Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2013


Gjest medlem-261816

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei godtfolk :)

 

Jeg har fulgt litt med på tråden om PHS 2012 og nå 2013. Søkte i fjor men fikk jobb som ingeniør da jeg skulle sende de siste papirene, så det ble ingenting av det. Angrer veldig nå, da jeg alltid har syntes politiyrket har virket spennende. Er gla i å jobbe med ulike mennesker å klar for noe nytt, så nå vurderer jeg å søke igjen. Men har noen spørsmål jeg håper dere kan svare på:

 

1) Er det noe matematikk noen av årene?

2) Blir 24 år neste sommer, har gått 4 år på VGS + et år i forsvaret og jobbet 3-4 år (har fagbrev som flytekniker). Har jeg automatisk fått studiekompetanse da? Eller mangler jeg noe for å søke?

3) Har samboer som mest sannsynligvis flytter med meg (vurderer å søke Kongsvinger), hvor lang er praksisperioden og får man noe særskilt grunnlag med tanke på stasjonsplass ved å ha samboer?

 

Takker på forhånd!

Lenke til kommentar

1. Nei, det er ikke noe matematikk, bortsett fra kanskje bittelitt anvendt matematikk i faget kriminalteknikk.

 

2. Jeg regner med at du har gått yrkesfaglig. Hvis du i tillegg har tatt studiespesialiserende påbygg har du generell studiekompetanse. Hvis du ikke har påbygg har du det ikke. Om din erfaring fra flyteknikk er nok til å komme inn på realkompetanse grunnlag er jeg ikke sikker på. Men det kan du ringe opptakskontoret og høre om hvordan du kan gjøre det. Det enkleste er helt klart å skaffe seg generell studiekompetanse om du ikke har det.

 

3. Praksisperioden er hele 2.året og da søker du deg til 3 forskjellige plasser på ordinært grunnlag. Du kan søke på særskilt grunnlag om å få et tjenestested som er nærme der du og din samboer bor, men det avhenger av at dere har hatt samme adresse i 12 mnd.

Lenke til kommentar

Hei, jeg vurderer Politi som fallplan hvis førsteplanen min går i dass, og har et par praktiske spørsmål rundt opptak.

 

Er griseallergisk mot klor, er det noen løsning på det ang. dykk og svømming?

 

Hvor dypt må man dykke, sånn sirkus? Sliter litt med trykk i ørene hvis jeg må dykke dypt - og nei, utlikning av trykk fungerer ikke. Muligens etter ørebetennelse som barn.

 

Edit: Du hadde allerede fått svar.

Endret av Ådalen_88
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei!

Slenger inn samme spørsmål her, som jeg har slengt inn på fitnesbloggen. Juleferien er nok godt i gang, men trenger svar snarest mtp. legesjekken snart står for dør.

 

Har et spørsmål angående legesjekken til fastlege før opptak. Har pratet med en del studenter, og jeg får forskjellige svar. Har ikke fått beskjed at jeg må ta med urinprøve til fastlegen. Ser av skjemaet at urinen skal testes osv. Skal man ta urinprøve med seg, eller avlegge urinprøve der? Evt. hvis man skal ta den med seg, når skal man ta prøven(om morgenen, etter lunsj osv), og hvordan skal dette evt. oppbevares til jeg drar hos legen? Høres vel ut som et rart spørsmål, er ikke akkurat kjent med dette. Håper på svar.

 

Fortsatt god jul!

Lenke til kommentar

Hei!

Slenger inn samme spørsmål her, som jeg har slengt inn på fitnesbloggen. Juleferien er nok godt i gang, men trenger svar snarest mtp. legesjekken snart står for dør.

 

Har et spørsmål angående legesjekken til fastlege før opptak. Har pratet med en del studenter, og jeg får forskjellige svar. Har ikke fått beskjed at jeg må ta med urinprøve til fastlegen. Ser av skjemaet at urinen skal testes osv. Skal man ta urinprøve med seg, eller avlegge urinprøve der? Evt. hvis man skal ta den med seg, når skal man ta prøven(om morgenen, etter lunsj osv), og hvordan skal dette evt. oppbevares til jeg drar hos legen? Høres vel ut som et rart spørsmål, er ikke akkurat kjent med dette. Håper på svar.

 

Fortsatt god jul!

Ta urinprøven hjemme (morgenurin) og ta med til legen. Oppbevares i f.eks urinprøveglass kjøpt på apotek + evt liten plastpose utenpå i tilfelle glasset skulle åpne seg i lomma.

Lenke til kommentar

Takker for svar og innspill.

 

Har nettopp tatt hørselstest, heldigvis er jeg ikke døv!

 

Når det gjelder spesialisterklæring fra legen angående allergi, hva tenker dere om dette? Det fremgår av reglementet at spesialisterklæring bør foreligge. Det vil vel være opp til fastlegens skjønn om jeg trenger spesialisterklæring for allergien min eller ikke. Fikk svar fra PHS sin lege, at allergi mot husmidd generelt ikke er uforenlig med opptak. Har jo bare 20 minutter til rådighet med fastlegen, kan bli mye om dette skal komme på toppen av det hele. Regner med han gir veiledning på dette.

Lenke til kommentar

Hei alle dere. :) er det noen jenter i bergen som har lyst på treningspartner nå frem mot opptak? Motivere hverandre osv. Søkte ifjor, kom igjennom fysisk og intervju, men endte på venteliste, på 10.plass, så kom ikke igjennom. (Forbedrer fag på danielsen intensivgymnas nå) :) lykke til med treningen alle!

Lenke til kommentar

Når jeg var opptak var de ikke så nøye på om kroppen var helt strak eller om du bøyer beina litt. Så lenge det ikke blir en "svingbevegelse" på kroppen slik at du får lettere løft. Det kommer nok litt an på hvem står står ved stasjonen hvor pull-upsa blir utført. Har han vært i militæret f.eks. er det sannsynlig at du må være helt strak. Jeg ville uansett trent på å holde kroppen så strak som mulig, i tilfellet du må det :)

 

Lykke til og stå på!

Lenke til kommentar

Vil anta at det går greit. Står på politiets hjemmesider at beinspark og kipping ikke godkjennes, men så lenge du ikke bruker beina til å skape noe moment oppover burde det gå greit. Det å løfte beina er helt naturlig når man begynner å slite med å dra seg selv opp, så ikke stress med det!

Lenke til kommentar
Gjest medlem-261816

Er det tillatt å løfte bena under pullups-testen? Tenker da å løfte de opp foran seg, strake. Har en tendens til å gjøre det.. Har rekord på 2-3 nå :blush: Kan vel aldri gå bra..

 

 

Eg var på opptak i Trondheim, og der var dette ikkje tillatt. Vart påpeike at neina skulle henge rett ned ved kroppsheving.

Lenke til kommentar

Er det like greit å få legesjekken utført nå med en gang, eller blir det for tidlig?

 

Tror ikke karakterene mine er gode nok til å komme inn i Oslo, så det står mellom Stavern og Bodø. Dere som skal søke, har dere allerede begynt å se etter bolig?

Lenke til kommentar

Er det like greit å få legesjekken utført nå med en gang, eller blir det for tidlig?

 

Tror ikke karakterene mine er gode nok til å komme inn i Oslo, så det står mellom Stavern og Bodø. Dere som skal søke, har dere allerede begynt å se etter bolig?

 

Bare å få den gjort. Tok den i forrige uke!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...