Gå til innhold

LCD- Alt du trenger vite


Ni kon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flott artikkel om LCD!

 

Kan en LCD (med analoginngang) Vise bilder fra en DVD eller en videomaskin ? Evt. finnes det overganger og ledninger å få kjøpt ?

Veeeldi pjaktisk på hytta.

 

Mener å huske at norsk-undergrunn.as (eller hva de nå het) hadde en guide for å lage det motsatte PC-> TV.....

 

Men så begynte de å legge ut informasjon om hvordan kredittkort ikke var sikre (eller hva det nå var), og ble så sperret av politiet.

 

Det var i det hele tatt mye interessant der....

 

Men det er garantert mulig å lage. For en som har litt peiling på elektronikk er det sikkert ikke pes å designe en krets som funker.....

Lenke til kommentar

Angående dette med native skjermoppløsinger, og at man ikke merker forskjell hvis man ikke kjører i denne. Det er en sannhet med modifikasjoner. Min LCD (1920*1200 som native) ser helt forferdelig ut i 1024*768 (som er min oppløsning i diverse spill). Grafikken blir blurret og ikke på langt nær så skarp som den er i sin native oppløsning.

 

Vet ikke om dette gjelder alle skjermer, men kan være greit å sjekke ut før du kjøper skjerm. 1920*1200 er en ganske grei fps-killer i alle fall, så det er greit å være på den sikre siden ;)

 

Magnus.

Lenke til kommentar

Må si at jeg ikke liker ClearType. Hvis jeg ser på skjermen fra 1m + så ser det bedre ut, men sitter jeg nærmere, så blir bokstavene litt 'blurry', og det er jeg ikke den største fan'en av.

LCD-skjermen jeg har en Dell 15" 1503FP (dvi), og er egentlig fornøyd med den, selv om jeg til tider kunne ønske meg en større skjerm.

Lenke til kommentar

Hei igjen alle sammen. Jeg editerer hele tiden mitt innlegg etterhvert som dere kommer med innspill.

 

 

magma_81:

 

Har nå lagt til mere på oppløsning. Håper denne er ok.

 

atrax:

 

Synd den ikke fungerte for deg. Har du prøvd alle de ulike oppsettene i cleartype?

 

Snekker'n :

 

Rengjøring er editert inn.

 

Til alle andre: venter fortsatt på en del svar som jeg kommer til å editere inn så snart jeg er 100 % sikker på disse.

 

Takker for ris og ros, men ros er alltid å foretrekke...

Lenke til kommentar
En liten ting med disse skjermene som jeg ikke har sett omtalt noen steder og det er, hva med renholdet av selve skjermen.?

Tenker da spesielt på dem som sitter og røyker i samme rom, det blir jo da fort et belegg med røyk på denne.

 

Når det gjelder renhold av skjermen vil jeg rette advarsel til samtlige som skal rengjøre alle typer skjermer, også tv-skjermer. SPRUT ALDRI noen form for væske direkte på skjermen. Innen du rekker å tørke av, så har noe av væsken begynt å renne ned mellom skjermen og rammen rundt. Som oftest skjer det ingenting der og da, men på sikt kan dette ødelegge skjermen. Sprut derfor alltid på papiret eller kluten først.

 

Selv har jeg LCD skjermer som jeg til nå har brukt brillerens på. Husker dessverre ikke merket, men forhør deg med optikeren om hvilket middel som er mest skånsomt. Det koster noe mer, men hva betyr det i den store sammenhengen.

 

Til vanlig støvtørring kan jeg anbefale "Nillekosten". Den ser helt forferdelig ut med alle sine farger, og Harryfaktoren er høy. Uansett utseende, den virker effektivt på støv som ikke er blandet med nikotin.

Kosten er basert på statisk elektrisitet som fungerer som en magnet.

 

Hvis du går til anskaffelse av denne kosten, så vær påpasselig med å sjekke at tuppen på kosten er beskyttet. Noen koster kan ha en tupp det står ut skarpe kanter.

 

oivind_dahle: Putt gjerne denne infoen inn i posten din.

Lenke til kommentar

De fleste 19" har samme som 17", dette betyr ikke at der vil se noen særlig forskjell i kvaliteten på bilde, bilde er bare større.

 

Dette er jo litt feil. 17" med 1280x1024 har et skarpere bilde enn 19" med samme oppløsning. En 19" har en punktavstand på 0.294mm, mens 17" har kun 0.264mm. Lavere punktavstand gir skarpere bilde (noe du selv skriver i posten din)

 

Angående native oppløsninger: En skjerm med native 1600x1200 vil ikke se like bra ut i 1024x768, men går du ned til 800x600 så vil det igjen se fint ut.

Lenke til kommentar

De fleste 19" har samme som 17", dette betyr ikke at der vil se noen særlig forskjell i kvaliteten på bilde, bilde er bare større.

 

Dette er jo litt feil. 17" med 1280x1024 har et skarpere bilde enn 19" med samme oppløsning. En 19" har en punktavstand på 0.294mm, mens 17" har kun 0.264mm. Lavere punktavstand gir skarpere bilde (noe du selv skriver i posten din)

 

Angående native oppløsninger: En skjerm med native 1600x1200 vil ikke se like bra ut i 1024x768, men går du ned til 800x600 så vil det igjen se fint ut.

 

presisere: jeg skriver: de fleste 19" har same oppløsning som 17", dvs: feks 1280x1024. Noen 19" har høyere oppløsning, men de fleste leveres i dag med 1280 x 1024. Videre skriver jeg: at de har samme oppløsning gir ikke særlig foskjell i kvaliteten (sannhet med modifikasjoner, det er en en liten forskjell men ikke en drastisk).

 

 

Presisere 2: native oppløsning: igjen pga at de matematisk ikke går opp i hverandre.

 

Men takk for at du viser interesse for posten. Skal editere det du sier inn. (sitter på jobben så er litt opptatt).

Lenke til kommentar
Rengjøring av skjermen din. Hva bruker jeg?

 

Svaret er enkelt og billig: Mikrofiberklut. Denne kan kjøpes i de fleste dagligvarebutikker for en billig penge. Fukt den gjerne med litt vann. Dette tar de fleste flekker. Og puss over skjermen med varsomhet.

Jeg har sett andre som advarer mot å bruke Mikrofiberklut. Det hevdes at de små fibrene rett og slett vil kunne lage riper i skjermen.

 

Selv bruker jeg en slik støvkost som nevnt i en tidligere post. Blir det for ille, benytter jeg Laptop Cleanser. Les test hos Barbara.no:

 

http://barbara.no/tester/laptopcleanser/index.html

Lenke til kommentar
Rengjøring av skjermen din. Hva bruker jeg?

 

Svaret er enkelt og billig: Mikrofiberklut. Denne kan kjøpes i de fleste dagligvarebutikker for en billig penge. Fukt den gjerne med litt vann. Dette tar de fleste flekker. Og puss over skjermen med varsomhet.

Jeg har sett andre som advarer mot å bruke Mikrofiberklut. Det hevdes at de små fibrene rett og slett vil kunne lage riper i skjermen.

 

Selv bruker jeg en slik støvkost som nevnt i en tidligere post. Blir det for ille, benytter jeg Laptop Cleanser. Les test hos Barbara.no:

http://barbara.no/tester/laptopcleanser/index.html

 

Hei espen.

 

Den informasjonen er hentet fra infocare's guru på lcd. Han har vært på en rekke kurs om emnet, blant annet hos ulike produsenter og alltid fått høre at mikrofiberkluter er det desidert beste ;)

 

men det er klart mikrofiberkluten du bruker til skjermen bruker du kke til å vaske leilighten med, men det tror jeg er inneforstått hos de fleste...

Lenke til kommentar

Bra jobba Øyvind. Liker når folk øser av sin kunnskap her på forumet og ikke bare gyver løs på hverandre i meningsløse krangler.

 

Om cleartype : Blir dødsbra på min Hansol H950, men på jobben hvor de har Dell 18" blir skriften faktisk mye mer fuzzy ved bruk av cleartype.

 

Det står det forsåvidt også en advarsel om at den kan bli på enkelte stasjonære flatskjermer. På bærbare skal det vistnok alltid bli bra..

Lenke til kommentar
Rengjøring av skjermen din. Hva bruker jeg?

 

Svaret er enkelt og billig: Mikrofiberklut. Denne kan kjøpes i de fleste dagligvarebutikker for en billig penge. Fukt den gjerne med litt vann. Dette tar de fleste flekker. Og puss over skjermen med varsomhet.

Jeg har sett andre som advarer mot å bruke Mikrofiberklut. Det hevdes at de små fibrene rett og slett vil kunne lage riper i skjermen.

 

Selv bruker jeg en slik støvkost som nevnt i en tidligere post. Blir det for ille, benytter jeg Laptop Cleanser. Les test hos Barbara.no:

http://barbara.no/tester/laptopcleanser/index.html

 

Hei espen.

 

Den informasjonen er hentet fra infocare's guru på lcd. Han har vært på en rekke kurs om emnet, blant annet hos ulike produsenter og alltid fått høre at mikrofiberkluter er det desidert beste ;)

 

men det er klart mikrofiberkluten du bruker til skjermen bruker du kke til å vaske leilighten med, men det tror jeg er inneforstått hos de fleste...

OK. Da velger jeg å tro at Mikrofiberklut er det rette. Det med at den kunne lage riper, tror jeg at jeg leste en eller annen plass her på forumet.

 

Men en slik statisk støvkost er meget bra. Jeg bruker den jevnlig, slik at det ikke får lagt seg noe særlig støv på skjermen.

 

Ellers så glemte jeg å takke deg for tråden du har startet. Mye nyttig informasjon for de som skal kjøpe LCD skjerm. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...