Gå til innhold

Overklokkingscafèen - Generelt om overklokking o.l


Anbefalte innlegg

Jeg sitter å fikler litt med overklokking og lurte på en ting.

 

Jeg har en de-lid 4670K med vannkjøling (totalt tilsvarende 5*120mm radiatorer på loopen), så temperaturmessig har jeg ingen problemer. Jeg har (iallfall forløpig) bestemt meg for å ikke gå høyere enn 1.3V på CPU Core Voltage og ved 1,29 har jeg stabil overklokk ved "Sync All Cores" og Core Ratio til 47 (4,7ghz). Testet dette vba Realbench (2.x) og Prime 95. Etter ca 1 time i Prime så er faktisk samtlige kjernetemperaturer rett rundt 60 grader (avlest i AIDA 64), og dette kan jeg nok takke de-lid'n for.

 

Ved Core Ratio til 48 er det ikke lenger stabilt, og jeg begynte da med "Per Core" klokk.

Ved 50-50-48-47 fikk jeg det relativt stabilt (har ikke testet lenge - men Realbench kjørte nå greit iallfall). Jeg har lest at dette er relativt vanlig, altså at man kan få det stabilt på denne måten, og samtidig får man bedre ytelse i applikasjoner som benytter single eller dobbelkjerne.

 

Det jeg stusset på var:

CPU-Z rapporterer samtlige kjernene mine til 4,7ghz (altså den laveste) selv om BIOS er satt opp med 50-50-48-47 (Per Core). Er det noen som har noe svar på dette? Er det bare CPU-Z som ikke klarer rapportere, eller er det noe feil med min OC?

 

Syntes det var litt snålt ... Forløpig har jeg bare gått ned på Sync All Cores og 47, da dette ser ut til å være helt stabilt.

Når man overklokker med Per Core vil ikke 2 kjerner kjøre på 5Ghz, en på 4.8 og en på 4.7. Derimot vil 2 kjerner kjøre på 5Ghz om man belaster bare 2 kjerner. Sånn som jeg har forstått det iallefall. Har testet det selv, aldri helt skjønt poenget for vanlig bruk. Funker dog fint i diverse benchmark-programmer.

 

(Forbeholdt at det fortsatt er slik på Haswell)

Endret av DuraN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når man overklokker med Per Core vil ikke 2 kjerner kjøre på 5Ghz, en på 4.8 og en på 4.7. Derimot vil 2 kjerner kjøre på 5Ghz om man belaster bare 2 kjerner. Sånn som jeg har forstått det iallefall. Har testet det selv, aldri helt skjønt poenget for vanlig bruk. Funker dog fint i diverse benchmark-programmer.

 

(Forbeholdt at det fortsatt er slik på Haswell)

 

 

Jeg skjønte ikke helt. Eller er vi kanskje enige?

 

Som jeg skrev hadde jeg klokket 50-50-48-47 for nettopp å få 5ghz ved utnyttelse av f.eks bare 1 kjerne.

Men som sagt så viste ikke CPU-Z dette: Alle kjerner viste 4,7ghz.

 

Jeg har de-aktivert EIST og CPU C States, men har Turbo Boost aktivert. Jeg har skjønt det slik at da skal CPU kjøre på full frekvens hele tiden. Når jeg da ikke gjør noenting (idle i windows) så burde vel CPU-Z vise en og en kjernefrekvens?

Lenke til kommentar

 

Når man overklokker med Per Core vil ikke 2 kjerner kjøre på 5Ghz, en på 4.8 og en på 4.7. Derimot vil 2 kjerner kjøre på 5Ghz om man belaster bare 2 kjerner. Sånn som jeg har forstått det iallefall. Har testet det selv, aldri helt skjønt poenget for vanlig bruk. Funker dog fint i diverse benchmark-programmer.

 

(Forbeholdt at det fortsatt er slik på Haswell)

 

 

Jeg skjønte ikke helt. Eller er vi kanskje enige?

 

Som jeg skrev hadde jeg klokket 50-50-48-47 for nettopp å få 5ghz ved utnyttelse av f.eks bare 1 kjerne.

Men som sagt så viste ikke CPU-Z dette: Alle kjerner viste 4,7ghz.

 

Jeg har de-aktivert EIST og CPU C States, men har Turbo Boost aktivert. Jeg har skjønt det slik at da skal CPU kjøre på full frekvens hele tiden. Når jeg da ikke gjør noenting (idle i windows) så burde vel CPU-Z vise en og en kjernefrekvens?

 

Er som sagt usikker på om dette funker så veldig bra. Har testet en del forskjellig på min CPU (Sandy-E) og det var kun når jeg valgte å kjøre på 1 eller 2 kjerner at CPU gikk på "riktig" hastighet.

 

Fint poeng det da, 99% av alt man gjør krever få cores og da ligger kraft der.

Ja, om det hadde funket så. Måtte delegere manuelt med Sandy-E iallefall.

Lenke til kommentar

Ser det veldig mørkt ut for meg hvis jeg vil overklokke? Leste en særdeles nedslående test av hovedkortet mitt.

 

Jeg har:

- 3570k

- Corsair H100i (kjøpte den på salg, for moroskyld)

- MSI Z77A-G41

- Kingston HyperX Red 1600 MHz CL10 (1x8 GB)

- Silver Power SP-S650M (650 W)

 

Er usikker på om jeg gidder å prøve hvis gevinstene er små.

Endret av Turbofan
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Du kan ikke forvente å få noen voldsomme resultater, men for normal OC som "Ola overklokker", så holder det nok helt greit til å få presset ut en 30 % ekstra eller noe i den duren.

Er det bare jeg som er helt på jordet nå eller?

For etter min bok vil jo 30% være en markant økning som vedkommende helt sikkert vil merke?

 

Selv om vedkommende ville kommet lengre med annen hardware. Så jeg ville sagt kjør på! =)

Lenke til kommentar

 

Du kan ikke forvente å få noen voldsomme resultater, men for normal OC som "Ola overklokker", så holder det nok helt greit til å få presset ut en 30 % ekstra eller noe i den duren.

Er det bare jeg som er helt på jordet nå eller?

For etter min bok vil jo 30% være en markant økning som vedkommende helt sikkert vil merke?

 

Selv om vedkommende ville kommet lengre med annen hardware. Så jeg ville sagt kjør på! =)

 

Litt på jordet, i og med at det ikke har vært noe snakk om man merker det eller ei, eller hvor markant det er. (kun at du ikke får noen versting-OC). Men selv om det du tar opp i grunn ikke har så mye med posten så er jeg enig med deg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kan noen hjelpe meg å få cpuen opp i 3.8ghz igjen?

Har oppdatert biosen så OC ble tilbakestilt.

Det er et par år siden jeg OC den men 3.8ghz var det maksimale jeg fikk ut av cpuen, men jeg er lit rusten på hva man skulle justere først å hva man ikke skulle justere.

 

Så om noen kan gi meg en kjapp "how to" hadde jeg satt pris på det.

 

Har asus p6t se hovedkort å corsair 1600mhz 12gb ram hvis det har noe å si.

Slenger med et bilde av cpu.

 

post-113445-0-81732600-1406141355_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei.

Jeg har en i7 4790K med et Maximus 7 Hero hovedkort som jeg prøver å overklokke. Har satt den på 4.6 med auto vcore og den kjører stabilt, men med høye temperaturer p.g.a høy volt, 1,325 legger den seg på.

Jeg får stilt denne ned, men fortsatt på adaptiv/auto vcore. Når jeg prøver å stille den over på manuell/static så får jeg bsod når jeg stresstester. Har prøvd meg litt med Intel Extreme Tuning Utility.

Er det noen som har noen gode tips?

Lenke til kommentar

Har eksperimentert litt mer med mitt aldrende system og tror jeg har funnet en stabil overklokk på HK og CPU. Var noe ustabilt før men med litt research kom jeg frem til at det trolig var for høy HT link (var auto) som var årsaken.

Systemet består av blant annet:
AMD Phenom II X6 1090T Black Edition (3.2ghz/3.6ghz turbo)
Asus Crosshair IV Formula
Corsair H80 CPU kjøler
16 GB (2x8) HyperX 1866mhz CL10 (nytt denne mnd, 4x2gb=8gb tidligere)
Asus R9 290X DirectCUII OC (nytt denne mnd, fra Asus 6970 DCU2)

Kjører nå (etter hukommelsen):
CPU: 3750mhz (15x250)
FSB: 250mhz
NB Frequency: 2750mhz
HT Link: 2000mhz
Memory: 1666mhz CL9

VCORE: 1.475v (viser ca 1.5v i diverse programmer)
CPU/NB: 1.3v
NB: 1.2v

Mulig jeg kunne deaktivert én CPU kjerne eller to. Ser det er 2 kjerner som har en tendens til å streike i Prime95 når jeg prøver høyere klokk.

Sliter litt med CPU temp under stress test i Prime95 (nermer seg 70c) men fremdeles stabilt. Skiftet for en tid tilbake viftene på CPU kjøleren med noen mer stillegående. Har bestillt noen nye vifter som jeg tror vil gjøre jobben bedre. Ny kjølepasta er på vei også.

Burde egentlig skiftet kabinett da det er veldig dårlig luftflyt i det. Bare plass til én 120mm vifte i front og én bak, men bak står jo CPU kjøleren...

Så lang er jeg fornøyd. Tror jeg skal klare å leve med CPU/HK i en stund til.
Med det nye skjermkortet kjører jeg f.eks Battlefield 4 på Ultra, uten tegn til fall i FPSen (60fps vsync).

Edit: 3Dmark resultat:
Fire Strike: 8816
Sky Diver: 20539

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Prøvde å bare stille opp muliplier (og vcore) med standard 200fsb og kom ikke særlig over 3.8ghz før et par av kjernene ble ustabile.
Virker dønn stabilt slik det er nå da (15*250= 3.75ghz).
Prøvde kjapt 253 FSB (ca 3.8ghz) og det ble også ustabilt. Tror dette var mens jeg hadde prøvd å snu alle viftene til å blåse andre veien, noe som førte til motsatt effekt/høyere temp.

Kan kanskje prøve å øke FSB mer og stille ned multiplier. Virker som 3.8ghz er den magiske grensa om jeg skal bruke alle kjernene.

Fikk nettopp to nye vifter som skal på H80 kjøleren, så får jeg se om tempen går ned. Kanskje den klokker bedre med lavere temp. Satt ei 80mm vifte i toppen av kabinettet til å suge ut og kan se ut som det hjalp litt. Fra før er det som sagt bare plass til en 120mm i front (innsug) og ei 120mm bak som brukes av H80 (2 vifter på den), så det er ikke lett å få god luftflyt i kabinettet.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg setter sammen en mITX- eller mATX-maskin nå. Skal ha i7 4790k og overklokke. Noen som kan anbefale et brukbart hovedkort? Det eneste som er viktig for meg er overklokkingsegenskaper og trådløst nettverkskort. Fint om hovedkortet er mest mulig svart, eller med gyllen farge. Blått funker også..

 

Sånn generelt så lurer jeg på hva som gjør at et hovedkort egner seg bedre til overklokking enn andre. Noen som kan anbefale en god artikkel eller video på det?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Håper at det går greit å spørre om dette her (riktig tråd, osv..):

 

 

Tenkte jeg skulle prøve å overklokke mitt nye oppsett. Men, har egentlig ikke overklokket noe særlig siden jeg byttet jumpere 386/486-hovedkort.

 

Først og fremst lurte jeg på om det er noen spesiell/særlig risiko ved å gjøre det, mtp "holdbarhet", slitasje, garanti, osv, osv, samt andre ting jeg ikke har tenkt på; ulemper, rett og slett..?

 

Jeg har

 

MSI X99S Gaming 7 -hovedkort

MSI GTX 970 i SLI

Intel i7-5820K

 

Jeg lurer vel også på om det er er "mye å hente" ved å overklokke? Jeg har akkurat tatt noen tester i 3DMark nå, sånn for å se hva "stock" er.

 

Hvis jeg i så fall velger å overklokke, hvordan går jeg frem? Gjøres alt i BIOS-oppsettet? Er det noe jeg skal tenke på, være forsiktig med, osv? Jeg vil jo ikke ødelegge noe..

 

Overklokker man GPU også?

 

 

Takker for all tilbakemelding! :)

Lenke til kommentar

Du får fint rundt om 30% mer ytelse!

 

Holdbarhet, slitasje, så og si ingen så lenge du ikke er en av blodklokkerene som bruker flytene nitrogen og slikt.

 

Sjekk youtube, som regel så ligger det ute viss du søker i7-5820K + MSI X99S. Eller bare google det.

Alt gjøres i BIOS! Du har jo disse som sier du kan klokke i programmvare, men dette er bare tull, du får aldri det bra nok i programvare!

 

Last ned program som viser temperatur, feks HWmonitor!

 

 

Ang klokkinga så er det nok flere sjeler her inne som er bedre på akkurat dette enn meg :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Driv og overklokkar min i5 760 for tida, noko som er mitt første forsøk på klokking. Ser no ut til å lande på 3.8 GHz med ein bclock på 190 MHz.

 

Viss eg då set ein minne-multiplier på 8 får eg ein minnehastigheit på 8*190=1520, noko som er rett under der minnet "skal" ligge, altså på 1600.

Spørsmålet mitt er, kva rolle speler XMP her? Kan eg no aktivere XMP får å tvinge minnet til å køyre med 1600 Mhz? Det er sjølvsagt ingenting å hente i praksis på det, men eg prøver å forstå korleis det fungerer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...