Gå til innhold

Slik er den nye Macbook Proen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det mulig å oppgradere SDD disken på disse?

 

Sannsynligvis etterhvert, det virker som om Apple bruker en litt ny plugg nå i forhold til tidligere, men før har det iallfall eksistert oppgraderingskit.

 

Merk at Apple ikke benytter seg av 2,5" "disker", men heller sticks som ser ut som RAM-brikker og som settes rett på hovedkortet.

Lenke til kommentar

17999 er ikke så gale for hva man får... hadde bare skjermkortet vært bedre.

 

Er det ikke? macene pleier å være ok priset om de har akkurat den speccen du vil ha, og man ikke betaler for ting man ikke trenger pga få valgmuligheter. Men synes 18k virker som relativt dårlig value?

 

AtW

16191 med studentrabatt, syntes jeg faktisk er ok value.

 

Den koster det samme som high end mbp har gjort i flere år. Der mister du også i/o, dårligere skjerm, og ssd, til samme prisen som den nye mbp.

 

Så i forhold til hva du fikk i mbp tidligere, syntes jeg den nye, gir mye mer value for pengene.

Apple har lagt seg på prisnivå med de mobile arbeidstasjonene til HP og Dell, så jeg vil påstå at Apple er normalt priset ifht. at de alltid tar ett premium for produktene sine. Forsåvidt relativt forskjellige maskiner, mend et illustrerer dog prisen. Apple MBP vs. feks. Hp Elitbook som er en ISV sertifisert laptop som er testet for å oppfylle MIL-STD-810G. Sistnevnte er jo en betydelig dyrere maskin.

 

Men du får jo en liten og nett maskin med 15" skjerm, men jeg syns det er synd man dropper 17" og avspiser 15" med få porter. Men er evnt naturlig ettersom at etterspørsel styrer alt Apple gjør, tallene på bunnlinja er det som avgjør hva Apple prøver å lansere mer av.

Lenke til kommentar

Nemlig' date=' leste du innholdet og eller?

 

Hvem bryr seg om hvilke andre omkostninger som går til Microsoft så lenge du får tilbake det du har betalt i lisensiering.

Av linken du angir så gir Acer lusne 30 dollar tilbake, andre nekter. Dessuten er det et herk uten like, man må levere tilbake maskinen, lang ventetid osv. Med andre ord er dette designet for at det ikke skal være praktisk gjennomførbart, og i de fleste tilfeller er det ikke teoretisk heller. Dersom jeg kunne valgt det vekk fra ethvert produkt når jeg kjøpte det hadde saken vært en annen. Uansett er det ingen grunn til at man ikke skal kunne kjøpe en laptop uten windows. Det er en kunstig binding som i alle andre markeder hadde vært ulovlig knytting (http://en.wikipedia...._%28commerce%29).

 

Hva er det Microsoft gjør som er så mye verre enn Google' date=' siden du sitter med fasitboken.[/quote']

Ta en kikk selv, i Fasitboken (http://www.ecis.eu/d...choicepaper.pdf).

 

Din tur: hva er det du mener google gjør galt da? Det er jo viden kjent at microsoft kjører en uærlig svertekampanje gjennom div. proxys.

 

Kan forøvrig nevne at jeg aldri har vært i noen Microsoft-krets' date=' og kjører i hovedsak Linux, i dual boot med Windows 7 Professional som jeg, morsomt nok, fikk gratis av MSDNAA.

[/quote']

Du vanker ikke i microsoft kretser men fikk lisens fra MSDNAA. Dette må da være en dårlig spøk fra din side?

Endret av Guybrush Threepwood
Lenke til kommentar

Som Anandtech så kort nevnte, hvis Apple har gått over til å benytte Samsung PM830 kontroller på SSDene i både MacBook Pro Retina og MacBook Air så er det heller tvilsomt at vi får se noen bedre tredjeparts alternativer med det første uansett.

Så planen om å kjøpe en 256 gigger nå, og heller oppgradere til terrabyten når prisene har kommet seg om et år-halvannet fra en tredjepart til en rimelig pris, utgår? Man bør heller gå for 512 til blodpris med en gang eller leve med 256 gig ut levetiden?

Lenke til kommentar

Kan forøvrig nevne at jeg aldri har vært i noen Microsoft-krets, og kjører i hovedsak Linux, i dual boot med Windows 7 Professional som jeg, morsomt nok, fikk gratis av MSDNAA.

Du vanker ikke i microsoft kretser men fikk lisens fra MSDNAA. Dette må da være en dårlig spøk fra din side?

 

Man trenger vel ikke akkurat å "vanke i microsoft-kretser" for å gå på universitetet?

 

AtW

Lenke til kommentar

@Guybrush Threepwood: MSDNAA er utdanningsprogrammet til Microsoft. De fleste (omtrent alle) som går på videregående skoler, høyskoler og universitet i Norge får tilgang til MSDNAA. Også de som skulle være Macbrukere. Personlig kjenner jeg mange Macbrukere som kjører dual/virtuell Windows med MSDNAA lisenser. Det er faktisk ikke en fravalgbar opsjon om lærestedet har MSDNAA avtale.

 

Ellerser spørsmålet om man får tilbake for Windowslisens noe som ikke hører hjemme i denne tråden.

Lenke til kommentar
Så planen om å kjøpe en 256 gigger nå, og heller oppgradere til terrabyten når prisene har kommet seg om et år-halvannet fra en tredjepart til en rimelig pris, utgår? Man bør heller gå for 512 til blodpris med en gang eller leve med 256 gig ut levetiden?

 

Jeg hadde heller kjøpt 256 og en NAS enn å betale blodpris for 512. Har en 256 ssd i maskina mi nå, og det går helt fint.

Lenke til kommentar
Så planen om å kjøpe en 256 gigger nå, og heller oppgradere til terrabyten når prisene har kommet seg om et år-halvannet fra en tredjepart til en rimelig pris, utgår? Man bør heller gå for 512 til blodpris med en gang eller leve med 256 gig ut levetiden?

 

Jeg hadde heller kjøpt 256 og en NAS enn å betale blodpris for 512. Har en 256 ssd i maskina mi nå, og det går helt fint.

Fornuftig forslag, men jeg lurte på hvorvidt det er mulig. Ser forøvrig faktisk nå at man også får en 2.6g prosessor istedet for 2.3 i tillegg til 512gig ssd. Tror den retina macbooken kommer til å holde en stund, så jeg er på tampen til å bare smelle til med full pakke. Er så alt for lenge siden sist oppgradering :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Planlegger å sette opp et NAS hjemme (hvorfor er alle NAS kabinetter med 4-6 disker så forbannet dyre forresten, er ikke opptatt av hastighet.). Men det er praktisk å ha litt filer på maskinen for lynrask tilgang, samt når man er ute av huset. 256 er på grensen til psykologisk klaustrofobi i disse dager. Hvis det er lett å oppgradere om et års tid når prisene antageligvis er betydelig lavere, går det kanskje greit. Er det usannsynlig og jeg må ha 256gig hele levetiden er det skummelt. Når jeg først skal blåse en full neve tusenlapper er det greit å ta siste steget og slippe å angre. Og prosessoren er jo ikke oppgraderbar.

 

Edit: forresten, hvordan er det med varmekontroll på de nye ivy bridge prosessorene? Opplever man større varmeutvikling i praksis fra en 2.6 gig kontra 2.3, eller oppleves varmeutviklingen lik i praksis siden 2.6'en bruker kortere tid på å eksekvere kommandoene der 2.3'en varmer i lengre tid. Klokker de like lavt ned ved ~idle aktivitet?

Endret av Guybrush Threepwood
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...