Gå til innhold

Slik er den nye Macbook Proen


Anbefalte innlegg

Imponerende oppløsning, dog er dette ikke verdens første PC med retinaskjerm. Den første presentert var ASUS ZENBOOK™ Prime UX21A. 1920 x 1080 på 11,6 er også retina, fordi hver piksel dekker mindre enn 57 buesekunder ved normal synsavstand. MacBook Pro med 2880 x 1800 ligger nok under 50 buesekunder (og har klar retinaskjerm). Definisjonen med 57 buesekunder ved normal avstand er Apple sin egen definisjon.

 

I realiteten har man ikke behov for fullt så høy oppløsning, 2560 x 1440 vil gi retinaopplevelse opp mot 17''.

 

Konkurranse kommer det garantert til å bli - det har vel Asus alt vist med å komme med omtrent samme relative oppløsning. Og som også bruker IPS skjerm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skulle ønske det ikke var så syyykt overprisa!

 

Er igrunn sykt keen på en 15" evt 13" med 256 SSD, min første mac.. Men og betale 5k for ssd disk er jo RAN ...

 

 

Vil det være mulig og bytte sjøl ? dvs kjøpe den med minst disk og sette inn ssd ?

 

 

Edit: Kun 15" som kommer med nye skjermen ?

Endret av Lynx_
Lenke til kommentar

Konkurranse kommer det garantert til å bli - det har vel Asus alt vist med å komme med omtrent samme relative oppløsning. Og som også bruker IPS skjerm.

 

Verdt å merke seg at det er IPS-skjerm på denne nye modellen av MacBook Pro også.

 

Hva betyr "og som også bruker IPS skjerm". F.eks at MacBook Pro ikke har. Personlig er det jeg liker best med MacBook Pro den systematiske bruken av Thunderbolt/DP.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trodde du siktet til at Asus kom til å levere tilsvarende skjermer, som også var IPS (som i at du siktet til at nye MacBook Pro ikke hadde IPS) så beklager om jeg mistolket deg litt der.

 

I typisk Apple stil så må du punge ut om du vil ha noe litt annet enn standard konfigurasjonen, personlig kunne jeg tenke meg modellen til 17'990 oppgradert til 2.7GHz i7, kanskje til og med 16GB RAM (bare fordi du ikke kan oppgradere i etterkant..) men for å oppnå dette må jeg over til 22'490 modellen som gir meg 500GB SSD som sikkert står for 90% av prisøkningen noe jeg overhode ikke trenger, typisk..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

17999 er ikke så gale for hva man får... hadde bare skjermkortet vært bedre.

 

Hvordan skal du få inn et kraftigere skjermkort inn i et såpass tynt skal? Det blir jo nærmest umulig om du skal klare å beholde formfaktoren, og ikke minst støynivået og batteri levetiden.

Lenke til kommentar

Er litt synd at det Apple til å dytte på oppløsningen. Men hvis de klarer å få opp oppløsningen på de fleste apparatene så er det bra, får bare håpe at de klarer å sette fokuset på stasjonære skjermer også.

Ellers så var det en spenstig pris, men det er vel kanskje slik man bekjemper leveringsproblemer(vil tro slike skjermer ikke produseres i stort antall enda) slik at de kan bruke litt tid før de går ned i pris.

Lenke til kommentar

17999 er ikke så gale for hva man får... hadde bare skjermkortet vært bedre.

 

Er det ikke? macene pleier å være ok priset om de har akkurat den speccen du vil ha, og man ikke betaler for ting man ikke trenger pga få valgmuligheter. Men synes 18k virker som relativt dårlig value?

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Spørsmålet mitt er; Skal jeg kjøpe den nye med retina skjerm, eller den andre 15" til skolestart i august? Vil helst få kjøpt så fort som mulig.

 

Er det verdt 2500 kroner mer?

 

MacBook Pro 15" - 14 tusen eller MacBook Pro 15" Retina - 16.551 kr. (Studentpriser)

Endret av Krokanrull
Lenke til kommentar

17999 er ikke så gale for hva man får... hadde bare skjermkortet vært bedre.

 

Er det ikke? macene pleier å være ok priset om de har akkurat den speccen du vil ha, og man ikke betaler for ting man ikke trenger pga få valgmuligheter. Men synes 18k virker som relativt dårlig value?

 

AtW

16191 med studentrabatt, syntes jeg faktisk er ok value.

 

Den koster det samme som high end mbp har gjort i flere år. Der mister du også i/o, dårligere skjerm, og ssd, til samme prisen som den nye mbp.

 

Så i forhold til hva du fikk i mbp tidligere, syntes jeg den nye, gir mye mer value for pengene.

Lenke til kommentar
Tror vel de får konkurranse når prsen dukker opp. Alle de andre klarer nok det samme, bare enda billigere...
Selvsagt klarer Asia å lage kopier som er enda billigere ! De ser til og med billigere ut - og det har de vel prøvd seg på siden første gen Air.

 

Kopier? Hvem lager skjermene til apple da, om ikke noen i asia? Japanerne har også prototyper med enda høyere oppløsning.

 

Lenke til kommentar

Spørsmålet mitt er; Skal jeg kjøpe den nye med retina skjerm, eller den andre 15" til skolestart i august? Vil helst få kjøpt så fort som mulig.

 

Er det verdt 2500 kroner mer?

 

MacBook Pro 15" - 14 tusen eller MacBook Pro 15" Retina - 16.551 kr. (Studentpriser)

 

Redusert vekt og tykkelse er vell også store plusser om du skal drasse den med deg til og fra studier?

Lenke til kommentar

og igjen, leder apple vei, og er først ute. Så får vi vente et halvt år, så kommer samsung & co med slike skjermer og. Bare så rart at det alltid er apple som leder vei.

 

Med hva? >=220 DPI? Slike oppløsninger har vært på markedet siden tidlig 2000. Er det ikke strengt tatt Apple som kopierer fra Asus Zenbook-serien? :p

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmålet mitt er; Skal jeg kjøpe den nye med retina skjerm, eller den andre 15" til skolestart i august? Vil helst få kjøpt så fort som mulig.

 

Er det verdt 2500 kroner mer?

 

MacBook Pro 15" - 14 tusen eller MacBook Pro 15" Retina - 16.551 kr. (Studentpriser)

 

Redusert vekt og tykkelse er vell også store plusser om du skal drasse den med deg til og fra studier?

 

Joda, absolutt. Tenker bare om det er vært de 2500 kronene ekstra fra Apple shoppen. Hmm, er vel kanskje det da.

Lenke til kommentar

Spørsmålet mitt er; Skal jeg kjøpe den nye med retina skjerm, eller den andre 15" til skolestart i august? Vil helst få kjøpt så fort som mulig.Er det verdt 2500 kroner mer?MacBook Pro 15" - 14 tusen eller MacBook Pro 15" Retina - 16.551 kr. (Studentpriser)

 

I mine øyne: Helt uten tvil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...