Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2013


Gjest medlem-261816

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-261816

Ang syn kan ein lese dette på www.phs.no :

 

Syn

Opptak forutsetter normalt godt syn som ikke er svakere enn 5/10 6/12 (0.5) ukorrigert. Dette er synsstyrke i dioptrier, og må ikke misforstås som brillestyrke. Det enkleste vil være å ta kontakt med optiker for å finne ut om man tilfredsstiller dette kravet. Søkere må ha normalt samsyn. Nedsatt fargesyn er diskvalifiserende."

 

Så er riktig som fleire har påpeika. 0,5 henviser ikkje til brillestyrke.

Sjølv har eg tatt laseroperasjon.

Endret av medlem-261816
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er kun hangups som er forskjellig i utførelsen for gutter og jenter.

 

Ettersom du aldri har trent styrke før vil jeg anbefale deg å bestille time hos en personlig trener slik at han/hun kan vise deg forskjellige øvelser og sette opp et treningsprogram.

Ett år går utrolig fort, så jo før du begynner desto bedre.

Lenke til kommentar

Alle burde ha mulighet til å komme seg fra totalt utrent til 2 poeng på alle kravene innen 1 år, det burde du klare lett. :). Bare pass på at du presser deg selv litt på treningen, husker når jeg startet selv så var det veldig lett å ta med telefon på treningen å sende meldinger å gjøre andre IKKEtrenings relaterte ting når jeg trente, noe som førte til meget liten effekt. Vær fokusert og skaff deg et strukturert program med så mye frivekter og lite maskiner som mulig. Når du begynner å få dårlig samvittiget for å ikke møte opp er du på god vei.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke noe ekspert, men jeg har trent en stund, og våger å påstå at begynner man å trene nå for opptaksprøven, så klarer man nok den greit, men da bør man også huske på at den treningen man starter i dag, bør være et livslangt prosjekt.

 

Er vel absolutt en fordel å ha en ok fysikk i politiet, men også for egen helse og velvære sin skyld.

 

Jeg har selv satt opp et periodiseringssystem på 40 uker med tanke på opptaksprøven. Høres kanskje litt ekstremt ut, hvis det bare for opptaksprøven hadde jeg nok ikke gått ut slik, men det er som sagt et livslangt prosjekt :)

 

 

Hvis man skal begynne å trene, så er anbefalingen om å få en personlig trener god. Bare sørg for å få en som er flink, og som virkelig kan vise teknikk.

 

Mitt periodesystem funker for meg, kanskje det funker for andre også?

Går kort og godt ut på 8 uker med "syretrening", 8 uker med en mellom ting, og 8 uker hard styrke, og 1 uke mellom hver periode med lite og rolig trening.

 

Deretter kommer jeg til å kjøre en bølgeperiode de siste to månedene.

 

Når du begynner å trene, begynn med teknikk. Teknikk er alt. Alt for mange løfter for tungt, med feil teknikk, og stagnerer. Progresjonen kommer ikke, og gleden forsvinner.

Derfor er det en svært god ide å begynne med generelle øvelser for de store muskelgruppene i starten, og heller løfte lett, men mye.

For eksempel pull ups, benkpress, militærpress, roing med stang, knebøy, utfall, markløft osv.

 

Begynn med store øvelser, få noen til å vise deg grundig teknikk, og fokuser også på pusteteknikk.

 

Jeg kjører et 3 splittsystem 2 ganger i uken, totalt 6 treningsøkter, men det går veldig fint an å kjøre 3 styrkeøkter i uken, med generelle øvelser med god teknikk, og få svært god progresjon.

 

Mitt forslag til periodisering (kom gjerne med innspill):

 

Uke 1-8:

3 styrkeøkter i uken, der hver økt har flere øvelser, hver øvelse har 2 set, med minimum 20 reps.

Løfter lette vekter, men med god teknikk, og mange reps for å få opp syrenivået i musklene, og venne kroppen til seigt arbeid

 

Uke 9:

Rolige treningsøkter, om mulig bare kondisjon

 

Uke 10-18:

Øker antall sett, og reduserer antall reps.

Ca 3-4 sett, med mellom 8-12 reps.

 

Uke 19:

Fri, rolige økter.

 

Uke 20-28:

5 sett, mellom 5-7 reps

 

Uke 29:

Friuke, rolige økter

 

Uke 30-38:

Bølgeperiodisering:

Feks 1. økta = 2x20+, 2. økta 3-4x8-12, 3. økta 5x5

 

 

Viktig å gjøre maks innsats, med korrekt teknikk. Når musklene dine, og du, er så utmattet at du ikke klarer løfte mer med rett teknikk, da er du der du skal være.

 

Opplegget er lånt fra et liknende program Olympiatoppen bruker på sine atleter.

Fordelen med å kjøre et slik program kan være at du ikke går lei, at kroppen ikke stagnerer osv.

 

 

Nå er jeg som sagt ikke noe ekspert, så kom gjerne med innspill hvis noe er feil/mangler :) Men jeg håper dette kanskje kan hjelpe noen.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke noe ekspert, men jeg har trent en stund, og våger å påstå at begynner man å trene nå for opptaksprøven, så klarer man nok den greit, men da bør man også huske på at den treningen man starter i dag, bør være et livslangt prosjekt.

 

Er vel absolutt en fordel å ha en ok fysikk i politiet, men også for egen helse og velvære sin skyld.

 

Jeg har selv satt opp et periodiseringssystem på 40 uker med tanke på opptaksprøven. Høres kanskje litt ekstremt ut, hvis det bare for opptaksprøven hadde jeg nok ikke gått ut slik, men det er som sagt et livslangt prosjekt :)

 

 

Hvis man skal begynne å trene, så er anbefalingen om å få en personlig trener god. Bare sørg for å få en som er flink, og som virkelig kan vise teknikk.

 

Mitt periodesystem funker for meg, kanskje det funker for andre også?

Går kort og godt ut på 8 uker med "syretrening", 8 uker med en mellom ting, og 8 uker hard styrke, og 1 uke mellom hver periode med lite og rolig trening.

 

Deretter kommer jeg til å kjøre en bølgeperiode de siste to månedene.

 

Når du begynner å trene, begynn med teknikk. Teknikk er alt. Alt for mange løfter for tungt, med feil teknikk, og stagnerer. Progresjonen kommer ikke, og gleden forsvinner.

Derfor er det en svært god ide å begynne med generelle øvelser for de store muskelgruppene i starten, og heller løfte lett, men mye.

For eksempel pull ups, benkpress, militærpress, roing med stang, knebøy, utfall, markløft osv.

 

Begynn med store øvelser, få noen til å vise deg grundig teknikk, og fokuser også på pusteteknikk.

 

Jeg kjører et 3 splittsystem 2 ganger i uken, totalt 6 treningsøkter, men det går veldig fint an å kjøre 3 styrkeøkter i uken, med generelle øvelser med god teknikk, og få svært god progresjon.

 

Mitt forslag til periodisering (kom gjerne med innspill):

 

Uke 1-8:

3 styrkeøkter i uken, der hver økt har flere øvelser, hver øvelse har 2 set, med minimum 20 reps.

Løfter lette vekter, men med god teknikk, og mange reps for å få opp syrenivået i musklene, og venne kroppen til seigt arbeid

 

Uke 9:

Rolige treningsøkter, om mulig bare kondisjon

 

Uke 10-18:

Øker antall sett, og reduserer antall reps.

Ca 3-4 sett, med mellom 8-12 reps.

 

Uke 19:

Fri, rolige økter.

 

Uke 20-28:

5 sett, mellom 5-7 reps

 

Uke 29:

Friuke, rolige økter

 

Uke 30-38:

Bølgeperiodisering:

Feks 1. økta = 2x20+, 2. økta 3-4x8-12, 3. økta 5x5

 

 

Viktig å gjøre maks innsats, med korrekt teknikk. Når musklene dine, og du, er så utmattet at du ikke klarer løfte mer med rett teknikk, da er du der du skal være.

 

Opplegget er lånt fra et liknende program Olympiatoppen bruker på sine atleter.

Fordelen med å kjøre et slik program kan være at du ikke går lei, at kroppen ikke stagnerer osv.

 

 

Nå er jeg som sagt ikke noe ekspert, så kom gjerne med innspill hvis noe er feil/mangler :) Men jeg håper dette kanskje kan hjelpe noen.

 

Hei :)

Her var det mange gode tips. Takk :) Er det første gong du søker? eg var på opptak no i år, og enda på venteliste. Står som nr. 25 i bodø og langt bak på dei andre.

Er skikkelig motivert til å forbedre karakterane til neste år!

 

Då eg var på opptak var det bommen dei fleste røyk på, så øv øv øv!!!

Bra det er starta ein tråd allerede no, så kan me motivere kvarandre :)

Lenke til kommentar

Denne må jeg ha i mine innlegg!

 

Noen som har en lenke til et allsidig treningsprogram frem til opptaksprøvene 2013? Jeg trener stort sett kondisjon slik det er i dag, med løping/intervalltrening.

 

Har aldri trent benkpress/pull-ups overhodet, så er de testene jeg er mest bekymret for. Har heller aldri svømt spesielt aktivt, men har en svømmehall i nærheten så skal prøve å få til et par økter i uken der.

 

Flott at denne tråden kom opp!

Lenke til kommentar

Om det er et svømmekurs for voksne ved din svømmehall vil jeg anbefale dette, jeg svømte inn på 01:29 på opptaksprøvene i år, når jeg sjekket meg selv FØR kurset svømte jeg på 01:55. Mye å tjene på det! Når det kommer til svømming er det viktig å ha "speedo/bokser" i stedet for en badeshorts som tar vekk utrolig mye fart/glide i vannet.

Lenke til kommentar

Hei! Ny på dette forumet!

 

Jeg har lyst å søke PHS 2013, er nervøs for fysiske opptakskrav:S Har lest om de, og sett litt av tipsene noen av dere kommer med her. Har ikke trent styrketrening før, og heller ikke flink på løping:/ Jeg er jente, ser at noen av testene er litt forskjellige fra det guttene tar, men er likevel usikker på hvor jeg skal begynne, og hvordan gå frem med treningen. Blir kjempeglad for alle tips!

 

Som noen andre nevnte, så vil jeg anbefale at du oppsøker et treningsstudio i nærheten av deg som tilbyr PT. Men aldri stol blindt på en PT, da det finnes de der ute som man lurer på hvordan klarte å uteksaminere seg som PT. Men det er absolutt å anbefale! :) Svømmekurs er også ideelt, slik bmw1502 over meg nevner.

 

Angående programmer, så har vel PHS et program de også. Allikevel, dette må tilpasses. Ikke alle kan kjøre det samme programmet, og det er mange som f. eks ikke klarer én hang-ups.

Det beste tipset jeg kan gi til de av dere som er relativt ferske innen trening (men også de av dere som er viderekomne), er rett og slett å tilpasse programmet etter målene.

 

Test dere selv først, hvordan ligger dere an i forhold til kravene? Har du veldig god kondisjon, men liten styrke? Da vet du hva du bør prioritere. Deretter tilpasser du programmet etter treningstilstanden din (dvs det treningsgrunnlaget du har per dags dato). For nybegynnere bør man starte forsiktig, og gradvis øke treningsbelastningen og treningsmengden. Og det må sies først som sist: Noen av dere kan oppleve liten framgang, andre kan oppleve enorm framgang. Dette baserer seg på indre og ytre påvirkningsfaktorer, hvorav medfødte egenskaper (genetiske forutsetninger) er den viktigste faktoren.

Så ikke mist motet, tren riktig og gjør trening om til en livsstil slik en annen over her nevnte. Du vil få framgang om du trener og gjør ting riktig.

 

Selv har jeg ikke søkt PHS enda, men skal søke neste år. Har hatt lyst til å bli politi lenge. Nå utdanner jeg meg til personlig trener derimot. Er ikke ferdig utdannet, men har kommet langt på vei. Så skal svare så godt jeg kan hvis det er noe noen av dere lurer på! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke noe ekspert, men jeg har trent en stund, og våger å påstå at begynner man å trene nå for opptaksprøven, så klarer man nok den greit, men da bør man også huske på at den treningen man starter i dag, bør være et livslangt prosjekt.

 

Er vel absolutt en fordel å ha en ok fysikk i politiet, men også for egen helse og velvære sin skyld.

 

Jeg har selv satt opp et periodiseringssystem på 40 uker med tanke på opptaksprøven. Høres kanskje litt ekstremt ut, hvis det bare for opptaksprøven hadde jeg nok ikke gått ut slik, men det er som sagt et livslangt prosjekt :)

 

 

Hvis man skal begynne å trene, så er anbefalingen om å få en personlig trener god. Bare sørg for å få en som er flink, og som virkelig kan vise teknikk.

 

Mitt periodesystem funker for meg, kanskje det funker for andre også?

Går kort og godt ut på 8 uker med "syretrening", 8 uker med en mellom ting, og 8 uker hard styrke, og 1 uke mellom hver periode med lite og rolig trening.

 

Deretter kommer jeg til å kjøre en bølgeperiode de siste to månedene.

 

Når du begynner å trene, begynn med teknikk. Teknikk er alt. Alt for mange løfter for tungt, med feil teknikk, og stagnerer. Progresjonen kommer ikke, og gleden forsvinner.

Derfor er det en svært god ide å begynne med generelle øvelser for de store muskelgruppene i starten, og heller løfte lett, men mye.

For eksempel pull ups, benkpress, militærpress, roing med stang, knebøy, utfall, markløft osv.

 

Begynn med store øvelser, få noen til å vise deg grundig teknikk, og fokuser også på pusteteknikk.

 

Jeg kjører et 3 splittsystem 2 ganger i uken, totalt 6 treningsøkter, men det går veldig fint an å kjøre 3 styrkeøkter i uken, med generelle øvelser med god teknikk, og få svært god progresjon.

 

Mitt forslag til periodisering (kom gjerne med innspill):

 

Uke 1-8:

3 styrkeøkter i uken, der hver økt har flere øvelser, hver øvelse har 2 set, med minimum 20 reps.

Løfter lette vekter, men med god teknikk, og mange reps for å få opp syrenivået i musklene, og venne kroppen til seigt arbeid

 

Uke 9:

Rolige treningsøkter, om mulig bare kondisjon

 

Uke 10-18:

Øker antall sett, og reduserer antall reps.

Ca 3-4 sett, med mellom 8-12 reps.

 

Uke 19:

Fri, rolige økter.

 

Uke 20-28:

5 sett, mellom 5-7 reps

 

Uke 29:

Friuke, rolige økter

 

Uke 30-38:

Bølgeperiodisering:

Feks 1. økta = 2x20+, 2. økta 3-4x8-12, 3. økta 5x5

 

 

Viktig å gjøre maks innsats, med korrekt teknikk. Når musklene dine, og du, er så utmattet at du ikke klarer løfte mer med rett teknikk, da er du der du skal være.

 

Opplegget er lånt fra et liknende program Olympiatoppen bruker på sine atleter.

Fordelen med å kjøre et slik program kan være at du ikke går lei, at kroppen ikke stagnerer osv.

 

 

Nå er jeg som sagt ikke noe ekspert, så kom gjerne med innspill hvis noe er feil/mangler :) Men jeg håper dette kanskje kan hjelpe noen.

 

Hei! :) Her var det en god del bra tips. Det er bra at du nevner teknikk, da altfor mange er altfor sløve når det gjelder de tekniske ferdighetene og å drive med riktig trening. Men det er også en del ting jeg vil kommentere og tilføye:

 

Aller først vil jeg påpeke at det er lov å hente inspirasjon fra andre programmer. Allikevel, det er viktig å være påpasselig med hva slags programmer man tar inspirasjon fra. Olt sine programmer er, som du nevner, oftest myntet på sine atleter/toppidrettsutøvere. Selv et program som kan framstå som lett ved første øyekast, kan være for hardt dersom du ikke har det rette treningsgrunnlaget.

 

Allikevel, at du starter med innøvelse av teknikk er jeg helt enig i, men her trenger man ikke nødvendigvis følge sett/repetisjoner prinsippet, heller bare fokusere på å få inn riktig teknikk, ikke kjøre seg til utmattelse. Allikevel, det er viktig å kjenne på det å bli sliten også, for det er da man slurver mest med teknikken. Teknikk er en ferdighet som det tar tid å bygge opp. Så om du ikke har tilgang til en PT eller en spotter som kan det å spotte, så burde du se på instruksjonsvideoer fra seriøse aktører (ikke hjemmelagde videoer fra ukjente folk på Youtube osv), lese om utførelse av teknikk, og deretter øve deg med kun stanga/lette vekter/andre redskaper som f. eks et kosteskaft som kan forestille stanga.

 

1-8 uker med innøving av teknikk kan være noe lang tid, men i en rekke tilfeller er det faktisk ikke det.

Etter en måned burde teknikken sitte godt nok til at du kan legge på litt vekter og gå ned i antall reps, men føler du deg usikker, så fortsetter du til du er sikker. Om du har mulighet, så film gjerne deg selv mens du utfører de forskjellige øvelsene.

 

Etterhvert som teknikken sitter og du begynner med litt tyngre vekter, så er det viktig å huske på at du må stadig øke belastningen for å få progresjon. Det er flere faktorer til hvorfor man får skader og/eller stagnerer. For tunge vekter og utilstrekkelig teknikk er bare to av flere faktorer. For lite variasjon er også negativt. Dette programmet har en god periodisering med variasjon, men det er viktig å forandre på øvelser også. De største svakhetene ved dette programmet er at det ikke er individuelt tilpasset, det er ikke detaljert nok, det følger ikke prinsippet om kontroll, og det har ikke noe konkret mål.

 

Men selve rammen til programmet liker jeg, og flere viktige momenter og prinsipper er med. Det er derimot også viktig å nevne at for mye variasjon også kan gi negativ effekt, om du hele tiden kjører forskjellige øvelser, reps og sett. Det er også viktig å nevne at man bør ha en hard periode etterfulgt av en lett periode. Treningsbelastningen må være gunstig, noen ganger lav med liten virkning, og også ligge i øvre belastning i perioder. En 8 ukers periode vil være lang tid for harde styrkeløft (ref. 5 sett med 5-7 reps), og her er det nok en gang dårlig individuelt tilpasset. Men for de viderekomne som tåler den belastningen, er det allikevel lang tid med 8 uker. Etter maks 4-6 uker bør man allerede da ha 1-4 uker med roligere trening igjen. Men du skal ha skryt for å prioritere baseøvelser! Altfor mange tar bicepscurl i det uendelige i håp om at det skal gjøre de store og sterke. Baseøvelser er viktig!

 

/Goldshoten

Endret av Goldshoten
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Heisann!

Kom over denne nyttige tråden da jeg googlet litt rundt opptak til Politihøgskolen.

Jeg er selv 26 år, og søkte Politihøgskolen sist i 2006. Da kom jeg ikke inn, bestod det fysiske men manglet litt på karaktersnittet.

Har siden den gang fullført sykepleierstudie, og har 2 års erfaring som sykepleier i psykiatrien.

 

Har nå bestemt meg for å gi Politihøgskolen et siste forsøk til, og planen er å søke i 2013.

Håper vi kan holde liv i denne tråden frem til opptaket :-)

Lenke til kommentar

Hei dere!

Jeg søkte opptaket i år, men fikk en jobb som tok opp all ledig tid og fikk ikke tid til å trene (les: jobbet 18.5 timer i døgnet fra midten av april). Nå skal jeg flytte til Bergen for å studere og tar derfor opp treningen igjen.

Jeg lurer derfor på om det er noen som bor i Bergen som skal søke og har lyst på en treningsbuddy?

Jeg har MYE trening foran meg før jeg er klar, men tror det ville vært greit å trene sammen med noen som har samme mål som meg:) Eneste kravet jeg har klart på trening er svømmekravet. Sukk.. Hvis noen har lyst så bare si i fra:)

 

Eg bur i Bergen, og har samme mål som deg. Er lett med som treningsbuddy! Gjelder forøvrig alle om det er fleire i Bergensområdet. :-)

Lenke til kommentar

Hei folkens!

 

Hvordan fungerer legeerklæringen til ekstern lege før opptaksprøvene? Har sjekket skjemaet, men det gjør meg ikke akkurat klokere på hva som står der.

Dersom en krysser av for "allergi", kan en da få spesialattest for dette, at dette feks. ikke har noen betydning? Leser av hjemmesiden til PHS at allergier osv. bør dokumenteres med attest. Da er det vel en forutsetning at de foretar en nye prøver av allergien, eller skriver ut en eller annen for form attest?

 

En annen ting. Ved spirometri, sjekker de om du da er fri for astma?

 

 

Som jeg har vært inne på, har jeg vært usikker i min karrierevei. Nå satser jeg litt mer på PHS, og ser frem til en bekreftelse fra legen :)

 

- Jusst

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Heisann! Har plana om å søke phs 2013, er aktiv fotballspiller og har akkurat begynt med styrketreningen. Men så har eg et lite spørsmål eg håpte noken her inne kunne svare på:

Eg har ekstremt lyst å bli hundefører. Planen er å fullføre phs, få jobb en plass og jobbe i noken år. Når sant skal seiast er eg veldig usikker på korleis man blir hundefører, men etter ryktene har eg hørt at man må ha jobba i politiet i noken år først. Etter rundt 2 år i jobb har eg lyst å skaffe meg en schäfer, og dressere den i rundt to år, før eg tar den med på desse kursene (som eg er usikker på korleis foregår/varighet?)

Hovedspørsmålet mitt er: er det lov å ha en politihund med i gatene når man bare patruljerer, eller må man vere utdannet "narkotikapoliti" osv, der man virkelig trenger hund?

Oog, noken som har peiling på korleis utdanning av hundeførere foregår? :)

 

Mvh ivrig hundefører

Lenke til kommentar
Gjest bruker-141017

Hei, jeg vurderer Politi som fallplan hvis førsteplanen min går i dass, og har et par praktiske spørsmål rundt opptak.

 

Er griseallergisk mot klor, er det noen løsning på det ang. dykk og svømming?

 

Hvor dypt må man dykke, sånn sirkus? Sliter litt med trykk i ørene hvis jeg må dykke dypt - og nei, utlikning av trykk fungerer ikke. Muligens etter ørebetennelse som barn.

Endret av bruker-141017
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...