Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2013


Gjest medlem-261816

Anbefalte innlegg

Gjest bruker-141017

Hei!

 

Hva er førsteplanen?

 

Svømmebriller er ikke tillatt under dykk. Dykket gjøres på 1,5 meter etter 2 ringer plassert med 4-6 meters avstand.

 

Svømmebriller trenger jeg ikke, har sensitiv hud som er lite glad i klor og andre liknende kjemikalier. Men er det bare et dypp nedi, og jeg kan skylde av meg med en gang går det nok flotters.

 

1,5 meter er ikke noe problemdybde, høres bra ut!

 

Førsteplanen er flygeleder, holder på å ta opp fag nå får å prøve å få 4 i snitt, men ser ikke lyst ut så langt. Dessuten tror jeg det var 5% (?) som kom inn av de som søkte, i år - så er nødvendig med en fallplan eller tre. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Korleis ligg folk ann med treninga? :)

Er i førstegangstjeneste for øyeblikket, så har dessverre ikke mye overskudd til gi alt på treningen.

60 kg - benkpress x 20 som er karakter 3, går lett så det tenker jeg ikke så mye på. Tar rundt 14-15 pullups nå med god form og rett utførelse, men sikter på beste karakter, så her blir det en del jobbing neste halvår. Løpetesten har jeg kun gjennomført en gang i regi av forsvaret, og inntrykket mitt var at denne skal gå bra. Så gjenstår den svømminga. Liker meg i vannet, men har ikke trent mye på hurtig svømming, bortsett fra noen uker på videregående for en god stund siden. Legger opp til mye trening neste halvår før opptaket, og skal da prøve å få med 2 økter i svømmehallen pr uke. Fokuset kommer til å bli på svømmingen og å sikre meg øverste del av karakterskalaen på pullupsa. Blir spennende i mai/juni å se hvor jeg ligger. Gruer meg mest til intervjuet. Har forstått at det ikke er uvanlig at de yngste søkerne blir bedt om å søke igjen senere, dersom de ikke fremstår som klare eller modne nok for utdanningen på opptaket. Tror ikke det burde bli et problem, men er 21 år i det jeg skal på intervju.

Lenke til kommentar

Hei igjen folkens,

 

Hvordan går det med treningen frem mot opptaket? Min trening har dessverre blitt veldig utsatt pga en bryst-operasjon. Har vært på kontroll i dag, og fikk endelig klarsignal/lov til å trene.

 

Jeg har vært uten trening over en lengre periode nå, og kjenner jeg stresser litt med opptaket. Er det noen som har noe forslag til et allsidig treningsprogram som er målrettet mot PHS? Er på utkikk etter noe som er greit å forholde seg til, som jeg kan følge med god progresjon underveis.

 

Noen stikkord

- trent lite styrke. Aldri (?) løftet benkpress

- grei kondisjon. Godt vant med løping, men trengs trening her og

- svømmer brukbart, men har mye å lære. Legger derfor opp til 2 svømmeøktet i uken.

 

Har planer om å melde meg inn på svømmehall/treningsstudio i nærheten her. Begynner treningen i morgen den dag! Godt å endelig ha fått "lov" av legen til å trene.

 

Tror dere det er mulig å gå fra mitt litt dårlige utgangspunkt til å faktisk kunne klare opptakskravene? Er virkelig motivert for å få til dette her, men kommer vel til å kreve sitt!

Lenke til kommentar

Hvis du melder deg inn i treningsstudio får du som regel 1-2 PT-timer inkludert. Bruk disse, la en PT sette opp et program for de målene du setter deg.

Det er enda lenge til opptak, tren jevnt gjennom vinteren og våren, så er det ingen problem å bestå testene.

Mener å huske det ligger treningsprogram på www.phs.no , men det beste er selvfølgelig å få en PT til å skreddersy et program som passer deg og ditt utgangspunkt.

Lykke til!

 

Edit: Det ligger treningsprogram for hver enkelt øvelse nederst på denne siden: http://www.phs.no/Studietilbud/Bachelor/Opptakskrav/Fysiske-tester/

Endret av Sureño
Lenke til kommentar

Takk for svar! Var innom tanken på dedikert treningssenter, men føler ikke jeg har råd til både det OG svømmehall. Sistnevnte koster 80,- pr gang uten abbonement.

 

Når det er sagt er det visstnok rimelig kurant styrkerom på svømmehallen (dog ingen PT), så spørs om ikke jeg får nøye meg med det.

 

Men takk for gode tips!!

Lenke til kommentar

Tja. Hvis du ser i den andre tråden; https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1381863&st=1420 så er det jo noen som lurer på hvordan det går. Var mye aktivitet frem til skolestart, men lite etterpå. Sikkert en del som ønsker å høre litt om hvordan skoledagen eller ukene er.

 

Personlig så har jeg ikke noen spørsmål ang. opptak, men mer om hvordan skoleåret er lagt opp ellers.

Har lest fagplanene for B1 men lurer feks på hvordan emnet som omhandler Politiets datasystemer er i praksis. Det samme gjelder Fysisk Trening. Er det her dere løper 3000 meter rett etter skolestart? Hvordan er emnet utover høsten? Hva slags krav stilles i løpet av B1?

Lenke til kommentar

Man tester ut eksamensøvelsene noen uter uti B1. Dvs benk, hang ups, 3000m. Emnet inneholder mye rart, bl.a oppsett av treningsprogram og gjennomførelse av dette, livreddende førstehjelp, div treningsteori etc.

Politiets datasystemer, POLD, er nettopp dette, opplæring i Politiets datasystemer v.h.a pc.

Endret av Sureño
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...