Gå til innhold

LCD- Alt du trenger vite


Ni kon

Anbefalte innlegg

Takk for rask respons, Kristian.

 

Tror ikke jeg kommer til å se video rett på skjermen, men takk for tipset!

 

Dette er kanskje et dumt spørsmål, men erstatter en USB port på skjermen, portene på pc'n? Altså, kan man kople et kamera eller en bærbar minnebrikke til skjermen, istedet for til PCn'? En av grunnen til at jeg lurer på det er pga. all knotingen det blir om jeg må bak pc'n hver gang jeg skal bruke minnebrikken eller overføre bilder fra kameraet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Takk for rask respons, Kristian.

 

Tror ikke jeg kommer til å se video rett på skjermen, men takk for tipset!

 

Dette er kanskje et dumt spørsmål, men erstatter en USB port på skjermen, portene på pc'n? Altså, kan man kople et kamera eller en bærbar minnebrikke til skjermen, istedet for til PCn'? En av grunnen til at jeg lurer på det er pga. all knotingen det blir om jeg må bak pc'n hver gang jeg skal bruke minnebrikken eller overføre bilder fra kameraet.

Det tviler jeg sterkt på (altså at skjermen skulle være en slags usb-skjøtekabel. Men jeg har tatt feil før..). Det jeg hadde gjort var å kjøpe en usb-kabelforlenger (får det på Clas Ohlson for 69,-) så du slapp å knote bakpå maskinen hver gang. Og da slipper du å binde et monitorkjøp til en slik spec.

Lenke til kommentar

Hei Kristian Egil,

 

Vet du om det er forskjell på 731 og 732? Har du brukt din skjerm til redigering av bilder og video?

Jeg sjekket Acer AL 732 og den ser utrolig fin ut. Det gjør også 731, forsåvidt, men jeg lurer på skjermkvaliteten ved billedredigering.

 

Har du testet dette mot de andre skjermene du sammenliknet med?

Lenke til kommentar
Jeg kjøper min første hjemmepc nå og har derfor ikke så mye peiling (har kun hatt bærbare jobbmaskiner). Har lest alle innleggene og tror valget står mellom 3 skjermer: Hundai q17s, Eizo L557, og LG L1710B. Jeg spiller ikke spill, men redigerer bilder (hobby) ev. også video etterhvert. Hvor viktig mener dere det er at man har USB porter på skjermen? Eizo virker veldig bra, men mangler dette. Burde valget mitt styres av denne detaljen?

 

Jeg ville utvilsomt valgt Eizo L557. Har ingen erfaring med LG'en men jeg har sammenligne L557 og Q17s "head to head". Du finner min vurdering av de to skjermene i "Ny LCD skjerm for gamer - anbefalinger/erfaringer?" tråden.

 

Dette er kanskje et dumt spørsmål, men erstatter en USB port på skjermen, portene på pc'n? Altså, kan man kople et kamera eller en bærbar minnebrikke til skjermen, istedet for til PCn'? En av grunnen til at jeg lurer på det er pga. all knotingen det blir om jeg må bak pc'n hver gang jeg skal bruke minnebrikken eller overføre bilder fra kameraet.

 

Ja det kan du! Skjermen har innebygd USB hub. En av fordelene med USB er at du kan seriekoble opp til 127 enheter.

 

F.eks slik:

 

PC - skjerm - printer - scanner - tastatur - kamera osv osv

 

En slik kobling er selvsagt avhengig at hver av enhtene har minst en USB port hver da. Q17s har altså to stykk så du kan putte både kameraet ditt og musa di rett i skjermen om du vil.

 

Men det finnes jo alternative løsninger da. Enten kan du kjøpe en usb hub løst som koster 2-300 kroner. Eller du kan kjøpe et frontpanel til PCen. Dette får du fra under hundrelappen og oppover. Chieftec panel for 2xUSB og 1xFireWire koster 86 kroner på Komplett ;)

Lenke til kommentar
Hvor viktig mener dere det er at man har USB porter på skjermen? Eizo virker veldig bra, men mangler dette. Burde valget mitt styres av denne detaljen?

Ang. andre plugger til skjermen:

Selv har jeg ikke sett nytten av USB, derimot hvis du også ønsker å bruke monitoren til video-titting (uavhegig av tv-kort i pc'en) er det også viktig å se etter at monitoren har S-video inngang, evt. composite-inngang. I så fall vil jeg anbefale en 17-tommer fra Acer, AL1731.

Denne skjermen har også en oppdateringsrate på 20ms for HELE fargespektret, ikke kun de grunnleggende noenogtohundre.

 

Hei igjen,

AL1731 virker meget bra. Har du god erfaring med den ift. video- og bildebehandling? Er menyene logiske på denne monitoren?

 

mvh

 

Mikkel

Lenke til kommentar
Et lite spørsmål:

 

Er det mulig å "brenne" (brenne fast et bilde som står over tid) inn en LCD skjerm? Vet at det er mulig på plasma skjermer, men er usikker på LCD. Noen formeninger?

 

 

des,OUT!

nei, det er ikke mulig å brenne inn bildet på en lcd skjerm, men det man derimot kan oppleve dersom et statisk bilde står på lenge(f.eks oppgavelinja i windows xp), og dette bildet deretter går bort(som hvis man begynner spille et spill og oppgavelinja forsvinner), vil man kunne se et ganske utydelig avtrykk etter oppgavelinja ved mørke farger i spillet, som vil forsvinne etter en liten stund, (eller man kan bare skru skjermen av/på)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...