeg ikke trent til å se det... jeg sier bare at jeg ikke merker noe til det!!!)

 

Vil du ha en "alt i ett" skjerm som ikke koster skjorta nøler jeg ikke med å anbefale U2711 til spillbruk.

 

DELL U2711har: Utrolig gode farger. En stor solid skjerm. Ikke noe pianolakk eller apple design på skrivebordet. Den er ferdig kalibrert til Adobe RGB 1998 og sRGB standard med vedlagt "kalibreringssertifikat". MEN den har også dynamisk kontrast på 80 000 til spillbruk. Om du foretrekker det. Mindre "ekte" men mer "livlig".

 

OBS: Installer skjermens medfølgende ICS profil for å få riktige farger.

 

Det som også bør nevnes og som er viktig for mange er at den støtter ALT (omtrent) av tilkoblinger (displayport, to DVI-D innganger, HDMI, Composit og Component Video tilkoblinger og VGA) for den som har fx en xbox/playstation ved PC'en eller videokamera osv... Og skjermen har picture in picture hvis du vil se to kilder samtidig :D spille mot deg selv med et par pc'er :p

Den har og et fantastisk brukervennlig menysystem med berøringsfølsomme lysdioder isteden for vanlige knapper. Lekkert.

 

I tillegg har den en 4 ports USB hub og en 8i1 minnekortleser og kan vippes snurres og høydereguleres. Den mangler pivot men... Sjelden jeg føler for å sette en 27" 16:9 skjerm på høykant... ;)

 

Hilsen en som elsker skjermen og aldri (si aldri) kommer til å gå tilbake til TN panel!

Lenke til kommentar

Det er ikke etterslep eller inputlag som var det verste med U2711 for meg, men det forferdelige AG filteret som gjør at hvite/lyse sider ser skittene ut. Har sett dette i varierende grad på IPS skjermer, men aldri så ille som på Dell skjermen.

 

Vet hva du mener. Mange snakker om det. For meg er det ikke noe problem....sikkert mer synlig om du bruker skjermen mer til kontorarbeid og slikt der det ofte er store hvite flater.

Lenke til kommentar

Om du skal være fancy fungerer også 3x Dell U2412 i portrett modus, de har tynne rammer, god fargegjengivelse og responstid, og har grei TDP pga LED baklys, så du kan bruke effekt på andre ting som overklokking eller GPU uten at temperaturen blir for ille. Jeg har bare 1 av disse, men jeg hadde vurdert det om jeg ikke hadde hatt en U2711.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser at Asus VG278H er nevnt, og vil gjerne skryte litt av den...

Om du er av sorten som tror at "kanskje 120Hz vil være mer behagelig" å spille på, så vil du bli positivt overrasket.

Det er faktisk det.

Kan nå spille spill som ME3, som har spesielt smal (ubrukelig) FoV, i flere timer uten å bli dårlig.

Selv med et halvgodt skjermkort som et 6870 er en 120Hz-skjerm en kjempeinvestering for synskomforten i spill.

 

Vil for øvrig nevne at akkurat denne skjermen har et kraftig baklys, som jeg endte opp med å skru ned til 0. Med kontrasten på 65 får man et OK bilde. Har lest at baklysproblematikken er til stede på nesten alle 120Hz-skjermer på markedet, så det må man bare finne seg i. Er svært fornøyd totalt sett, og selv om man ofrer litt kontrast og fargedybde i forhold til finere paneler så er det absolutt verdt penga. :)

Lenke til kommentar

 

60 fps uten Vsync vil få tearing på 60Hz, men vil ikke få tearing på 120Hz. Enig?

Så lenge et buffer bytte skjer iløpet av en skjerm refresh så vil det gi tearing med mindre det ikke skjer noe i spillet. Men med en 120Hz skjerm vil forskjellen mellom et frame til den neste på skjermen være halvparten så stor enn hva det ville ha vært på 60Hz skjerm, dermed vil tearingen være mindre fremtredende på en 120Hz skjerm.

Lenke til kommentar

Håper ikke jeg avbryter diskusjonen her, men har tenkt å kjøpe meg ny skjerm (skal hovedsaklig brukes til gaming) og har da valgt ut to kandidater.

 

http://www.dustinhome.no/product/5010601540/dell-u2312hm-ultrasharp-23-wide-tft-led-black/#intcmp=searchProvider_dacsa

 

eller

 

http://www.dustinhome.no/product/5010613593/benq-gl2450-24-wide-tft-led-black/#intcmp=searchProvider_dacsa

 

Har ikke tenkt å legge noe mer penger i det enn prisrangen til disse to ettersom at jeg ikke har veldig mye penger å bruke akkurat nå :p

Lenke til kommentar

Uten å ha lest om de spesifikke skjermene: til annet enn gaming på 1 skjerm ville jeg valgt Dell-skjermen. Men du skal game på 1 skjerm, ikke sant?

 

Akkurat denne Dell skjermen er nå absolutt kurant for gaming. o_o

 

Når det angår kor mykje bedre den er vil eg sei at den er veldig god, men det som egentlig eg bryr meg om mer er foten. Den er glatt verdt mellomlegget syns eg.

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar

Om du vurderer Dell:

Gå heller for en Samsung Syncmaster S27A850T:

http://www.dustinhom...-tft-led-black/

 

Den er bedre enn Dell sin UltraSharp skjerm.

 

Kommer dårligere ut i test (kilde. Flatpanels.dk). Dårligere svartnivå, feil gamma og fargetemperatur fra fabrikk (for at fargene skal se flottere ut). Ikke helt korrekte farger selv etter kalibrering. Store produksjonsavvik, særlig har en del skjermer kraftig lysgjennomgang (lysblødning).Eneste fordelen ar at den ikke trenger "coatingen" som IPS bruker og som kan gjøre skjermen litt kornet (grumset) på hitt. At testen er på S27A850D spiller ingen rolle da S27A850D og S27A850T er samme skjermen, bare med litt ulike innganger.

 

PLS-teknologien har klart noen interessante potensialer - men den er ikke kommet dit den skal ennå.

 

S27A850T har også fikset bleeding/sortnivå problemet som var en av ulempene med S27A850D.

Samt har dell skjermen e et matt/plastikk aktig lag over skjermen som mange ikke liker.

 

Dette kan du se på youtube videoer der de sammenligner forskjellene.

Lenke til kommentar

Forskjellen på D og T modellen er primært utganger ut fra det jeg ser av spesifikasjoner, og det er det Samsung opplyser selv er forskjellen. En DVI-port er skiftet ut med HDMI. Og bruker man YouTube eller Google finner man eksempler på bleeding/sortnivåproblemet også på T-versjonen. Bleeding er ikke et problem på alle skjermer, men skyldes i hovedsak produksjonsavvik ut fra det jeg kan lese av omtaler på nettet. Noen får helt OK skjermer - andre plages sterkt. At skjermene får reduserte problemer etterhvert som problemer avdekkes og korreksjoner gjøres er helt naturlig.

 

Når det gjelder de andre problemene knyttet til PLS er det problemer knyttet til selve teknologien. Fargene ser flotte ut - derfor ser videoer også flotte ut, men fargene er ikke helt korrekte. Jeg er ellers helt klar over coatingen på Dell skjermen - som noen plages med og andre ikke. Men det finnes andre 27'' IPS skjermer som bruker en litt annen coating, f.eks HP ZR2740W, Fujitsu P27T-6P IPS og den dyrere NEC MultiSync PA271W. Den siste har samme type panel som ASUS PA246Q, P-IPS - som trolig er det det desidert beste panelet når det gjelder fargegjengivelse. Og her er det mye individuelle forskjeller - mange synes jo glossy skjermer er best - andre vil for enhver pris ha matte skjermer. Hvilke lysforhold en skjerm står i har svært stor betydning for hvordan skjermen virker, en skjerm som virker ypperlig på det mørke "gutterommet" kan være nesten håpløs under de lysforholdene man har på en god arbeidsplass.

 

Samsung "skryter" av at PLS skal ha en del fordeler - dog har man ennå ikke fått fram disse. Til hjemmebruk er det helt OK skjermer, men nesten ingen som driver profesjonelt eller semiprofesjonelt vurderer disse som bra nok pr dato.

Lenke til kommentar

Uten å ha lest om de spesifikke skjermene: til annet enn gaming på 1 skjerm ville jeg valgt Dell-skjermen. Men du skal game på 1 skjerm, ikke sant?

 

Akkurat denne Dell skjermen er nå absolutt kurant for gaming. o_o

 

Når det angår kor mykje bedre den er vil eg sei at den er veldig god, men det som egentlig eg bryr meg om mer er foten. Den er glatt verdt mellomlegget syns eg.

 

Ok, takk for svar :) Tror også den Dellen er nedsatt 500 kr også, men måtte bare være sikker. Er ikke alltid det som er dyrest som er best og har hørt en del om Benq sine skjermer (blant annet at en av dem var kåret til "MLG pro circuit monitor", dog var dette for konsoll).

Lenke til kommentar


Jeg er uenig 60 Hz være så bra det er vits å være om man ha en forsinikelse på ca 17ms. Det oppnår man ofte bedre enn, skjermer er ofte raskere, og det er ikke alltid alle endringer er B2B, det går raskere om fargeendringene er mindre. I tillegg passer det bedre med vsync, og buffering skaper mindre input lag. Det er mange fordeler med det, og jeg håper de får ut mer av det ganske raskt.

AtW

Her har det gått litt fort i svingene, vennligst forklar.

 

 


90 FOV er behagelig, å spille førstepersonsspill med mindre enn 80 FOV er ubehagelig for meg, dette er fordi skjermen tar opp en stor del av synsfeltet mitt når jeg spiller. <klipp>

Hva som er realistisk eller ikke har å gjøre med hvor stor del av synet bildet tar opp, som er en kombinasjon av FOV, skjermstørrelse og avstand fra skjermen, det er ingen "optimal" synsvinkel.

Du forstår ikke hva fovy betegner. Det er synsvinkelen vertikalt som brukes til å regne ut projeksjonsmatrisen for bildet. Høyere fovy gir større synsfelt og nærmere en "fisheye"-effekt. Hvis det er ønskelig med realistiske proporsjoner og minimalt med forvrengninger skal projeksjonsmatrisen settes opp på følgende måte: http://techpubs.sgi....4.3.frustum.gif

 

 

Hvis du forstår matematikken bak denne matrisen vil du se at riktig vinkel er avgjørende for hvor "korrekt" projeksjonsmatrisen blir. Høy fovy vil gi forvrengninger ved vertikal rotasjon, og kan være veldig plagsomt og irriterende for synet.


Nei, jeg refererte til at i Portal 2 kan du ofte finne deg i en situasjon der bildet er opp-ned i forhold til bakken takket være portalene. Den lange forsinkelsen fra jeg sender signal om å bevege karakteren til jeg får tilbakemelding om at det har blitt utført er det som er vanvittig ekkelt og til tider (som i Portal 2 der det er mye bevegelse) kvalmende.
Inputlag har akkurat like mye å si som pikselrespons her, det er for høy tidsavstand mellom "levert kommando" til "utført kommando" blir registrert av mine øyne.

Hvis forsinkelsen virkelig er såpass stor som du beskrev tidligere så har dette ingenting med skjermen å gjøre. Input-lag til U2711 tilsvarer 2 bilder ved 60 Hz, som er merkbart men umenneskelig å telle. Slike forsinkelser kan være plagsomme, men det er første gang jeg har hørt om at de er kvalmende.

Jeg vil påpeke at b2b-responstiden på denne skjermen er såpass stor (12ms) at det vil hele tiden vil henge igjen synlige rester av forrige bilde ved 60 Hz og de to forrige bildene ved 120 Hz (derfor er responstiden viktigere ved 120 Hz, siden flere bilder vil kunne blandes). Dette er noe som de alle fleste vil kunne merke bare de prøver riktig spill. Dette etterslepet kombinert med forvrengninger er den mest logiske grunnen jeg kan finne for slikt ubehag.


La meg forklare litt mer nøye hva jeg mente med redusert inputlag samtidig som tearing blir eliminert:
60 fps uten vsync: 33.3333... eller 100/3 ms lag
120 fps med triple buffer vsync: 25 ms lag


Inputlag er bestemt av bildeprosesseringen i skjermen, og er ikke bestemt av bildefrekvensen.

Jeg aner ikke hvor du har matematikken din fra, men 60 Hz betyr at skjermen starter et nytt bilde hvert 16.7 ms, og 120 Hz hvert 8.3 ms.

Buffering blir brukt for at uferdige bilder ikke skal vises på skjermen. Triple buffering anvendes for å hindre ujevnt bildeflyt ved bruk av vsync, men har ingen innvirkning på input lag.


60 fps uten Vsync vil få tearing på 60Hz, men vil ikke få tearing på 120Hz. Enig?

MistaPi har svart på det, høyere frekvens eliminerer ikke tearing. Hvor merkbart det er er situasjonsavhengig. Det er typisk veldig merkbart dersom skjermkortet er akkurat for svakt til å levere den ønskede bildefrekvensen, enten det er 120 Hz eller 60 Hz.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hva er det som gjør apples 27-tommer til en bedre deal enn feks HPs? Personlig avventer jeg litt per i dag, både Oled og forhåpentligvis 120 Hz på noe annet enn diverse TN-panel er på vei, så satser (muligens feilaktig), på at det ikke tar alt for lang tid.AtW

 

Jeg mener at det er feil å ha Apple sine skjermer så høyt oppe. Prisen ligger i sjiktet med drømmeskjermene, men bilde og skjermen er dårligere enn mange i "mellomsjiktet".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...