Gå til innhold

LCD- Alt du trenger vite


Ni kon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei,

Jeg ønsker råd på kjøp av to LCD skjermer som skal kobles til ett skjermkort (DVI). Jeg er ingen spillentusiast og ønsker en skjerm som er god på tekst, tall, tabeller og plass til mange vinduer.

 

Jeg tror at 19 tommer er et bedre valg enn 17, fordi jeg skal ha oversikt over tre skjermer samtidig. Har i dag en P3 med en 21' SONY skjerm med 1280x1024 oppløsning som skal kombineres med to nye LCD tilkoblet en P4 maskin.

 

Et problem jeg må ta hensyn til er at jeg ønsker å bruke mitt trådløse tastatur og mus til å agere på alle skjermene enkelt. Lar det seg gjøre?

 

Ser at det er noen som er inne på Cleartype, hva er det? Høres ut som en skjerm som er mer bergnet på nettopp det jeg spør om.

 

Når det gjelder tilkoblingsmuligheter ser jeg for meg muligheten for TV-titting og video tilkobling.

 

Hvilken skjerm og ikke minst skjermkort skal jeg velge? Når det gjelder kortet, kom gjerne med forslag på type og modell.

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar

God kveld godt folk!

 

Sitter her med en Q17s tilkoblet med VGA og lurer på et par ting...

Når jeg har sort bakgrunnen ser jeg tydelig at skjermen har et mye lysere område både øverst og nederst.

 

Er dette vanlig på LCD skjermer eller er dette en grunn til å returnere/bytte den?

 

Vil det bli borte om jeg kjøpe et skjermkort med DVI?

 

Takker for svar,

Morten

Lenke til kommentar

Det er ikke vanlig på alle lcd-skjermer nei, men det er vanlig på Q17S.

Er mulig det blir bedre med DVI, men tror ikke du kan regne med at det forsvinner helt.

Hvis du vil bli kvitt det, bytt til et annet merke. Eizo L557 har ikke det problemet, men den er vistnok ikke like god spilleskjerm. Men, den er definitivt 100 ganger bedre enn Q17S ved bruk av vga-tilkobling, så hvis du ikke føler et stort behov for å bytte skjermkort så hadde jeg heller bytta skjerm

Lenke til kommentar
Hei,

Jeg ønsker råd på kjøp av to LCD skjermer som skal kobles til ett skjermkort (DVI). Jeg er ingen spillentusiast og ønsker en skjerm som er god på tekst, tall, tabeller og plass til mange vinduer.

 

Jeg tror at 19 tommer er et bedre valg enn 17, fordi jeg skal ha oversikt over tre skjermer samtidig. Har i dag en P3 med en 21' SONY skjerm med 1280x1024 oppløsning som skal kombineres med to nye LCD tilkoblet en P4 maskin.

 

Et problem jeg må ta hensyn til er at jeg ønsker å bruke mitt trådløse tastatur og mus til å agere på alle skjermene enkelt. Lar det seg gjøre?

 

Ser at det er noen som er inne på Cleartype, hva er det? Høres ut som en skjerm som er mer bergnet på nettopp det jeg spør om.

 

Når det gjelder tilkoblingsmuligheter ser jeg for meg muligheten for TV-titting og video tilkobling.

 

Hvilken skjerm og ikke minst skjermkort skal jeg velge? Når det gjelder kortet, kom gjerne med forslag på type og modell.

 

På forhånd takk.

Jeg for min del hadde gått for to 17 tommere. Dette ene og alene pga prisen. Videre hadde jeg gått for modeller som fungerer godt med vga, siden du må bruke det på en av dine skjermer.

 

Valget mitt hadde derfor vært Eizo L557, som er meget bra. Nå skal Eizo slippe noen nye spennende modeller denne måneden så det kan jo hende prisen faller litt på disse. Disse skjermen vil oppfylle dine krav + mer til ;)

 

Cleartype er en software som gjør at skriften blir klarer og tdligere på din LCD skjerm, men dette forutsetter at du bruker windows xp. NB! Noen merker stor forskjell, andre ikke. Jeg merket betydelig forskjell på min skjerm.

 

Når det gjelder skjermkort er ikke jeg den beste på området, men jeg jeg hadde nok kjøpt et agp skjermkort og utfra dine krav hadde jeg nok gått for et radeon 9600 pro. Videre trenger du en PCI skjermkort for den 3. skjermen. Men nå skal det nevnes at matrox har noen modeller som støtter 3 skjermer. Lag en post om emnet så får du sikkert andre og kanskje bedre løsninger.

 

NB!! skal du koble tv til denne skjermen bør du skaffe et skermkort som støtter TV inn. AIW korta gjør det, eks radeon 9600 pro AIW.

 

 

Ditt trådløse tastatur og mus vil ikke påvirke skjermene, og du kan bruke de over alle skjermene.

Lenke til kommentar

o2o : om du ikke trenger heftig spillytelse så Er Matrox Parhelia et klart førstevalg.

 

1. Det er overlegent på bildekvalitet (kun G400 og G500 serien fra Matrox som matcher / er bedre)

 

2. Det støtter 3 skjermer. Da kan begge LCD skjermene dine få et DVI signal mens CRT skjermen får analogt signal.

 

Når det gjelder valg av LCD så ville jeg gått for Eizo L557 (17") eller Eizo L767 (19"). Begge to gjør det veldig skarpt i tester. Sistnevnte vant PCWN sin roundup av 19 tommere sammen med NEC 1980SX. NEC skjermen er bedre, men så koster den da også 5000 mer også.

Lenke til kommentar

Til oivind og Anders

Tusen hjertlig takk for glimrende tilbakemeldinger. Hva skulle vi uvitende gjort uten dere, jeg sier ikke mer.

 

Hva er "normal" avstand fra de respektive skjermene på 17 og 19 tommer, for å kunne lese greit? Ser at det fort kan bli 1 meter når en skal ha oversikt på alle tre samtidig.

 

mvh

o2o

Lenke til kommentar

Må tilføye mine meninger om eizoen da! Snakker da om flexscan l557. Har rådført meg med vår ukronede lcd konge mr dahle, og har kommet til at dette er skjermen for meg.

 

Men min konklusjon: Til vanlig pc bruk, snakker da windows, internett, diverse små progs. HEELT Suveren, har hatt en knallgod crt skjerm før, 446 pro, for de det sier noe. Men denne er i en helt annen liga, knall klart bilde, nydelig å se på rett, og slett. Ikke noe å utsette, fikk heller ingen døde piksler.

 

Prøvde å fyre opp unreal tournament, dette var da en litt annen opplevelse, fikk litt ghosting, men ikke heelt krise, men vil påstå at det var irriterende, og jeg er ikke noen såkalt hardcore gamer, men spillet fløyt bra, ødela ikke spilleopplevelsen liksom, men du sa at det ikke var crt kvalitet over det.

Men har hørt at det skal hjelpe å sette ned fargen til 16 bits, skal prøve det å se om det hjelper noe.

 

Lurer bare på åssen den nye 17" eizoen blir jeg, med 16 ms. Mulig det blir et kjapt bytte om den braker til, og er knall!

Lenke til kommentar

Øyvind, som jeg antar du heter (Oyvind), jeg synes dette var en utmerket artikkel for folk som ikke visste hvordan LCD-skjermer fungerte og hva de burde se etter når de kjøper seg en LCD-skjerm.

 

Det med ClearType plugin'en var jo bare genialt! Jeg sitter med en Fujitsu LCD-skjerm her nå, og jeg hadde ærlig talt ikke trodd at skjermen min kunne vise tekst så tydelig som det den gjør nå! Takk for den.

 

Ettersom jeg selv er veldig interessert i hvordan alt fungerer i og utenfor en datamaskin har jeg naturligvis selv lest ganske mye om LCD-skjermer før jeg så denne artikkelen, så jeg gadd ikke å lese gjennom absolutt alt, men uansett, det jeg leste grundig var godt og utfyllende - du fortjener all ros du kan få!

 

En annen ting er, jeg skal bestille to nye LCD-skjermer til hjemmet nå, en til min far og en til meg selv. Han skal ha en 19" til arbeid (Eizo L767 tror jeg det var), og jeg vil ha meg 17" Hercules ProphetView 920Pro DVI til spilling. Den ser ufattelig pen ut, og fikk best-i-test hos tomshardware (de er vel ikke kjøpt og betalt av alle... så jeg stoler på dem til en viss grad) og hos hexus. Eneste problemet er at jeg må vente til uti desember med å bestille fordi komplett ikke får Hercules skjermen før da, men jeg overlever nok.

 

Kanskje jeg finner på å skrive en test av de to skjermene når jeg får dem!

 

mvh,

- Per Ø

Lenke til kommentar

Fin oppsummering, vil bare legge til at man skal være litt obs på hvilken DVI kabel man velger (DVI-I, DVI-D). Kan hende de er kopatible, jeg har selv ikke vært borti dem.

 

Selv har jeg veldig lyst til å kjøpe en LCD skjerm. Mest på grunn av plass, bildekvalitet og ikke minst helse. Jeg venter dog nok litt lenger ettersom samsung nå har annonsert 12ms skjermer (spill vettu ;).

 

Og én ting til; husk å installere de riktige driverene til skjermen din, windows's egne drivere fungerer ikke bra med LCD.

Lenke til kommentar

Dirty water: Takk takk. Gleder meg til dine tester, skal linke til de fra denne posten her når de kommer ;)

 

 

MainMan: skal nok kjøpe nytt jeg og når de kommer ;) Sjefen i huset har tatt beslag i utstyr og skjerm som jeg har nå, så jeg må skaffe meg nytt og kommer da til å gå for samsungen tror jeg, men den kommer nok tidligst etter påske 2004 :(

Lenke til kommentar

Hei! Jeg har et spørsmål!

 

Har en 17" lcd nå som jeg kjører på 1280x1024, men har lyst på en 19" lcd (mye grunnet at det ser kult ut, hehe, men også fordi jeg får den svææært billig og så får jeg en svært god pris for min gamle skjerm. Tenker på å kjøpe en Samsung 193T svart (MÅ være svart).

 

Hvorfor har alle 19" lcd'ene bare 1280x1024 oppløsning?

 

Finnes det noen 19" lcder som klarer mer enn 1280x1024, som ikke koster skjorta?

Lenke til kommentar

1280*1024 = 1.310.720 pixler

1600*1200 = 1.920.000 pixler

 

Det vil si rundt 50% flere pixler. Og hver pixel består av 3 subpixler. Dersom det er mer enn ca 6 feil (class II) - på de 6 millioner pixlene - må skjermen kasseres.

Derfor er det dyrere å lage skjermene jo større oppløsningene er! :p:

 

(med forbehold om regnefeil - dere skjønner poenget uansett ;))

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...