Gå til innhold

Er utstyret ditt større enn 30 cm?


Anbefalte innlegg

Nok en grunn for å kvitte seg med de store gamle dinosaurene ...

 

Åpenbart en som ikke tar ORDENTLIGE bilder. Alle som har tatt bilder og spesielt sportsbilder hvor alt går vesentlig fortere, vet at å prøve å ta bilder med et kompaktkamera er helt håpløst. Personlig ville jeg heller tatt med tegneblokk og blyant enn et olympuskamera til 2000kr på elkjøp. Prøv å ta bilde av syklistene med det... Lykke til!

Til sportsbilder er jeg enig, der er nok de aller fleste kompaktkamera ganske ubrukelig, men det er også de eneste bildene hvor det du sier gjelder.

 

Å skrive at tomsi42 er "åpenbart en som ikke tar ORDENTLIGE" bilder blir rett og slett ganske morsomt. Ta deg en bolle. Fotografen betyr noe, utstyret betyr minimalt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nok en grunn for å kvitte seg med de store gamle dinosaurene ...

 

Åpenbart en som ikke tar ORDENTLIGE bilder. Alle som har tatt bilder og spesielt sportsbilder hvor alt går vesentlig fortere, vet at å prøve å ta bilder med et kompaktkamera er helt håpløst. Personlig ville jeg heller tatt med tegneblokk og blyant enn et olympuskamera til 2000kr på elkjøp. Prøv å ta bilde av syklistene med det... Lykke til!

 

 

Sett bildene til tomsi42? Han tar ORDENTLIGE BILDER! Blir bare latterlig dumt at du sier noe som det der....

 

Man kan fint ta bilder av sport med et olympus med en 35mm. Alt må ikke være tatt med 400mm f2.8.

Endret av k-h-s
Lenke til kommentar

Åpenbart en som ikke tar ORDENTLIGE bilder. Alle som har tatt bilder og spesielt sportsbilder hvor alt går vesentlig fortere, vet at å prøve å ta bilder med et kompaktkamera er helt håpløst. Personlig ville jeg heller tatt med tegneblokk og blyant enn et olympuskamera til 2000kr på elkjøp. Prøv å ta bilde av syklistene med det... Lykke til!

Åpenbart en som ikke har peiling på kamerasystemer - her diskuterer vi Olympus' og Panasonics micro four thirds-systemer - det er ingen som har nevnt kompaktkamera - bortsett fra deg. Og Olympus' hus og optikk vi diskuterer her koster _ikke_ 2000 kroner på Elkjøp.

Lenke til kommentar
Dette overrasker meg egentlig ikke så mye. Irriterende ja, men ikke overraskende. Det er i det minste bra at de sier dette i en pressemelding i god tid før arrangementet. Lillestrøm SK kunne lært av dette. Det står absolutt ingenting om restriksjoner på kameraer og annet fotoutstyr hverken på billetten eller på hjemmesidene deres. Jeg ble bortvist da jeg kom dit for to uker siden som bortesupporter. Årsaken var at fotoutstyret mitt så for proft ut. Sikkerhetsgjøken sa at "linsen" var for lang. Dette var altså 7D med et 200mm objektiv.
Dette er feil, hvis du leser stadion reglemanget på Åråsen så er video opptaksutstyr, samt fotografering ikke tilatt. 200mm er også sett på som et slagsvåpen eller objekt som kan kastes. Reglene står ved inngangen flere steder, og ved området du kjøpte bilettene dine.

 

Lurer på hvem som ville brukt et stort, dyrt teleobjektiv som slagvåpen, da er man dum da ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Først delen der skjønner jeg lite av hva du mener. Sier ikke at jeg kan alle reglene eller at alle skal kunne de, men at jeg vet det er oppslag om de og at de er relativt lett å se. Som besøkende på Åråsen er du ansvarlig for å sette deg inn i reglementet som er der.

Og jeg sier at man kan ikke sette seg inn i et reglement som kun er tilgjengelig på stedet. Dette er informasjon de må gjøre tilgjengelig for tilreisende også, ikke bare de fast besøkende.

 

Det at man ikke kan ha med kamera og annet opptaksutstyr er en regle i fra NFF. Så er ikke noe unikt for Åråsen. Gjelder på alle andre stadioner i Norge også. Kanskje bare det er sløve vakter?

Er du nå helt sikker på dette? Kompaktkamera går helt greit, og vaktene hadde faktisk sluppet meg inn om jeg kunne byttet til et mindre objektiv.

 

Man har heller ikke lov å videreselge bilder tatt med mobil, det er kun de som har akkreditering som har lov til å selge bilder og materiale i fra kamper. Man har heller ikke lov til å filme kampen eller noe av banen da dette er rettmessig media som bare har tilgang til. (nff sine regler)

Hvem prater om å selge bilder? Dette er bare noe du tar opp ut av intet.

Lenke til kommentar

Dette overrasker meg egentlig ikke så mye. Irriterende ja, men ikke overraskende. Det er i det minste bra at de sier dette i en pressemelding i god tid før arrangementet. Lillestrøm SK kunne lært av dette. Det står absolutt ingenting om restriksjoner på kameraer og annet fotoutstyr hverken på billetten eller på hjemmesidene deres. Jeg ble bortvist da jeg kom dit for to uker siden som bortesupporter. Årsaken var at fotoutstyret mitt så for proft ut. Sikkerhetsgjøken sa at "linsen" var for lang. Dette var altså 7D med et 200mm objektiv.

 

Fin måte å komme seg forbi uinformerte vakter: http://img.ephoto.sk/data/forum/a9bb8c071c4d3b58bd951d1bbbbc01ff1cd19aeb.jpg

 

Svart = profft og skummelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Åpenbart en som ikke tar ORDENTLIGE bilder. Alle som har tatt bilder og spesielt sportsbilder hvor alt går vesentlig fortere, vet at å prøve å ta bilder med et kompaktkamera er helt håpløst. Personlig ville jeg heller tatt med tegneblokk og blyant enn et olympuskamera til 2000kr på elkjøp. Prøv å ta bilde av syklistene med det... Lykke til!

Nå er ikke µ-4/3 systemet kompakt-kamera ...

 

Og selv om C-AF fortsatt er en vits på slike kameraer, så skulle jeg fint klart å ta bra bilder av syklister med en Olympus E-M5 og Panasonic sin 100-300mm.

Lenke til kommentar

Jeg må ærlig innrømme at jeg er grundig lei av alt brandet bullshit som følger med OL i London. Som at de skal teipe over logoene på såpedispensere på toalettene fordi produsentene ikke har betalt for å sponse OL.

 

Her om dagen leste jeg et sitat fra en sportsjournalist hos Times eller Mirror, fra OL i 2004.

 

"I imagined, being on that bus, I could stop at any time and go to any number of venues, and witness the greatest day of someone's life."

 

Pen tanke. Og jeg er helt enig. Men OL som merkevare ødelegger alt det. At OL handler om penger vet vi alle, men nå tror jeg faktisk det går for langt. Under OL i London får du bare kjøpe ett merke øl, og det merket hører ikke hjemme i Storbritannia. I et land med så lange og stolte tradisjoner for øl skal begrenses til ett merke (som også blir dyrt) fra et annet land blir for dumt. Videre får du ikke ta med deg nok mat til å overleve en hel dag (heldigvis skal det bare koste 400 kroner for en familie på fire å kjøpe seg mat, men det er kanskje litt vel dyrt for mange familier med lavt britisk lønnsnivå), VISA er det eneste betalingskortet som godtas, jeg kunne neppe sett på OL med Hard Rock t-skjorten min, og om jeg ikke husker feil skal seiersgestusene copyrightes av IOC.

 

Sikkerhet er et fint ord å bruke, men her handler det om de neo-fascistiske restriksjonene som IOC syns er en god ide. Jeg hadde vel neppe reist til London for lekene uansett, men jeg kommer neppe til å gjøre det i fortsettelsen heller, hvis idiotien fortsetter.

 

Edit: Hei, forresten. :)

Endret av Simon Aldra
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Man får passe på å ta med optikken pakket separat - fra Canons side er i alle fall 200/2L, 300/2.8L, 400/5.6L, 400/4L DO og samtlige zoomer (muligens med unntak av den kommende 200-400/4L 1.4x TC) under 30cm i lengde. :)

Setter man dem på huset kan det være de blir akkurat litt for lange.. ;)

 

 

Edit: Men er dette bildet riktig, er nok 200-400 for lang - 500/4L er nærmere 40cm.. ;)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

heh utrolig latterlig greija - 30cm er plenty med lengde for å få inn både et godt nok hus og god nok objektiv. speil løse systemer har mye å bidra med her.

 

Det arrangører fort glømmer at det er ikke utstyret - men fotografen. Man klarer ikke å sile ut "uproffe" fotografer med 30cm regel...

Lenke til kommentar

Og jeg sier at man kan ikke sette seg inn i et reglement som kun er tilgjengelig på stedet. Dette er informasjon de må gjøre tilgjengelig for tilreisende også, ikke bare de fast besøkende.

Denne informasjonen er tilgjengelig på de billettene jeg har sett (vet ikke hvordan det er på billetter skrevet ut fra nett). Dette er også informasjon man generelt sett finner på klubbens nettside.

 

Man har heller ikke lov å videreselge bilder tatt med mobil, det er kun de som har akkreditering som har lov til å selge bilder og materiale i fra kamper. Man har heller ikke lov til å filme kampen eller noe av banen da dette er rettmessig media som bare har tilgang til. (nff sine regler)

Hvem prater om å selge bilder? Dette er bare noe du tar opp ut av intet.

Men det er litt av grunnen til at det ikke er lov til å ta opp levende bilder/stillbilder fra banen. Ser man f.eks. på arrangementet til Ullevaal stadion så finner man følgende:

* MOBILTELEFON KAN KUN BENYTTES TIL PERSONLIG OG PRIVAT BRUK.

DET ER FORBUDT Å VIDERESELGE BILDER TATT MED MOBILTELEFON.

 

Man finner også følgende tekst:

SOM GJEST ER DU FORPLIKTET TIL Å AKSEPTERE NORSK LOV, STADIONS REGLEMENT, FIFAs REGLEMENT, UEFAs SIKKERHETS- OG ARRANGEMENTSBESTEMMELSER, SAMT RETTE DEG ETTER DE PÅLEGG ANVISNINGER ARRANGØR GIR.

(kilde: http://www.ullevaal-stadion.no/novus/upload/file/STADIONREGLEMENT.pdf)

 

Grunnen til at man ikke får lov til å ta med spesielt mye av fotoutstyr er fordi man rett og slett er redd for de veldig verdifulle medierettighetene. Du kan selvfølgelig si at du ikke er en journalist og du ville ikke solgt bilder til noen som helt, men det vet ikke arrangøren.

Lenke til kommentar

Dette synes jeg ærlig talt er helt greit. Det er ingen menneskerett å få ta bilder, og arrangøren setter de begrensningene de vil sette.

 

Da er de andre reglene rundt salg av publikumsbilder betraktelig verre.

 

Men det er altså helt greit at en arrangør av et offentlig arrangement (ja, det er faktisk den engelske staten som spytter inn mest penger)? Du ser ingen problemer med at dette behandles som et privat arrangement?

Lenke til kommentar

Og jeg sier at man kan ikke sette seg inn i et reglement som kun er tilgjengelig på stedet. Dette er informasjon de må gjøre tilgjengelig for tilreisende også, ikke bare de fast besøkende.

Denne informasjonen er tilgjengelig på de billettene jeg har sett (vet ikke hvordan det er på billetter skrevet ut fra nett). Dette er også informasjon man generelt sett finner på klubbens nettside.

Jeg nevnte spesifikt at det IKKE stod på billetten og at det IKKE står på hjemmesidene til LSK. Tror du dette var noe jeg bare diktet opp? Når det gjelder lsk.no så kan jeg naturligvis ikke garantere at det ikke står noe om foto et eller annet sted, men jeg leste i hvert fall de kategoriene hvor det kunne være sannsynlig å plassere denne type informasjon. Jeg søkte også på "fotoutstyr" og mer generelt "foto" siden førstnevnte ikke ga noen treff.

 

Man har heller ikke lov å videreselge bilder tatt med mobil, det er kun de som har akkreditering som har lov til å selge bilder og materiale i fra kamper. Man har heller ikke lov til å filme kampen eller noe av banen da dette er rettmessig media som bare har tilgang til. (nff sine regler)

Hvem prater om å selge bilder? Dette er bare noe du tar opp ut av intet.

Men det er litt av grunnen til at det ikke er lov til å ta opp levende bilder/stillbilder fra banen. Ser man f.eks. på arrangementet til Ullevaal stadion så finner man følgende:

* MOBILTELEFON KAN KUN BENYTTES TIL PERSONLIG OG PRIVAT BRUK.

DET ER FORBUDT Å VIDERESELGE BILDER TATT MED MOBILTELEFON.

 

Man finner også følgende tekst:

SOM GJEST ER DU FORPLIKTET TIL Å AKSEPTERE NORSK LOV, STADIONS REGLEMENT, FIFAs REGLEMENT, UEFAs SIKKERHETS- OG ARRANGEMENTSBESTEMMELSER, SAMT RETTE DEG ETTER DE PÅLEGG ANVISNINGER ARRANGØR GIR.

(kilde: http://www.ullevaal-...ONREGLEMENT.pdf)

 

Grunnen til at man ikke får lov til å ta med spesielt mye av fotoutstyr er fordi man rett og slett er redd for de veldig verdifulle medierettighetene. Du kan selvfølgelig si at du ikke er en journalist og du ville ikke solgt bilder til noen som helt, men det vet ikke arrangøren.

Og her misser du poenget fullstendig. La oss gå tilbake til OL i London. De har sine motiver for å ikke tillate fotoutstyr som måler mer enn 30 cm, men de har også kommunisert dette veldig klart nå. Hva om de hadde innført denne regelen, men ikke sagt et ord om den. Før du tok bussen fra hotellet til arenaen sjekket du billetten nøye og du sjekket også nettsidene til arrangøren. Det virket som om det ikke var noe problem å ha med det lange objektivet ditt, men ved arenaen var det en plakat med disse restriksjonene. Du har ingen plass å legge kameraet trygt, så valget står mellom å miste dette eller droppe arrangementet. Helt greit?

 

Det er slik det er på Åråsen. Du må dit for å se hva som er lov å ha med eller ikke. Og for ordens skyld. Det ER lov å ha med fotoapparat på Åråsen. Ja, du kan til og med ha med en speilrefleks så lenge objektivet ikke ser "for proft" ut.

Lenke til kommentar

Det er slik det er på Åråsen. Du må dit for å se hva som er lov å ha med eller ikke. Og for ordens skyld. Det ER lov å ha med fotoapparat på Åråsen. Ja, du kan til og med ha med en speilrefleks så lenge objektivet ikke ser "for proft" ut.

 

Hvor har du dette i fra, ønsker å se dine kilder.

 

Man må ikke dit, ligger stadion reglement ute på nett. Og du finner NFF sitt reglement som gjelder for alle stadioner i Norge under Tippeliga kamper.

 

Uansett så er du på et arrangement og du har da også forpliktet det til noen ting :

SOM GJEST ER DU FORPLIKTET TIL Å AKSEPTERE NORSK LOV, STADIONS REGLEMENT, FIFAs REGLEMENT, UEFAs SIKKERHETS- OG ARRANGEMENTSBESTEMMELSER, SAMT RETTE DEG ETTER DE PÅLEGG ANVISNINGER ARRANGØR GIR. (sitat ehauger)

 

Uansett om du ikke ser dette reglementet før du ankommer plikter du deg til å følge disse når du er inne på stadion området.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...