Gå til innhold

Overklokkingscafèen - Generelt om overklokking o.l


Anbefalte innlegg

Driv og overklokkar min i5 760 for tida, noko som er mitt første forsøk på klokking. Ser no ut til å lande på 3.8 GHz med ein bclock på 190 MHz.

 

Viss eg då set ein minne-multiplier på 8 får eg ein minnehastigheit på 8*190=1520, noko som er rett under der minnet "skal" ligge, altså på 1600.

 

Spørsmålet mitt er, kva rolle speler XMP her? Kan eg no aktivere XMP får å tvinge minnet til å køyre med 1600 Mhz? Det er sjølvsagt ingenting å hente i praksis på det, men eg prøver å forstå korleis det fungerer.

Minnefrekvensen på en i5-760 er resultatet fra (base clock) x (memory multiplier), for å kjøre minnet ditt på 1600MHz må du kjøre base clock på 160 MHz, 200MHz, eller 266.67 MHz.

Grunnen til at det fungerer slik er fordi minnekontrolleren på CPUen styrer minnefrekvensen, og den drives i likhet med cache, CPU-frekvens, og alt annet på CPUen av base clock.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Minnefrekvensen på en i5-760 er resultatet fra (base clock) x (memory multiplier), for å kjøre minnet ditt på 1600MHz må du kjøre base clock på 160 MHz, 200MHz, eller 266.67 MHz.

Grunnen til at det fungerer slik er fordi minnekontrolleren på CPUen styrer minnefrekvensen, og den drives i likhet med cache, CPU-frekvens, og alt annet på CPUen av base clock.

Ja, men kva med XMP?

 

Er det slik at eg enten set block og multiplier manuelt eller brukar XMP for å få minnet til å køyre med "riktig" frekvens?

Lenke til kommentar

 

Minnefrekvensen på en i5-760 er resultatet fra (base clock) x (memory multiplier), for å kjøre minnet ditt på 1600MHz må du kjøre base clock på 160 MHz, 200MHz, eller 266.67 MHz.

Grunnen til at det fungerer slik er fordi minnekontrolleren på CPUen styrer minnefrekvensen, og den drives i likhet med cache, CPU-frekvens, og alt annet på CPUen av base clock.

Ja, men kva med XMP?

 

Er det slik at eg enten set block og multiplier manuelt eller brukar XMP for å få minnet til å køyre med "riktig" frekvens?

 

Ja, med XMP er du låst til lavest mulige base clock for den frekvensen

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

jeg testa litt mer med 4970 min i går og klokka den opp til 4,7 fra 4,5

 

etter noen forsøk med vcore så fikk jeg kjørt 3dmark og da gikk jeg opp ca 200 poeng, http://www.3dmark.com/3dm/6090985

 

er dette en normal økning? jeg synes det virker litt lite.

 

og så lurer jeg på om det kan ha noe å si at jeg kan manuelt endre max TDP på cpu i bios. 4790 kjører jo 88watt TDP, men kan det forbedre ytelsen dersom jeg justerer denne litt opp?

 

specs i profil dersom dere lurer på detaljer, men jeg kan si at jeg har en noctua DH 14 kjøler (bytta viftene og justert de ned litt på rpm) og temp va ca 75 grader på 3dmark runs.

 

970 korta kjører jeg på 1450/7500. fikk problemer da jeg prøvde 1500 på core. 1475 gikk greit, men leter etter en 24/7 klokk, så synes det var greit å gå ned litt.

Lenke til kommentar

jeg testa litt mer med 4970 min i går og klokka den opp til 4,7 fra 4,5

 

etter noen forsøk med vcore så fikk jeg kjørt 3dmark og da gikk jeg opp ca 200 poeng, http://www.3dmark.com/3dm/6090985

 

er dette en normal økning? jeg synes det virker litt lite.

 

og så lurer jeg på om det kan ha noe å si at jeg kan manuelt endre max TDP på cpu i bios. 4790 kjører jo 88watt TDP, men kan det forbedre ytelsen dersom jeg justerer denne litt opp?

 

specs i profil dersom dere lurer på detaljer, men jeg kan si at jeg har en noctua DH 14 kjøler (bytta viftene og justert de ned litt på rpm) og temp va ca 75 grader på 3dmark runs.

 

970 korta kjører jeg på 1450/7500. fikk problemer da jeg prøvde 1500 på core. 1475 gikk greit, men leter etter en 24/7 klokk, så synes det var greit å gå ned litt.

TDP er ikke problemet, en stock 4790K trekker rundt 120 watt :=)

Lenke til kommentar

jeg testa litt mer med 4970 min i går og klokka den opp til 4,7 fra 4,5

 

etter noen forsøk med vcore så fikk jeg kjørt 3dmark og da gikk jeg opp ca 200 poeng, http://www.3dmark.com/3dm/6090985

 

er dette en normal økning? jeg synes det virker litt lite.

 

og så lurer jeg på om det kan ha noe å si at jeg kan manuelt endre max TDP på cpu i bios. 4790 kjører jo 88watt TDP, men kan det forbedre ytelsen dersom jeg justerer denne litt opp?

 

specs i profil dersom dere lurer på detaljer, men jeg kan si at jeg har en noctua DH 14 kjøler (bytta viftene og justert de ned litt på rpm) og temp va ca 75 grader på 3dmark runs.

 

970 korta kjører jeg på 1450/7500. fikk problemer da jeg prøvde 1500 på core. 1475 gikk greit, men leter etter en 24/7 klokk, så synes det var greit å gå ned litt.

Sjekk hvor mye mer du får i Physics Score, ikke totalen. Siste versjon av 3DMark legger ikke så mye poeng i CPU-kurven som tidligere versjoner.

Lenke til kommentar

 

jeg testa litt mer med 4970 min i går og klokka den opp til 4,7 fra 4,5

 

etter noen forsøk med vcore så fikk jeg kjørt 3dmark og da gikk jeg opp ca 200 poeng, http://www.3dmark.com/3dm/6090985

 

er dette en normal økning? jeg synes det virker litt lite.

 

og så lurer jeg på om det kan ha noe å si at jeg kan manuelt endre max TDP på cpu i bios. 4790 kjører jo 88watt TDP, men kan det forbedre ytelsen dersom jeg justerer denne litt opp?

 

specs i profil dersom dere lurer på detaljer, men jeg kan si at jeg har en noctua DH 14 kjøler (bytta viftene og justert de ned litt på rpm) og temp va ca 75 grader på 3dmark runs.

 

970 korta kjører jeg på 1450/7500. fikk problemer da jeg prøvde 1500 på core. 1475 gikk greit, men leter etter en 24/7 klokk, så synes det var greit å gå ned litt.

Sjekk hvor mye mer du får i Physics Score, ikke totalen. Siste versjon av 3DMark legger ikke så mye poeng i CPU-kurven som tidligere versjoner.

 

Spesiellt ikke med de nye driverne og SLI oppsett, har vært masse mas om det på OCN. De nye driverne "stjeler" CPU score derfor bruker jeg "gamle" når jeg bencher.

Lenke til kommentar

på linken jeg posta så er physics score 13081.

 

driveren jeg bruker er 347.25. tror ikke jeg har bytta til nyeste enda.

 

har 3dmark igjennon steam så den er vel oppdatert til nyeste til en hver tid.

 

skal prøve å kjøre en run på 4,6 men det blir nok i morra ellno,

 

forøvrig så måtte jeg opp på 1,359vcore for å kjøre igjennom 3dmark på 4,7. kjører på 1,310 nå @ 4,5. kan hende jeg kan gå ned litt, men 1,290 funka ikke.

Endret av Spirre
Lenke til kommentar

Ligger man på grensa så kan det tidvis hende at ytelsen faller. Ser for meg av at dette kommer hvis det er mange regnefeil, men ikke mange nok til at det kræsjer.

 

Men det finner du ut om du klokker litt ned, og ytelsen går opp, eller holder seg lik. Men for all del, det kan også være normalt. Bare mente selv at jeg fikk større forskjell, selv om jeg ikke har testet på noen måneder.

Lenke til kommentar

Ligger man på grensa så kan det tidvis hende at ytelsen faller. Ser for meg av at dette kommer hvis det er mange regnefeil, men ikke mange nok til at det kræsjer.

 

Men det finner du ut om du klokker litt ned, og ytelsen går opp, eller holder seg lik. Men for all del, det kan også være normalt. Bare mente selv at jeg fikk større forskjell, selv om jeg ikke har testet på noen måneder.

Opplever også at Physics og Combined score svinger endel selv om man kjører samme klokke flere ganger etter hverandre.

Lenke til kommentar

Hadde forventet noe mer ja.

Sjekk at frekvensen er jevn og ikke dropper.

 

Prøv å klokk noe ned. F.eks 4,6GHz. Gir det f.eks bare 100 poeng mer?

da prøvde jeg det i går. klokka til 4.6 og kjørte firestrike 2 ganger, begge gangene scora jeg ca 1000 poeng lavere enn når jeg har cpu på 4.5....opplevde det samme på første forsøk da jeg tidligere testa på 4.7, men da fikk jeg ca 200 poeng mer på andre forsøk. det er tydeligvis noe som gjør at ytelsen varierer veldig.

 

en kamerat har ca samme oppsett, han kjører også 2x G1 970 kort og cpuen er en 3930 som han kjører på 4.5. problemet han hadde da vi testa å klokke opp skjermkorta var at han fikk en feilmelding om at windows "lost focus". etter litt googling og testing så fant han ut at windows feila pga aero theme og hwmonitor.

 

uten aero theme så fungere 3dmark feilfritt og endre på ~17920 med samme overklokk på skjermkorta som meg.

 

nå har jeg akkurat stått opp så jeg har ikke tatt meg tid til å teste uten aero theme enda, men tenkte kanskje noen av dere viste om det er flere osm har issues med hwmonitor o.l.

Endret av Spirre
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Veit ikkeom dette er OT, eller om denne posten er lite brukt, men jeg spør alikevell.

I benchmark miljøeet er Geekbench 3 et anerkjent program?

Grunnen er at jeg skal selge en server som kjører linux, og lisens for dette  programmet(64-bit versonen), på alle opprativsystemer, koster en hundrelapp. Er det verdt det? Cinebench R15 fungerer jo bare under Windows.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...