Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2013


Gjest medlem-261816

Anbefalte innlegg

Hei!

Er førsteårsstudent, og trivast veldig godt! Det er mykje undervisning (lite obligatorisk, vel og merke), men med kjekke lærarar og medstudentar går det fint. Det er i alt 16 fag 1.året (11 fag påbegynt så langt..). 3 av faga har vi eksamen i no til jul: Sosiologi, psykologi og politilære. Resten har vi eksamen i til sommaren, men unntak av eit par fag som vi "kun" har arbeidskrav i.

 

Skuledagane er varierte med alt frå med fysisk trening, praktiske øvelsar, arrestasjonsteknikk til meir akademiske og teoretiske fag. Men alt er spennande - og relevant!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei igjen folkens,

 

Hvordan går det med treningen frem mot opptaket? Min trening har dessverre blitt veldig utsatt pga en bryst-operasjon. Har vært på kontroll i dag, og fikk endelig klarsignal/lov til å trene.

 

Jeg har vært uten trening over en lengre periode nå, og kjenner jeg stresser litt med opptaket. Er det noen som har noe forslag til et allsidig treningsprogram som er målrettet mot PHS? Er på utkikk etter noe som er greit å forholde seg til, som jeg kan følge med god progresjon underveis.

 

Noen stikkord

- trent lite styrke. Aldri (?) løftet benkpress

- grei kondisjon. Godt vant med løping, men trengs trening her og

- svømmer brukbart, men har mye å lære. Legger derfor opp til 2 svømmeøktet i uken.

 

Har planer om å melde meg inn på svømmehall/treningsstudio i nærheten her. Begynner treningen i morgen den dag! Godt å endelig ha fått "lov" av legen til å trene.

 

Tror dere det er mulig å gå fra mitt litt dårlige utgangspunkt til å faktisk kunne klare opptakskravene? Er virkelig motivert for å få til dette her, men kommer vel til å kreve sitt!

 

Hei!

Med målretta trening skal du klare det! Du må berre ha trua på det sjølv. :)

Eit tips er å trene styrketrening annakvar dag. Prioriter tunge vekter, og få repetisjonar. Då får du fort framgang i styrken. Husk at styrken går fort ned om du legg den på hylla..

Når det gjeld "pull-ups" er eit tips å trene kjernemusklatur - eks. "planken". Mykje av styrken i "pull-upsa" ligg nettopp der!

Lykke til !

Lenke til kommentar

Godt å se at mange fortsatt er interessert i politiyrket! Mitt første besøk her inne på diskusjonsforumet siden jeg uteksaminerte i 2009. Mange fine tråder her med god informasjon. Stå på gutter og jenter. Dere kommer til å utgjøre noe viktig for samfunnet og norske borgere!

 

Hilsen nåværende politibetjent! :D

 

Hvordan er det å jobbe i politiet? Er det veldig annerledes enn du trodde da du studerte? Vil praksisåret gi en god pekepinn på hvordan yrket er når man har vært der noen år?

Lenke til kommentar

I dag må jeg si jeg er litt fornøyd med meg selv. Som nevnt over begynte jeg med styrketrening i forrige uke, og må allerede si jeg begynner å merke litt på kroppen at jeg er "i gang".

 

Prøvde benkpress for første gang i forrige uke en gang, da løftet jeg kun stangen (20kg?). I dag greide jeg 2 serier på 40kg x 6 reps ! Utrolig god følelse. Selv om dette er ingenting med tanke på at jeg er gutt, så er det hvertfall en liten personlig seier. Får håpe fremgangen fortsetter opp mot kravene. Pullups greier jeg foreløpig 0, men i dag fikk jeg til 4-5 negative faser på ca 15-30 sekunder. Skal bli stas den dagen jeg evt klarer en hel pullup!

 

Svømminga går også greit. Sliter noe med teknikken enda, og greier foreløpig ikke kravet. Fokuserer på brystsvømming frem mot nyttår, så skal jeg forsøke litt crawl etter det. Ryggsvømminga føler jeg går brukbart..

Lenke til kommentar

Bra jobba! Du vil se mye fremgang nå i startfasen hvis du legger litt tid og innsats i det. :) Både benk og pull ups er øvelser som det trengs mye trening for å bli god i. Tren de ofte, og du vil se stor progresjon!

Protip i pull ups når man ikke klarer en hel rep, er å gjøre som du gjør, hoppe opp, og slippe deg ned sakte mens du holder igjen. Her kan du også eventuelt bruke vektvest eller belte med vektskiver, for å få ekstra mye å holde igjen på. Man kan også få en person til å stå bak og hjelpe deg opp, for så at du slipper deg sakte ned igjen.

Og benkpress-stang skal veie 20 kg, ja :)

Lenke til kommentar

Godt å se at mange fortsatt er interessert i politiyrket! Mitt første besøk her inne på diskusjonsforumet siden jeg uteksaminerte i 2009. Mange fine tråder her med god informasjon. Stå på gutter og jenter. Dere kommer til å utgjøre noe viktig for samfunnet og norske borgere!

 

Hilsen nåværende politibetjent! :D

 

Hvordan er det å jobbe i politiet? Er det veldig annerledes enn du trodde da du studerte? Vil praksisåret gi en god pekepinn på hvordan yrket er når man har vært der noen år?

 

Fra første studieår vil du allerede få et pekepinn på hvordan jobben er. I praksisåret vil du være i full jobb med din veileder. Allerede da vil de fleste vite om jobben passer for dem eller ikke.

 

Men jeg stortrivdes på praksis og det svarte til alle mine forventninger. Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Fra første studieår vil du allerede få et pekepinn på hvordan jobben er. I praksisåret vil du være i full jobb med din veileder. Allerede da vil de fleste vite om jobben passer for dem eller ikke.

 

Men jeg stortrivdes på praksis og det svarte til alle mine forventninger. Lykke til! :)

 

Stemmer det at man kan "stryke" i praksisåret og måtte ta det opp igjen? En bekjent av men påstår at en kamerat ikke fikk godkjent praksisåret og måtte ta det om igjen året etter.

 

Jeg hører også rykter om at større politistasjoner i byene er mye dårligere på å følge opp studenter i praksis enn f.eks. mindre politistasjoner og lensmannskontorer. Stemmer det?

Lenke til kommentar

Starter praksisåret på Phs etter jul, eller etter sommeren?

 

Etter sommeren

 

Stemmer det at man kan "stryke" i praksisåret og måtte ta det opp igjen? En bekjent av men påstår at en kamerat ikke fikk godkjent praksisåret og måtte ta det om igjen året etter.

 

Jeg hører også rykter om at større politistasjoner i byene er mye dårligere på å følge opp studenter i praksis enn f.eks. mindre politistasjoner og lensmannskontorer. Stemmer det?

 

Man kan få praksisåret ikke godkjent hvis man er for mye borte. Man har også innleveringer under praksisåret som skal bestås.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...