Gå til innhold

Overklokkingscafèen - Generelt om overklokking o.l


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et utdrag fra en oc-test av kortet der:

Trying to determine the maximum FSB is one of the first things most overclockers do, as it allows them to find the limit that their motherboard has; before finding how the peak performance of their CPU and memory respectively. To do this I dropped the CPU multiplier down to its lowest – x4 - and also set the memory divider to 1:2 which is the lowest possible ratio. Then I began to up the FSB from the default 200. I maxed out at 330 and couldn’t get it any higher, using the Auto Overclock Max FSB feature, 330MHz was again found. This is obviously, a non-too terrible increase, but hardly amazing.

 

Så du skal nok klare litt, men er nok ikke et oc-kort hvis du bare vil klokke. Nå varierer hk også ganske mye, så fortell gjerne om hvordan klokkingen går :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Slenger inn spørsmålet her, istedenfor å lage nye tråd:

 

Ang. Turbo funksjonen til Amd's prosserorer, er det noe i veien med å kjøre turbo hele tiden om du bare vil ha høy klokk og ikke vil bryte garantien?

 

 

Og er det noen som fortsatt har en Opteron dualcore i bruk som de klokker på?

 

edit: og hvis man har turbo aktiv, vil man da ha f.eks. 3 kjerner til enver tid med turbofart, eller vil den veksle mellom 3 og 6 kjerner og normal fart?

Endret av Ozelot
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

I haz done that! Økte FSB til prosessoren var på 3,250 GHz og kjørte CPUburn i 1,5 time. Stilte inn vifta på 60%, og lot den gå på 100% når prosessoren nådde 50 grader. Ved 60 grader, kommer advarsel, og ved 65 slår maskinen seg av.

 

Hvordan vet jeg om maskinen er stabil? Er den stabil når den ikke slo seg av etter 1,5 time?

Lenke til kommentar

den slår seg av fordi det er aktivert en sikkerhetssperre i bios. deaktiver eller øk den for å slippe slike tulleproblemer.

 

uten at jeg helt vet hva som er høy temp på din cpu, så vil jeg si at jo varmere cpu, jo mer ustabil og svakere overklokking får du. 65 grader er ikke varmt når den går på stock, men er den overklokka høyt nok så kan 65 grader være nok til at den henger seg. du må bare prøve deg fram.

 

mitt personlige krav til stabilitet er 12 timer prime95. da takler den normalt bruk 24/7. akkraut hva folk mener er nok til å si at den er stabil varierer veldig. har sett alt fra 30 minutter til 24 timer plus i prime o.l. selv har jeg flere ganger opplevd heng etter 2-3 timer i prime når jeg ligger litt over grensa.

 

bare husk at å øke fsb for høyt kan også skape problemer. det beste er å teste minne, cpu og hk hver for seg for å så finne den beste kombinasjonen av de 3 for høyest mulig overklokk. for å teste kun en del så justerer du ned de andre to først. sett f.eks cpu mp ned noen hakk og endre divider på ram slik at disse ikke skaper problemer når du tester maks fsb på hk.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ett spørsmål til, skulle begynne å klokke nå, satte CPU config til manuell, og begynte litt, men fant ikke Uncore, QPI og RAM multipliers, kunne bare velge verdiene, slik som å velge RAM freq (kjører 1600 MHz foreløbig, får se etter hvert når jeg får noen 3 pin forlengere til vifta), Uncore clock frequency og QPI hastighet (eller båndbredde, er ikke sikker). I

jeg bruker til å hjelpe meg har han multipliere på alle de, så er det bare å sette de lavt og finne maks bclk og ikke tenke så mye på at jeg velger ting uten å måtte sette multipliers eller er det noe jeg ikke har fiksa i BIOS? :p Endret av johnandre93
Lenke til kommentar

Fikk stabil BCLK på 200, og hvis jeg setter opp CPU multiplier til 23 igjen nå blir jo dette godt over 4 GHz som sannsynligvis vil kreve mye vcore, hvis jeg sikter på 4 GHz, burde jeg sette ned BCLK igjen eller bare sette multiplieren lavt? :p

 

 

EDIT:

 

2d9a7uq.png

 

Skal kjøre noen runder med heavy IntelBurntest nå :) Håper den ser grei ut for dere som kan dette bedre men er ganske fornøyd foreløbig, har 10 BCLK igjen opp til målet på 200 :)

Endret av johnandre93
Lenke til kommentar

Hmhm, ser dette bra ut? Med tanke på temp og spenning? Synes spenningen er litt lav i forhold til hva jeg har sett rundt omkring. Har kjørt Prime95 small FFTs i omkring en halvtime for å se på tempen i første omgang, men ingen feil hittil. HT av, speedstep på. Qpi/Dram på 1.30V.

 

(Jeg vet kun sånn halvveis hva jeg driver med ;) Men nok til å ikke drepe noe, håper jeg)

 

Jeg har en Revision D0-chip så kanskje den behøver litt mindre spenning enn andre?

 

post-180418-0-27890000-1299029419_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...