Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2013


Gjest medlem-261816

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bli politi - Politihøgskolen. Politihøgskolen tilbyr treningsveiledning for aktuelle søkere med oppstart før jul. Treningsveiledningen finner sted i Oslo og vil vare frem til opptaket starter våren 2013. Er du interessert, send en e-post til Stein Myhrvold, [email protected]. Treningveiledningen har begrensede antall plasser og aktuelle søkere med etnisk minoritetsbakgrunn vil bli prioritert. Mvh Seksjon for opptak og rekruttering

Monday at 4:34pm · Edited · Like

 

Følg Bli politi - Politihøgskolen på Facebook. Her legger de ut mye informasjon og det er bare stille spørsmål om det man lurer på.

Lenke til kommentar

Praksis er etter sommaren. Vi er i søknadsprosessen no og får muligens vite kvar vi blir utplassert før jul. Nokre (dei som er gift, samburar el. har barn) får søke på særskilt grunnlag, og er garantert å få praksisplass maks ein time unna der du vil. Etter dette søker alle andre med 1.-3. ønske. Men ein er ikkje garantert å få oppfylt eit ønske. I praksisåret er det fortsatt arbeidskrav som må gjennomførast. På lik linje med 1. og 3.året må desse bli godkjent.

Lenke til kommentar

Praksis er etter sommaren. Vi er i søknadsprosessen no og får muligens vite kvar vi blir utplassert før jul. Nokre (dei som er gift, samburar el. har barn) får søke på særskilt grunnlag, og er garantert å få praksisplass maks ein time unna der du vil. Etter dette søker alle andre med 1.-3. ønske. Men ein er ikkje garantert å få oppfylt eit ønske. I praksisåret er det fortsatt arbeidskrav som må gjennomførast. På lik linje med 1. og 3.året må desse bli godkjent.

Er det noe snakk om hvor det er best å ha praksis? Får man bedre oppfølging på mindre politistasjoner?

 

 

Hva er deres meninger om våpen bruk?

De operative ønsker våpen. De som sitter trygt på kontoret ønsker det ikke.

 

Hvem skal man høre på?

 

Og hva skal man tenke på? Fortid, nåtid eller fremtid? Det er ganske sikkert at det vil bli generell bevæpning en gang i fremtiden. Men vil det skje før noen dør som følge av at de ikke har våpen?

 

Til slutt påstås det fra f.eks. assisterende politidirektør at politiet i Norge bare løser et par skudd i året, mot flere titalls i Sverige. Dette er visst helt feil. Det løsnes faktisk skudd uten at det rapporteres.

Lenke til kommentar

Er det noe snakk om hvor det er best å ha praksis? Får man bedre oppfølging på mindre politistasjoner?

Man får mer innblikk i saksgangen på lensmannskontor enn på en politistasjon.

Grunnen er at politistasjoner har egne etterforskningsteam/avdelinger som tar saken videre for deg så fort du har skrevet rapporten din.

Jeg ble anbefalt å søke små steder med lensmannskontor på grunn av dette.

Endret av Sureño
Lenke til kommentar

Det blir litt som å spørre om "hvor stor er en fisk?". Tilleggene kommer jo helt an på hva slags tillegg man har, og hvor mye man jobber. Men generelt sett vil en som begynner i jobb rett etter PHS ha rundt 340 000 har jeg hørt. Men igjen; Noen vil ha mer, noen vil ha mindre helt avhengig av flere faktorer.

 

Jeg går selv på PHS og jeg har ikke ofra lønna en tanke, det er ikke derfor man går inn i dette yrket :)

Lenke til kommentar

Hår så smått fremover med treninga. Nærmer meg 1 pullup (._.) og tar 5-7 reps på 42,5kg i benken. Føler fortsatt det er eeevig langt opp til 60kg, men heldigvis lenge til opptak!

 

Trener alltid alene, så har ikke turt å makse i benken. Tror ikke det hadde vært veldig mye høyere, kaaanskje 50..

Lenke til kommentar

Hei

 

Fin tråd for oss som ønsker å søke PHS i 2013.

 

Har noen praktiske spørsmål jeg lurer på:

 

1. Jeg er 31 år nå,32 ved studiestart. Er dette for gammelt? Er i fysisk god form,klarer de fleste testene allerede nå,litt finpuss igjen på noen øvelser,er en meget habil svømmer,både under og over vann.

 

2. Har vært litt ivrig i ungdommen,og har 3 barn. Vil dette ha noe å si for mitt opptak?

Vil det f.eks tas hensyn til dette når man søker om praksissted i praksisåret?

 

3.Hadde en depresjon da jeg var 19,dette grunnet flere dødsfall i nær familie og omgangskrets,samt økonomiske problemer. Aldri medisinert pga dette,bare gått til psykolog.

 

4. Mangler 2 timer engelsk fra VGS i 2000,for å ha generell studiekompetanse. Har vært i full jobb siden jeg var 18,så arbeidserfaringen er på plass.

 

5. Har ingenting på mitt rulleblad,aldri dømt for noe,ikke fartsbot engang (kall det flaks). Men har,og har hatt bekjente (les;folk man er på hils med,ikke nødvendigvis omgangsvenner) i forskjellige miljøer. Har aldri vært linket til noe selv,aldri blitt avhørt/spurt om mine relasjoner til forskjellige mennesker.

Vil dette være noe jeg bær være forberedt på å få spørsmål om? Bør jeg nevne dette selv i et evnt intervju?

 

6. Rent økonomisk,jeg har som sagt 3 barn,og lever alene. Er det generelle Lånekasse regler som gjelder? Eller kan jeg søke om noe ekstra støtte?

 

7. Jeg har jobbet som dørvakt et par år,er dette noe som bør vektlegges i en søknad?

 

 

Takker for alle gode svar som måtte komme:)

 

mvh

 

Von Magnus

Lenke til kommentar

Hei Magnus

 

Svarer på de spørsmålene jeg er sikre på først.

 

1. Alderen skal du ikke bekymre deg nevneverdig for. I klassa mi har vi en på 40 år og jeg vet om flere andre som er godt oppi alderen.

 

2. Ja det vil ha noe å si når du søker praksisplass. Du søker du på særskilt grunnlag.

 

5. JA! Hvis du får spørsmål om det, så vær ærlig. Si det akkurat som det er, da viser du at du er en fyr til å stole på. At man kjenner folk i "feil" miljøer kan det være mange grunner til. Det kan være så enkelt som at bestekompisen din fra ungdomsskolen har havna helt på kjøret. Man vil jo hilse hvis man støter på hverandre eller slår av en prat på byen. Stikkord; vær ærlig.

 

7. Ja, vektlegg alt som kan være av betydning.

 

Så til spørsmålene jeg er litt mer usikker på.

 

3. Igjen må jeg bare si at det aller smarteste er å være ærlig. Dette vil antagelig bli en skjønnsmessig vurdering som opptaksnemda ser på sammen. Det er jo helt individuelt hvordan en depresjon påvirker et menneske. Alt håp er ikke ute, dette kommer an på person til person og det vil bli tatt en vurdering av akkurat deg.

 

4. Du må nok ha generell studiekompetanse. Det er noe av det første som blir sjekket og det er her de første "ryker". Dette er før fysiske opptakskrav og intervju. Altså første del av selekteringen. Enten så må du få nok timer i norsk eller så er det en vei inn via realkompetanse. På phs.no står det dette "For å få godkjent realkompetanse til Politihøgskolen må du ha minst fem års fulltids, relevant yrkeserfaring. Med relevant menes her arbeid som stiller konkrete krav til kommunikasjon, konflikthåndtering og sosial samhandling. For eksempel yrker innenfor sosialt arbeid, rusomsorg, fra forsvarets tjeneste, fengselsvesenet eller lignende. Spisskompetanse innenfor enkelte deler av Politihøgskolens fagfelt kan også betraktes som relevant yrkeserfaring"

 

6. Det vet jeg rett og slett ikke, det står sikkert på phs.no men akkurat nå har jeg ikke tid til å leite det fram ;)

 

 

Edit: Litt om det med alder. Det er jo helt klart en overvekt av av unge mennesker i begynnelsen av 20 årene på skolen. På skolen er vi delt opp i basisgrupper på 6-7 stk i hver klasse. Jeg synes det er veldig ålreit å være på gruppe med nevnte person som er 40 år. Han har tross alt levd nesten det dobbelte av meg og kommer med mange nye perspektiver og gode problemstillinger, så for meg er det veldig nyttig og lærerikt. Kanskje noe å nevne på intervju? Gjør ingenting å selge seg litt og si at du faktisk har endel erfaringer vi i den "yngre garde" ikke har ;)

Endret av Downhill
Lenke til kommentar

Hei,og takk for gode og utfyllende svar!

 

Er forsåvidt veldig klar for å selge meg inn som du sier,har jobbet med salg i 13 år snart,så bør kunne klare det,hehe.

 

Tenkte jeg rett og slett skulle ta en tur ned på mitt lokale lensmannskontor her,høre om det er noen der som kan bidra med litt ekstra info,kjenner jo allerede en god del av de gjennom dørvaktjobben.

 

Takk igjen for svar Downhill

Lenke til kommentar

Det er veldig vanskelig å komme inn på skolen uten generell studiekompetanse. Du må i så fall hatt et veldig relevant arbeid type bakgrunn fra forsvaret. I år var det 2 eller 3 stk av 720 som kom inn med realkompetanse. For 23/5 regelen er engelsk ett av kravene som må være dekket.

 

Ok,regnet nesten litt med det,er som sagt bare muntlig engelsk jeg mangler for å ha generell studiekompetanse. Har allerede sendt mail til Akershus Fylkeskommune vedr oppmelding til eksamen i Mai.

Men er reglene slik at jeg må ha generell studiekompetanse i søknadsøyeblikket? Eller kan jeg søke som vanlig,og gå opp til eksamen i Mai? Det er et ikke-tema at jeg skal stryke

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...