Gå til innhold

Lønn som IT-ansvarlig "på huset"


Anbefalte innlegg

Synes dette høres urimelig lavt ut? Begynner ingeniørstudiene innen data nå, og så for meg noe ala 500 000 ganske raskt?

Hvorfor det? 3 år studier, kona gikk 5,5 på NTNU med master og tok ped 1 år + exfac++

7 år, mer en det dobbelte av deg og begynnte på 395000 , 410000 året etter, 425000 etter det og har i denne streiken her gått opp til 470.000 .

 

 

Bachelor er bachelor, 3 år er 3 år, som ingeniør 3 årig behøver man ikke tjene mer en sykepleier eller politi som også er 3 år /bachelor.

 

En fordel med master er at stigen er brattere, man kan øke i lønn opp til 6-700K, og en som ikke tok master kanskje stanger på 470 for eks når begge eksemplene er 50 år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må virkelig si det er de-motiverende og se VK1+2 arbeidstagere som tjener bedre enn en person med dyp realfagkompetanse og ingeniørtittelen? Eller er problemet at TS har valgt en jobb der han er overkvalifisert?

Alle kan kalle seg ingeniør, iom at den ikke er beskyttet.

Men ja, min lillebror tjener nesten det dobbelte av meg og han har bare 2 år skole og lærlingetid, mens jeg har 5 års ingeniørmaster.

Lenke til kommentar
Men ja, min lillebror tjener nesten det dobbelte av meg og han har bare 2 år skole og lærlingetid, mens jeg har 5 års ingeniørmaster.

Forskjellene skal utgjevne seg med årene, når begge er 50 skal du i realiteten tjene dobbelt så mye som han igjen. Om du jobber med noe utdanningsrelatert.

 

Samma som mine venner som jobber på rema og ga blanke i vgs og uni, de er nå sjef eller nestsjef og tjener 3 millioner mer en meg totalt ( uten studielån) den dagen jeg begynner å jobbe med master.

Da må jeg jobbe mange år for å ta de igjen, de vil jo tjene penger de årene også.

Lenke til kommentar

Synes dette høres urimelig lavt ut? Begynner ingeniørstudiene innen data nå, og så for meg noe ala 500 000 ganske raskt? Er dette helt urimelig? Trodde ingeniør yrkene lå høyere en andre yrkes-klasser? Må virkelig si det er de-motiverende og se VK1+2 arbeidstagere som tjener bedre enn en person med dyp realfagkompetanse og ingeniørtittelen? Eller er problemet at TS har valgt en jobb der han er overkvalifisert?

 

Startlønna vil nok ikkje være så veldig høg samnalikna med yrker som krever lav eller ingen utdanning. Forskjellen ligger i lønnsveksten. Ingeniørlønna vil auke på kvart einaste år, medan mange med lavare utdanning vil ha nesten samme lønna som dei starta med gjennom heile yrkeslivet.

Lenke til kommentar
Men ja, min lillebror tjener nesten det dobbelte av meg og han har bare 2 år skole og lærlingetid, mens jeg har 5 års ingeniørmaster.

Forskjellene skal utgjevne seg med årene, når begge er 50 skal du i realiteten tjene dobbelt så mye som han igjen. Om du jobber med noe utdanningsrelatert.

Da må jeg få jobb i oljebransjen :p Det er der han jobber. Helt lattterlig :D Men nå er jeg veldig off-topic her xD

Lenke til kommentar
Har en 3-årig dataingeniørutdannelse og har jobbet som tekniker i snart 5 år for samme firma. (er god på feilsøking software/hardware på pc'er, samt fikse disse problemene.

Det som slår meg er at du er det som på engelsk heter underemployed. Oppgavene du beskriver er ikke først og fremst det jeg forbinder med ingeniørkompetanse.

Jeg ville sondert arbeidsmarkedet litt, om jeg var deg.

 

Ja, jeg er nok det, men da jeg ble ansatt var det harde tider og mange ingeniører her. Ble forespeilet utviklingsmuligheter internt, men lite har skjedd der.

Lønna mi derimot var en grei ingeniørlønn da jeg startet, men har sakket akterut.

Så ja, jeg skal sondere terrenget.

Lenke til kommentar

Forresten, hvis jeg starter i ny jobb som er mer relatert, må jeg starte på begynnelsen av lønnsstigen igjen? Eller forhandler man utfra den lønna man hadde der man sluttet sist?

 

Det vil være ei forhandling mellom deg og den nye arbeidsgiveren, men normalt sett så vil forhandlinga starte med utganspunkt i kva du hadde i lønn før.

Om lønna går opp eller ned vil være avhengig av mange faktorer som f.eks kor mange som konkurrerer om den samme stillinga, kor mykje ansvar du har for fag eller personell, arbeidsmengde og arbeidspress, osv.

 

 

 

Kva er forresten grunnen til at du har sakka akterut på lønna? Har du eller eventuellt fagforening vært dårlige til å forhandle lønn på dine vegne?

Lenke til kommentar

 

Kva er forresten grunnen til at du har sakka akterut på lønna? Har du eller eventuellt fagforening vært dårlige til å forhandle lønn på dine vegne?

 

Dårlige tider for firmaet = lite eller ingen lønnsøkning de siste årene

Lenke til kommentar

Men jeg har et annet spørsmål også. Nå som jeg skal ut og søke jobb; hvor viktig er det for en ny arbeidsgiver hvor mye du kan? Jeg har som sagt sittet i en stilling jeg er overkvalfisert til i noen år nå og er veldig god på software/hardwareproblematikk og generelle problemstillinger. Karakterene mine fra høyskolen er ikke noe å skryte av, men det er også 10 år siden jeg gikk ut av skolen. Var kjempevanskelig jobbmarked da jeg gikk ut, så måtte ta diverse vikariater før jeg endte opp i den jobben jeg har nå. Har masse generell arbeidserfaring (kontor o.l.), men ikke så mye relevant annet enn der jeg er nå. Jeg er derimot veldig flink i jobben min og har kun veldig gode attester å vise til bakover. Er også veldig glad i å lære nye ting, er supereffektiv og pliktoppfyllende. Tror dere en arbeidsgiver henger seg opp i karakterene mine for 10 år siden, eller hvordan jeg er som person, og det faktum at jeg elsker å lære? man kan jo ha utviklet seg masse på 10 år. Det eneste som er synd er at jeg ikke har noen referanse fra der jeg jobber nå i og med at de ikke vet at jeg søker.

Jeg er jo også litt redd for at arbeidsgiver forventer at jeg kan så masse at jeg bare kan skli rett inn i jobben. Jeg kan veldig mye generelt om IT + litt enkel drifting, og photoshop, flash, word, html, css osv., men det er ingenting jeg er ekspert i (enda). Men som sagt er jeg veldig lærevillig, og når jeg først har lært det sitter det veldig godt.

Lenke til kommentar

Problemet med lønnsstatistikken til ingeniører er at veldig mange ender opp i ledelse i private bedrifter og det blir store sprik i lønninger. Statistikken fra tekna er helt ubrukelig, fordi den tar ikke for seg grupperinger, og er veldig generell. Nito sin er noe bedre, hvor man kan sette personer i "klasser". A - D, hvor D typisk er nyutdannede. Gruppe C er ansatte, selvstendige ingeniører med kanskje et mindre fagansvar. B er ingeniører med lederansvar / større fagansvar og A er ala daglig leder/ledergruppe. Mange bedrifter er flinke til å følge denne, og lønnen er lettere å spesifisere.

Jeg har for det meste eksempler fra det private teknologibedrifter innen elektronikk og mekanikk, men kjenner meg ikke igjen i tallene som blir nevnt i tråden ang. lønnsvekst. Sivinger som ikke går i ledelsen har "låst" seg på et hakk 60-70000kr over bacheloring.

Se her:

http://www.nito.no/L...onnskalkulator/

Denne stemmer meget bra for meg i grunnlønn. Privat, 4 år ans., østfold. Hvis du er medlem, kan du logge deg inn og se på alder, gruppe, spesifsere arbeidsgren, osv.

 

Edit: Var litt kjapp med å si låst hakk over bachelor. "Typisk" (igjen mine eksemlper fra private bedrifter) så får en siving 50-60k mer enn bachelor i startlønn i bedriften, så kommer lønnsveksten på dette. Eks: Startlønn: 410k som bachelor, 460k som siving. Snittvekst på 5% i 5 år = 523k bachelor, 587k som siving. Altså har 50k i forskjell økt til 64k.Men det som skjedde i mine eksempler var at sivingene fikk lavere prosent enn bacheloring. par år på rad. Dvs at de var tilbake på ~55k. Dermed slutter folk, spes sivingene og får 100k i økt lønn. de tar inn nye sultne sivinger hvor de kan velge og vrake fra ntnu, med nyutdannet lønnsnivå. Det som siden skjer med bacheloringene er at de fastgrodde får nedre kvartil av lønnsveksten (ca 2-3%) mens nyutdannede får 5-6%.

Endret av JaBBe
Lenke til kommentar

Men jeg har et annet spørsmål også. Nå som jeg skal ut og søke jobb; hvor viktig er det for en ny arbeidsgiver hvor mye du kan?.Karakterene mine fra høyskolen er ikke noe å skryte av

 

[...]

 

Jeg er jo også litt redd for at arbeidsgiver forventer at jeg kan så masse at jeg bare kan skli rett inn i jobben. Jeg kan veldig mye generelt om IT + litt enkel drifting, og photoshop, flash, word, html, css osv., men det er ingenting jeg er ekspert i (enda). Men som sagt er jeg veldig lærevillig, og når jeg først har lært det sitter det veldig godt.

Hva du kan er selvsagt svært viktig. Pluss hva du er i stand til å tilegne deg i jobb. Hvis du er rask til å ta ting, fremhev det i intervjuet.

Med 10 års erfaring er karakterer ikke interessant, muligens med unntak av de store konsulenthusene, men ut fra det du skriver er vel neppe de aktuelle enda.

 

Arbeidsgiver forventer at du kan det du sier at du kan, verken mer eller mindre.

 

Har du vurdert offentlig sektor, forresten? Jeg sitter selv som sjef i en kommunal IT-avdeling, og har ca. 100.000 mer enn deg i året. Og jeg holder til i en relativt liten kommune.

Lenke til kommentar
Forresten, hvis jeg starter i ny jobb som er mer relatert, må jeg starte på begynnelsen av lønnsstigen igjen? Eller forhandler man utfra den lønna man hadde der man sluttet sist?

 

Det jeg har sett så begrenser det seg til kommuner i lokale lønnsforhandlinger og ansinitet bygger du opp i fylkeskommunen.

Kona jonner i Sør-Trøndelag fylkeskommune, flytter vi til Oslo begynner hu i teorien på nytt, men det finner ingen seg i så da blir det forhandlinger i forbindelse med intervju.

 

Forskjellen mellom privat og stat var 75-100 , så traff finanskrisen i 2008 og nå er den 95-100.

Det er liten forskjell fra 1 juli i år / etter streiken / forhandlingene er over nå.

Lenke til kommentar

Men jeg har et annet spørsmål også. Nå som jeg skal ut og søke jobb; hvor viktig er det for en ny arbeidsgiver hvor mye du kan?.Karakterene mine fra høyskolen er ikke noe å skryte av

 

[...]

 

Jeg er jo også litt redd for at arbeidsgiver forventer at jeg kan så masse at jeg bare kan skli rett inn i jobben. Jeg kan veldig mye generelt om IT + litt enkel drifting, og photoshop, flash, word, html, css osv., men det er ingenting jeg er ekspert i (enda). Men som sagt er jeg veldig lærevillig, og når jeg først har lært det sitter det veldig godt.

Hva du kan er selvsagt svært viktig. Pluss hva du er i stand til å tilegne deg i jobb. Hvis du er rask til å ta ting, fremhev det i intervjuet.

Med 10 års erfaring er karakterer ikke interessant, muligens med unntak av de store konsulenthusene, men ut fra det du skriver er vel neppe de aktuelle enda.

 

Arbeidsgiver forventer at du kan det du sier at du kan, verken mer eller mindre.

 

Har du vurdert offentlig sektor, forresten? Jeg sitter selv som sjef i en kommunal IT-avdeling, og har ca. 100.000 mer enn deg i året. Og jeg holder til i en relativt liten kommune.

 

Jeg har ingen preferanser når det kommer til privat eller kommune, så kommune kan være aktuelt ja.

Får vel være flink å fremheve at jeg lærer fort, er jo gjerne sånn innen IT at man må sette seg inn i nye ting på egen hånd.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Ser at jeg må være heldig. Jeg er dataing og begynte å jobbe for 6 år siden, da med en lønn på 300 000 + bonus. Fastlønnen er i dag nesten doblet, og med bonuser så tjente jeg over 700 000 i fjor. Jeg jobber som konsulent ute hos store og krevende kunder - primært som arkitekt i utvikling- og implementeringsprosjekter av datasystemer. Drar inn over 2 millioner i året til min arbeidsgiver.

Tror egentlig ikke at hvilken grad man har spiller så stor rolle, bare man er flink og står på. Viktig å stå på kravene, hadde jeg ikke gjort det hadde jeg nok ikke hatt en fastlønn på mere enn 450k i dag, det var først når jeg sa opp min stilling at min arbeidsgiver snudde seg rundt og ga meg en lønn jeg var fornøyd med.

Endret av dude80
Lenke til kommentar

Det er det som er, man er nødt å bytte jobb noen ganger for å komme i forhandlerposisjon. Har fire og ett halvt års karriere som programmerer, to jobber, og har hatt lønnshopp -> 350'ish -> 400'ish -> 450'ish. For tiden klør det litt etter å se etter ny beitemark, men det har mer med faglig interesse å gjøre enn med lønnsnivå heldigvis. :)

Lenke til kommentar

Det er det som er, man er nødt å bytte jobb noen ganger for å komme i forhandlerposisjon. Har fire og ett halvt års karriere som programmerer, to jobber, og har hatt lønnshopp -> 350'ish -> 400'ish -> 450'ish. For tiden klør det litt etter å se etter ny beitemark, men det har mer med faglig interesse å gjøre enn med lønnsnivå heldigvis. :)

 

Om du er verdifull for det selskapet du jobber i så vil de betale godt for å ikke miste deg.

Til tross for at jeg tjener over 700 000 i selskapet, sitter jeg også med en betydelig andel aksjer i selskapet, og det betales ut godt med utbytte hvert år. Jeg har også forhandlet meg frem til 2 ekstra ferieuker, om jeg står på litt ekstra i perioder.

Lenke til kommentar

Det er det som er, man er nødt å bytte jobb noen ganger for å komme i forhandlerposisjon. Har fire og ett halvt års karriere som programmerer, to jobber, og har hatt lønnshopp -> 350'ish -> 400'ish -> 450'ish. For tiden klør det litt etter å se etter ny beitemark, men det har mer med faglig interesse å gjøre enn med lønnsnivå heldigvis. :)

 

Om du er verdifull for det selskapet du jobber i så vil de betale godt for å ikke miste deg.

Til tross for at jeg tjener over 700 000 i selskapet, sitter jeg også med en betydelig andel aksjer i selskapet, og det betales ut godt med utbytte hvert år. Jeg har også forhandlet meg frem til 2 ekstra ferieuker, om jeg står på litt ekstra i perioder.

Ettersom jeg jobber i det offentlige går det endel politikk i lønnstyringen. Sist jeg gikk opp i lønn ble jeg fortalt at jeg lå rett under andre med lengre ansiennitet på avdelingen. De betaler ikke høyt her, men flere av seniorene trives siden det er stabilt miljø og gunstig arbeidstid. Det blir nok min tur en dag til å komme opp på ett godt lønnsnivå også. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...