Gå til innhold

Junifest 2012 - Tjernshaugen - Nærbilder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan oppsett kjører du, bruker du blits?

 

Under 15.juni skriver du at du har brukt 150mm, skrivefeil eller har du både den og 180mm?

 

Takk for kommentaren og tips om skrivefeilen, jeg har ikke 150mm så det skal jeg rette opp.

 

Bruker naturlig lys, stativ, trådutløser, diffusorskjerm og reflektor. Har også en sånn bevegelig arm til å sette på stativbenet som kan holde en av skjermene, har blitt helt avhengig av den når det er hardt lys. Det gir lange lukkertider men jeg liker måten å gjøre det på, har en arm og nakke som ikke virker skikkelig så jeg kan uansett ikke gjøre så mye på frihånd og i vinkler som gjør at hodet beveges for mye.

 

Har også en Tamron 60mm macro, til den lagde jeg en forlenger til den innebygde blitsen som funket bra, men har ikke brukt den enda i år. Kan hende jeg lager en som er tilpasset lengden på Sigmaen.

Endret av Tjernshaugen
Lenke til kommentar

Hvis du gidder kunne det vært artig å sett et bilde av oppsettet "in action"..

 

Har lagt et par bilder i spoiler, de er tatt i all hast så kvaliten er så som så, men det viser godt oppsettet. På det ene bildet ser du en arm for seg selv på høyre side, den har en "teltplugg" i enden så den kan festes i bakken, klypa på den er for dårlig designet til å holde en skjerm om skjermen ikke samtidig har støtte mot bakken, men den er suveren til å støtte stilker eller holde uønsket vegtasjon til side eller holde f. eks. et en blomst litt vekk fra omgivelsene rundt slik at den blir isolert. Har også en forlenger til de to armene som jeg enda ikke har hatt bruk for.

 

 

post-253987-0-26858700-1339947058_thumb.jpg

 

post-253987-0-11779800-1339947111_thumb.jpg

 

Endret av Tjernshaugen
Lenke til kommentar

Takk Helena, jeg må jo bare godta det :) - Randi, et godt forslag det med fotobok, har tenkt på det mange ganger i forbindelse med en rådyrgeit med kalver jeg fulgte gjennom et år - har også et par andre prosjekter som kunne passe til bøker...må se å få gjort noe med det!

 

Bilde # 17 - 17. juni: I dag har jeg sett mye interessant kryp blant ugresset, men krypene nektet å posere og satte seg heller delvis i skjul og lo av meg, og de få som poserte skikkelig satt høyt og vaiet i vinden. Etter mye om og men fikk jeg et brukbart bilde av en grønn bille, mulig det er en bukk av et eller annet slag.

 

post-253987-0-17744700-1339967002_thumb.jpg

 

Sigma 180mm - 1/25 - F/13 - iso 160

 

Bonus:

 

post-253987-0-45402300-1339967103_thumb.jpg

 

Endret av Tjernshaugen
Lenke til kommentar

Har lagt et par bilder i spoiler, de er tatt i all hast så kvaliten er så som så, men det viser godt oppsettet. På det ene bildet ser du en arm for seg selv på høyre side, den har en "teltplugg" i enden så den kan festes i bakken, klypa på den er for dårlig designet til å holde en skjerm om skjermen ikke samtidig har støtte mot bakken, men den er suveren til å støtte stilker eller holde uønsket vegtasjon til side eller holde f. eks. et en blomst litt vekk fra omgivelsene rundt slik at den blir isolert. Har også en forlenger til de to armene som jeg enda ikke har hatt bruk for.

 

Takker, artig å se bak kulissene. Hvor har du kjøpt de klypene? Og se at de har noen relativt billige 5 i 1 - reflektorsett hos f.eks fotogruff, kjenner du noe til de? Og hva er størrelsen på dine?

 

Sorry for kanskje litt OT i tråden din, håper det går greit?

 

Igjen to gode (inkl den i spoiler) makro, inspirrerende å se.

Endret av awesnes
Lenke til kommentar

Takker, artig å se bak kulissene. Hvor har du kjøpt de klypene? Og se at de har noen relativt billige 5 i 1 - reflektorsett hos f.eks fotogruff, kjenner du noe til de? Og hva er størrelsen på dine?

 

Sorry for kanskje litt OT i tråden din, håper det går greit?

 

Igjen to gode (inkl den i spoiler) makro, inspirrerende å se.

 

Det går helt greit, no problem og bare hyggelig.

 

Jeg kjøpte et sett + klype og forlenger herfra: http://www.outdoorph...tors-diffusers/

 

Ser nå at de har gått helt over til sirkulære skjermer (mine er rektangulære). Størrelsen vet jeg ikke helt, kan måle de i morgen. Det jeg savner er en mindre reflektor ca. på størrelse med håndflaten og som kan henges rundt håndleddet, det er også forsåvidt enkelt å lage selv av papp og folie. Når det gjelder den butikken så er det den eneste handelen jeg har gjort der, men alt gikk rimelig kjapt og smertefritt. Det er butikken til http://www.naturephotographers.net/

 

Har også noen andre og større skjermer branded Profoto kjøpt fra Adorama, kan ikke se noen forskjell egentlig, kan virke som samme produkt med forskjellig merkenavn.

 

Edit: angående det settet fra Fotogruff, jeg har også et som ligner på det der, men det er kun løs duk uten spenn - hvis det er et slikt så ville jeg heller kjøpt to løse kollapsible, altså en enkelt diffuser og en hvit/gull eller sølv/gull reflektor - eller det settet jeg linket til øverst.

Endret av Tjernshaugen
Lenke til kommentar

Det er ikke annet enn imponerende hva du har fått til. Jeg har til og med i en annen sammenheng påstått ar man ikke kan ta makrobilder med 3-bensstativ, men her gjør du mine ord til skamme.

Jeg antar likevel det kreves en god porsjon tålmodighet. Du har jo ikke så store aksjonsradiusen når du har satt opp stativet og de små krypene er ikke så villige til å posere. Med fastopptikk går jeg utfra du må gjøre en del manøvrering av kameraet for å få full treff.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var interessant å se hvordan oppsettet ditt er - ser jeg mangler mye hvis jeg skal jakte på insekter.

 

Flotte insektsmakroer også, med fin variasjon. Fine farger i dagens.

 

Takk for det Tom, men dette oppsette er jo bare en av mange måter å gjøre det på, og de remediene kan man sikkert lett lage selv av vanlige husholdningsartikler og en liten tur til Clas O. Et av de nærbildene jeg er mest fornøyd med er tatt med en vanlig 50mm og mellomring: http://www.foto.no/cgi-bin/bilder/vis_bilde.cgi?id=572390&imageoffset=22&brukerid=97537

Lenke til kommentar

Det er ikke annet enn imponerende hva du har fått til. Jeg har til og med i en annen sammenheng påstått ar man ikke kan ta makrobilder med 3-bensstativ, men her gjør du mine ord til skamme.

Jeg antar likevel det kreves en god porsjon tålmodighet. Du har jo ikke så store aksjonsradiusen når du har satt opp stativet og de små krypene er ikke så villige til å posere. Med fastopptikk går jeg utfra du må gjøre en del manøvrering av kameraet for å få full treff.

 

Takk for kommentaren Erik, jeg opplever det som helt greit m. t. p. aksjonsradiusen med brennvidde på 180mm, mens jeg opplevde det som mer frustrerende med 60mm. Om det er noe som er utenfor rekkevidde går det greit å flytte meg og stativet sideveis og justering av stativet blir rutine, som regel er det nok regulere høyden ved folde ett eller to ben inn eller ut og om nødvendig justere høyden på det benet som peker mot meg. Det å tilte kameraet på stativet kan også ofte være nok. Som du nevner er det nødvendig å være tålmodig, men jeg ser på det som avslapning og jeg løper eller stresser aldri etter noe jeg ser lenger unna. Om man setter seg ned i et ugrassbed eller inntil et buskas og slapper av med en kaffekopp og kikker litt så vil man oppdage alt det man ellers ville gått rett forbi. De største vanskelighetene slik jeg ser det er å oppdage de krypene som sitter fint til for et bilde og å vente på nullpunktene når det blåser, og når nullpunktet er der har krypet ofte dratt et annet sted:)

 

Kanskje en Callidium violaceum (blåbukk, tilhører trebukkene), fint bilde igjen i hvert fall

 

Hjertelig takk Randi, det skal jeg sjekke ut - kjempeflott når det kommer artsbestemmelser:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...