Gå til innhold

LCD- Alt du trenger vite


Ni kon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei Tim.

 

Det kommer an på hvilken skjerm du velger. Bruker du q17s vil bilde bli betydelig dårligere. Men går du for en Eizo L557 vil du ikke merke den store forskjellen. Dette skyldes helt enkelt hvor bra dekoderen fra analog til digital i skjermen er.

 

Hvis du ikke er en hardcore gamer kan jeg trygt anbefalle deg Eizo'n :)

 

Du kan jo også lete litt rundt etter andre skjermer....

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Jeg vil ha denne Hyundai Q17S! Jeg er vel ingen spessielt Hardcore gamer, men jeg spiller sikkert 1-2 timer om dagen! Spiller spill som CS, Unreal Tournament 2003 og Battlefield.. Nå bruker jeg en sikkert 5 år gammel 17 dell skjerm, vil ikke Hyundai skjermen bli bedre enn dette uten DVI? Er vel ikke mere enn 3-4 måneder til jeg kjøper meg et nytt skjermkort! Burde jeg vente, og da kjøpe en LCD skjerm samtidig som dette kortet?

 

Jeg vil gjerne ha ny skjerm nå!

Lenke til kommentar

Min erfaring med Q17S uten DVI:

Den blir slått i fillebiter av en hvilkensomhelst 17" crt. (Ble slått av samboeren min sin 6 år gamle crt i hvertfall...)

Så tror det lureste er å vente til du får skjermkort med dvi, eller kjøpe en 17" LCD som takler vga-tilkobling, som f.eks Eizo L557. Folk sier at Eizoen ikke skal være like bra på ghosting i spill som Q17S, så du får tenke nøye igjennom hva slags bruk som er viktigst for deg før du kjøper.

Lenke til kommentar
Min erfaring med Q17S uten DVI:

Den blir slått i fillebiter av en hvilkensomhelst 17" crt. (Ble slått av samboeren min sin 6 år gamle crt i hvertfall...)

Så tror det lureste er å vente til du får skjermkort med dvi, eller kjøpe en 17" LCD som takler vga-tilkobling, som f.eks Eizo L557. Folk sier at Eizoen ikke skal være like bra på ghosting i spill som Q17S, så du får tenke nøye igjennom hva slags bruk som er viktigst for deg før du kjøper.

 

Enig med frøkna her.

 

Q17s egner seg ikke i det hele tatt uten DVI - dessverre.

Men Eizo L557 er en kongeskjerm, du kan jo lese hva andre mener om den. Det er linka til den i posten min.

Lenke til kommentar
Du glemte fargedybde i båndbredde-regnestykket ditt, trur eg.

 

Dessuten er det regne stykket ditt der for hvor mye data som flyttes, ikke nødvendigvis for den frekvensen på den bus-hastigheten den kjøren. Dog dette er og kverulere.

 

Den riktige benevnelsen der er Gi/Mi/KiBibps.

 

He he. Det blir litt for avansert syns jeg å begynne med dette i denne guiden. Dette skulle bare være en enkel post for de som er nye i dette feltet.

 

Ellers takk for komentar ;)

Lenke til kommentar

Flott post! Jeg ble også veldig 'hypp' på Q17S..hehe. Lag flere slike poster! Artig og lærerikt å lese! :yes:

 

Et lite spørsmål: Det fins vel VGA to DVI adaptere(ellerno), gjør det ikke det? En liten kloss eller et eller annet man kan sette i VGA utgangen på skjermkortet, og på andre enden av 'klossen' er det DVI...?

 

:)

Lenke til kommentar
"]Et lite spørsmål: Det fins vel VGA to DVI adaptere(ellerno), gjør det ikke det? En liten kloss eller et eller annet man kan sette i VGA utgangen på skjermkortet, og på andre enden av 'klossen' er det DVI...?

 

 

Kort svar: Nei

 

Lengre svar: Det finnes tre forskjellige DVI kontakter, DVI-A, DVI-D og DVI-I.

 

DVI-A er veldig sjelden. Denne sender kun et analogt signal. Denne er sjelden rett og slett fordi man like godt kan bruke VGA :)

DVI-D er bare digital. Adapter til VGA på denne er derfor nyttesløst.

DVI-I har både analogt og digitalt signal.

 

VGA utgangen du kjenner sender kun et analogt signal. Derfor vil du kunne få en overgang til DVI-A, men det hjelper ingenting i denne situasjonen. Signalet er fortsatt analogt og da må monitoren konvertere det.

 

På de fleste skjermkort så har du en DVI-I utgang. Siden denne sender både et digitalt og analogt signal så kan du bruke en dvi-vga adapter. Fra adapteren så går det da kun et analogt signal. Siden DVI-I sender både digitalt og analogt signal er det egentlig rart at det er så får kort som har to DVI-I utganger. Da ville jo også de med to LCDer kunne fått utnytta skjermene maks samtidig som de med CRT bare kan benytte en adapter.

 

Skjermer har ofte en DVI-D inngang og ikke DVI-I. Skal du fore en skjerm med analogt signal så må du derfor bruke VGA inngangen.

 

Husk på, adaptere er kun overgang på fysisk grensesnitt. De behandler ikke signalet. For å gjøre signal analoge/digitale må du gjennom en D/A konverter og da vil du få et tap i bildekvaliteten. Hvor stort avhenger av hvor god D/A konverteren er.

Lenke til kommentar

Jeg har nettop fått min L557K og er strålende fornøyd. Nå har ikke jeg noe særlig erfaring med andre lcd skjermer, men den er ihvertfall laaaaangt bedre enn min gamle CRT. Bildekvaliteten er strålende. Samme gjelder lysstyrke og innsynsvinkel. Ergonomien har jeg heller ingenting å utsette på; den oser av kvalitet.

 

Jeg opplver litt ghosting i spill. Jeg er ikke så pirkete på akkurat dette punktet, og det er ikke nok til at jeg finner det irriterende. Har testet mest Halo og Morrowind hittil og det går bra, men jeg tror nok ikke denne skjermen er for hardcore cs-spillere eller de som spiller mye raske fps-spill. Det er det eneste jeg har å utsette på skjermen.

 

Høytalerne er selfølgelig bare tull, men jeg kan ikke tenke meg at noen med stor krav til lyd planlegger å bruke dem.

Lenke til kommentar
Du glemte fargedybde i båndbredde-regnestykket ditt, trur eg.

 

Dessuten er det regne stykket ditt der for hvor mye data som flyttes, ikke nødvendigvis for den frekvensen på den bus-hastigheten den kjøren. Dog dette er og kverulere.

 

Den riktige benevnelsen der er Gi/Mi/KiBibps.

 

He he. Det blir litt for avansert syns jeg å begynne med dette i denne guiden. Dette skulle bare være en enkel post for de som er nye i dette feltet.

 

Ellers takk for komentar ;)

 

 

off topic: GRATULERER MED NYE PUPPER Oivind_dahle :D:D

Lenke til kommentar

 

Dahle’s 10 bud når man kjøper LCD-skjerm.

9 ) TCO-merket.

 

Bør en ikke skygge unna de som annonserer at de følger ISO 13406-2 Class III ? Se Akseptabel mengde døde pixler på en LCD?.

 

 

Når skjermen kommer i posten og lykken er stor. Hva gjør jeg?

 

3. Ser over garantien, og sjekker døde pixler. Måten du gjør det på er å se på en helt hvit side. Se etter pixler som forblir i en annen farge. Du gjentar testen med svart bakgrunn, se etter hvite pixler eller i en annen farge. Du vil kanskje oppleve en eller to døde pixler, men en klynge av dem er helt uakseptabelt. Hvis produsent ikke gir ny, så husk angrefrist loven i Norge.

 

Så lenge det ikke er klynger, så sier ISO-standarden (klasse 3) at en må akseptere opptil 91 pixelfeil på en standard 17" LCD. Hvis en er misfornøyd og benytter angreretten må en selv legge ut for frakt tur-retur (som raskt blir noen hundrelapper per skjerm).

Lenke til kommentar

Ok folkens...

 

Er på utkikk etter en 19" LCD som også skal brukes litt til spilling. Har dere noen anbefaling er på den størrelsen?

 

Jeg tenker litt på Samsung 193T, Hansol H950 og Benq 19" (husker ikke navnet)

 

Jeg kommer de første 3-6 mnd å bruke skjermen med analog utgang (fra en bærbar) derfor er det også viktig at den er god på analog. Min neste bærbare blir en 12" powerbook eller en 15" som begge har DVI.

 

Jeg kommer til også til å bruke skjermen til MP3 avspilling "på lang avstand", produsering av websider, bilde og video redigering.

Lenke til kommentar

Hei,

 

først må jeg takke for en meget bra thread!

Jeg er veldig i tvil om hvilken lcd skjerm jeg skal kjøpe, men jeg har muligheten for DVI, så det er ingen begrensning.

 

Jeg kjøper min første hjemmepc nå og har derfor ikke så mye peiling (har kun hatt bærbare jobbmaskiner). Har lest alle innleggene og tror valget står mellom 3 skjermer: Hundai q17s, Eizo L557, og LG L1710B. Jeg spiller ikke spill, men redigerer bilder (hobby) ev. også video etterhvert. Hvor viktig mener dere det er at man har USB porter på skjermen? Eizo virker veldig bra, men mangler dette. Burde valget mitt styres av denne detaljen?

Lenke til kommentar
Hvor viktig mener dere det er at man har USB porter på skjermen? Eizo virker veldig bra, men mangler dette. Burde valget mitt styres av denne detaljen?

Ang. andre plugger til skjermen:

Selv har jeg ikke sett nytten av USB, derimot hvis du også ønsker å bruke monitoren til video-titting (uavhegig av tv-kort i pc'en) er det også viktig å se etter at monitoren har S-video inngang, evt. composite-inngang. I så fall vil jeg anbefale en 17-tommer fra Acer, AL1731.

Denne skjermen har også en oppdateringsrate på 20ms for HELE fargespektret, ikke kun de grunnleggende noenogtohundre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...