Gå til innhold

LCD- Alt du trenger vite


Ni kon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

synsvinkel.

 

Synsvinkelen er oppgitt i de forskjellige LCD skjermene og har du en nyere modell ser du godt bilde på skjermen uten å sitte rett foran ( du kan godt sitte å se fra siden, hvis det er et behov).

 

En ting er å se bildet, en annen ting er hvor godt bildet ser ut! Som dinside skriver:

 

På vårt mest kritiske digitalfoto, av en valmue i full blomstring, forsvinner intensiteten i rødfargen på alle LCD-skjermer, når man reiser seg fra stolen mens man holder blikket på skjermen.

 

Litt mer fra dinside:

 

Forskjellen på analog og DVI på velfungerende systemer er i praksis het marginal. Flytter du hodet noen centimeter opp eller ned endrer bildet seg langt mer enn om du bytter grensesnittt...

 

Mange skjermer har fortsatt "kun" 140 graders synsvinkel, da skal du ikke bevege hodet så veldig mye før bildet forandres.

 

Personlig (jeg er relativt kravstor) så mener jeg alt under 170 grader er for svakt. Husk også at man bør se på både vertikal og horisontal synsvinkel.

Lenke til kommentar

Poster like godt her, hviken skjerm burde jeg velge av:

-Hyundai q 17 s

 

og

 

-Eizo L557K ?

 

Synes absolutt Eizo'en ser mer eksklusiv ut, no offence men navnet Hyundai er ikke akuratt synonymt med kvalitet & luxus, men så har jo denne Hyundai'en fått veldig masse ros og da...

 

Bruker egentlig ikke PC'en til så mye spilling, men det kan være greit og ha bra ms for det.

 

Jeg får Eizo'en til 4300kr, kan hente på lager, slipper porto.

Hyundai'en koster 4150kr + porto

 

mao. Eizo'en blir litt billigere.

 

EDIT: Veldig bra skrevet foresten...

Lenke til kommentar

Ser ikke helt poenget med mer enn 10 graders synsvinkel på skjermer. Det er jo som oftest DU som skal se på skjermen, ikke folk som står på siden.

 

Jeg pleier i hvertfall å sitte rett foran skjermen... Er ikke det litt normalt?

 

 

Poenget var:

 

Hvis du bare skal sitte i stolen og se på skjermen, er ikke synsvinkelen noe du trenger å bry deg om...

Lenke til kommentar

Poenget med mer enn 10 graders synsvinkel er (foruten at noen PCer brukes av flere og folk er forskjellige) at bildekvaliteten eller fargegjengivelsen om du vil blir svekket LENGE før du er "utenfor grensa".

 

Som dinside skriver, det skal bare noen få centimeters bevegelse til før du ser at bildet forandrer seg (hvertfall på de med "svak" synsvinkel).

 

Det er vel også endel her som ikke alltid sitter i samme posisjon? Hvor mange er det ikke som av og til "ligger" i stolen, osv. Men joda, for de som sitter i samme posisjon hele tida så er ikke synsvinkel noe viktig.

Lenke til kommentar

Som dinside skriver, det skal bare noen få centimeters bevegelse til før du ser at bildet forandrer seg (hvertfall på de med "svak" synsvinkel).

 

 

Det dinside skriver der er tull. Kan kanskje stemme med eldre LCD skjermer. Men du skal være bra aktiv rundt skjermen før du ser noen "fall" i kvaliteten.

 

edit: og nyere skjermer kan du justere stort sett slik du ønsker, slik at du alltid har skjermen rett foran deg.

 

 

Fyr løs med spørsmål folkens, jeg sitter på tonnevis av materiale. Og kan parrere ALLE spørsmål. Har vært i kontakt med noen av Norges ledende på LCD teknologi, og jeg har spurt spørsmål som de aldri har fått før. Faktisk er de ikke sikre på svarene selv en gang...

 

 

Kunne tenke meg noen tilbakemeldinger på Cleartype.

Lenke til kommentar
Fyr løs med spørsmål folkens, jeg sitter på tonnevis av materiale. Og kan parrere ALLE spørsmål. Har vært i kontakt med noen av Norges ledende på LCD teknologi, og jeg har spurt spørsmål som de aldri har fått før. Faktisk er de ikke sikre på svarene selv en gang..

Så hvorfor svarer du ikke på mitt spørsmål?
Hvilken synes du jeg bør velge, og hvorfor?
Lenke til kommentar

Hei mega volt.

 

Ønsker ikke at denne posten skal bli en -hva er best post.

 

men ok, jeg skal besvare din

Jeg har kun erfaring med Q17S. Les posten der jeg tester den.

Og les alle sidene.

 

Det finnes en rekke bra LCD-skjermer der ute. Start en post om de to så får du sikkert mange svar. Men mange, veldig mange her i forumet har Q17S, og er kjempe fornøyde med den.

 

Har dessverre ikke økonomi til å sitte med erfaringer med flere LCD-skjermer. Jeg må kjøpe dem slik som alle andre :( .

 

Jeg anbefaler Q17S på grunnlag av mine krav, som er "ghosting" i spill og billedkvaliet.

 

 

Grunnen til at jeg postet denne posten er:

1. Jeg ville vite så mye som mulig om LCD

2. Dele min kunnskap med dere andre.

 

 

NB: det at jeg nå kan mye om LCD teknologien betyr ikke at jeg kjenner hver eneste av skjermene som er der ute.

 

Så mitt råd er: rådfør deg med andre og følg mine 10 bud (nesten litt religiøst dette her :p)

Lenke til kommentar

Dette fortjener Dahle skryt for, at han gidder å legge ut noe sånt er jo bra, men den jobben han har lagt bak er jo imponerende..... :woot::woot::woot: for sånne folk. Flere sånne her, så hadde vi kanskje slept alle de "dumme" spørsmålene.

 

Hva blir neste? Den ultimate PC-en? F.eks en guide til kjøp av ny pc..

 

Stå på!!!

Lenke til kommentar
oivind_dahle.

Dette var jo mye JOBB og godt skrevet.

Enda har jeg et spørsmål :

Kan en LCD (med analoginngang) Vise bilder fra en DVD eller en videomaskin ? Evt. finnes det overganger og ledninger å få kjøpt ?

Veeeldi pjaktisk på hytta.

 

og jeg trodde jeg hadde spurt alle spørsmål som fantes.. he he.

 

ok for å begynne her. Jeg tror du mener to ting her:

 

1: koaxial til vga adapter

2: scart til vga adapter.

 

Det er vel det eneste jeg kan komme på som er aktuellt for deg.

 

Bilder som forklarer

 

Jeg tar som forutsetning at du ikke skal "kjøre" tv eller dvd gjennom PC (det finnes skjermkort som støtter tv-inn og da er problemet ditt løst, videre må du være klar over at det finnes skjermer som støtter tv inn).

Ofte det beste for hytta er å kjøpe en LCD tv som støtter din PC (hvis du skal ta med pc'n på hytta)

 

Men over til spørsmålet

Jeg er ikke 100 % sikker på om det finnes noen adapter for dette. Jeg tviler meget sterkt på dette, da lyden din vil forsvinne og tulle til hele greia. Men det finnes sikkert en "boks" som gjør dette, men de er sikker veldig dyre.

 

 

Noe jeg har gjort uklart?

Lenke til kommentar

Hvorfor LCD og ikke CRT?

 

 

Det eneste fortrinnet jeg ser CRT har ovenfor LCD er nok bare prisen og eventuelt fargegjengivelse. Mange vil diskutere her' date=' men jeg ber dere om å trekke egne konklusjoner. Men husk i denne artikkelen her er det snakk om nye CRT og nye LCD.

.[/quote']

 

Her vil jeg påstå at du glemte det største fortrinnet CRT har: De har ingen native oppløsning.

 

Låst oppløsning på skjermen er ene og alene grunn til at jeg aldri vil bruke lcd.

Lenke til kommentar
masse rart
Ehh...

 

Aiight, then Eizo it is!

 

Må si jeg er firsta til å velge den, selv om Hyundaien har fått mye skryt. Forbinner rett&slett Hyundai med noe dritt. Og litt av vitsen med å ha LCD-skjerm er jo at den skal se bra ut og. For all del, Hyundai'en er og ser bra ut, men Eizo'en ser bare litt mer stilig, elegant og high-tech ut hvis du skjønner hva jeg mener. Som forskjellen visuelt på en b&o eller Loewe TV og en Akai TV.

Låst oppløsning på skjermen er ene og alene grunn til at jeg aldri vil bruke lcd.
Godt poeng. Heldigvis er oppløsningen 1260x1024 den jeg bruker til vanlig, så 17 / 19 LCD passe ypperlig for meg! Skulle gjerne kunne kjørt 1600 x 1400, men da må jeg nesten ha 21"+ og det er ikke akuratt billig :(
Ønsker ikke at denne posten skal bli en -hva er best post.
Skal ikke spørre mer om sånnt...
men ok, jeg skal besvare din
Takk!
Det finnes en rekke bra LCD-skjermer der ute.
Sant nok...
Start en post om de to så får du sikkert mange svar.
Vurderer det
Men mange, veldig mange her i forumet har Q17S, og er kjempe fornøyde med den
Det er derfor jeg vurderer den og... Sånn sett blir jeg garantert fornøyd, da veldig mange andre skryter av den. Men jeg tror uansett jeg ville blitt fornøyd med begge, så det er vel bare et "luksus-problem" :wink:
Grunnen til at jeg postet denne posten er:

1. Jeg ville vite så mye som mulig om LCD

2. Dele min kunnskap med dere andre.

 

NB: det at jeg nå kan mye om LCD teknologien betyr ikke at jeg kjenner hver eneste av skjermene som er der ute.

Da så...

 

Men og vite mye om LCD innebærer jo også og faktisk vite litt om mange skjermer. Uansett, veldig bra test, har lest gjennom hele. Har også lest guiden, veldig bra den og! Keep up the good work...

 

Likevell er jeg fremdeles veldig i tvil, klarer rett og slett ikke å bestemme meg :shrug:

Lenke til kommentar

Hvorfor LCD og ikke CRT?

 

 

Det eneste fortrinnet jeg ser CRT har ovenfor LCD er nok bare prisen og eventuelt fargegjengivelse. Mange vil diskutere her' date=' men jeg ber dere om å trekke egne konklusjoner. Men husk i denne artikkelen her er det snakk om nye CRT og nye LCD.

.[/quote']

 

Her vil jeg påstå at du glemte det største fortrinnet CRT har: De har ingen native oppløsning.

 

Låst oppløsning på skjermen er ene og alene grunn til at jeg aldri vil bruke lcd.

du har rett jeg har glemt å beskrive det i oppløsning...

 

Men jeg kan ikke huske alt på et så langt innlegg, har editert det inn nå.

 

at du ikke vil bruke LCD er derimot synd for deg.

 

 

Mega volt:

 

Takk for ris og ros.

 

Jeg editere denne posten hele tiden, og må si at jeg rådfører meg med eksperter på området hele tiden. den beste måten for andre å lære tror jeg er ved å se hvordan en som ikke kunne noe før faktisk lærer. Jeg deler alle mine erfaringer med dere. Det jeg lurer på, vil jeg tro en rekke av dere andre lurer på...

 

Lykke til med valg av skjerm: men hold et øye på min test av q17s. Mange poster sine erfaringer der. Og svarene er entydige.

 

 

OBS: ønsker tilbakemeldinger på Cleartype hvis noen installerer denne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...