Gå til innhold

Lønn som IT-ansvarlig "på huset"


Anbefalte innlegg

Viktig å ikke se seg for blind på statistikker. Det er veldig mange faktorer som spiller inn når det gjelder lønnssetting/stigning etc.

 

Mye går på hvor flink man selv er til å forhandle, hvor flink man er til å synliggjøre at man faktisk gjør en god jobb. Mye går på hvilken type stilling man har, type bedrift og bransje man jobber i og ikke minst hvor bedriften er lokalisert.

 

Det er lettere for f.eks. en selger som selger for 10-20 mill., og forbedrer seg år etter år, å kreve høyere lønn enn det er for en IT-ansvarlig på huset. Konsulenten over her som drar inn 2-3 mill. for firmaet vil også ha gode kort å slå i bordet med under lønnsforhandlingene.

 

IT blir "ofte" sett på som en utgiftspost, et nødvendig onde, og det er derfor viktig å synliggjøre f.eks. besparelser, effektivisering og kostnadskutt. Vise til resultater som gavner bedriften.

 

Det er store forskjeller i lønnsmodellene i forskjellige bransjer også. Bank/Finans har ofte en noe lavere grunnlønn, men dette jevnes ofte ut vha bonusordninger. Potensialet i min arbeidsavtale tilsier at jeg kan få opp til 25% av grunnlønn i bonus dersom jeg tilfredsstiller KPI'ene mine. I tillegg har man rimelige forsikringsordninger, rimelige lån (ofte under normrente) og mange andre frynsegoder (aksjer etc.).

Lønnsoppgjør i bank/finans baserer seg ofte på et lavt grunntillegg, tror det var 1,8% i år. For å møte rammen som resten jobber ut i fra (rundt 3,7-4%) så er man avhengig av enten opprykk i lønnstrinn eller bonus. Får man ikke bonus eller opprykk, så er lønnsstigning 1,8%.

 

Har også jobbet i oljeservice, og der var det få frynsegoder. Subsidiert trening og mulighet til å kjøpe aksjer rabattert. Der fulgte man rammen, slik at man fikk 3,7-4% lønnsøkning uansett.

Men, man hadde ett utrolig bra system for videreutvikling og utdanning gjennom elæring, sertifiseringer, on-the-job training og kurs (tekniske og soft skills). Man hadde så og så mange kurs man måtte gjennom på hvert trinn av "lønnsstigen" man befant seg på, med en gitt tid å fullføre disse på. Stod man på og jobbet hardt kunne man stige ganske fort lønnsmessig opp til et visst nivå. Videre var det gode muligheter til å reise rundt omkring i verden.

Men dette var firmaet jeg jobbet i, det er store forskjeller i frynsegoder og avtaler i de forskjellige firmaene innen oljeservice.

 

Operatørselskapene (Statoil, Exxon, GDF etc.) er nok der man kan få de beste avtalene, både med tanke på lønn og frynsegoder. Har ikke jobbet for operatørselskaper, men har en del venner som har jobbet/jobber i slike selskaper. De lider ingen nød :)

 

Til syvende og sist er det hvor verdifull bedriften synes din innsats er, som er utslagsgivende.

Kan de ikke klare seg uten deg, så er det klart du har sterke kort på hånden :)

 

For å svare litt mer konkret på spørsmålet, så skal jeg selv tilbake til en stilling som "IT-ansvarlig på huset" 1. november. Grunnlønn vil ligge på 595k med muligheter for bonuser, overtid etc. Har ingen utdannelse, men ca. 14 års erfaring fra tilsvarende "potet"-stillinger og runder 40 neste år.

Dette i et mellomstort oljeservice-selskap.

Endret av alphred72
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg er 28 år og har 3 årig bachelor innen IT og er nå ferdig med mine første 6 måneder som "it-medarbeider" innen en internasjonal bedrift som har en av sine lokasjoner her jeg bor i Buskerud.

 

Jeg sitter med ansvaret for en 60 maskiner og personer (innkjøp, servere, hardware og software). Vi har en support service hos hovedkontoret, men det er en "siste" utvei vanligvis da man helst vil løse ting fort.

 

Min tilbudte lønn nå som jeg blir fast-ansatt (vært innleid) er 350.000.

Jeg skulle gjerne sett at den lente seg opp mot 400.000 grunnet ansvaret jeg føler jeg sitter med bl.a.

 

Er dette urimelig? Eller er 350.000 noe jeg burde være godt fornøyd med med min hittils korte erfaring?

Lenke til kommentar

Hmm, du har Bachelor innen IT, 6 måneders erfaring og blitt tilbudt 350K.

 

Bor i Buskerud.

 

Hmm, mulig dette er OK, men du kunne kanskje prøvd å få de til å strekke seg til 400K.

 

Eventuelt, vente i nye 6 måneder og forhandle deg frem til bedre lønn. Om 6-7 måneder, våren 2013, er det jo tross alt tid for lønnsforhandlinger, og du stiller nok litt sterkere da. Ta muligens på deg litt ekstra ansvar, hvis mulig, mens du venter på våren 2013, initativ hjelper alltid. :)

Lenke til kommentar

Jeg er 28 år og har 3 årig bachelor innen IT og er nå ferdig med mine første 6 måneder som "it-medarbeider" innen en internasjonal bedrift som har en av sine lokasjoner her jeg bor i Buskerud.

 

Jeg sitter med ansvaret for en 60 maskiner og personer (innkjøp, servere, hardware og software). Vi har en support service hos hovedkontoret, men det er en "siste" utvei vanligvis da man helst vil løse ting fort.

 

Min tilbudte lønn nå som jeg blir fast-ansatt (vært innleid) er 350.000.

Jeg skulle gjerne sett at den lente seg opp mot 400.000 grunnet ansvaret jeg føler jeg sitter med bl.a.

 

Er dette urimelig? Eller er 350.000 noe jeg burde være godt fornøyd med med min hittils korte erfaring?

 

60 maskiner utgjør kanskje 3,5 dager per klient gjennom året. Antall maskiner høres ikke så voldsomt mye ut på papiret. Men det tilsier ikke at det er lite ansvar, arbeid eller at du bør godta det som er tilbudt. Folk merker ikke IT-drift så lenge maskiner, nettverk og programvare fungerer knirkefritt. Jeg synes det tilbudet hørtes lavt ut faktisk. Men kanskje det kan være en nyttig erfaring å jobbe der en stund til noe annet dukker opp. Erfaring er første prioritet om du ønsker å tjene bedre på sikt.

Endret av dahuff
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg er 28 år og har 3 årig bachelor innen IT og er nå ferdig med mine første 6 måneder som "it-medarbeider" innen en internasjonal bedrift som har en av sine lokasjoner her jeg bor i Buskerud.

 

Jeg sitter med ansvaret for en 60 maskiner og personer (innkjøp, servere, hardware og software). Vi har en support service hos hovedkontoret, men det er en "siste" utvei vanligvis da man helst vil løse ting fort.

 

Min tilbudte lønn nå som jeg blir fast-ansatt (vært innleid) er 350.000.

Jeg skulle gjerne sett at den lente seg opp mot 400.000 grunnet ansvaret jeg føler jeg sitter med bl.a.

 

Er dette urimelig? Eller er 350.000 noe jeg burde være godt fornøyd med med min hittils korte erfaring?

 

Dette var veldig lite. Driver og snakker litt med vikarbyråer nå og de tilbyr 350 000 for faste callsenterjobber.

Her kan du lese om lønninger for ulike yrker i 2011: http://www.dinepenger.no/jobb-og-pensjon/her-kan-du-sjekke-loennen-til-125-yrker/10080582

 

Kundeservice ligger mellom 368-391.000.- i året, og det er jo en lavere stilling enn din

Lenke til kommentar

Er en av to som sitter på lokal supporten til et større oljeselskap. Har ansvaret for ca 1500,- fordelt på et hovedbygg og to mindre lokasjoner.

 

Oppgavene er det telefonsupporten ikke klarer, dvs fysisk support, samt utlevering og henting av utstyr. Det blir litt server, nettverk og printer inni mellom.

 

Ikke akkurat travle dager, jobber på en 50% kapasitet og holder oss innenfor SLA.

Lenke til kommentar

Er en av to som sitter på lokal supporten til et større oljeselskap. Har ansvaret for ca 1500,- fordelt på et hovedbygg og to mindre lokasjoner.

 

Oppgavene er det telefonsupporten ikke klarer, dvs fysisk support, samt utlevering og henting av utstyr. Det blir litt server, nettverk og printer inni mellom.

 

Ikke akkurat travle dager, jobber på en 50% kapasitet og holder oss innenfor SLA.

 

Ok,

Har du noen sertifiseringer?

 

er du innleid via bemanningsbyrå eller fast ansatt?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

En fordel med master er at stigen er brattere, man kan øke i lønn opp til 6-700K, og en som ikke tok master kanskje stanger på 470 for eks når begge eksemplene er 50 år.

 

Dette varierer selvsagt voldsomt.

Selv er jeg så vidt over 30, og har for lengst rundet 500k (grunnlønn), og det med kun et fagbrev.

I tillegg kommer de faste vakttilleggene, overtid osv.

 

Forskjellene skal utgjevne seg med årene, når begge er 50 skal du i realiteten tjene dobbelt så mye som han igjen. Om du jobber med noe utdanningsrelatert.

 

Byttet om ordet "teorien" med "realiteten"?

 

Forresten, hvis jeg starter i ny jobb som er mer relatert, må jeg starte på begynnelsen av lønnsstigen igjen? Eller forhandler man utfra den lønna man hadde der man sluttet sist?

 

Man starter alltid lønnsforhandlinger ut fra hvor man VIL ligge lønnsmessig, hva du har hatt tidligere kan ha relevans, men ikke nødvendigvis.

Sist jeg byttet jobb pratet vi om hva jeg mener jeg bør ha, ikke om hva jeg har hatt.

 

Tror egentlig ikke at hvilken grad man har spiller så stor rolle, bare man er flink og står på. Viktig å stå på kravene, hadde jeg ikke gjort det hadde jeg nok ikke hatt en fastlønn på mere enn 450k i dag, det var først når jeg sa opp min stilling at min arbeidsgiver snudde seg rundt og ga meg en lønn jeg var fornøyd med.

 

I det private er dette helt irktig, i det offentlige er saken litt annerledes.

 

 

Ettersom jeg jobber i det offentlige går det endel politikk i lønnstyringen. Sist jeg gikk opp i lønn ble jeg fortalt at jeg lå rett under andre med lengre ansiennitet på avdelingen. De betaler ikke høyt her, men flere av seniorene trives siden det er stabilt miljø og gunstig arbeidstid. Det blir nok min tur en dag til å komme opp på ett godt lønnsnivå også. :)

 

 

Siden du jobber i det offentlige er det greit å vite at du har krav på innsyn i de andres lønn, slik at du kan se nøyaktig hvordan du ligger an..

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...