Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2013


Gjest medlem-261816

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når det gjelder det med alder har jeg fått veldig mange forskjellige svar. Noen sier det er veldig vanskelig å komme inn når man er 20, andre sier det nesten er umulig, mens andre igjen sier man stiller helt likt. Så vi får vel bare vente å se :) Selv tror jeg at så lenge opptaksnemda kommer frem til at man er moden nok, har ikke alderen noe å si. En 20-åring kan f.eks være mer moden enn en 25-åring. :)

Lenke til kommentar

Jeg vurderer å søke til PHS neste år. Det eneste problemet er at jeg er engstelig for de fysiske testene, noe som egentlig er bare tull (politi er egentlig ikke noe mer fysisk yrke enn å være f. eks rørlegger, og hvilken politimann må svømme og dykke i tjenesten?).

 

Kondisen er god, så løpetesten skal gå greit. Men svømmeteknikk eier jeg ikke, og jeg har vannskrekk. Jeg har dårlig styrke, tar knapt 45 i benken en rep, og høy bom klarer jeg hvertfall ikke.

 

Hvor mye teller resultatene på testene for opptak? Kan man komme inn med 1 poeng i alt?

 

Og hva gjør man når man er i intervju med opptaksnemnda? Hva blir du spurt om?

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar

Alder er ikke nødvendigvis ett hinder, handler om å være moden nok. Så tror ikke dere skal bekymre dere så mye om alderen, tenk heller igjennom svarene dere ga under intervjuet og gruppeoppgaven. Virker de reflekterte og saklige, går det nok bra :)

 

Til deg som var redd for de fysiske kravene:

Du har ca 11 mnd på deg til å klare kravene. Så om du virkelig vil inn på politihøgskolen, er dette ingen hinder. Kan virke umulig nå, men alle kravene er mulig å komme godt innom på 11 mnd.

Lenke til kommentar

Ikke bekymre deg så alt for mye om de fysiske testene. Jeg møtte opp og visste med meg selv at styrkekravene og dykkinga kom til å gå fint. Selve svømmingen visste jeg ærlig talt ikke om jeg kom til å klare, men for meg gikk det iallefall veldig fint. Løpingen var hard, men det gikk bra det også. Å være politi vil jo innebære å kunne komme borti situasjoner hvor du kan måtte ty til fysisk makt for å hindre ugjerninger i å skje, så de har nok satt et minstekrav på opptaket av den grunn, men også for å kunne skille ut folk lettere. Det er mange fler søkere nå enn tidligere. I teorien så har det ikke noe å si hvilken karakter du får på det fysiske for de bryr seg mer om hvordan du er på intervju osv, men jeg vil tro at jo høyere karakter du har, jo mer sikret er du. På intevjuet blir du spurt mye om ditt syn på innvandrere og andres kulturer. Du blir også spurt om forskjellige situasjoner du har vært i. Håper tilbakemeldingen min er til hjelp :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vurderer å søke til PHS neste år. Det eneste problemet er at jeg er engstelig for de fysiske testene, noe som egentlig er bare tull (politi er egentlig ikke noe mer fysisk yrke enn å være f. eks rørlegger, og hvilken politimann må svømme og dykke i tjenesten?).

 

Kondisen er god, så løpetesten skal gå greit. Men svømmeteknikk eier jeg ikke, og jeg har vannskrekk. Jeg har dårlig styrke, tar knapt 45 i benken en rep, og høy bom klarer jeg hvertfall ikke.

 

Hvor mye teller resultatene på testene for opptak? Kan man komme inn med 1 poeng i alt?

 

Og hva gjør man når man er i intervju med opptaksnemnda? Hva blir du spurt om?

 

Takker for svar!

Hei!

 

De fysiske testene er ikke til å kimse av, men er langt fra overkommelige. Hvis du tar deg tid til å lese litt lengre bak i forumet, kan du lese over hvor fortvilet jeg var for det fysiske.

 

Utgangspunktet mitt var 35kg i benk 4 reps, 0 hangups, 3:40 på svømmingen, og langt fra bestått løpetest. Dette var i september. Søk opp breaststroke som er en fin teknikk til svømmingen, dersom du sliter/ønsker å svømme bryst.

 

Med andre ord: ting er ikke umulig! Bare å ta kontakt på melding om du vil ha mine tips til fremgang. Du klarer dette fint. Stå på!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-261816

 

Hei!

 

De fysiske testene er ikke til å kimse av, men er langt fra overkommelige. Hvis du tar deg tid til å lese litt lengre bak i forumet, kan du lese over hvor fortvilet jeg var for det fysiske.

 

Utgangspunktet mitt var 35kg i benk 4 reps, 0 hangups, 3:40 på svømmingen, og langt fra bestått løpetest. Dette var i september. Søk opp breaststroke som er en fin teknikk til svømmingen, dersom du sliter/ønsker å svømme bryst.

 

Med andre ord: ting er ikke umulig! Bare å ta kontakt på melding om du vil ha mine tips til fremgang. Du klarer dette fint. Stå på!

 

Langt fra overkommelig? hørtes ikkje bra ut! ;)

 

Lenke til kommentar

Noen som gidder å forklare meg hvorfor man må ha perfekt fargesyn for å bli politi? Klarer faktisk ikke helt å se i hvilke situasjoner jeg skulle trenge 100% optimalt fargesyn. Kanskje det er ting jeg ikke har tenkt over?

 

Har tidligere snust litt på å søke på PHS, men orket ikke bruke tid på det da jeg leste at "nedsatt fargesyn er diskvalifiserende." Jeg sliter med å skilne små nyanser fra hverandre, spesielt av oransje, grønt og rødt. Ellers fungerer jeg hundre prosent skikkelig når det gjelder syn. På tester av typene hvor man skal se tall inni sirkler fylt med masse farger klarer jeg som regel kanskje i snitt 7/10, men sliter å se testene hvor det er små fargenyanser.

Endret av Klatt3n
Lenke til kommentar

Det må nesten noen andre svare på. Jeg tror desverre det er diskvalifiserende(?).

 

 

Uansett, noe jeg fikk i fjeset i dag er: Få seg jobb etter endt utdannelse hos PHS. Noen andre som er litt bekymret for å ende opp som arbeidsledig etter å ha fullført utdannelse hos PHS? Jeg kan ikke tenke meg en annen fremtid enn å jobbe innen politiet pr dags dato. Hva tenker dere?

Endret av bmw1502
Lenke til kommentar

Det må nesten noen andre svare på. Jeg tror desverre det er diskvalifiserende(?).

 

 

Uansett, noe jeg fikk i fjeset i dag er: Få seg jobb etter endt utdannelse hos PHS. Noen andre som er litt bekymret for å ende opp som arbeidsledig etter å ha fullført utdannelse hos PHS? Jeg kan ikke tenke meg en annen fremtid enn å jobbe innen politiet pr dags dato. Hva tenker dere?

 

Hvis du er villig til å flytte litt på deg, og starte med eventuelt vikariat for å opparbeide litt erfaring så tror jeg ikke det vil bli noe problem. Jeg har f eks ingenting imot å jobbe litt ute i distriktene til å starte med.

Endret av Jmarth
Lenke til kommentar

Det må nesten noen andre svare på. Jeg tror desverre det er diskvalifiserende(?).

Det er diskvalifiserende, har jo sitert et utsnitt av "medisinske krav" i innlegget mitt. Det jeg ikke forstår er hvorfor. Jeg kunne forstått at fargeblindhet var diskvalifiserende, men at "nedsatt fargesyn" (et veldig vidt begrep) i sin helhet er diskvalifiserende synets jeg er rart. Det er greit nok at det er det, men jeg skulle ønske at noen kunne gi meg konkrete eksempler på hvor 100% perfekt fargesyn er en nødvendighet.
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke, så dette blir bare litt logisk tenking fra min side. Som sagt er begrepet "nedsatt fargesyn" et veldig vidt begrep. Hvis man har 1% nedsatt fargesyn, er jo dette i teorien nedsatt fargesyn.

 

Men her må man vel tenke innenfor rimelighetens grenser og legene har jo sine metoder til å teste fargesynet. Deretter kommer de vel til en konklusjon.

 

Vet ikke hvilke situasjoner som krever perfekt fargesyn, men er jo ikke tvil om at godt fargesyn er viktig i en situasjon der man f.eks. må gi et signalement på mennesker eller en bil i mørket. Man kan få med seg svært viktig info har man synet i orden, og i motsatt fall gå glipp av viktige detaljer i farger etc hvis synet er svekket.

Lenke til kommentar

Det må nesten noen andre svare på. Jeg tror desverre det er diskvalifiserende(?).

 

 

Uansett, noe jeg fikk i fjeset i dag er: Få seg jobb etter endt utdannelse hos PHS. Noen andre som er litt bekymret for å ende opp som arbeidsledig etter å ha fullført utdannelse hos PHS? Jeg kan ikke tenke meg en annen fremtid enn å jobbe innen politiet pr dags dato. Hva tenker dere?

 

http://www.tv2.no/nyheter/politisk/siv-jensen-systemet-staar-i-veien-for-fornuften-4052109.html

 

"Hun lover både jobb til alle politistudenter med bestått eksamen, topp moderne utstyr til politiet og mer penger til PST."

 

Bare å håpe hun er god for sine ord!

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke, så dette blir bare litt logisk tenking fra min side. Som sagt er begrepet "nedsatt fargesyn" et veldig vidt begrep. Hvis man har 1% nedsatt fargesyn, er jo dette i teorien nedsatt fargesyn.

 

Men her må man vel tenke innenfor rimelighetens grenser og legene har jo sine metoder til å teste fargesynet. Deretter kommer de vel til en konklusjon.

 

Vet ikke hvilke situasjoner som krever perfekt fargesyn, men er jo ikke tvil om at godt fargesyn er viktig i en situasjon der man f.eks. må gi et signalement på mennesker eller en bil i mørket. Man kan få med seg svært viktig info har man synet i orden, og i motsatt fall gå glipp av viktige detaljer i farger etc hvis synet er svekket.

 

Riktig.

Store deler av jobben er å skrive dokumenter basert på observasjoner. Er man fargeblind i større eller mindre grad blir rapporten og eventuelt straffesaken svekket.

 

Og ang fysiske krav. De er der blant annet fordi man ikke kan påregne å gå rett i kontorjobb. Msn har en beredskapsfunksjon uansett hva man jobber med, da må man påregne at noen fysiske krav stilles.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...