Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2013


Gjest medlem-261816

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uansett, på vinteren er det studier (hvis jeg kommer inn) og trening i fokus for min del, så omgivelsene er ikke så viktige. Dessuten kan jeg pendle hjem i helgene om det trengs.

 

Ble det ikke nevnt tidligere at det er en kro / pub (?) på skolen i Stavern? Hørtes iallefall ut som et veldig godt sosialt tiltak den gang. :)

Endret av bmw1502
Lenke til kommentar

Trur du Kongsvinger er bedre? :)

 

Nei, og det mye av det bmw nevner over her. I Stavern har vi egen pub/bar for studenter, ansatte og andre som er på kurs. En veldig fin måte å bli kjent med både forelesere og andre på en annen måte enn vi ellers ville gjort. PHS Stavern ligger på JKØ's (Justissektorens kurs- og øvingssenter) område. Her ligger både hovedkvarteret til UP, redningssentral og det blir brukt til øvings- og kursted for veldig mange. Jeg har hatt stort utbytte av å være litt frampå og spørre alle de forskjellige som er innom hva de driver med og få høre deres meninger om ting.

 

For ikke lenge siden fikk mange av oss være med på øvelse med finske, svenske og danske spesialstyrker også, i tillegg til BT (Delta). Så nettopp det at skolen i Stavern ligger på det området det faktisk gjør (med så mange ressurssterke "enheter" på en plass), gjør at jeg ikke angrer et sekund på at jeg søkte meg dit.

 

Edit: Nå vet jeg for lite om de andre skolene til å uttale meg veldig sikkert om Stavern er best. Men det ovenfor er i alle fall mine argumenter for hvorfor jeg trives såpass godt som jeg gjør i Stavern :)

Endret av Downhill
Lenke til kommentar

For meg så står det mellom Kongsvinger og Stavern på førstevalget.

Hadde kongsvinger i år men får se hvordan det blir til neste år.

 

Begge skolene er godt likt av studentene som går/har gått der.

Det som trakk opp Kongsvinger for min del var det at jeg kjenner greit til Kongsvinger siden jeg har bodd et år i Hedmark tidligere. SIO sitt studenthus som ville vært førstevalget når det kom til sted å bo virket som en _veldig_ kurant løsning. Sentralt og passe priset.

Nedturen med Kongsvinger er at man bare går der på førsteåret. Sisteåret er i Oslo, en by jeg ikke trives så altfor godt i.

 

Når det kommer til Stavern så er det jo en fin plass. B1 og B3 på samme sted ser jeg på som veldig positivt. SIV har nok større pågang på hyblene sine enn det som er på Kongsvinger, men det er jo sånt som løser seg uansett. Vestfold er et ganske lite fylke, og de har stappet mange byer inn på den plassen de har så det er ikke så langt å dra dersom man trenger litt avveksling. Regner egentlig med at det blir Stavern på førstevalg til neste år. Med mindre Kongsvinger plutselig skal begynne å ha B3.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-261816

Hvis du har noe på vandelen, feks trafikkbot eller liknende (som i mitt tilfelle), så blir du intervjuet av en person fra politiet.

 

Hvis du derimot ikke har noe på vandelen, så er det vilkårlig hvem som intervjuer deg, og da blir det en av dem Downhill nevner lenger oppe.

 

Jeg kan rett og slett ikke huske at hun sa noe om at nå var det opp til karakterer eller slik. En meget bestemt politidame med steinansikt som "forhørte" meg.

 

For å avkrefte påstanden om at intervjuer kan hinte til hvilket utfall du får (egnet/uegnet), så kan det nevnes at intervjuer umulig kan vite dette før etter du har blitt intervjuet.

 

Etter intervjuet, skal den som intervjuet deg først score deg på forskjellige kriterier, alene. Deretter setter hele nemda seg ned (de fire personene som var tilstede under gruppeoppgaven), og legger sammen score fra gruppeøvelse, og score fra intervju, personlighetstest, evnetester og diverse.

 

Under gruppeoppgaven ble du vurdert objektivt av en person som ikke har kjennskap til din saksmappe, eller deg som person. Denne personen er en annen enn den som intervjuer deg. På den måten får man to uavhengige syn på kandidaten, og en mer rettferdig bedømmelse av egnet vs uegnet.

 

Så nei, intervjuer kan med 100% sikkerhet ikke vite det endelige utfallet av saken, før etter at du har forlatt bygget. Så vi må bare leve i spenning, hehe :)

 

Kor du har dette med kem som intervjuer kva kandidat frå? :) Står det noken plass?

Lenke til kommentar

Mye bra med Stavern, Kongsvinger og Bodø. Men ikke glem at Oslo har den største studentmassen og det er svært mye sosialt som skjer der. Det er litt trangt, men det merkes hovedsakelig rundt eksamenstider hvis man ikke møter før 10 - tiden for å lese. Da er de fleste plassene tatt.

 

Det er mange forelesere og instruktører på phs Oslo, så et godt fagmiljø.

 

I Oslo studerer man midt i smørøyet, og det går buss/t-bane/trikk ca en gang i minuttet.

 

Jeg gikk i Oslo i tre år, og selv om fasilitetene til Stavern/Kongsvinger er gode, har jeg gått lei av å bo så landlig til etter en ukes tid de gangene jeg har vært på kurs der. Jeg har aldri hørt om noen som har mistrives i Oslo, til tross for verken byen eller plassmangel på skolen.

 

Lykke til med opptaket folkens.

Lenke til kommentar

Dette tar toppen av kransekaka. I dag påstod en rådgiver ved skolen min at jeg ikke hadde Generell Studiekompetanse! "Jaha? Hvordan forklarer du at jeg er kvalifisert til flere studiesteder som krever GENS?" hun ble paff og spør meg hvilke studier, jeg forklarer at jeg alt har vært på opptak hos PHS. Dette kunne hun ikke skjønne og videre nektet hun å skrive ut "Vitnemål", så det ble "Kompetansebevis"

 

Jeg har jo bestått i alle fellesfag! Norsk, engelsk, historie, naturfag, matte og samfunnsfag.

Jeg har stryk i ett fag som heter "Medier & produksjon" men dette faget inngår i "Felles programfag" og skulle ha nada å si.

Lenke til kommentar

Dette tar toppen av kransekaka. I dag påstod en rådgiver ved skolen min at jeg ikke hadde Generell Studiekompetanse! "Jaha? Hvordan forklarer du at jeg er kvalifisert til flere studiesteder som krever GENS?" hun ble paff og spør meg hvilke studier, jeg forklarer at jeg alt har vært på opptak hos PHS. Dette kunne hun ikke skjønne og videre nektet hun å skrive ut "Vitnemål", så det ble "Kompetansebevis"

 

Jeg har jo bestått i alle fellesfag! Norsk, engelsk, historie, naturfag, matte og samfunnsfag.

Jeg har stryk i ett fag som heter "Medier & produksjon" men dette faget inngår i "Felles programfag" og skulle ha nada å si.

 

Ta kontakt med skoleledelsen i kommunen, et nivå over.

Lenke til kommentar

Kor du har dette med kem som intervjuer kva kandidat frå? :) Står det noken plass?

 

 

Dette finner du på PHS sine egne sider, blant publikasjoner. Tror det har vært linket til dokumentene tidligere.

 

Med andre ord offentlig informasjon, og ikke noe hemmelig. PHS legger forøvrig ut mye annet spennende og lærerikt politi & samfunnsstoff, så verdt å utforske sidene deres :)

Lenke til kommentar

Det er ikke så mye bedre på de vanlige skolene. Har vært igjennom lignende runde nå selv.

PHS ville ha vitnemål/kompetansebevis fra LK06 og ikke R94 som jeg hadde. Har jo noen fag på den ene standarden og noen på den andre. Skolen min nektet å gjøre konverteringen før de hadde gjort unna vitnemål osv for vanlige elever. noe som resulterte i at jeg havnet bakerst i køen og har fortsatt ikke mottatt det jeg skulle ha sendt inn sammen med søknaden. Irriterende ting å bli stoppet av.

 

Har rundt 48 poeng nå. Og det burde egentlig være nok. Men siden jeg har et år ekstra på meg nå så skal jeg prøve å ta et par fag i høst og. Så får man håpe skolen klarer å få ordnet papirer til meg på nyåret.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-261816

 

 

 

Dette finner du på PHS sine egne sider, blant publikasjoner. Tror det har vært linket til dokumentene tidligere.

 

Med andre ord offentlig informasjon, og ikke noe hemmelig. PHS legger forøvrig ut mye annet spennende og lærerikt politi & samfunnsstoff, så verdt å utforske sidene deres :)

 

Eg har lest dokument om opptaksprosessen, men ikkjr komrn over den infotmasjonen om at det var politi som intervjua dei med vandel.

 

Ellers enig. Mykje interessant på phs sine sider.

Lenke til kommentar

Det er ikke så mye bedre på de vanlige skolene. Har vært igjennom lignende runde nå selv.

PHS ville ha vitnemål/kompetansebevis fra LK06 og ikke R94 som jeg hadde. Har jo noen fag på den ene standarden og noen på den andre. Skolen min nektet å gjøre konverteringen før de hadde gjort unna vitnemål osv for vanlige elever. noe som resulterte i at jeg havnet bakerst i køen og har fortsatt ikke mottatt det jeg skulle ha sendt inn sammen med søknaden. Irriterende ting å bli stoppet av.

 

Har rundt 48 poeng nå. Og det burde egentlig være nok. Men siden jeg har et år ekstra på meg nå så skal jeg prøve å ta et par fag i høst og. Så får man håpe skolen klarer å få ordnet papirer til meg på nyåret.

Skal ikke være lett å komme fram i jungelen av byråkrater inspirert av "Etaten" på NRK.

 

De får mene det de mener. Opptaksnemda på PHS og diverse høgskoler mener i alle fall at jeg har generell studiekompetanse og ut i fra de kildene jeg finner på nett, så har jeg også det. Om man går media, dans eller hva det enn måtte være, så er kravet at man skal bestå alle fellesfag. De 6 mediefagene vi hadde skulle ikke ha noe å si.

 

Søkte til og med på BI for noen år siden (søkte mest bare for å se hva de sa om min kompetanse. Var store diskusjoner på VGS jeg gikk på den gangen også) og fikk da en telefon om at jeg manglet karakter i Historie. Thats it. Denne tok jeg opp og bestod med glans :)

 

Litt nedtur å få "Kompetansebevis" på 3 år VGS når jeg har utmerket og gode karakterer i alle fellesfag.

Lenke til kommentar

Litt nedtur å få "Kompetansebevis" på 3 år VGS når jeg har utmerket og gode karakterer i alle fellesfag.

 

Det du må forsøke å få verifisert fra PHS, er at det du får teller som studiekompetanse slik at du får alderspoeng fra du var 20 og ikke slik at du vurderes etter 23/5. Ved 23/5 så teller jo kun karakterene fra de 6 studiekompetansefagene og ikke alt det andre skrotet man har på vitnemålet. For noen er kanskje snittet såpass mye høyere ved 23/5 at de ikke trenger å tenke på alderspoengene men om man ligger i grenseland så skal jo PHS velge den beregningsmåten som gir deg best resultat. Bare synd om du da ikke kvalifiserer for den ene regnemåten.

 

 

If u c. Litt rotete innlegg men

Endret av Alienated82
Lenke til kommentar

Jeg vet jeg har GENS. Jeg oppfyller ikke kravene til 23/5-regelen en gang, så sånn sett hadde jeg aldri blitt kalt inn til opptaksprøver om jeg ikke hadde GENS.

 

Sendte dere rekomandert når dere ettersendte politiattest? Har bare ett orginaleksemplar og ville vært dumt om det havnet vekk, så vurderer rekomandert. Da har jeg dato og kan spore ettersendingen også :)

Lenke til kommentar

Jeg vet jeg har GENS. Jeg oppfyller ikke kravene til 23/5-regelen en gang, så sånn sett hadde jeg aldri blitt kalt inn til opptaksprøver om jeg ikke hadde GENS.

 

Sendte dere rekomandert når dere ettersendte politiattest? Har bare ett orginaleksemplar og ville vært dumt om det havnet vekk, så vurderer rekomandert. Da har jeg dato og kan spore ettersendingen også :)

 

Eg sendte rekomandert på fredag. Veldig greit, såg dei hadde henta det igår.

Lenke til kommentar

Sendte rekomandert jeg også. Ganske dyrt for å sende et brev, men da vet jeg i alle fall at tidsfrist ikke er noe bekymring og jeg kan i tillegg være sikker på at posten når fram dit den skal :)

 

Ellers bekymrer dette med generell studiekompetanse meg. Jeg har ikke arbeidet 5 år sammenhengende. Jeg er oppe i 4 år inklusiv ett års værneplikt (dette teller også) men jeg ønsker meg inn på bakgrunn av hva karakterene mine sier.

Lenke til kommentar

Sendte rekomandert jeg også. Ganske dyrt for å sende et brev, men da vet jeg i alle fall at tidsfrist ikke er noe bekymring og jeg kan i tillegg være sikker på at posten når fram dit den skal :)

 

Ellers bekymrer dette med generell studiekompetanse meg. Jeg har ikke arbeidet 5 år sammenhengende. Jeg er oppe i 4 år inklusiv ett års værneplikt (dette teller også) men jeg ønsker meg inn på bakgrunn av hva karakterene mine sier.

 

3årig vidaregåande skule inngår i 23/5 regelen. Det var beskjeden eg fekk då eg ringte phs. Så dvs. du trenge kun å ha jobba to år utanom. Kor mange poeng har du dersom du blir vurdert etter 23/5 då?

Lenke til kommentar

Leste dette nå nettopp faktisk og det ser faktisk ut til at jeg blir kvalifisert ut i fra 23/5 regelen. Dette går ikke i mitt favør da jeg ikke får noen alderspoeng eller kan skilte med språk- og realfagspoeng. Det eneste jeg har er 2 ussle poeng for førstegangstjeneste. Man får ikke alderspoeng før etter fylte 24 år etter 23/5.

 

Det er ikke nok til å ha en sjanse dersom man regner snittet også her etter tradisjonell måte (plusser sammen alle karakterene i norsk, samfunnsfag, matte, engelsk, historie og naturfag)

Dersom jeg har regnet rett.. plusset sammen alle karakterer pluss eksamenskarakter (eksamenskarakter gjelder for norsk og norsk sidemål) + 2 poeng for førstegangstjeneste = 40 poeng.

Dersom jeg får plusset på standpunkt i de fagene jeg strøyk i pluss privatsieksamen, da skulle jeg ha nok, men tror ikke det er slik man regner på 23/5.

 

F*aen! :wallbash:

Snakkes i 2014!

 

Får jeg ta de fordømrade mediefagene en gang for alle. Nok en gang eksamener i videregående fag til høsten. Da har jeg i alle fall GENS 110% sikkert.

Endret av Mantoius
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...